7. Реалізація інтерактивного режиму

7.1. Діалог і його основні характеристики

 

Діалогом людини з ЕОМ вважають такий процес обміну повідомленнями між ними, при якому виконуються наступні умови :  

*  існує ціль, для досягнення якої ініціалізується діалог. При цьому розрізняють основну ціль, що ставить завжди людина, і проміжні, що можуть бути поставлені також машиною. Наприклад, ЕОМ може поставити перед користувачем ціль: опанувати знаннями, необхідними для досягнення основної цілі;  

*  ролі інформатора і споживача інформації (реципієнта) по черзі виконуються людиною й ЕОМ;  

*  знання й уміння, необхідні для досягнення основної цілі, є в партнерів принаймні «у сумі»;  

*  між партнерами досягнуте взаєморозуміння, що проявляється в знанні кожним із них мови, за допомогою якої відбувається обмін інформацією;  

*  основним або побічним результатом усякого діалогу є поповнення хоча б одним із партнерів своїх знань, умінь, навиків.  

До основних характеристик, що визначають процес діалогової взаємодії, відносяться :  

*  оперативність;  

*  спроможність до керування;  

*  готовність партнерів до самостійного виконання дій по досягненню основної цілі діалогу;  

*  спроможність партнерів до навчання.

Оперативність визначається часом відповіді (реакцією) партнерів на поставлене питання. Розрізняють наступні значення цієї характеристики: «двостороння оперативність», «оперативність із боку машини». Більш критичним є значення оперативності з боку ЕОМ, тому що людині властиво очікувати миттєвої реакції системи на її дії або її відповідь із деякою затримкою на досить складні (із погляду людини) питання. Ієрархія значень часу реакції ЕОМ на дії користувача, запропонована Міллером , містить у собі три основних рівні відчуття нормального завершення роботи:  

*  лексичний, з часом реакції системи до 50 мс. Це, наприклад, час появи ехо-відображення на екрані дисплею для символу, що вводиться з клавiатури терміналу, або початку мигання виділеного графічного елементу. Затримка або відсутність відповіді на дії даного класу дратує користувачів і знижує ефективність роботи;  

*  синтаксичний, з часом відповіді системи від 0.5 до 4с, наприклад, відповідь на запит зробити заміну деякого графічного елементу, отримання довідкової інформації або синтаксичний аналіз введеної команди;  

*  семантичний - це питання, на яке користувач очікує серйозних, розумних відповідей. Час реакції більше 10 с. Затримка відповіді в цьому випадку використовується людиною для обдумування можливих стратегій поведінки в залежності від відповіді. Для запобігання панічному сприйманню паузи, машина приблизно кожні 10 с повинна видавати користувачу підтвердження нормальної роботи.  

Спроможність до керування виражається в спроможності до видачі таких команд і (або) питань партнеру, що забезпечували б виконання останнім деяких дій, спрямованих на досягнення цілей діалогу.  

Готовність партнерів до самостійного виконання дій по досягненні цілей діалогу залежить від досвіду користувача, а також від комплексу програмних засобів, які забезпечують діалогову взаємодію.  

Здатність партнерів до навчання оцінюється двостороннє: здатність до навчання ЕОМ, здатність до навчання людиною. Ця характеристика діалогу проявляється в тому, що в одного з партнерів ( або в обох ) в процесі взаємодії підвищується рівень готовності до самостійного досягнення мети діалогу або підвищується здатність до керування.

Контрольні   запитання.

1.  Назвіть основні умови реалізації діалогу.  

2.  Назвіть основні характеристики, які визначають процес діалогової взаємодії.

3.  Які дії можливо виконати на лексичному, синтаксичному та семантичному рівнях ?

     Зміст