Лабораторна робота № 11
Трансмісія. Гідромеханічна коробка передач. Коробка передач з варіатором
Мета роботи: вивчити призначення, кінематичні схеми, конструкційні особливості гідромеханічних коробок передач та коробок передач з варіаторами, а також можливі несправності їхніх основних елементів.
Методичні вказівки
Коробка передач є частиною трансмісії автомобіля. Тип коробки передач зазвичай і визначає тип трансмісії автомобіля.
Класичною автоматичною коробкою передач є гідромеханічна коробка передач. Сучасна гідромеханічна коробка передач складається з гідротрансформатора, механічної планетарної коробки передач та системи керування.
При вивченні гідромеханічної коробки передач перш за все треба розібратися з будовою і роботою гідротрансформатора. Треба розібратися з призначенням насосного, турбінного коліс і реактора; потоком рідини в гідротрансформаторі; причину зміни крутного моменту.
При вивченні механічної частини слід звернути увагу на те, що в гідромеханічній передачі застосовується планетарна ступінчаста коробка передач. Тому слід розглянути схему планетарної передачі; визначити елементи які можуть вільно обертатися та способи їх блокування; визначити, як вмикаються ти чи інші передачі.
Необхідно детально розглянути систему мащення коробки передач, як створюється тиск в гідросистемі, розглянути її роботу; звернути увагу на розміщення щупу рівня масла, на ущільнення роз’ємів і отворів для виходу валів в картері і на вентиляцію картера; визначити розміщення гідравлічного блоку і схему його роботи.
Система керування сучасних автоматичних коробок передач електронна. Тому слід розглянути пропоновані режими роботи коробки передач та відповідні алгоритми перемикання; визначити чи наявний секвентальний режим перемикання передач водієм.
Коробки передач з варіаторами є безступінчатими і дають можливість отримати у заданому обмеженому діапазоні будь-яке передавальне число. У багатьох країнах такі коробки передач позначають буквами CVT (Continuously Variable Transmission) – постійно змінювана трансмісія.
З усього різноманіття різних видів варіаторів на автомобілях знайшли застосування тільки два – клинопасовий і тороїдний варіатори. Найбільшого поширення набув клинопасовий варіатор.
При вивченні коробки передач з варіатором треба розглянути кінематичну схему передачі крутного моменту, виявити за рахунок чого відбувається зміна передаточного числа трансмісії, як відбувається керування цим; визначити спосіб відмикання коробки передач від двигуна та спосіб створення передачі заднього ходу.
Необхідно розглянути будову пасу та шкивів в клинопасових варіаторах або особливості створення навантаження між тороїдними колесами і роликом в тороїдних варіаторах, а також матеріали, з яких вони виконані.
Необхідно визначити особливості системи мащення коробки передач зваріатором, розглянути її роботу; звернути увагу на ущільнення роз’ємів і отворів для виходу валів в картері і на вентиляцію картера; особливості будови гідросистеми.
Система керування сучасних коробок передач з варіатором також електронна. Тому слід розглянути пропоновані режими роботи варіатора та відповідні алгоритми зміни передаточного числа; визначити чи наявний режим імітації ступінчастої коробки перемикання передач.
Зміст роботи
Вивчити:
- призначення, будову та роботу гідромеханічних автоматичних коробок передач;
- призначення, будову та роботу коробок передач з варіаторами.
Виписати:
- тип та конструктивні особливості коробки передач;
- передаточні числа коробки передач або діапазон їх змін;
- тип системи мащення, робочий тиск;
- тип мастила, що застосовується, його кількість;
- режими роботи коробки передач та їх особливості.
Накреслити:
- кінематичну схему коробки передач;
- гідравлічну схему керування коробкою передач;
- схему роботи гідротрансформатора;
- схему роботи варіатора.
Контрольні запитання
1. Призначення і класифікація коробок передач.
2. Будова і принцип роботи гідромеханічної коробки передач.
3. Будова і принцип роботи гідротрансформатора.
4. Будова і принцип роботи планетарної коробки передач. Передача крутного моменту.
5. Управління гідромеханічною коробкою передач.
6. Будова та принцип роботи коробки передач з варіатором.
7. Будова принцип роботи клинопасового варіатора.
8. Будова принцип роботи тороїдного варіатора.
9. Відключення двигуна від коробки передач з варіатором. Створення заднього ходу.
10. Управління коробкою передач з варіатором.