2 ОСНОВНІ ФАКТОРИ, ЩО ВИЗНАЧАЮТЬ ОРГАНІЗАЦІЮ ТЕХНІЧНОГО ОБСЛУГОВУВАННЯ ТА РЕМОНТУ АВТОМОБІЛІВ
2.1 Обґрунтування вихідних даних та загальна характеристика СТОА
Автомобіль є джерелом підвищеної небезпеки, і згідно чинному законодавству власник несе повну відповідальність за технічний стан і експлуатацію транспортного засобу що належить йому. Підтримка автомобілів в технічно справному стані забезпечується шляхом своєчасного проведення ТО і ремонту, за якість якого відповідають підприємства системи «Автотехобслуговування», що забезпечують виконання відповідних робіт. Роботи по ТО (технічному обслуговуванню) і ПР (поточному ремонту) автомобілів, тобто обслуговування автомобілів, виконують СТОА (станції технічного обслуговування автомобілів) в САЦ (спецавтоцентр) і майстернях. СТОА є основою виробничо-технічної бази системи «Автотехобслуговування». Від виробництва до списання автомобіль періодично піддається трьом комплексам технічних дій: при передпродажній підготовці, в гарантійний і післягарантійний періоди експлуатації. Перераховані технічні дії можуть виконуватися не лише на СТОА, а і на відповідних дільницях великих автокрамниць (роботи з передпродажної підготовки).
Передпродажна підготовка автомобілів. Якість автомобіля у момент продажу повинна відповідати вимогам технічних умов заводу-виробника. Передпродажна підготовка є обов'язковою умовою для забезпечення гарантій заводу-виробника. Автомобіль, що поступає із заводу в магазин, в цілях збереження лакофарбного покриття захищений протикорозійним складом, який видаляють перед продажем. Під час транспортування автомобіля поверхня кузова і внутрішня частина салону забруднюються, у зв'язку з чим потрібні їх миття і чищення. Перед продажем автомобіль ретельно оглядають, виконують необхідні регулювальні і контрольні роботи. Всі виявлені відмови і несправності усувають.
Гарантійне обслуговування автомобілів. Гарантії заводів-виробників визначають їх відповідальність за якість продукції, що випускається, і включають зобов'язання по безвідплатному усуненню дефектів, не пов’язаних порушеннями правил продажу і експлуатації автомобілів, та по заміні агрегатів, що передчасно зносилися або вийшли з ладу, вузлів і деталей внаслідок наявності в них прихованих дефектів. Гарантійний термін встановлюється заводом-виробником по пробігу і часу з початку експлуатації. ТО в гарантійний період проводиться в планово-запобіжному порядку на спецавтоцентрах, станціях гарантійного обслуговування і СТОА загального користування (на договірній основі) і включає прибирально-мийні, контрольно-діагностичні, кріпильно-регулювальні і заправно-змащувальні роботи. На підприємствах ТО для власників автомобілів проводять безкоштовні консультації з метою роз'яснення правил експлуатації, догляду і зберігання автомобілів. /9/
Обслуговування автомобілів в післягарантійний період експлуатації. ТО включає наступний комплекс операцій: прибиральні, мийні, заправні, змащувальні, контрольно-діагностичні, кріпильні, регулювальні, електрокарбюраторні, шиноремонтні. ТО в післягарантійний період підрозділяють на щоденне технічне обслуговування (ЩО), перше (ТО-1) і друге (ТО-2) технічне обслуговування автомобілів, сезонне обслуговування (СО). За погодженням із розробником допускається обґрунтована зміна кількості видів ТО при зміні конструкції транспортних засобів та умов експлуатації. Для сучасних автомобілів замість ТО-1 та ТО-2 виконують проводиться одне періодичне обслуговування (ПО).
При ЩО виконують контрольно-оглядові роботи по агрегатах, системах, механізмах, що забезпечують безпеку руху (стан шин, дія гальмівних систем, рульового керування, освітлення, сигналізації і т. ін.), а також роботи по забезпеченню належного зовнішнього вигляду автомобіля (миття, прибирання, полірування) і заправку автомобіля паливом, маслом, охолоджувальною рідиною.
ТО-1 рекомендується проводити через 5000 км пробігу і включає прибирально-мийні, контрольно-діагностичні, оглядові, кріпильні, регулювальні роботи.
ТО-2 рекомендується проводити через 20000 км. Перед виконанням ТО-2 або в процесі його виконання доцільно проводити поглиблене діагностування всіх основних агрегатів, вузлів і систем автомобіля для встановлення їх технічного стану, визначення характеру несправностей, їх причин, а також можливості подальшої експлуатації агрегату, вузла, системи.
При ТО-2, окрім об'єму робіт по ТО-1, виконують ряд додаткових операцій: закріплення, підтяжку, регулювання вузлів і деталей.
Сучасні СТОА здійснюють: продаж автомобілів і передпродажне обслуговування нових і уживаних автомобілів, продаж запасних частин і супутніх товарів, технічне обслуговування (ТО-1, ТО-2) і технічний ремонт (ТР), капітальний ремонт (КР) агрегатів і відновний ремонт автомобілів, в т.ч. і усунення пошкодження кузова автомобіля, викликаного дорожньо-транспортною пригодою. /9/
Класифікація СТОА
Система, яка лежить в основі класифікації СТОА, в багатьох країнах різна. У більшості країн станції класифікують по числу робочих постів, оскільки це дає уявлення про розмір і потужність станції, місце розташуванню, призначенню і спеціалізації СТОА.
Номенклатура і групування СТОА і гаражів-стоянок (згідно ОНТП 01-91) за призначенням і розмірному ряду приведена в табл. 2.1.
Таблиця 2.1 – Номенклатура і групування СТОА і гаражів-стоянок
Тип підприємства |
Коротка характеристика |
Потужність (розмірний ряд) СТОА – виробничий пост; гараж-стоянка – місце зберігання |
Міська станція технічного обслуговування |
Виконання всіх видів робіт ТО і ПР легкових автомобілів. При необхідності: комерційне миття, продаж автомобілів, запасних частин, автоприналежностей, антикорозійне покриття. |
5 |
10 |
||
20 |
||
30 |
||
50 |
||
Дорожня станція технічного обслуговування |
Виконання робіт по усуненню несправностей, кріпильні і регулювальні роботи, миття автомобілів, включаючи при необхідності вантажні автомобілі і автобуси. |
2 |
3 |
||
5 |
||
Гараж-стоянка |
Зберігання автомобілів. |
50 |
100 |
||
200 |
||
300 |
||
400 |
||
500 |
Примітки:
1. За цільовим призначенням і характером виробничої діяльності розрізняють наступні типи СТОА:
а) комплексного обслуговування (всі види ТО і ПР)
б) спеціалізованого обслуговування (діагностичні, ремонту і регулювання гальм, ремонту приладів системи живлення і електроустаткування, ремонту і зарядки акумуляторних батарей, ремонту кузовів, мийні)
– гарантійного обслуговування
– самообслуговування
– суміщені з автозаправними станціями.
2. В кількість виробничих постів, визначаючих розміри станції, окрім постів ТО і ПР, входять пости прибирально-мийних робіт, призначені для автомобілів, що поступають на обслуговування і ремонт на станцію, а також додаткові виробничі пости (антикорозійного захисту, комерційного миття, передпродажної підготовки автомобілів).
У нашій країні СТОА за призначенням підрозділяються на: міські – для обслуговування парку індивідуальних автомобілів, і дорожні – для надання технічної допомоги всім транспортним засобам в дорозі.
Міські станції можуть бути універсальними, спеціалізованими по видах робіт і марках автомобілів, СТОА автозаводів. По виробничій потужності, розміру і виду виконуваних робіт СТОА підрозділяються на малі, середні і великі.
Малі станції обслуговування до десяти робочих постів призначені для виконання наступних робіт: прибирально-мийних, загальної діагностики, технічного обслуговування, мастильних, зарядки акумуляторних батарей, кузовних (у малому об'ємі), підфарбовування кузова, зварювальних, поточного ремонту, а також продажу запасних частин і автомобільного приладдя.
Середні станції обслуговування до 34-х робочих постів виконують ті ж роботи, що і малі. Крім того, вони проводять поглиблену діагностику автомобілів і їх агрегатів, ремонт і відновлення кузовів, фарбування всього автомобіля, оббивні роботи, ремонт агрегатів і акумуляторних батарей, а також можливий продаж автомобілів.
Крупні станції обслуговування більш 34-х робочих постів виконують всі види обслуговування і ремонту середніх станцій в повному об'ємі. Вони мають спеціалізовані дільниці для проведення капітального ремонту агрегатів і вузлів. Для виконання робіт по діагностиці можуть застосовуватися потокові лінії. Здійснюється продаж автомобілів.
Залежно від дислокації середніх і крупних СТОА можлива організація технічної допомоги по виклику, заправка автомобілів паливно-змащувальними матеріалами.
Розміщення станцій технічного обслуговування
У крупних містах СТОА доцільно розміщувати таким чином:
– крупні СТОА і центри «Автосервіс» – на периферії міста, що примикають до існуючих промислових зон або у їх складі, до автомагістралей з великими автомобілепотоками, до крупних транспортних вузлів, що включають автовокзали, залізничні вокзали тощо;
– середні по потужності СТОА доцільно розміщувати на околиці території житлових районів;
– малі СТОА, які розташовують в санітарному розриві від житлової зони, розміщуються рівномірно усередині кожного житлового району.
Для крупних міст вдалим є розміщення СТОА на кільцевих або об'їзних дорогах.
Необхідна наявність хорошого зв'язку станції обслуговування з мережею громадського транспорту, оскільки багато замовників, особливо в разі тривалого ремонту, не чекають закінчення робіт. Вибір ділянки для розміщення СТОА визначає надалі її містобудівну роль, зонування території, розташування в'їзду і виїзду, схему руху автомобілів на ділянці.
Вихідні дані
Вихідними даними для проектування СТОА є:
– кількість автомобілів, що обслуговуються на СТОА за рік, та тип станції обслуговування (універсальна або спеціалізована по визначеній моделі автомобіля);
– середньорічний пробіг автомобілів що обслуговуються (для міських станцій);
– кількість заїздів автомобілів на станцію обслуговування в рік (для міських станій) і за добу (для дорожніх станцій);
– режим роботи станції обслуговування;
– виробнича програма по видам виконуваних робіт (тільки для спеціалізованих станцій за видами робіт);
– кількість автомобілів що продаються.
Поняття «Умовний легковий автомобіль парку»
Одним з найголовніших чинників, що визначають потужність, розмір і тип СТО (спеціалізована, універсальна), є число і склад автомобілів по моделях, що знаходяться в зоні обслуговування проектованої СТОА, а також число заїздів на СТОА.
При визначенні обслуговуваного СТОА парку автомобілів необхідно враховувати наступні особливості:
1) Вхідний потік вимог (автомобіле-заїздів) на СТОА характеризується різною частотою попиту на ті або інші види робіт і трудомісткістю їх виконання. При цьому на величину трудових витрат, як відомо, впливає «вік» автомобіля, який має значну розбіжність.
Вітчизняний і зарубіжний досвід показують, що потік вимог (заїздів автомобілів) можна підрозділити на чотири групи.
1-я група включає роботи, для яких характерні велика частота попиту і мала трудомісткість їх виконання (змащувальні роботи, регулювання кутів встановлення керованих коліс, ПP на базі заміни деталей, регулювання приладів систем електроустаткування і живлення тощо). Середня питома (на один автомобіле-заїзд) трудомісткість заїзду по даній групі – не більше 2 люд.-год., а їх доля в структурі заїздів складає близько 60%.
2-у групу складають роботи з меншою, ніж для робіт 1-ої групи, частотою попиту, але більшої трудомісткі (ТО в повному обсязі, поелементне діагностування, ПP вузлів і агрегатів, ПP приладів систем електроустаткування і живлення, шиномонтажні роботи, ПP гальмівної системи тощо). Середня питома трудомісткість заїзду по цій групі не більше 4 люд.-год., а їх доля в структурі заїздів – приблизно 20%.
3-у групу складають роботи з середньою питомою трудомісткістю до 8 люд.-год. (дрібні і середні кузовні роботи, підфарбовування і фарбування автомобіля, оббивні і арматурні роботи тощо). Ці роботи в загальному потоці заїздів складають близько 13%.
4-я група – це найбільш трудомісткі роботи, які найрідше зустрічаються. Середня питома трудомісткість більше 8 люд.-год., а їх доля 7% від загального числа заїздів.
На СТО потік заїздів включає різні види робіт.
2) Легкові автомобілі можуть обслуговуватися на різних підприємствах автосервісу, тобто вони, як правило, не закріплені за визначеними СТО, і заїзди їх на станції носять випадковий характер.
3) Частина власників автомобілів виконують ТО і ПP власними силами або із залученням інших осіб і так далі, тобто не всі автомобілі, яким необхідні ТО і ПP заїжджають на СТО, а лише частина з них.
З врахуванням приведених вище особливостей технологічний розрахунок прийнято виконувати для парку умовно обслуговуваних на СТО автомобілів
Nсто= N x K (2.1)
де N – парк автомобілів регіону;
K – коефіцієнт звертання на СТОА, який враховує число власників автомобілів, що користуються послугами СТОА. За оцінкою експертів, для вітчизняних автомобілів К=(0,45...0,50), для автомобілів іноземного виробництва К=(0,75...0,85).
При цьому під умовним автомобілем парку розуміється автомобіль, що комплексно обслуговується на СТОА протягом року, на якому виконується повний обсяг робіт по ТО і ремонту, для забезпечення його справного стану.
Потужність дорожніх станцій залежить від частоти сходу автомобілів з дороги, інтенсивності руху по автомобільній дорозі і відстані між станціями обслуговування.
Частота сходу автомобілів з дороги залежить від багатьох причин (ТО і ремонт, заправка паливом, відпочинок, харчування тощо) і носить ймовірнісний характер. В результаті аналізу матеріалів спостережень і звітних даних діючих СТОА, а також вивчення іноземних матеріалів, виявлені середні показники, які характеризують схід автомобілів з дороги (табл. 2.2). При цьому кількість автомобілів, які обслуговуються, від сумарного сходу з дороги складає (35…45)%. При розрахунках приймають наступні співвідношення по типах: вантажних –25, легкових – 70, автобусів – 5%.
Таблиця 2.2 – Показники що характеризують схід автомобілів з дороги
Пробіг автомобіля при інтервалах розташування станцій, км |
Величина сходу з дороги автомобілів на 1000од. інтенсивності руху автомобілів, % |
Процент автомобілів що обслуговуються від сходу з дороги |
50 |
1,0 |
35…45 |
100 |
1,5 |
|
150 |
2,0 |
|
200 |
2,5 |
|
250 |
3,0 |
|
300 |
3,5 |
Загальне число заїздів всіх автомобілів (вантажних, легкових, автобусів) за добу Nс на дорожню станцію обслуговування при виконання ТО, ремонту і прибирально-мийних робіт, тобто виробнича програма станції, згідно ОНТП для діючих і заново проектуємих автомобільних доріг визначається в залежності від інтенсивності руху на ділянці дороги проектуємої СТОА в найбільш напружений місяць року:
, (2.2)
де Ір – інтенсивність руху на автомобільній дорозі, авт./доб.,
р – частота заїзду в процентах від інтенсивності руху.
Частоту заїздів на СТОА і гараж-стоянку слід приймати за даними табл. 2.3.
Таблиця 2.3 – Частота заїздів на СТО та гараж стоянку
Найменування показників |
Одиниця вимірювання |
Числові значення показника |
Міські СТОА |
|
|
Кількість заїздів автомобілів на ТО і ПР протягом року, що доводяться на 1 комплексно обслуговуваний автомобіль |
заїздів в рік |
2 |
Кількість заїздів автомобілів на прибирально-мийні роботи протягом року, що доводиться на 1 комплексно обслуговуваний автомобіль |
-"- |
5 |
Кількість заїздів автомобілів протягом року на виконання робіт по антикорозійному захисту кузовів |
-"- |
1 |
Дорожні СТОА |
|
|
Кількість заїздів легкових автомобілів на добу у відсотках від інтенсивності руху по дорозі в найбільш напруженому місяці року |
% |
4,0/5,5 |
Те ж, для вантажних автомобілів і автобусів |
% |
0,4/0,6 |
Гаражі-стоянки |
|
|
Кількість виїздів автомобілів в годину-пік у відсотках від загальної кількості місць зберігання в теплий період року |
% |
8 |
Те ж, одночасних в'їздів |
% |
2 |
Кількість виїздів автомобілів в годину-пік у відсотках від загальної кількості місць зберігання в холодний період року (при негативних температурах зовнішнього повітря) |
% |
3 |
Те ж, одночасних в'їздів |
% |
1 |
Примітка: В чисельнику приведено кількість заїздів на ТО і ПР, в знаменнику - на пости миття автомобілів.
Рекомендований режим роботи виробництва по наданню послуг населенню з ТО і ПР легкових автомобілів, які належать громадянам, слід приймати по табл. 2.4.
Таблиця 2.4 – Рекомендований режим роботи виробництва СТОА
Найменування підприємств і видів робіт |
Режим виробництва, що рекомендується |
||
число днів роботи на рік |
число змін роботи на добу |
період виконання (зміни) |
|
Міські СТОА |
|
|
|
Всі види робіт ТО і ПР |
305 |
2 |
І і II |
Продаж автомобілів, запчастин і автоприналежностей |
305 |
1-2 |
І і II |
Дорожні СТОА |
|
|
|
Всі види робіт ТО і ПР |
365 |
2 |
І і II |
2.2 Вибір і корегування нормативів проектування СТОА
Нормативи трудомісткості ТО і ПР автомобілів на 1000 км пробігу і разові, залежно від типів автомобілів, для міських і дорожніх СТОА слід приймати не більш величин, приведених в табл. 2.5.
Таблиця 2.5 – Нормативи трудомісткості ТО та ПР автомобілів
Тип рухомого складу |
Нормативи трудомісткості, люд.-год. |
|||||
Питома ТО і ПР на 1000 км пробігу |
Разова на 1 заїзд |
|||||
ТО і ПР |
миття і прибирання |
приймання і видача |
передпродажна підготовка |
антикорозійне покриття автомобілів |
||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
Міські СТОА |
|
|
|
|
|
|
Автомобілі легкові: |
|
|
|
|
|
|
особливо малого класу |
2,0 |
- |
0,15 |
0,15 |
3,5 |
3,0 |
малого класу |
2,3 |
- |
0,2 |
0,2 |
3,5 |
3,0 |
середнього класу |
2,7 |
- |
0,25 |
0,25 |
3,5 |
3,0 |
Дорожні СТОА |
|
|
|
|
|
|
Автомобілі легкові всіх класів |
- |
2,0 |
0,2 |
0,2 |
- |
- |
Автомобілі вантажні і автобуси |
- |
2,8 |
0,25 |
0,3 |
- |
- |
Примітки.
1. Трудомісткості прибирально-мийних робіт і робіт по антикорозійному покриттю автомобілів в показники питомої трудомісткості ТО і ПР на 1000 км пробігу автомобілів (графа 2) не включаються.
2. Роботи по антикорозійному захисту автомобілів рекомендується передбачати для СТОА з числом виробничих постів 15 і більше, якщо вказані роботи не обумовлені завданням на проектування.
Нормативна разова трудомісткості прибирально-мийних робіт в таблиці 2.5 вказана для виконання робіт механізованим способом. При виконанні прибирально-мийних робіт ручним шланговим способом разову трудомісткість слід приймити 0,5 люд.-год..
Нормативи трудомісткості ТО і ПР автомобілів, вказані в графі 2 таблиці 2.5, слід корегувати залежно від розміру СТОА, який визначається кількістю виробничих постів, а також кліматичних районів експлуатації автомобілів. Нормативи разової трудомісткості на 1 заїзд, вказані в графах 3, 4, 5, 6 вказаної таблиці залежно від розмірів СТОА і кліматичних умов експлуатації автомобілів, не коректуються.
Числові значення коефіцієнтів коректування трудомісткості ТО і ПР залежно від кількості виробничих постів на СТОА слід приймати:
до 5 – 1,05
понад 5 до 10 – 1,0
понад 10 до 15 – 0,95
понад 15 до 25 – 0,9
понад 25 до 35 – 0,85
понад 35 – 0,8
Числові значення коефіцієнтів корегування трудомісткості ТО і ПР автомобілів залежно від кліматичних умов слід приймати за даними табл. 2.6, по числових значеннях коефіцієнтів для ТО і ПР легкових автомобілів, обслуговуваних СТОА.
Таблиця 2.6 – Коефіцієнти корегування трудомісткості від кліматичних умов
Кліматичний район по ГОСТ 16350-80 |
Коефіцієнт корегування трудомісткості ТО і ПР |
Помірний |
1,0 |
Помірно-теплий, помірно-теплий вологий, теплий вологий |
0,9 |
Жаркий сухий, дуже жаркий сухий |
1,1 |
Помірно холодний |
1,1 |
Холодний |
1,2 |
Дуже холодний |
1,3 |
Для корегування нормативів трудомісткості ТО і ПР міських СТОА від кількості постів виконується попереднє визначення кількості постів за формулою
, (2.3)
де T – загальний річний обсяг робіт СТОА, люд.-год.;
φ – коефіцієнт нерівномірності надходження автомобілів на СТО (φ=1,15);
KП – доля постових робіт в загальному обсязі робіт (0,75...0,85);
Дроб – число робочих днів на рік;
Тзм – тривалість зміни;
C – число змін;
PП – середнє число робітників, що одночасно працюють на посту (PП=1,5...2,5);
ηП – коефіцієнт використання робочого часу поста (ηП =0,9).
Для попереднього визначення загального річного обсягу робіт СТОА T необхідно скористатися формулою (3.1) підставляючи некореговані значення нормативної трудомісткості.
Приклад. Виконати корегування нормативів ТО і ПР міської СТОА, яка виконує обслуговування автомобілів ВАЗ, за таких вихідних умов:
- кількість умовних автомобілів парку NСТО = 1200 автомобілів;
- середньорічний пробіг автомобіля Lр = 18000 км;
- природно-кліматичний район – помірно-теплий;
- кількість робочих днів на рік– 305;
- кількість робочих змін – 2;
- тривалість зміни – 8год..
Спочатку виконаємо коригування питомої трудомісткості ТО і ПР в залежності від природно-кліматичних умов. Згідно табл. 2.6 для помірно-теплого кліматичного району коефіцієнт корегування дорівнює 0,9. Тоді для автомобілів ВАЗ (автомобілі малого класу) tТО-ПР = 2,3∙0,9 = 2,07 люд.-год./1000 км.
Для визначення попередньої кількості постів розрахуємо попередню трудомісткість ТО і ПР за формулою (3.1), підставлячи некореговане значення питомої трудомісткості з табл. 2.5:
(люд.-год.).
За формулою (2.3) визначаємо попередню кількість постів СТОА:
(постів).
Відповідно до попередньої кількості постів приймаємо коефіцієнт коригування в залежності від кількості постів 1,05. Таким чином коригована питома трудомісткість ТО і ПР буде tТО-ПР = 2,07∙1,05 = 2,17 люд.-год./1000 км.