7. Реалізація інтерактивного режиму

7.4. Програмна імітація пристроїв введення

 

Для ефективної реалізації діалогових взаємодій використовують різні пристрої введення графічної інформації.

Передекранна сенсорна панель включає пари оптоелектроних елементів, які розміщені по периметру екрану. Кожна з таких пар включає джерело світла та його приймач (див.рис.7.1.).

     

Рис. 7.1. Передекранна оптоелектронна сенсорна. 

При дотиці оператором панелі виконується введення в ЕОМ координат Х та У положення об’єкта на екрані.

Режим позиціювання полягає у встановлені графічного маркеру в задану точку екранної системи координат. Враховуючи, що для цього використовується обмежена кількість оптоелектронних пар, процедура позиціювання включає в себе два етапи:” грубого” позиціювання та “точного” позиціювання .

Під час першого етапу оператор встановлює регіструючий орган в необхідну точку екрану. При цьому графічний маркер переміщається в початок макрозони, які утворюють оптоелектронні пари. Під час другого етапу (переключення можливе різними шляхами, наприклад, з використанням кнопки або автоматично -відразу після переміщення регіструючого органу з активної зони) оператор переміщає регіструючий орган в напрямку необхідної позиції графічного маркера. При цьому кожне переміщення макрозони обумовлює переміщення маркеру на один піксел в тому ж напрямку.

Позначимо через n кількість оптоелектронних пар, яку необхідно забезпечити для однієї з сторін екрану, яка включає N точок. Тоді відношення N/nвизначає розмір макрозони для режиму позиціювання. Для забезпечення ідентифікації кожної точки макрозони відношення N/n повинно дорівнювати n, тобто N/n=n,  N=n2. Звідси n=⌈√N⌉. 

Пристрій вводу типа “трекбол” (рис. 7.2) забезпечує переміщення графічного маркера в напрямку перекочування кулі зі швидкістю, яку надав кулі оператор. Ввважається , що куля має дуже великий момент інерції.  

Рис. 7.2. Трекбол 

В режимі програмної імітації режиму трекбола оператор виконує переміщення регіструючого органу в координатному просторі передекранної сенсорної панелі в напрямку необхідного переміщення графічного маркера. При цьому за допомогою передекранної панелі через виділений проміжок часу ΔT знімаються значення координат регіструючого органу на початку інтервалу та в його кінцевій точці. Обчислювальними засобами розраховують різницю координат, яка спільно зі знаками задає напрямок руху графічного маркеру, а модуль різниці -швидкість його переміщення.

При досягненні маркером вибраної заданої зони оператор поміщає в зоні передекранної сенсорної панелі орган регістрації і утримує його нерухомо. Оскільки в даному випадку переміщення не має місця ,то різниця координат регіструючого органу дорівнює нулю, що призведе до зупинки переміщення графічного маркера на екрані.

Пристрій вводу типа “джойстик” (рис. 7.3 ) забезпечує переміщення графічного маркера в напрямку нахилення рукоятки зі швидкістю, яка пропорційна куту нахилу. 

Рис. 7.3. Джойстик 

В режимі програмної імітації джойстика умовний центр останнього розміщують в центрі екранної системи координат. При необхідності переміщення графічного маркеру в необхідному напрямку оператор поміщає регіструючий орган на таку позицію, яка відносно умовного центру джойстика має такий же напрямок. В цьому випадку віддалення Δ регіструючого органу від центру екранної системи координат визначає швидкість переміщення графічного маркеру (рис.7.4). 

Рис. 7.4. Завдання для переміщення маркера 

При необхідності зупинки маркера оператор поміщає регіструючий орган в умовний центр джойстика. Оскільки в цьому випадку Δ=0, то швидкість переміщення також буде дорівнювати нуля і, як наслідок, переміщення маркеру буде припинено.

Контрольні   запитання.

1.  Дайте характеристику основним пристроям введення графічної інформації.  

2.  Як визначається необхідна кількість оптоелектронних пар для реалізації режиму точного позиціювання?  

3.  Як здійснюється програмна імітація режимів "трекбол", "джостик" з використанням передекранної сенсорної панелі?

     Зміст