5.10 Клеї та герметики, що застосовуються у виробництві автомобілів

До клеїв та герметиків, що засто­совуються у машинобудуванні, ставляться такі вимоги: зберігання міцнісних характеристик у широкому інтервалі температур та екс­плуатаційних якостей в ході всього терміну служби автомобіля; стій­кість до дії вологи, солей, бензину й інших реагентів; стійкість до ударних навантажень та вібрації.

Клеї та герметики, що застосовуються при виготовленні кузова та деталей інтер'єру, мають бути стійкими до дії сонячних та ультра­фіолетових променів, сумісними з гумами, фарбами, пластмасами та іншими матеріалами.

Розглянемо деякі найхарактерніші види клеїв та герметиків, які найповніше відповідають ідеї автоматизованого складання сучасних автомобілів.

У виробництві двигунів й інших вузлів та агрегатів в останні ро­ки широко стали застосовувати анаеробні клеї та герметики. Ці ма­теріали  служать  для  стопоріння  й  герметизації  різьб,   фіксації циліндричних з'єднань замість пресової посадки та шпонкових з'єднань, герметизації жорстких фланців, мікропористості лиття.

Анаеробні герметики застосовують: для фіксації шпильок блока двигуна; герметизації болтів кришки редуктора заднього моста; фіксації й герметизації різьбових та ковпачкових заглушок; стопоріння напрямних клапанів та колісних гайок і багатьох інших з'єднань.

Анаеробні герметики за стопорним ефектом набагато перевищу­ють більшість застосованих у машинобудівній промисловості сто­порних пристроїв, таких як пружинні шайби, гайки з нейлоновою вставкою тощо. За своєю дією вони рівні подвійним гайкам з натя­гом. При з'єднанні циліндричних деталей за їх допомогою посадку з натягом заміняють на посадку з зазором: при цьому міцність з'єднання зберігається. При ущільненні фланців, застосовуючи ана­еробні герметики, досягають того самого ефекту, що й при ретель­ному шліфуванні поверхонь.

Силіконові герметики — це рідкі прокладки, які використовують для герметизації штампованих фланцевих з'єднань типу «піддон— блок картера». Вони формуються на місті стику, й тому таке ущіль­нення надійно герметизує фланцеве з'єднання від втрати оливи.

Клеї пластизольного типу застосовують для кріплення підсилю­вачів панелей капота та кришки багажника, їх наносять у вигляді великих краплин, а висушують у печах сушіння пофарбованих пок­риттів. Желатинізація пластизолей відбувається в печах сушіння ла­кофарбових покриттів. На основі пластизолей виготовляють масти­ки для захисту днища від пошкоджень камінням,  щебенем та піском, а також герметики для ущільнення зварювальних швів.

Типовим прикладом використання високоміцних конструкцій­них клеїв є склеювання металевих панелей з послідовною відбор-товкою. Такого роду з'єднання застосовуються при складанні авто­мобілів ВАЗ-2105, ВАЗ-2107, АЗЛК-2141 та інших для з'єднання зовнішньої панелі дверей і зафланцьовування капота. У цих з'єднан­нях раніше використовувалось зварювання, сліди зварювальних електродів доводилось старанно зачищати. При використанні клеїв цього робити не треба. Одночасно досягається надійний захист з'єднання від корозії.

Акрилатний  клей  застосовується  для   приклеювання  дзеркала заднього виду до лобового скла. Клей твердіє під дією ультрафіоле­тового світла за ЗО...40 с. Таке з'єднання є в автомобілях ВАЗ-2108, ВАЗ-2109 і наступних моделях цього автомобіля. Останнім часом з'явилися клеї, які твердіють і без ультрафіолетового світла.

Широко використовують клеї замість гвинтів (наприклад, для приклеювання розсіювачів до корпусів задніх ліхтарів), клеї для де­коративного оздоблення інтер'єру тощо.

Великого поширення дістали самоклейні молдинги. Для них зас­тосовуються клеї на основі акрилових каучуків. Молдинги з липким шаром не потребують для кріплення отворів у кузові.

Нині розробляються технології вклеювання вітрових вікон у прорізі кузова без гумового ущільнювача. Пряме скління автомобіля підвищує щільність та герметичність кузова, розширює можливості дизайну, здешевлює виробництво завдяки введенню ширших мон­тажних припусків та відмові від ущільнювача.

Значно зростає застосування анаеробних та силіконових герме­тиків. Клеї на розчинниках для приклеювання оздоблення заміняються клеями на водяній основі та клеями без розчинників  «а риклад  поліуретановими.  Збільшується  використання клеєзвапщ' вальних з'єднань, що поєднують переваги як клеєвих, так і зварю вальних з'єднань, а недоліки їх взаємно компенсуються. Очікується збільшення використання поліуретанових клеїв та герметиків. Оче­видно, ці матеріали в майбутньому витіснять пластизолі для захис­ту днища.

Таким чином, у майбутньому вживання клеїв та герметиків буде збільшуватися. Порівняно висока вартість їх компенсується спро­щенням технології та раціоналізацією конструкції, що особливо важливо для потокового виробництва автомобілів та їх ремонту.