Лабораторна робота № 10
Трансмісія. Механічна та автоматизована коробка передач

Мета роботи: вивчити призначення, кінематичні схеми, конструкційні особливості механічних та автоматизованих коробок передач, а також можливі несправності їхніх основних елементів.

Методичні вказівки

Коробка передач є частиною трансмісії автомобіля. Тип коробки передач зазвичай і визначає тип трансмісії автомобіля.

Серед механічних коробок передач на автомобілях широкого розповсюдження здобули прості ступінчасті коробки передач, в яких крутний момент передається через циліндричні і конічні шестерні. Перемикання передач може здійснюватися водієм вручну – за допомогою механічного чи гідравлічного приводу, або за допомогою сервоприводу – в яких команда водія на перемикання виконується механічним, гідравлічним, вакуумним, електричним або комбінованим сервомеханізмом. Останній тип коробок передач здобув назву автоматизованих (роботизованих) коробок передач.

При вивченні коробок передач потріб­но звернути увагу на особливості конструкцій, що задовольняють вимоги, які до них висуваються, а також знати переваги та недолі­ки кожної конструкції; визначити тип коробки за класифікацією.

Ступінчасті коробки передач сучасних автомобілів забезпечуються синхронізатором. При вивченні конструкцій та роботи інерційних синхронізаторів особливу увагу слід звернути на способи уникнення вмикання передач при нерівних кутових швидкостях валів, що з'єднуються. Вміти показати блокуючі поверхні синхронізаторів і пояснити, які сили діють на них при вирівнюванні куто­вих швидкостей.

Необхідно знати призначення, будову і роботу замків, фікса­торів і блокуючих пристроїв, встановлених в механізмах керування ступінчастими коробками передач.

Необхідно визначити тип системи мащення коробки передач, яка вивчається, розглянути її роботу; звернути увагу на розміщення заливного і випускного отвору в картері коробки, на ущільнення роз’ємів і отворів для виходу валів в картері і на вентиляцію картера.

При вивченні роботи всіх коробок передач в першу чергу слід вияснити, через які деталі передається обертовий момент на всіх передачах переднього і заднього ходу, знати, через які деталімеханічного приводу передається зусилля від важеля перемикання до механізму перемикання; знати матеріали основних деталей коробки передач, марки мастил, придатних для змащення. В автоматизованих коробках передач слід розглянути особливості будови приводу перемикання передач та вимикання (вмикання) зчеплення.

В більшості сучасних передньопривідних автомобілів застосовуються коробки передач, об’єднанні з головною передачею і диференціалом, тому при вивченні таких коробок передач на це слід звернути увагу.

Останнім часом все більше застосовуються автоматизовані преселективні коробки передач. Даний тип коробок передач дозволяє перемикати передачі в автомобілі без розриву потоку крутного моменту. Це забезпечується за рахунок використання двох первинних валів і двох зчеплень (подвійного зчеплення). Така конструкція дозволяє при включеній передачі вибрати наступну передачу і при необхідності включити її без перерви в роботі коробки за рахунок перемикання зчеплень.

При вивченні преселективних автоматизованих коробок передач слід звернути увагу на конструкцію і взаємне розміщення первинних валів, визначити, які передачі знаходяться на кожному з первинних валів. Крім того, особливу увагу слід звернути на механізм перемикання передач і його привід.

Зміст роботи

Вивчити:

  • призначення, будову та роботу механічних і автоматизованих коробок передач;
  • особливості будови преселективних автоматизованих коробок передач;
  • призначення, будову і принцип роботи синхронізатора.

Виписати:

  • тип та конструктивні особливості коробки передач;
  • тип механізму перемикання передач або сервоприводу;
  • передаточні числа коробки передач;
  • тип мастила, що застосовується, його кількість;
  • вказати на яких передачах застосовуються синхронізатори.

Накреслити:

  • кінематичну схему коробки передач;
  • схему приводу перемикання передач;
  • схему роботи синхронізатора.

Контрольні запитання

1. Призначення і класифікація коробок передач.

2. Будова і принцип роботи механічної коробки передач.

3. Послідовність передачі зусилля від первинного валу до вторинного при роботі на різних передачах.

4. Будова механізму перемикання передач: фіксатори, замки, блокування включення заднього ходу.

5. Призначення, будова і робота синхронізатора.

6. Будова і принцип роботи приводу перемикання передач.

7. Особливості будови автоматизованих коробок передач.

8. Особливості будови преселективних автоматизованих коробок передач.