5. ОЦІНКА РІВНЯ ВТБ ЗА ДОПОМОГОЮ ТЕХНІКО-ЕКОНОМІЧНИХ ПОКАЗНИКІВ
Техніко-економічні показники (ТЕПи) – це нормативи чисельності виробничих робітників, робочих постів, площ виробничо-складських, адміністративно-побутових приміщень, стоянки для зберігання РС і території підприємства, які призначені для укрупнених розрахунків при розробці схем розвитку і розташування ВТБ підприємств АТ, а також при виконанні на їх основі техніко-економічного обґрунтування нового будівництва і реконструкції підприємств галузі.
Питомі ТЕПи автономних АТП (табл. 5.1) визначені для таких еталонних умов: спискова кількість РС – 300; тип рухомого складу: великого класу – ЛіАЗ-5256, вантажні автомобілі великої вантажопідйомності – КамАЗ-5320; позадорожні автомобілі-самоскиди вантажопідйомністю 42 т – БелАЗ-7548; наявність причепів – немає; середньодобовий пробіг одного автомобіля – 250 км; умови зберігання – відкрите без підігріву, розташування – 50 % автомобілів з незалежним виїздом під кутом 90 ° до вісі проїзду; категорія умов експлуатації – 1; кліматичний район – помірний; умови водо-, тепло-, енергопостачання – від міських мереж.
Таблиця 5.1 – Питомі техніко-економічні показники автономних АТП для еталонних умов (на 1 автомобіль)
Показники |
АТП |
|||
Легкових автомобілів |
Автобусів |
Вантажних автомобілів |
Позашляхових автомобілів- самоскидів |
|
Чисельність виробничих робітників |
0,22 |
0,42 |
0,32 |
1,5 |
Кількість робочих постів |
0,08 |
0,12 |
0,10 |
0,24 |
Площі виробничо-складських приміщень, м2 |
8,50 |
29,00 |
19,00 |
70,00 |
Площі адміністративно-побутових приміщень, м2 |
5,60 |
10,00 |
8,70 |
15,00 |
Площа стоянки (на одне автомобіле-місце зберігання ), м2 |
18,50 |
60,00 |
37,20 |
70,00 |
Площа території, м2 |
65,00 |
165,00 |
120,00 |
310,00 |
Питомі ТЕПи експлуатаційних і виробничих філіалів (табл. 5.2 - 5.3) подані для двох типів залежно від видів і обсягів виконуваних на них робіт з ТО і Р автомобілів. Показники філіалів відповідають еталонним умовам прийнятим для розрахунків ТЕПів автономних АТП за винятком спискової кількості технологічно сумісних автомобілів, яка для експлуатаційних філіалів складає 150, а для виробничих 800 одиниць.
Таблиця 5.2 – Питомі техніко-економічні показники експлуатаційних філіалів АТП для еталонних умов (на 1 автомобіль)
Показники |
Тип 1 |
Тип 2 |
|||||
легкові |
автобуси |
вантажні |
легкові |
автобуси |
вантажні |
||
Число виробничих робітників |
0,08 |
0,14 |
0,10 |
0,11 |
0,21 |
0,15 |
|
Число робочих постів |
0,05 |
0,09 |
0,08 |
0,06 |
0,11 |
0,09 |
|
Площа виробничо-складських приміщень, м2 |
4,4 |
15,7 |
10,1 |
5,3 |
18,8 |
12,1 |
|
Площа адміністративно-побутових приміщень,м2 |
4,3 |
7,5 |
6,5 |
4,6 |
8,2 |
7,0 |
|
Площа території,м2 |
63,0 |
162,0 |
118,0 |
66,0 |
170,0 |
125,0 |
Таблиця 5.3. – Питомі техніко-економічні показники виробничих філіалів АТП для еталонних умов (на 1 автомобіль)
Показники |
Тип 1 |
Тип 2 |
||||
легкові |
автобуси |
вантажні |
легкові |
автобуси |
вантажні |
|
Число виробничих робітників |
0,13 |
0,25 |
0,20 |
0,11 |
0,20 |
0,16 |
Число робочих постів |
0,03 |
0,04 |
0,03 |
0,02 |
0,03 |
0,03 |
Площа виробничо-складських приміщень, м2 |
4,3 |
14,0 |
9,2 |
3,7 |
11,8 |
7,9 |
Площа адміністративно-побутових приміщень, м2 |
1,9 |
3,55 |
3,1 |
1,75 |
4,15 |
2,75 |
Площа території, м2 |
12,4 |
30,2 |
22,2 |
10,5 |
25,5 |
18,8 |
Питомі ТЕПи ВТК і БЦТО (табл. 5.4.) також наведені для двох типів цих підприємств і відповідають еталонним умовам, прийнятим для автономних АТП з списковою кількістю технологічно сумісних автомобілів – 1000.
Таблиця 5.4. – Питомі техніко-економічні показники ВТК і БЦТО для еталонних умов (на 1 автомобіль)
Показники |
Тип 1 |
Тип 2 |
Число виробничих робітників |
0,12 |
0,14 |
Число робочих постів |
0,02 |
0,03 |
Площа виробничо-складських приміщень, м2 |
5,45 |
6,30 |
Площа адміністративно-побутових приміщень, м2 |
2,30 |
2,50 |
Площа території,м2 |
15,0 |
17,0 |
Питомі ТЕПи ЦСВ (табл. 5.5) відповідають умовам прийнятим для автономних АТП за виключенням спискової кількості технологічно сумісних автомобілів, яка для ЦСВ прийнята в кількості 5000 одиниць. У відмінності від інших ТЕПів для ЦСВ питомі показники встановлені не на один, а на 10 автомобілів.
Для оцінки рівня забезпеченості окремих зон, дільниць, складів можуть бути використані приблизні структури чисельності виробничих робітників, робочих постів і площ виробничо-складських приміщень, наведені в табл. 5.4-5.5 для автономних АТП, експлуатаційних і виробничих філіалів АТП, ВТК, БЦТО.
Таблиця 5.5 – Питомі техніко-економічні показники ЦСВ для еталонних умов
Тип ЦСВ |
Тип рухомого складу |
Показники на 10 автомобілів |
||
число виробничих робітників |
площа виробничо-складських приміщень, м2 |
площа адміністративно-побутових примі-щень, м2 |
||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
З ремонту двигунів та агрегатів |
Легкові автомобілі |
0,12 |
2,2 |
0,8 |
Автобуси |
0,25 |
5,4 |
1,2 |
|
Вантажні автомобілі |
0,20 |
4,3 |
1,1 |
|
З ремонту приладів електрообладнання |
Легкові автомобілі |
0,03 |
0,65 |
0,2 |
Автобуси |
0,04 |
1,10 |
0,35 |
|
Вантажні автомобілі |
0,04 |
1,10 |
0,35 |
|
З ремонту акумуляторних батарей |
Легкові автомобілі |
0,01 |
0,65 |
0,08 |
Автобуси |
0,015 |
0,10 |
0,10 |
|
Вантажні автомобілі |
0,015 |
0,10 |
0,10 |
|
Продовження таблиці 5.5 |
||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
З ремонту приладів системи живлення |
Легкові автомобілі |
0,015 |
0,30 |
0,10 |
Автобуси |
0,02 |
0,70 |
0,16 |
|
Вантажні автомобілі |
0,02 |
0,70 |
0,16 |
|
З ремонту кузовів |
Автобуси |
0,32 |
22,5 |
1,50 |
З обслуговування та ремонту технологічного обладнання |
Легкові автомобілі |
0,05 |
0,90 |
0,30 |
Автобуси |
0,065 |
1,20 |
0,40 |
|
Вантажні автомобілі |
0,06 |
1,00 |
0,35 |
Для АТП, умови експлуатації і розміри якого відрізняються від еталонних, визначення ТЕПів проводиться за допомогою коефіцієнтів (табл. 5.6-5.12), які враховують вплив таких факторів: спискова кількість технологічно сумісного рухомого складу (коефіцієнт К1), тип РС (К2), наявність причепів і напівпричепів до вантажних автомобілів (К3), середньодобовий пробіг рухомого складу (К4), умови зберігання (К5), категорії умов експлуатації (К6), кліматичний район (К7):
, (5.1)
, (5.2)
, (5.3)
, (5.4)
, (5.5)
, (5.6)
де , , , , , - відповідні значення ТЕПів, приведені до умов підприємства;
, , , , , - значення ТЕПів для еталонних умов.
При визначенні коефіцієнтів приведення, коли їх чисельні значення знаходяться в інтервалі показників, використовують метод інтерполяції.
Таблиця 5.6 – Коефіцієнт, який враховує спискову кількість технологічно сумісного рухомого складу для всіх типів
Тип підприємства |
Спискова кількість технологічно сумісного РС |
Число виробничих робітників |
Число робочих постів |
Площа виробничо-складських приміщень |
Площа адміністративно-побутових приміщень |
Площа території |
Автономні АТП |
50 |
1,66 |
2,3 |
2,05 |
1,85 |
1,9 |
100 |
1,24 |
1,4 |
1,35 |
1,36 |
1,3 |
|
200 |
1,08 |
1,14 |
1,12 |
1,14 |
1,1 |
|
300 |
1,00 |
1,0 |
1,0 |
1,0 |
1,0 |
|
500 |
0,9 |
0,86 |
0,9 |
0,9 |
0,92 |
|
800 |
0,83 |
0,75 |
0,82 |
0,85 |
0,86 |
|
Експлуатаційні філіали АТП |
25 |
1,5 |
1,9 |
1,66 |
1,51 |
1,62 |
75 |
1,12 |
1,32 |
1,27 |
1,22 |
1,18 |
|
150 |
1,0 |
1,0 |
1,0 |
1,0 |
1,0 |
|
250 |
0,92 |
0,85 |
0,85 |
0,85 |
0,88 |
|
400 |
0,86 |
0,75 |
0,77 |
0,75 |
0,81 |
|
Виробничі філіали АТП |
300 |
1,2 |
1,3 |
1,22 |
1,17 |
1,16 |
500 |
1,1 |
1,12 |
1,1 |
1,08 |
1,06 |
|
800 |
1,0 |
1,0 |
1,0 |
1,0 |
1,0 |
|
1200 |
0,93 |
0,91 |
0,91 |
0,93 |
0,94 |
|
БЦТО, ВТК |
500 |
1,13 |
1,19 |
1,15 |
1,1 |
1,1 |
1000 |
1,0 |
1,0 |
1,0 |
1,0 |
1,0 |
|
1500 |
0,95 |
0,94 |
0,92 |
0,95 |
0,95 |
|
3000 |
0,85 |
0,83 |
0,82 |
0,86 |
0,86 |
|
ЦСП |
1000 |
1,53 |
- |
1,49 |
1,56 |
- |
3000 |
1,19 |
- |
1,17 |
1,2 |
- |
|
5000 |
1,0 |
- |
1,0 |
1,0 |
- |
|
7000 |
0,86 |
- |
0,86 |
0,86 |
- |
Таблиця 5.7 – Коефіцієнт К2 , який враховує тип рухомого складу
Тип рухомого складу |
Модель-представник |
Число виробничих робітників |
Число робочих |
Площа виробничо-складських приміщень |
Площа адміністративно-побутових приміщень |
Площа стоянки |
Площа території |
|||
Легкові авт-лі |
Малий клас |
ВАЗ |
0,87 |
0,82 |
0,78 |
0,92 |
0,81 |
0,81 |
||
Середній клас |
ГАЗ-24 |
1,0 |
1,0 |
1,0 |
1,0 |
1,0 |
1,0 |
|||
Автобуси |
Особливо малий клас |
РАФ-2203-01 |
0,62 |
0,65 |
0,32 |
0,88 |
0,42 |
0,42 |
||
Малий клас |
ПАЗ-3205 |
0,70 |
0,74 |
0,48 |
0,91 |
0,66 |
0,62 |
|||
Середній клас |
ЛАЗ-695Н |
0,88 |
0,88 |
0,78 |
0,95 |
0,89 |
0,85 |
|||
Великий клас |
ЛіАЗ-5256 |
1,0 |
1,0 |
1,0 |
1,0 |
1,0 |
1,0 |
|||
Особливо великий клас |
Ікарус-280 |
1,56 |
1,52 |
1,50 |
1,15 |
1,70 |
1,60 |
|||
Вантажні автомобілі загального призначення |
Особливо мала вантажопідйомність до 1 т, включно |
УАЗ-3303-01 |
0,42 |
0,51 |
0,33 |
0,81 |
0,55 |
0,50 |
||
Мала вантажо-підйомність |
1-3 т |
ГАЗ-52-04 |
0,56 |
0,64 |
0,50 |
0,85 |
0,83 |
0,72 |
||
3-5 т |
ГАЗ-3307 |
0,68 |
0,72 |
0,60 |
0,88 |
0,85 |
0,76 |
|||
Велика ванта-жопідйомність |
5-6 т |
ЗИЛ-431410 |
0,75 |
0,77 |
0,72 |
0,91 |
0,92 |
0,87 |
||
6-8 т |
МАЗ-КамАЗ |
1,0 |
1,0 |
1,0 |
1,0 |
1,0 |
1,0 |
|||
Особливо велика вантажопідйомність |
8-10 т |
КамАЗ-53212 |
1,15 |
1,05 |
1,05 |
1,03 |
1,04 |
1,03 |
||
10-16 т |
КрАЗ-250-010 |
1,35 |
1,30 |
1,30 |
1,15 |
1,50 |
1,50 |
|||
Автомобілі всіх типів підвищеної прохідності |
- |
1,2 |
1,15 |
1,25 |
1,06 |
1,05 |
1,12 |
|||
Вантажні автомобілі-самоскиди |
- |
1,12 |
1,08 |
0,96 |
1,05 |
0,85 |
0,88 |
|||
Вантажні автомобілі-фургони |
- |
1,2 |
1,10 |
1,05 |
1,08 |
1,0 |
1,10 |
|||
Автомобілі, що працюють на зрідженому нафтовому газі |
Легкові |
- |
1,18 |
1,15 |
1,2 |
1,05 |
1,0 |
1,15 |
||
Автобуси |
- |
1,1 |
1,08 |
1,12 |
1,04 |
1,0 |
1,14 |
|||
Вантажні |
- |
1,2 |
1,15 |
1,22 |
1,06 |
1,0 |
1,16 |
|||
Автомобілі, що працюють на стиснутому природному газі |
Легкові |
- |
1,34 |
1,25 |
1,30 |
1,1 |
1,0 |
1,2 |
||
Автобуси |
- |
1,18 |
1,12 |
1,30 |
1,10 |
1,0 |
1,18 |
|||
Вантажні |
- |
1,30 |
1,20 |
1,25 |
1,08 |
1,0 |
1,19 |
Примітка: вантажопідйомність автомобілів та сідельних тягачів, що працюють в складі автопоїзда, автомобілів підвищеної прохідності, автомобілів-самоскидів та газобалонних автомобілів, слід приймати по базовим моделям кожного сімейства автомобілів.
Таблиця 5.8 – Коефіцієнт К3, який враховує наявність причепів та напівпричепів для вантажних автомобілів
Кількість причепів та напівпричепів (% від кількості автомобілів) |
Число виробничих робітників |
Число робочих постів |
Площа виробничо-складських приміщень |
Площа адміністративно-побутових приміщень |
Площа стоянки |
Площа території |
0 |
1,0 |
1,0 |
1,0 |
1,0 |
1,0 |
1,0 |
25 |
1,1 |
1,15 |
1,17 |
1,03 |
1,16 |
1,15 |
50 |
1,2 |
1,25 |
1,32 |
1,06 |
1,32 |
1,30 |
75 |
1,3 |
1,35 |
1,39 |
1,09 |
1,48 |
1,45 |
100 |
1,4 |
1,45 |
1,44 |
1,12 |
1,64 |
1,60 |
Таблиця 5.9 – Коефіцієнт К4, який враховує середньодобовий пробіг одиниці рухомого складу всіх типів
Середньодобовий пробіг, км |
Число виробничих робітників |
Число |
Площа |
Площа |
Площа |
100 |
0,55 |
0,78 |
0,64 |
0,82 |
0,88 |
150 |
0,70 |
0,89 |
0,76 |
0,88 |
0,92 |
200 |
0,85 |
0,95 |
0,88 |
0,94 |
0,96 |
250 |
1,00 |
1,0 |
1,0 |
1,0 |
1,0 |
300 |
1,15 |
1,04 |
1,12 |
1,08 |
1,04 |
350 |
1,30 |
1,07 |
1,24 |
1,16 |
1,08 |
Таблиця 5.10 – Коефіцієнт К6, який враховує умови зберігання рухомого складу усіх типів
Умови зберігання |
Кут встановлення до вісі проїзду |
Площа стоянки |
Площа території |
||||||
Доля автомобілів з незалежним виїздом, % |
|||||||||
50 |
67 |
100 |
50 |
67 |
100 |
||||
Відкрите без підігріву |
90 |
1,00 |
1,10 |
1,32 |
1,00 |
1,05 |
1,16 |
||
60 |
1,38 |
1,52 |
1,82 |
1,19 |
1,26 |
1,41 |
|||
45 |
1,412 |
1,56 |
1,85 |
1,21 |
1,28 |
1,43 |
|||
Відкрите з підігрівом |
90 |
- |
- |
1,40 |
- |
- |
1,20 |
||
60 |
- |
- |
1,95 |
- |
- |
1,48 |
|||
45 |
- |
- |
2,0 |
- |
- |
1,50 |
|||
Закрите |
1-поверхове |
90 |
0,95 |
1,05 |
1,27 |
0,94 |
0,97 |
1,08 |
|
2-поверхове |
90 |
1,4 |
1,54 |
1,85 |
0,78 |
0,81 |
0,90 |
||
3-поверхове |
90 |
1,4 |
1,54 |
1,85 |
0,67 |
0,69 |
0,77 |
||
4-поверхове |
90 |
1,4 |
1,54 |
1,85 |
0,60 |
0,63 |
0,70 |
Таблиця 5.11 – Коефіцієнт К6, який враховує категорію умов експлуатації рухомого складу
Категорія умов експлуатації |
Число |
Число робочих постів |
Площа |
Площа |
Площа |
І |
1,0 |
1,0 |
1,0 |
1,0 |
1,0 |
ІІ |
1,08 |
1,07 |
1,07 |
1,04 |
1,03 |
ІІІ |
1,16 |
1,15 |
1,15 |
1,08 |
1,07 |
IV |
1,34 |
1,25 |
1,26 |
1,12 |
1,11 |
V |
1,45 |
1,35 |
1,42 |
1,16 |
1,15 |
Таблиця 5.12 – Коефіцієнт, який враховує кліматичний район експлуатації рухомого складу
Кліматичний район |
Число виробничих робітників |
Число |
Площа |
Площа |
Площа |
Помірний |
1,0 |
1,0 |
1,0 |
1,0 |
1,0 |
Помірно-теплий, помірно-теплий, вологий |
0,95 |
0,97 |
0,82 |
0,98 |
0,93 |
Спекотний сухий, дуже спекотний, сухий |
1,07 |
1,05 |
0,88 |
1,03 |
0,95 |
Помірно-холодний |
1,07 |
1,05 |
1,04 |
1,03 |
1,02 |
Холодний |
1,13 |
1,10 |
1,08 |
1,05 |
1,04 |
Дуже холодний |
1,25 |
1,15 |
1,20 |
1,08 |
1,10 |
Абсолютні значення ТЕПів для АТП визначаються добутком спискової кількості технологічно сумісних автомобілів на відповідні коефіцієнти приведення і ТЕП:
,
.
Для АТП, які експлуатують змішаний парк РС чисельність виробничих робітників, робочих постів, площі відповідних приміщень, стоянки, території підприємства визначаються окремо для кожної групи технологічно сумісного РС з наступним сумуванням показників. При закритому зберіганні РС всіх типів чисельність виробничих робітників приймається з коефіцієнтом 0,95. Площа виробничо-складських приміщень, коли вони розташовані в багатоповерховій будівлі, приймається з коефіцієнтом 1,2.
Визначаючи показники слід враховувати такі основні умови.
Чисельність виробничих робітників складає персонал, який безпосередньо виконує роботи з ТО і ПР рухомого складу.
Визначаючи кількість робочих постів, приймають:
- кожну поточну лінію мийних робіт ЩО незалежно від кількості одночасно розташованих на ній автомобілів і автопоїздів – за один робочий пост;
- робоче місце для виконання робіт ТО і ПР автопоїзда в складі сідельного тягача і напівпричепа або вантажного автомобіля з причепом – за два робочих пости;
- робоче місце для діагностування автопоїздів обладнане одним стендом – за один робочий пост.
До складу робочих постів не включаються пости очікування РС перед ТО і ПР, пости сушіння автомобілів після фарбування, пости для зливання скрапленого газу, акумулювання стисненого природного газу і пости дегазації балонів газобалонних автомобілів, а також пости контрольно-пропускного пункту (КПП).
Площа виробничо-складських приміщень враховує площі зон і дільниць ТО і ПР рухомого складу, складських приміщень, площі допоміжних, технічних і службових приміщень, постів очікування розташованих в приміщеннях. Не враховується площа КПП, очисних споруд, мийки рухомого складу, площі приміщень для дегазації, площа центрального теплового пункту, а також площа дільниць для виготовлення деталей, обладнання і оснащення в АТП, ВТК, БЦТО, ЦСВ.
Значення питомих ТЕПів для підприємства, по якому виконуються розробки, обчислюють з виразів:
де , , , , , – відповідно чисельність виробничих робітників, кількість робочих постів, площі виробничо-складських, адміністративно-побутових, стоянки і території діючого АТП.
Для оцінки рівня ВТБ використовуючи вихідну інформацію та наведену вище методику, визначають ТЕПи діючого підприємства і питомі значення еталонних показників, приведених до умов роботи цього підприємства. Далі необхідно виконати порівняння і проаналізувати відповідність фактичних показників нормативним значенням, зробити висновки.