7 ТЕХНІКО-ЕКОНОМІЧНА ОЦІНКА ПРОЕКТНИХ РІШЕНЬ

Техніко-економічні показники – це нормативи чисельності виробничих робітників, робочих постів, площ виробничо-складських, адміністративно-побутових приміщень, стоянки для зберігання РС і території підприємства, які призначені для укрупнених розрахунків при розробленні схем розвитку і розташування ВТБ підприємств АТ, а також при виконанні на їх основі техніко-економічного обґрунтування нового будівництва і реконструкції підприємств галузі.

Автономні АТП.Питомі ТЕПи цих АТП (табл. 7.1) визначені для таких еталонних умов: списочна кількість РС – 300; тип рухомого складу: великого класу – ЛиАЗ-5256, вантажні автомобілі великої вантажопідйомності – КамАЗ-5320; позашляхові автомобілі-самоскиди  вантажопідйомністю 42 т – БелАЗ-7548; наявність причепів – немає ; середньодобовий пробіг одного автомобіля – 250 км; умови зберігання – відкрите без підігріву, розташування – 50% автомобілів з незалежним виїздом під кутом 90° до осі проїзду; категорія умов експлуатації – І; кліматичний район – помірний; умови водо-, тепло-, енергопостачання – від міських мереж.

Таблиця 7.1 – Питомі техніко-економічні показники автономних АТП для еталонних умов (на 1 автомобіль)


Показники

АТП

легкових автомобілів

автобусів

вантажних  автомобілів

позашляхо­вих автомобілів самоскидів

Чисельність виробничих робочих

0,22

0,42

0,32

1,5

Кількість робочих постів

0,08

0,12

0,10

0,24

Площі виробничо-складських приміщень, м2

8,50

29,00

19,00

70,00

Площі адміністративно-побутових приміщень, м2

5,60

10,00

8,70

15,00

Площа стоянки (на одне автомобіле-місце зберігання), м2

18,50

60,00

37,20

70,00

Площа території, м2

65,00

165,00

120,00

310,00

Для АТП, умови експлуатації і розміри якого відрізняються від еталонних, визначення ТЕПів проводиться за допомогою коефіцієнтів зведення (табл. 7.2 – 7.8), які враховують вплив таких факторів:
К1 – списочна кількість технологічно сумісного рухомого складу;
К2 – тип РС;
К3 – наявність причепів і напівпричепів до вантажних автомобілів;
К4 – середньодобовий пробіг рухомого складу;
К5 – умови зберігання;
К6 – категорії умов експлуатації;
К7 – кліматичний район. 

Таблиця 7.2 – Коефіцієнт К1, який враховує списочну кількість технологічно сумісного рухомого складу для всіх типів


Тип підприємства

Списочна кількість
технологічно
сумісного РС

Число виробничих
робітників

Число робочих
постів

Площа виробничо-складських
приміщень

Площа
адміністративно-побутових
приміщень

Площа території

Автономні АТП

50

1,66

2,3

2,05

1,85

1,9

100

1,24

1,4

1,35

1,36

1,3

200

1,08

1,14

1,12

1,14

1,1

300

1,00

1,0

1,0

1,0

1,0

500

0,9

0,86

0,9

0,9

0,92

800

0,83

0,75

0,82

0,85

0,86

Експлуатаційні філіали АТП

25

1,5

1,9

1,66

1,51

1,62

75

1,12

1,32

1,27

1,22

1,18

150

1,0

1,0

1,0

1,0

1,0

250

0,92

0,85

0,85

0,85

0,88

400

0,86

0,75

0,77

0,75

0,81

Виробничі філіали АТП

300

1,2

1,3

1,22

1,17

1,16

500

1,1

1,12

1,1

1,08

1,06

800

1,0

1,0

1,0

1,0

1,0

1200

0,93

0,91

0,91

0,93

0,94

Таблиця 7.3 – Коефіцієнт К2 , який враховує тип рухомого складу


Тип рухомого складу

Модель-представник

Число виробничих
робітників

Число робочих постів

Площа виробничо-складських приміщень

Площа адміністративно-побутових приміщень

Площа стоянки

Площа території

1

2

3

4

5

6

7

8

Легкові
авто

Малий клас

АЗЛК,ВАЗ

0,87

0,82

0,78

0,92

0,81

0,81

Середній клас

ГАЗ-24-10

1,0

1,0

1,0

1,0

1,0

1,0

Автобуси

Особливо малий клас

РАФ-2203-01

0,62

0,65

0,32

0,88

0,42

0,42

Малий клас

ПАЗ-3205

0,70

0,74

0,48

0,91

0,66

0,62

Середній клас

ЛАЗ-695Н

0,88

0,88

0,78

0,95

0,89

0,85

Великий клас

ЛиАЗ-5256

1,0

1,0

1,0

1,0

1,0

1,0

Особливо великий клас

Ikarus-280

1,56

1,52

1,50

1,15

1,70

1,60

Продовження таблиці 7.3


1

2

3

4

5

6

7

8

,Вантажні автомобілі загального
призначення

Особливо мала вантажопідйомність до 1т, включно

УАЗ-3303-01

0,42

0,51

0,33

0,81

0,55

0,50

Мала вантажопідйомність

1-3т

ГАЗ-52-04

0,56

0,64

0,50

0,85

0,83

0,72

3-5т

ГАЗ-3307

0,68

0,72

0,60

0,88

0,85

0,76

Велика вантажопідйом­ність

5-6т

ЗИЛ-431410

0,75

0,77

0,72

0,91

0,92

0,87

6-8т

МАЗ-5335,
КамАЗ-5320

1,0

1,0

1,0

1,0

1,0

1,0

Особливо велика вантажопідйом­ність

8-10т

КамАЗ-53212

1,15

1,05

1,05

1,03

1,04

1,03

10-16т

КрАЗ-250-010

1,35

1,30

1,30

1,15

1,50

1,50

Автомобілі всіх типів підвищеної прохідності

-

1,2

1,15

1,25

1,06

1,05

1,12

Вантажні автомобілі-самоскиди

-

1,12

1,08

0,96

1,05

0,85

0,88

Вантажні автомобілі-фургони

-

1,2

1,10

1,05

1,08

1,0

1,10

Автомобілі, що працюють на зріджено­му нафтовому газі

Легкові

-

1,18

1,15

1,2

1,05

1,0

1,15

Автобуси

-

1,1

1,08

1,12

1,04

1,0

1,14

Вантажні

-

1,2

1,15

1,22

1,06

1,0

1,16

Автомобілі, що працюють на стиснуто­му природно­му газі

Легкові

-

1,34

1,25

1,30

1,1

1,0

1,2

Автобуси

-

1,18

1,12

1,30

1,10

1,0

1,18

Вантажні

-

1,30

1,20

1,25

1,08

1,0

1,19

Примітка. Вантажопідйомність автомобілів та сідельних  тягачів, що працюють в складі автопоїзда, автомобілів підвищеної прохідності, автомобілів-самоскидів та газобалонних автомобілів, слід приймати за базовими моделями кожного сімейства автомобілів.

Таблиця 7.4 – Коефіцієнт К3, який враховує наявність причепів та напівпричепів  для вантажних автомобілів


Кількість причепів та напів­причепів (в % від кількості автомобілів)

Число виробничих робітників

Число робочих постів

Площа виробничо-складських приміщень

Площа адміністративно-побутових приміщень

Площа стоянки

Площа території

0

1,0

1,0

1,0

1,0

1,0

1,0

25

1,1

1,15

1,17

1,03

1,16

1,15

50

1,2

1,25

1,32

1,06

1,32

1,30

75

1,3

1,35

1,39

1,09

1,48

1,45

100

1,4

1,45

1,44

1,12

1,64

1,60

Таблиця 7.5  – Коефіцієнт К4 , який враховує середньодобовий пробіг одиниці рухомого складу всіх типів


Середньодобовий пробіг, км

Число
виробничих робітників

Число робочих постів

Площа виробничо-складських приміщень

Площа адміністративно-побутових приміщень

Площа
території

100

0,55

0,78

0,64

0,82

0,88

150

0,70

0,89

0,76

0,88

0,92

200

0,85

0,95

0,88

0,94

0,96

250

1,00

1,0

1,0

1,0

1,0

300

1,15

1,04

1,12

1,08

1,04

350

1,30

1,07

1,24

1,16

1,08

 

Таблиця 7.6 – Коефіцієнт К5, який враховує умови зберігання рухомого складу усіх типів


Умови
зберігання

Кут вста­новлення до осі проїзду

Площа стоянки

Площа території

Частка автомобілів з незалежним виїздом, %

50

67

100

50

67

100

Відкрите без підігріву

90

1,00

1,10

1,32

1,00

1,05

1,16

60

1,38

1,52

1,82

1,19

1,26

1,41

45

1,412

1,56

1,85

1,21

1,28

1,43

Відкрите з  підігрівом

90

-

-

1,40

-

-

1,20

60

-

-

1,95

-

-

1,48

45

-

-

2,0

-

-

1,50

Закрите

1-поверхове

90

0,95

1,05

1,27

0,94

0,97

1,08

2-поверхове

90

1,4

1,54

1,85

0,78

0,81

0,90

3-поверхове

90

1,4

1,54

1,85

0,67

0,69

0,77

4-поверхове

90

1,4

1,54

1,85

0,60

0,63

0,70

 

Таблиця 7.7 – Коефіцієнт К6, який враховує категорію умов експлуатації рухомого складу


Категорія умов експлуатації

Число виробничих робітників

Число робочих постів

Площа виробничо-складських приміщень

Площа адміністративно-побутових приміщень

Площа території

I

1,0

1,0

1,0

1,0

1,0

II

1,08

1,07

1,07

1,04

1,03

III

1,16

1,15

1,15

1,08

1,07

IV

1,34

1,25

1,26

1,12

1,11

V

1,45

1,35

1,42

1,16

1,15

Таблиця 7.8 – Коефіцієнт К7, який враховує кліматичний район експлуатації рухомого складу


Кліматичний район

Число виробничих робітників

Число робочих постів

Площа виробничо-складських приміщень

Площа адміністративно-побутових приміщень

Площа території

Помірний

1,0

1,0

1,0

1,0

1,0

Помірно-теплий, помірно-теплий, вологий

0,95

0,97

0,82

0,98

0,93

Спекотний  сухий, дуже спекотний, сухий

1,07

1,05

0,88

1,03

0,95

Помірно-холодний

1,07

1,05

1,04

1,03

1,02

Холодний

1,13

1,10

1,08

1,05

1,04

Дуже холодний

1,25

1,15

1,20

1,08

1,10

 

Зведення ТЕПів існуючого АТП до еталонного здійснюють за такими залежностями:

    ,        (7.1)

    ,        (7.2)

    ,        (7.3)

    ,        (7.4)

    ,        (7.5)

    ,        (7.6)

де , ,,,, – відповідні значення ТЕПів, зведені до умов підприємства;
,,,,, – значення ТЕПів для еталонних умов.

Абсолютні значення ТЕПів для АТП визначаються добутком списочної кількості технологічно сумісних автомобілів Аобл на відповідні коефіцієнти зведення і ТЕП:

    ,        

    ,        

При визначенні коефіцієнтів зведення, коли їх чисельні значення знаходяться в інтервалі значень, використовують метод інтерполяції.

Для АТП, які експлуатують змішаний парк РС чисельність виробничих робітників, робочих постів, площі відповідних приміщень, стоянки, території підприємства визначаються окремо для кожної групи технологічно сумісного РС з наступним підсумовуванням показників. При закритому зберіганні РС всіх типів чисельність виробничих робітників приймається з коефіцієнтом 0,95. Площа виробничо-складських приміщень, коли вони розташовані в багатоповерховій будівлі, приймається з коефіцієнтом 1,2.

Визначаючи показники слід враховувати такі основні умови.

Чисельність виробничих робітників складає персонал, який безпосередньо виконує роботи з ТО і ПР рухомого складу.

Визначаючи кількість робочих постів, приймають:

  • кожну потокову лінію мийних робіт ЩО незалежно від кількості одночасно розташованих на ній автомобілів і автопоїздів – за один робочий пост;
  • робоче місце для виконання робіт ТО і ПР автопоїзда в складі сідельного тягача і напівпричепа або вантажного автомобіля з причепом – за два робочих пости;
  • робоче місце для діагностування автопоїздів обладнане одним стендом – за один робочий пост.

До складу робочих постів не включаються пости очікування РС перед ТО і ПР, пости сушіння автомобілів після фарбування, пости для зливання скрапленого газу, акумулювання стиснутого природного газу і пости дегазації балонів газобалонних автомобілів, а також пости контрольно-пропускного пункту (КПП).

Площа виробничо-складських приміщень враховує площі зон і дільниць ТО і ПР рухомого складу, складських приміщень, площі допоміжних, технічних і службових приміщень, постів очікування розташованих в приміщеннях. Не враховується площа КПП, очисних споруд мийної рухомого складу, площі приміщень для дегазації, площа центрального теплового пункту, а також площа дільниць для виготовлення деталей, обладнання і оснащення в АТП, ВТК, БЦТО, ЦСВ.

Експлуатаційні філіали) і виробничі філіали АТП. Питомі ТЕПи експлуатаційних і виробничих філіалів (табл. 7.9, 7.10) подані для двох типів в залежності від видів і обсягів виконуваних на них робіт ТО і Р автомобілів. Показники філіалів відповідають еталонним умовам прийнятим для розрахунків ТЕПів автономних АТП за винятком списочної кількості технологічно сумісних автомобілів, яка для експлуатаційних філіалів складає 150, а для виробничих – 800 одиниць.

Таблиця 7.9 – Питомі техніко-економічні показники експлуатаційних філіалів АТП для еталонних умов (на 1 автомобіль)


Показники

Тип І

Тип ІІ

легкові

автобуси

вантажні

легкові

автобуси

вантажні

Число виробничих робітників

0,08

0,14

0,10

0,11

0,21

0,15

Число робочих постів

0,05

0,09

0,08

0,06

0,11

0,09

Площа виробничо-складських приміщень, м2

4,4

15,7

10,1

5,3

18,8

12,1

Площа адміністративно-побутових приміщень, м2

4,3

7,5

6,5

4,6

8,2

7,0

Площа території, м2

63,0

162,0

118,0

66,0

170,0

125,0

Таблиця 7.10 – Питомі техніко-економічні показники виробничих філіалів АТП для еталонних умов (на 1 автомобіль)


Показники

Тип І

Тип ІІ

легкові

автобуси

вантажні

легкові

автобуси

вантажні

Число виробничих робіт­ників

0,13

0,25

0,20

0,11

0,20

0,16

Число робочих постів

0,03

0,04

0,03

0,02

0,03

0,03

Площа виробничо-складських приміщень, м2

4,3

14,0

9,2

3,7

11,8

7,9

Площа адміністративно-побутових приміщень, м2

1,9

3,55

3,1

1,75

4,15

2,75

Площа території,м2

12,4

30,2

22,2

10,5

25,5

18,8

Для оцінки рівня ВТБ  використовуючи вихідну інформацію та наведену вище методику, визначають ТЕПи діючого підприємства і питомі значення еталонних показників, приведених до умов роботи цього підприємства. Техніко – економічні показники по всьому підприємству визначаються за формулою:

    ,        (7.7)

де – нормативний показник і – го ТЕПа для всього підприємства;
Ак.гр. – кількість технологічно – сумісних автомобілів.
Відхилення значень фактичних показників від нормативних визначаються за формулою:

    ,        (7.8)

де  - відхилення фактичних показників від нормативних.
Далі необхідно виконати порівняння і проаналізувати відповідність фактичних показників нормативним значенням, зробити висновки. Результати доцільно звести в табл. 7.11.
Таблиця 7.11 – Порівняння ТЕПів


Назва показника

,%

1. Чисельність виробничих робітників

 

 

 

2. Кількість робочих постів

 

 

 

3. Площа виробничо-складських приміщень

 

 

 

4. Площа допоміжних приміщень

 

 

 

5. Площа стоянки

 

 

 

6. Площа території