Лабораторна робота № 11
Трансмісія. Гідромеханічна коробка передач. Коробка передач з варіатором

Мета роботи: вивчити призначення, кінематичні схеми, конструкційні особливості гідромеханічних коробок передач та коробок передач з варіаторами, а також можливі несправності їхніх основних елементів.

Методичні вказівки

Коробка передач є частиною трансмісії автомобіля. Тип коробки передач зазвичай і визначає тип трансмісії автомобіля.

Класичною автоматичною коробкою передач є гідромеханічна коробка передач. Сучасна гідромеханічна коробка передач складається з гідротрансформатора, механічної планетарної коробки передач та системи керування.

При вивченні гідромеханічної коробки передач перш за все треба розібратися з будовою і роботою гідротрансформатора. Треба розібратися з призначенням насосного, турбінного коліс і реактора; потоком рідини в гідротрансформаторі; причину зміни крутного моменту.

При вивченні механічної частини слід звернути увагу на те, що в гідромеханічній передачі застосовується планетарна ступінчаста коробка передач. Тому слід розглянути схему планетарної передачі; визначити елементи які можуть вільно обертатися та способи їх блокування; визначити, як вмикаються ти чи інші передачі.

Необхідно детально розглянути систему мащення коробки передач, як створюється тиск в гідросистемі, розглянути її роботу; звернути увагу на розміщення щупу рівня масла, на ущільнення роз’ємів і отворів для виходу валів в картері і на вентиляцію картера; визначити розміщення гідравлічного блоку і схему його роботи.

Система керування сучасних автоматичних коробок передач електронна. Тому слід розглянути пропоновані режими роботи коробки передач та відповідні алгоритми перемикання; визначити чи наявний секвентальний режим перемикання передач водієм.

Коробки передач з варіаторами є безступінчатими і дають можливість отримати у заданому обмеженому діапазоні будь-яке передавальне число. У багатьох країнах такі коробки передач позначають буквами CVT (Continuously Variable Transmission) – постійно змінювана трансмісія.

З усього різноманіття різних видів варіаторів на автомобілях знайшли застосування тільки два – клинопасовий і тороїдний варіатори. Найбільшого поширення набув клинопасовий варіатор.

При вивченні коробки передач з варіатором треба розглянути кінематичну схему передачі крутного моменту, виявити за рахунок чого відбувається зміна передаточного числа трансмісії, як відбувається керування цим; визначити спосіб відмикання коробки передач від двигуна та спосіб створення передачі заднього ходу.

Необхідно розглянути будову пасу та шкивів в клинопасових варіаторах або особливості створення навантаження між тороїдними колесами і роликом в тороїдних варіаторах, а також матеріали, з яких вони виконані.

Необхідно визначити особливості системи мащення коробки передач зваріатором, розглянути її роботу; звернути увагу на ущільнення роз’ємів і отворів для виходу валів в картері і на вентиляцію картера; особливості будови гідросистеми.

Система керування сучасних коробок передач з варіатором також електронна. Тому слід розглянути пропоновані режими роботи варіатора та відповідні алгоритми зміни передаточного числа; визначити чи наявний режим імітації ступінчастої коробки перемикання передач.

Зміст роботи

Вивчити:

  • призначення, будову та роботу гідромеханічних автоматичних коробок передач;
  • призначення, будову та роботу коробок передач з варіаторами.

Виписати:

  • тип та конструктивні особливості коробки передач;
  • передаточні числа коробки передач або діапазон їх змін;
  • тип системи мащення, робочий тиск;
  • тип мастила, що застосовується, його кількість;
  • режими роботи коробки передач та їх особливості.

Накреслити:

  • кінематичну схему коробки передач;
  • гідравлічну схему керування коробкою передач;
  • схему роботи гідротрансформатора;
  • схему роботи варіатора.

Контрольні запитання

1. Призначення і класифікація коробок передач.

2. Будова і принцип роботи гідромеханічної коробки передач.

3. Будова і принцип роботи гідротрансформатора.

4. Будова і принцип роботи планетарної коробки передач. Передача крутного моменту.

5. Управління гідромеханічною коробкою передач.

6. Будова та принцип роботи коробки передач з варіатором.

7. Будова принцип роботи клинопасового варіатора.

8. Будова принцип роботи тороїдного варіатора.

9. Відключення двигуна від коробки передач з варіатором. Створення заднього ходу.

10. Управління коробкою передач з варіатором.