Лабораторна робота № 16
Гальмівне керування

Мета роботи: вивчити призначення, принципові схеми, конструктивні особливості гальмівного керування автомобілів, а також їх можливі несправності.

Методичні вказівки

Гальмівним керуванням називається сукупність систем автомобіля, покликаних зменшувати швидкість руху аж до повної зупинки і утримувати автомобіль на ухилі необмежено тривалий час.

Кожний транспортний засіб, від самих малих автомобілів вагою 400-450 кг і до великих кар'єрних самоскидів або автопоїздів вагою 500-600 т, повинен бути обладнаний робочою, запасною і стоянкова гальмівними системами.

Робоча (основна) гальмівна система забезпечує зменшення швидкості руху аж до повної зупинки автомобіля, запасна гальмівна система – зупинку автомобіля в разі виходу з ладу робочої гальмівної системи, а стоянкова гальмівна система – утримання зупиненого автомобіля на місці, необмежено тривалий час. Крім цих систем на вантажних автомобілях вагою більше 16 т і на великих міжміських автобусах обов'язково застосування четвертої гальмівної системи – допоміжної (протизношувальної).

Сукупність всіх гальмівних систем називають системою гальмівного управління. Допускається не обладнувати гальмівним управлінням причепи вагою менше 750 кг.

Робоча гальмівна система, як і стоянкова і запасна, складається з гальмівних механізмів і гальмівного приводу.

При вивченні гальмівного керування слід звернути увагу на її призначення, принципові і конструктивні особливості та основні вимоги, що висуваються до неї. Вивчити основні частини гальмівних систем: гальмівні механізми ігальмівний привід.

Ознайомитись з будовою і роботою колодкового і дискового гальмівних механізмів і їх приводу. Уважно розібратися з будовою гальмового механізму і приводу стоянкового гальма.

На сучасних автомобілях найбільш розповсюджені гідравлічний, пневматичний та комбіновані приводи (електропневматичний, гідропневматичний тощо) приводи гальм. Досконало вивчити їх будову і роботу. Звернути особливо увагу на роздільний гідравлічний привід на легкових автомобілях. Вияснити способи регулювання колісних гальмових механізмів. Ретельно вивчити будову і роботу вакуумного та гідровакуумного підсилювачів гальмового приводу, його основні регулювання та їх вплив на безпечну роботу всієї системи.

Для забезпечення оптимального розподілу гальмівних сил між осями використовується регулятор гальмівних сил. При вивченні регулятора слід перш за все виявити його розміщення на автомобілі та механізм приводу регулятора тиску від кузова. Розібратися, як змінюється тиск від навантаження.

При вивченні пневматичного приводу гальм звернути увагу на його переваги і недоліки в порів­нянні з гідравлічними. Вивчити будову і роботу пневматичного приводу гальм. Особливу увагу при цьому звернути на будову, роботу і можливість регулювання розвантажувального пристрою компресора і регулятора тиску, так як від чіткості і злагодженості їх ро­боти залежить робота всієї апаратури пневматичного приводу гальм.

Вивчаючи гальмові крани, звернути увагу на будову, роботу, переваги і регулювання. Звернути увагу на роздільний привід гальм передніх та задніх коліс за допомогою двосекційного гальмового крана, що підвищує безпеку руху автомобіля.

На сучасних вантажних автопоїздах застосовується двопровідна система управління гальмами причепа / напівпричепа, де застосовується живильна і управляюча ліні. При вивченні двопровідного гальмівного керування автопоїзда слід детально розібратися в будові і роботі гальмівного крану керування причепом / напівпричепом, повітророзподільного клапана причепа / напівпричепа.

Також при вивченні гальмівної системи з пневмоприводом слід розібратися з будовою регуляторів гальмівних сил (призначення яких аналогічне до гідроприводу), робочих гальмівних камер та енергоакумуляторів.

При вивченні теми особливу увагу слід звернути на нові конструктивні рішення, які забезпечують підвищення надійності і довговічності гальмових систем сучасних автомобілів.

Для підвищення активної безпеки автомобіля та його гальмівної ефективності сучасні автомобілі обладнані антиблокувальними системами гальм (АБС). За існуючим міжнародним нормам сьогодні в обов'язковому порядку повинні обладнуватися антиблокувальною системою такі транспортні засоби:

  • вантажні автомобілі вагою понад 3,5 т;
  • автобуси вагою понад 5 т;
  • причепи та напівпричепи вагою понад 5 т.

Інші автотранспортні засоби, в тому числі легкові автомобілі, обладнуються АБС за бажанням покупця або з ініціативи фірм-виробників автомобілів. Для більшості сучасних легкових автомобілів АБС вже стала штатним обладнанням.

При вивченні гальмівної системи з АБС необхідно розібратися зі схемою її встановлення, визначитися з розміщенням датчиків кутової швидкості коліс, вивчити будову і роботу модуляторів АБС для гідравлічного і пневматичного (електропневматичного) приводів. АБС працює під керуванням електронним блоком керування. Робота АБС носить циклічний характер. Необхідно розібратися з фазами робочого циклу АБС.

Крім того сучасні автомобілі використовують і інші системи активної безпеки, робота яких заснована на системі АБС.

Допоміжна гальмівна система, що обмежує швидкість руху автомобіля на тривалих спусках, виконується не залежно від інших гальмівних систем. Конструктивно допоміжна гальмівна система виконується зараз трьома способами: моторне гальмо, гідравлічне гальмо-сповільнювач і електричне гальмо-сповільнювач.

При вивченні моторного гальма слід розглянути пристрої припинення подачі палива в циліндри дизеля, а також апаратів, що створюють додатковий опір виходу повітря. При вивченні гідравлічних та електричних сповільнювачів перш за все слід вивчити схеми їх розміщення; розібратися з будовою і принципом роботи цих механізмів.

Зміст роботи

Вивчити:

  • призначення, будову і роботу гальмівних систем, що входять до гальмівного керування автомобіля;
  • будову і роботу барабанних і дискових гальмівних механізмів;
  • будову і роботу гальмівних приводів різних типів;
  • призначення будову і роботу моторного гальма сповільнювача, гідравлічного і електричного ретардерів;
  • призначення, будову і роботу АБС.

Виписати основні параметри гальмівного керування автомобілів:

    • гальмівні системи автомобіля, їх призначення;
    • тип колісних гальм;
    • тип приводу колісних гальм;
    • місце розташування і привід стоянкового гальма;
    • марки гальмових рідин і кількість рідини залитої в гідропривід;
    • тиск відкриття запобіжного клапана ресивера, продуктивність компресора;
    • вільний і повний хід педалі гальма;
    • схема системи АБС.

Накреслити:

  • схему гальмового механізму;
  • схему гальмівного приводу робочої, аварійної і стоянкової гальмівних систем;
  • принципову схему АБС.

Контрольні запитання

1. Призначення гальмівного керування. Способи гальмування.

2. Будова та принцип роботи гальмівних механізмів (колодкового та дискового).

3. Регулювання колісних гальмівних механізмів.

4. Будова та робота гідравлічного приводу гальм.

5. Будова та робота пневматичного приводу гальм автомобіля та причепа.

6. Будова та робота механічного приводу стоянкової гальмівної системи і гальма накату.

7. Особливості будови комбінованих приводів гальм.

8. Будова та робота вакуумного (гідровакуумного) підсилювачів гальм.

9. Будова і робота моторного гальма сповільнювача.

10. Будова і робота електричного та гідравлічного ретардерів.

12. Регулювання гальмівних сил.

13. Призначення та загальна будова АБС.

14. Принцип роботи модулятора АБС (гідравлічного та пневматичного).