СЛОВНИК ТЕРМІНІВ
Система (system) – сукупність (множина) окремих об'єктів (елементів) з наявними постійними зв'язками між ними.
Кібернетика (cybernetics) – наука про загальні закони отримання, збереження, передачі і перетворення інформації (кібернетика в дослівному перекладі – мистецтво керувати).
ТССА (TSSA) – теорія систем і системного аналізу (Theoryofsystemsandsystemanalysis)
Системний підхід (systemapproach) – всі елементи системи і всі операції у ній повинні розглядатися лише як одне ціле, і тільки у сукупності, тобто у взаємозв'язку один з одним.
Складна система (completesystem) – система, у моделі якої недостатньо інформації для ефективного керування цією системою.
Велика система (bigsystem) – система, для актуалізації моделі якої з метою керування бракує матеріальних ресурсів (машинного часу, ємності пам'яті, інших матеріальних засобів моделювання).
Динамічні системи (dynamicalsystem) – характеризуються тим, що їх вихідні сигнали на даний момент часу визначаються характером вхідних впливів у минулому (залежать від передісторії). Інакше, системи називають статичними.
Детермінована система (determinedsystem) – система, роботу якої можна абсолютно точно передбачити.
Стохастична система (stochasticsystem) – система, стани якої залежать не тільки від контрольованих, але і від неконтрольованих впливів або якщо у ній самій знаходиться джерело випадковості.
Лінійна система (linearsystem) – система, в якій реакція на суму двох чи більше різних впливів еквівалентна сумі реакцій на кожне збурення окремо, для нелінійних систем (nonlinearsystem) це не виконується.
Нестаціонарна система (nonstationarysystem) – система, параметри якої змінюються у часі. Протилежним поняттям є поняття стаціонарноїсистеми.
Дискретна система (discretesystem) – система, вхід і вихід якої вимірюється чи змінюється в часі дискретно, через крок t. Протилежним поняттям є поняття неперервноїсистеми.
ОПР - особа (особи), що приймають рішення.
Коефіцієнт конкордації (concordationrate) – показник узгодженості думок експертів, що визначається за (2.24)
Випадкова величина (randomsize) – величина, що може набувати різні значення залежно від зовнішніх щодо них умов (величина, стохастичназа природою).
Кореляція (correlation) - стохастичний, ймовірний і можливий зв'язок між двома (парна кореляція) або кількома (множинна кореляція) випадковими величинами.
Коефіцієнт правдоподібності (plausibilityrate) – відношення умовних щільностей розподілу двох випадкових величин.
Критерій Байєса (Bayesiancriterion) – правило, за яким стратегія прийняття рішень вибирається таким чином, щоб забезпечити мінімум середнього ризику.
Однорідний потік заявок (homogeneousstreamofrequests) – це потік, що задовольняє умови: 1) усі заявки потоку з погляду обслуговування є рівноправними; 2) замість заявок (подій) потоку, що за своєю природою можуть бути різними, розглядаються тільки моменти їх надходження.
Регулярний потік заявок (regularstreamofrequests) – це потік, в якому події випливають одна за одною через конкретні інтервали часу.
Випадковийпотік заявок (casualstreamofrequests) – це потік, в якому події відбуваються у випадкові моменти часу.
Стаціонарний потік заявок (stationarystreamofrequests) – це потік, в якому ймовірність появи n подій на інтервалі часу (t, t+T) залежить від його розташування на часовій осі t.
Ординарний потік заявок (ordinarystreamofrequests) – це потік, в якому ймовірність появи двох або більше подій протягом елементарного інтервалу часу є величина нескінченно мала у порівнянні з ймовірністю появи однієї події на цьому інтервалі, тобто для n = =2,3,…
Потік заявок без наслідків (Streamofrequestswithouttheconsequences) – це потік, в якому для будь-яких інтервалів часу, що не перетинаються, число подій, які попадають на один з них, не залежить від числа подій, що попали на інший.
Найпростіший потік заявок (потік Пуассона) (simpleststreamofrequests) – це потік, який задовольняє властивості стаціонарності, ординарності і є без наслідків.
Потік Пальма (Palmstream) – це потік заявок, що характеризується властивостями стаціонарності, ординарності і незалежності інтервалів часу Т між подіями.
Теорія ігор (gametheory) - особливий розділ науки, який дозволяє хоча б частково вирішувати ускладнення, що виникають під час системного аналізу в умовах протидії.
Скінченна гра (eventualgame) – це гра, у якій всі гравці мають скінченне число можливих стратегій.
Нескінченна гра (endlessgame) – це гра, у якій хоча б один з гравців має нескінченну кількість можливих стратегій.
Безкоаліційна гра (coalitionlessgame) – це гра, де гравці не мають права вступати в угоди, утворювати коаліції.
Коаліційна (кооперативна) гра (coalitiongame) – це гра, де гравці можуть вступати в коаліції (у кооперативних іграх коаліції наперед визначені).
Гра з нульовою сумою (game) – це гра, де загальний виграш усіх гравців не змінюється, а ділиться між гравцями, при цьому сума усіх виграшів дорівнює нулю.
Матрична гра (game) – це скінченна гра двох гравців з нульовою сумою, у якій задається виграш гравця 1 у вигляді матриці (рядок матриці відповідає номеру застосовуваної стратегії гравця 2; стовпець – номеру застосовуваної стратегії гравця 2; на перетині рядка і стовпця матриці знаходиться виграш гравця 1, що відповідає застосовуваним стратегіям). Для матричних ігор доведено, що кожна з них має розв’язок, який може бути знайдений шляхом зведення гри до задачі лінійного програмування.
Біматрична гра (zerosumgame) – це скінченна гра двох гравців з ненульовою сумою, у якій виграші кожного гравця задаються матрицями окремо для відповідного гравця (рядок кожної матриці відповідає стратегії гравця 1, стовпець – стратегії гравця 2, а на їх перетині в першій матриці знаходиться виграш гравця 1, у другій матриці – виграш гравця 2).
Безперервна гра (continuous game) – це гра, де функція виграшів кожного гравця є безперервною залежно від застосовуваних стратегій.
Опукла гра (protuberantgame) – це гра, у якої функція виграшів опукла. Для них розроблено прийнятні методи моделювання (пошук чистої оптимальної стратегії (визначеного числа) для одного гравця й імовірностей застосування чистих оптимальних стратегій іншого). Такі задачі моделюються порівняно легко.
Сідлова точка (pointofsaddle) – це пари чистих стратегій (iо, jо) відповідно гравців 1 і 2, за якими досягається рівність верхньої та нижньої ціни гри.
Змішана стратегія гравця (mixedplayerstrategy) – це повний набір ймовірностей застосування його чистих стратегій, тобто – це вектор, компонентами якого є ймовірності вибору чистих стратегій гравців.
Спектр змішаної стратегії гравця (mixedplayerstrategy spectrum) – множина усіх чистих стратегій гравця у скінченній антагоністичній грі, ймовірність яких відповідно до цієї стратегії позитивна.
Закриті торги (auctionsbyatender) – це торги, в яких два або більше учасники незалежно один від одного пропонують ціни (ставки) за той або інший об'єкт, при цьому, учасник має право лише на одну ставку, а ведучий торгів приймає вищу (чи нижчу) із запропонованих.
Відкриті торги /аукціони/ (openauctions) – це, коли два або більше учасники підіймають ціни доти, поки надбавка пропонується.
Керуючі впливи або просто впливи (controlinfluences) – усе, що подається на вхід елемента або системи.
Реакції (reactions) – усе, що виходить на виході елемента або системи.