Лабораторна робота № 15
Рульове керування
Мета роботи: вивчити призначення, принципові схеми, конструктивні особливості рульового керування, а також їх можливі несправності.
Методичні вказівки
Рульове керування призначене для забезпечення руху автомобіля в заданому водієм напрямку і поряд з гальмівною системою є найважливішою системою керування автомобілем.
Змінити напрямок руху автомобіля можна двома різними способами:
- кінематичний спосіб – за рахунок повороту коліс або ланок автомобіля в горизонтальній площині;
- силовий спосіб – за рахунок створення на колесах правого і лівого бортів різних за величиною або за направленням поздовжніх сил.
На автомобілях великого поширення здобув кінематичний спосіб який може бути реалізований шляхом: повороту керованої осі, повороту керованих коліс або повороту зчленованих ланок (складання рами).
Рульове керування сучасних автомобілів з поворотними колесами включає в себе наступні елементи:
- рульове колесо з рульовим валом (рульовою колонкою);
- рульовий механізм;
- рульовий привід (може містити підсилювач і (або) амортизатори).
Рульове управління класифікується по розташуванню рульового механізму, рульового приводу і керованих коліс, по конструкції рульових механізмів та рульових приводів. Вияснити, з яких деталей складається рульовий механізм та рульовий привід та їх призначення.
Рульові механізми поділяються, на такі типи: черв’як – сектор, черв’як – ролик, гвинт – кулькова гайка – рейка – сектор, шестерня – рейка та ін. Вияснити, на яких автомобілях вони використовуються, їх конструктивні особливості та принцип дії. Розглянути способи відновлення зазору і допустимого вільного ходу рульового колеса.
Найбільш поширений механічний рульовий привід, що складається з рульових тяг, рульових шарнірів і, іноді, проміжних (маятникових) важелів.
На багатовісних вантажних автомобілях і автобусах, а також деяких легкових автомобілях може застосовуватися механізми повороту задньої осі (осей). Такі системи не мають механічного зв’язку з рульовим колесом, їх поворот здійснюються за допомогою механічних, гідравлічних або електрогідравлічних передач, які керують їх поворотом. Керовані колеса напівпричепів можуть повертатися залежно від кута складання між автомобілем-тягачем і напівпричепом або двома частинами зчленованих автобусів. У ряді випадків для спрощення конструкції рульового керування задні поворотні колеса багатовісних автомобілів і причепів робляться самоустановлюючими, тобто колеса на повороті самі повертаються на кути, при яких на них не впливають бічні сили.
Розглянути рульові приводи при залежній і незалежній підвісках керованих коліс, конструкцію рульових тяг, шарнірів, їх особливості та способи регулювання.
На сучасних автомобілях великої та середньої вантажопідйомності, автобусах та деяких легкових автомобілях для полегшення керування автомобілем і підвищення безпеки руху на великій швидкості в систему рульового приводу додають гідравлічні, пневматичні або електричні підсилювачі. Познайомитися зі способами компоновки цих елементів на різних автомобілях.
Зміст роботи
Вивчити:
- схему повороту автомобіля;
- призначення, будову та роботу рульового керування;
- типи рульових механізмів та їх будову;
- типи рульових приводів при залежних і незалежних підвісках коліс;
- вимоги, що висуваються до рульового управління;
- призначення і принцип дії підсилювачів рульового керування, їх конструкції.
Виписати головні параметри рульового керування:
- скільки і які осі автомобіля є керованими;
- тип рульового механізму;
- передатне число рульового механізму;
- тип рульового приводу;
- типи і параметри підсилювача рульового керування.
Накреслити:
- схему рульового механізму;
- схему рульового приводу при залежній чи незалежній підвісці керованих коліс;
- схеми підсилювачів рульового керування різних типів.
Контрольні запитання
1. Призначення рульового керування. Способи повороту автомобіля.
2. Схема повороту автомобіля. Кути повороту керованих коліс.
3. Головні частини рульового керування.
4. Призначення, будова та робота рульових механізмів різних типів.
5. Призначення, будова та робота рульового приводу в залежності від типу підвіски.
6. Призначення, будова та робота гідропідсилювача рульового керування.
7. Призначення, будова та робота електроопідсилювача рульового керування.
8. Особливості будови електрогідравлічного підсилювача рульового керування.
9. Особливості будови і роботи рульового керування з задніми керованими осями.
10. Самовстановлюючі керовані вісі автомобіля.
11. Травмобезпечна рульова колонка.