Лабораторна робота № 8
Електрообладнання автомобіля. Споживачі електричної енергії

Мета роботи: вивчити призначення, загальні схеми, принцип дії та будову приладів і систем, що входять до електрообладнання автомобіля.

Методичні вказівки

При вивченні принципової схеми електрообладнання необхідно прослідкувати шлях струму від джерел до споживачів. Електрообладнання автомобіля являє собою складний комплекс взаємопов'язаних електричних та електронних пристроїв.

Визначення споживачів електричної енергії слід починати з системи електростартерного пуску двигуна. Вивчити особливості дистанційного способу вмикання стартера та схему його включення. Розібратись в конструкції зчіплюючого механізму, визначити функції його складових частин. Розібратися в будові і схемі передачі крутного моменту в стартерах з планетарним редуктором.

Іншими системами і пристроями електрообладнання, що споживають електричну енергію є системи запалювання, освітлення, світлової та звукової сигналізації, інформації та контролю технічного стану автомобіля і його агрегатів, електроприводу, придушення радіоперешкод, електронного керування агрегатами автомобіля.

Система запалювання забезпечує займання робочої суміші в циліндрах двигунів іскрою високої напруги, що виникає між електродами свічки запалювання. Система освітлення та світлової сигналізації об'єднує освітлювальні прилади (фари головного освітлення), світлосигнальні ліхтарі (габаритні вогні, покажчики повороту, сигнал гальмування, ліхтарі заднього ходу та ін.) і різні реле управління ними. Система інформації та контролю технічного стану автомобіля і його агрегатів включає датчики і покажчики тиску, температури, рівня палива в баку, спідометр, тахометр, сигнальні (контрольні) лампи тощо. На автомобілі може бути встановлена бортова система контролю з комп'ютером. Електропривод (електродвигуни, мотор-редуктори, електронасоси) знаходить все більше застосування в системах склоочистки, опалення, вентиляції, передпускового підігріву двигуна, в склопідіймачах, в системах підйому та опускання антени, блокування дверей. Для придушення радіоперешкод використовується різноманітна комутаційна і захисна апаратура, вимикачі, перемикачі, реле різного призначення, контактори, запобіжники і блоки запобіжників, з'єднувальні панелі і роз'ємні з'єднання. Розширюється застосування електронних систем упорскування палива, антиблокувальних, противобуксовочних і навігаційних систем, систем запобігання зіткненню.

Необхідно розібратися в будові автомобільних фар та створенні світлового потоку для ближнього і дальнього світла, вивчити призначення основних контрольно-вимірювальних приладів та способів відображення інформації і інформування водія.

Зміст роботи

Вивчити:

  • призначення і загальну схему електрообладнання автомобіля;
  • призначення, будову і роботу стартера з електромагнітним дистанційним вмиканням;
  • призначення, будову і принцип роботи автомобільних фар;
  • призначення контрольно-вимірювальних приладів та способів відображення інформації.

Виписати основні дані по електрообладнанню автомобілів:

  • тип системи електрообладнання;
  • систему електропроводу;
  • тип стартера і його потужність;
  • тип привідного пристрою стартера;
  • тип і потужність ламп в фарах;
  • основні контрольно-вимірювальні прилади, сигналізатори і індикатори, що розміщують на панелі приладів, їх призначення.

Накреслити:

  • принципову схему з¢єднання джерел і споживачів струму;
  • кінематичну схему передачі крутного моменту від електродвигуна стартера до маховика двигуна.

Контрольні запитання

 

1. Загальна будова та принцип роботи стартера.

2. Дистанційне керування стартером

3. Призначення і робота муфти вільного ходу.

4. Особливості будови стартера з планетарним редуктором.

5. Способи збудження стартера. Схеми.

6. Будова та принцип роботи автомобільних фар.

7. Формування світлового потоку фар в європейській і американській системах.

8. Система адаптивного світла фар.

9. Контрольно-вимірювальні прилади та їх призначення.

10. Основні індикатори, сигналізатори, покажчики на панелі приладів.