7. Реалізація інтерактивного режиму |
7.4. Програмна імітація пристроїв введення
|
Для ефективної реалізації діалогових взаємодій використовують різні пристрої введення графічної інформації. Передекранна сенсорна панель включає пари оптоелектроних елементів, які розміщені по периметру екрану. Кожна з таких пар включає джерело світла та його приймач (див.рис.7.1.).
Рис.
7.1.
Передекранна оптоелектронна сенсорна. При дотиці оператором панелі виконується введення в ЕОМ координат Х та У положення об’єкта на екрані. Режим позиціювання полягає у встановлені графічного маркеру в задану
точку екранної системи координат. Враховуючи, що для цього використовується обмежена кількість оптоелектронних пар, процедура позиціювання включає в себе два етапи:” грубого” позиціювання та “точного” позиціювання
. Під час першого етапу оператор встановлює регіструючий орган в необхідну точку екрану. При цьому графічний маркер переміщається в початок макрозони, які утворюють оптоелектронні пари. Під час другого етапу (переключення можливе різними шляхами, наприклад, з використанням кнопки або автоматично -відразу після переміщення регіструючого органу з активної зони) оператор переміщає регіструючий орган в напрямку необхідної позиції графічного маркера. При цьому кожне переміщення макрозони обумовлює переміщення маркеру на один піксел в тому ж напрямку. Позначимо через n
– кількість оптоелектронних пар, яку необхідно забезпечити для однієї з сторін екрану, яка включає N
точок. Тоді відношення N/n
– визначає розмір макрозони для режиму позиціювання. Для забезпечення ідентифікації кожної точки макрозони відношення N/n
повинно дорівнювати
n, Пристрій вводу типа “трекбол” (рис. 7.2) забезпечує переміщення графічного маркера в напрямку перекочування кулі зі швидкістю, яку надав кулі оператор. Ввважається , що куля має дуже великий момент інерції.
Рис.
7.2. Трекбол В режимі програмної імітації режиму трекбола оператор виконує переміщення регіструючого органу в координатному просторі передекранної сенсорної панелі в напрямку необхідного переміщення графічного маркера. При цьому за допомогою передекранної панелі через виділений проміжок часу ΔT знімаються значення координат регіструючого органу на початку інтервалу та в його кінцевій точці. Обчислювальними засобами розраховують різницю координат, яка спільно зі знаками задає напрямок руху графічного маркеру, а модуль різниці -швидкість його переміщення. При досягненні маркером вибраної заданої зони оператор поміщає в зоні передекранної сенсорної панелі орган регістрації і утримує його нерухомо. Оскільки в даному випадку переміщення не має місця ,то різниця координат регіструючого органу дорівнює нулю, що призведе до зупинки переміщення графічного маркера на екрані.
Рис.
7.3. Джойстик В режимі програмної імітації джойстика умовний центр останнього розміщують в центрі екранної системи координат. При необхідності переміщення графічного маркеру в необхідному напрямку оператор поміщає регіструючий орган на таку позицію, яка відносно умовного центру джойстика має такий же напрямок. В цьому випадку віддалення Δ регіструючого органу від центру екранної системи координат визначає швидкість переміщення графічного маркеру (рис.7.4).
Рис.
7.4. Завдання для переміщення маркера При необхідності зупинки маркера оператор поміщає регіструючий орган в умовний центр джойстика. Оскільки в цьому випадку Δ=0, то швидкість переміщення також буде дорівнювати нуля і, як наслідок, переміщення маркеру буде припинено. |
Контрольні
запитання. |
1.
Дайте характеристику основним пристроям введення графічної
інформації.
2. Як визначається необхідна кількість оптоелектронних пар для реалізації режиму точного позиціювання?
3. Як здійснюється програмна імітація режимів "трекбол", "джостик" з використанням передекранної сенсорної панелі? |