7. Реалізація інтерактивного режиму

7.2. Психофізіологічні фактори взаємодії оператора з ЕОМ

 

При розробці діалогових графічних систем ( ДГС) необхідне врахування психологічних і фізіологічних можливостей людини. В загальному випадку це зводиться до виконання вимог інженерної психології до графічного пристрою як пристрою відображення інформації, яка сприймається людиною, і до ДГ-терміналу , як робочому місцю людини-оператора. Програмного забезпечення ДГС і ДГ-МОВ повинні виключити нудьгу, паніку та розчарування.  

Нудьга і паніка виникає у користувача при порушенні оперативності діалогу, що висловлюється в відповідності часу відклику системи необхідному темпу діалогу або діям , що виконуються користувачем.  

Розчарування користувача пов'язане з обмеженістю (на його думку) можливостей ДГС або ж з трудністю роботи з нею. Як правило, ці психологічні бар'єри виникають в ДГС з сильно обмеженими можливостями по вибору методів вводу інформації, діагностики помилок користувача або вибору підказувань і інших засобів.  

Серед вимог до мови графічного діалогу, що враховують психофізіологічні аспекти діяльності людини за дисплейним пультом, особливо виділяють забезпечення візуальної, тактильної і контекстуальної неперервності.  

Візуальна безперервність означає, що при роботі в певному інтервалі часу увага користувача повинна бути безупинно зосереджена на потрібній області екрану або на певній групі клавіш, що з цією метою групуються по смисловому призначенню і можуть бути однакової форми або кольору.  

Тактильна безперервність передбачає таку організацію послідовності вводу команд, при якій виключаються часткові чергування різноманітних дій хоча б при введенні одного речення. Наприклад, послідовність дій < миша - клавiатура - миша > не задовольняє вимогам тактильної безперервності. Більш прийнятна послідовність: < миша - миша - клавіатура>.  

Контекстуальна безперервність вимагає зосередження уваги на частині загальної задачі, що вирішується в процесі діалогу. Це досягається виданням машиною таких відповідей, що сприймаються користувачем негайно і підтверджують результат даного кроку.  

Для врахування психологічних чинників і поліпшення процесу взаємодії людини з ЕОМ в ДГС використовують ряд прийомів в організації мови зображень і сервісних програмних засобів.  

Поле екрану графічного дисплею звичайно поділяють на ряд областей по функціональному призначенню : головну (робочу), в якій відтворюється власне графічне подання об'єкту проектування; область процесів, призначену для відображення ключових слів команд користувача, допустимих в даному стані системи; графічних даних для відображення стандартних або побудованих раніше графічних об'єктів, що використовуються в якості елементарних для побудови складних зображень; супроводу діалогу, в якому виводяться системні вказівки користувачу, питання системи і діагностичні повідомлення.

Контрольні   запитання

1.  Чим пояснюється необхідність при розробки діалогових графічних мов врахування психофізіологічних факторів взаємодії оператора з ЕОМ?  

2.  Охарактеризуйте візуальну, тактильну та контекстуальну неперервності.  

3.  Які прийоми використовують для врахування психологічних чинників і поліпшення процесу взаємодії людини з ЕОМ в ДГС?

     Зміст