5.10 Клеї та герметики, що застосовуються у виробництві автомобілів
До клеїв та герметиків, що застосовуються у машинобудуванні, ставляться такі вимоги: зберігання міцнісних характеристик у широкому інтервалі температур та експлуатаційних якостей в ході всього терміну служби автомобіля; стійкість до дії вологи, солей, бензину й інших реагентів; стійкість до ударних навантажень та вібрації.
Клеї та герметики, що застосовуються при виготовленні кузова та деталей інтер'єру, мають бути стійкими до дії сонячних та ультрафіолетових променів, сумісними з гумами, фарбами, пластмасами та іншими матеріалами.
Розглянемо деякі найхарактерніші види клеїв та герметиків, які найповніше відповідають ідеї автоматизованого складання сучасних автомобілів.
У виробництві двигунів й інших вузлів та агрегатів в останні роки широко стали застосовувати анаеробні клеї та герметики. Ці матеріали служать для стопоріння й герметизації різьб, фіксації циліндричних з'єднань замість пресової посадки та шпонкових з'єднань, герметизації жорстких фланців, мікропористості лиття.
Анаеробні герметики застосовують: для фіксації шпильок блока двигуна; герметизації болтів кришки редуктора заднього моста; фіксації й герметизації різьбових та ковпачкових заглушок; стопоріння напрямних клапанів та колісних гайок і багатьох інших з'єднань.
Анаеробні герметики за стопорним ефектом набагато перевищують більшість застосованих у машинобудівній промисловості стопорних пристроїв, таких як пружинні шайби, гайки з нейлоновою вставкою тощо. За своєю дією вони рівні подвійним гайкам з натягом. При з'єднанні циліндричних деталей за їх допомогою посадку з натягом заміняють на посадку з зазором: при цьому міцність з'єднання зберігається. При ущільненні фланців, застосовуючи анаеробні герметики, досягають того самого ефекту, що й при ретельному шліфуванні поверхонь.
Силіконові герметики — це рідкі прокладки, які використовують для герметизації штампованих фланцевих з'єднань типу «піддон— блок картера». Вони формуються на місті стику, й тому таке ущільнення надійно герметизує фланцеве з'єднання від втрати оливи.
Клеї пластизольного типу застосовують для кріплення підсилювачів панелей капота та кришки багажника, їх наносять у вигляді великих краплин, а висушують у печах сушіння пофарбованих покриттів. Желатинізація пластизолей відбувається в печах сушіння лакофарбових покриттів. На основі пластизолей виготовляють мастики для захисту днища від пошкоджень камінням, щебенем та піском, а також герметики для ущільнення зварювальних швів.
Типовим прикладом використання високоміцних конструкційних клеїв є склеювання металевих панелей з послідовною відбор-товкою. Такого роду з'єднання застосовуються при складанні автомобілів ВАЗ-2105, ВАЗ-2107, АЗЛК-2141 та інших для з'єднання зовнішньої панелі дверей і зафланцьовування капота. У цих з'єднаннях раніше використовувалось зварювання, сліди зварювальних електродів доводилось старанно зачищати. При використанні клеїв цього робити не треба. Одночасно досягається надійний захист з'єднання від корозії.
Акрилатний клей застосовується для приклеювання дзеркала заднього виду до лобового скла. Клей твердіє під дією ультрафіолетового світла за ЗО...40 с. Таке з'єднання є в автомобілях ВАЗ-2108, ВАЗ-2109 і наступних моделях цього автомобіля. Останнім часом з'явилися клеї, які твердіють і без ультрафіолетового світла.
Широко використовують клеї замість гвинтів (наприклад, для приклеювання розсіювачів до корпусів задніх ліхтарів), клеї для декоративного оздоблення інтер'єру тощо.
Великого поширення дістали самоклейні молдинги. Для них застосовуються клеї на основі акрилових каучуків. Молдинги з липким шаром не потребують для кріплення отворів у кузові.
Нині розробляються технології вклеювання вітрових вікон у прорізі кузова без гумового ущільнювача. Пряме скління автомобіля підвищує щільність та герметичність кузова, розширює можливості дизайну, здешевлює виробництво завдяки введенню ширших монтажних припусків та відмові від ущільнювача.
Значно зростає застосування анаеробних та силіконових герметиків. Клеї на розчинниках для приклеювання оздоблення заміняються клеями на водяній основі та клеями без розчинників «а риклад поліуретановими. Збільшується використання клеєзвапщ' вальних з'єднань, що поєднують переваги як клеєвих, так і зварю вальних з'єднань, а недоліки їх взаємно компенсуються. Очікується збільшення використання поліуретанових клеїв та герметиків. Очевидно, ці матеріали в майбутньому витіснять пластизолі для захисту днища.
Таким чином, у майбутньому вживання клеїв та герметиків буде збільшуватися. Порівняно висока вартість їх компенсується спрощенням технології та раціоналізацією конструкції, що особливо важливо для потокового виробництва автомобілів та їх ремонту.