Лабораторна робота № 14
Ходова частина автомобіля. Кузов. Кабіна

Мета роботи:вивчити призначення, принципові схеми, конструктивні особливості ходової частини, кузова і кабіни автомобіля.

Методичні вказівки

При вивченні конструкцій рам автомобілів необхідно розгля­нути їх типи: лонжеронні, центральні (або хребтові), просторові (або ґратчасті), комбіновані.

При використанні хребтової рами картер головної передачі, як правило, закріплюють на центральній трубі і тоді використовують розрізний ведучий міст з незалежною підвіскою. При використанні лонжеронної рами поперечини рами є опорами для двигуна, радіатора та інших агрегатів.

Необхідно знати:

  • чому лонжеронні рами повинні мити змінний поперечний пере­тин;
  • чому рама повинна мати високу жорсткість на згин при високій жорсткості на кручення.

Кузови автомобілів служать для розташування пасажирів, вантажу та водія.

Розрізняють: вантажні, пасажирські, вантажнопасажирські, спеціальні.

Вантажні автомобілі обладнуються різними видами спеціалізованих кузовів, кузови легкових автомобілів за конструкцією поділяються на несучі, з несучою основою, напівнесучі та розвантажні. В даний час розповсюджені несучі кузови, так як вони мають ряд переваг. Рамні напіврозваштажені або повністю розвантажені конструкції кузовів використовуються на автомобілях вищого класу та позашляховиках з метою кращої шумоізоляції.

При вивченні конструкцій кузовів необхідно звернути увагу на наступне і:

  • наявність необхідного простору для розташування пасажирів, вантажу та обладнання;
  • зручність входу і виходу пасажирів, навантаження і розвантаження;
  • теплоізоляція, захист від проникнення пилу, відпрацьованих газів, парів бензину та атмосферних опадів;
  • захист від вібрації та шуму.

Слід вивчити класифікацію кузовів легкових, вантажних автомобілів і автобусів.

Підвіска входить в ходову частину автомобіля, вона зв'язує колеса з кузовом, сприймає сили, що діють на рухомий автомобіль, і гасить коливання кузова.

Необхідно уяснити призначення підвіски. Вивчити будову і роботу залежної і незалежної підвісок, їх переваги та недоліки. Вияснити, на яких автомобілях вони застосовуються.

Познайомитись з різники типами підвісок (ресорні, пружинні, пневматичні та ін.), а також з передачею підвіскою зусиль та обертових моментів.

Вивчити будову ресор, що застосовуються: листових, спіральних (пружинних) та стержневих. Роздивитись способи з'єднання їх з рамою і осями автомобіля. Особливу увагу звернути до найбільш поширених листових ресор.

Роздивитись передню і задню ресору автомобіля в натурі. Звернути увагу на з’єднання листів між собою і з кронштейнами кріплення до рами. Вивчити будову підвісок двовісних вантажних і легкових автомобілів, а також особливості будови підвіски середнього та заднього мостів тривісного автомобіля.

Звернути увагу на особливості пневматичної підвіски деяких автобусів, тобто які пружні елементи там застосовуються. Живлення цих пружних елементів стисненим повітрям виконується від пневматичної системи автобуса.

Вивчити призначення, будову і принцип дії однотрубних та двотрубних телескопічних амортизаторів; особливості газонаповнених авмортизаторів. Прослідкувати, як перетікає в амортизаторі рідина при стисненні та віддачі підвіски. Розглянути як встановлюється амортизатор на автомобілі, який зв¢язок з осями та рамою. Вивчити призначення, будову та принцип дії стабілізатора поперечної стійкості.

При вивченні звернути увагу на вплив підвіски на безпеку руху, а також конструктивні і технологічні заходи, що забезпечують підвищення надійності, довговічності та простоту обслуго­вування.

Вивчити кути встановлення керованих та не керованих коліс, їх призначення і характеристику; вплив на кінематику підвіски підчас повороту.

Вивчити будову коліс з плоским і глибоким ободом для легкових та вантажних автомобілів; розглянути бездискові колеса. Познайомитись зі способами кріплення одинарних і подвійних коліс на маточині.

Вивчити будову камерних і безкамерних шин, їх особливості, а також особливості та будову радіальних, діагональних та діагонально-оперезаних шин. Розглянути будову вентиля, ознайомитись з маркуванням шин, нормами тиску в них.

Звернути увагу на вплив конструкції і стану шин на безпеку руху і їх обслуговування.

Зміст роботи

Вивчити:

  • призначення, будову та роботу елементів ходової частини автомобілів;
  • призначення, будову кузовів і кабін;
  • конструкції  рам вантажних і легкових автомобілів;
  • конструкції кузовів легкових автомобілів і автобусів;
  • конструкції підвісок автомобілів;
  • конструкції амортизаторів;
  • конструкції коліс та шин.

Записати:

  • тип несучої системи автомобіля;
  • тип підвісок автомобіля на всіх осях;
  • кути встановлення керованих і некерованих коліс, вказати які з них регулюються;
  • тип підшипників маточин коліс;
  • тип колісних дисків, маркування;
  • тип шин, маркування;
  • спосіб кріплення коліс до маточини.

Накреслити:

  • схеми підвісок автомобіля на всіх осях;
  • схеми встановлення кутів керованих коліс.

Контрольні запитання

1. Основні елементи ходової частини.

2. Призначення та будова рами.

3. Безрамні автомобілі, приклади безрамних конструкцій.

4. Призначення підвіски автомобіля та її типів.

5. Будова та робота залежної підвіски.

6. Будова, робота, переваги незалежной підвіски типу МакФерсон. Її різновиди.

7. Будова, робота, переваги незалежной на подвійних поперечних важелях.

8. Будова, робота, переваги незалежной багатоважільної підвіски для передніх коліс легкових автомобілів.

9. Будова, робота, переваги незалежной багатоважільної підвіски для задніх коліс легкових автомобілів.

10. Типи пружних елементів автомобіля.

11. Особливості будови підвіски тривісного автомобіля.

12. Робота телескопічного амортизатора при стисненні та віддачі ресор.

13. Особливості будови пневматичної та гідропневматичної підвісок.

14. Призначення та принцип роботи стабілізатора поперечної стійкості.

15. Особливості конструкції підвісок, забезпечуючих їх надійність та довговічність.

16. Кути встановлення керованих і некерованих коліс.

17. Будова коліс з плоским та глибоким ободом. Бездискові колеса.

18. Будова камерної шини. Які матеріали використовуються для виготовлення шин.

19. Будова безкамерних шин. Їхні переваги та недоліки.

20. Маркування шин.

21. Особливості конструкції безпечних шин.