3 РОЗРАХУНОК ВИРОБНИЧОЇ ПРОГРАМИ СТОА
3.1 Розрахунок річного обсягу робіт СТОА
Річний обсяг робіт СТОА може включати послуги (роботи) по ТО і ПP, прибирально-мийні роботи, роботи по прийманню і видачі автомобілів, роботи по протикорозійній обробці кузовів автомобілів і їх передпродажній підготовці.
Розрахунок річних обсягів робіт міської СТОА
Річний обсяг робіт з ТО і ПP (у люд.-год.) визначається у розрізі марок за формулою:
, (3.1)
де Nсто – річна кількість умовно обслуговуваних на станції автомобілів даної марки;
Lр – середньорічний пробіг автомобіля, км;
tТО-ПР – питома трудомісткість ТО і ПP, люд.-год./1000 км.
Річний обсяг прибирально-мийних робіт (у люд.-год.) визначається за наступною формулою:
, (3.2)
де NПМР – число заїздів в рік на виконання прибирально-мийних робіт;
tПМР – середня разова трудомісткість виконання прибирально-мийних робіт, люд.-год..
Прибирально-мийні роботи на СТОА виконуються безпосередньо перед ТО і ПP або як самостійний вигляд послуг. У першому випадку число заїздів на ПМР приймається рівним числу заїздів обслуговуваних в рік автомобілів, тобто
, (3.3)
де dПМР – кількість автомобіле-заїздів на станцію одного комплексно обслуговуємого автомобіля для виконання ПМР за рік.
Якщо на СТО ПМР виконуються як самостійний вигляд послуг, то число заїздів на ПМР може бути прийняте з розрахунку одного заїзду на Lз=(800...1000) км пробігу. Таким чином, число заїздів на ПМР як самостійний вид послуг можна визначити за формулою:
, (3.4)
Таким чином, загальна кількість заїздів на виконання ПМР визначається як сума заїздів на виконання ТО-ПР та на виконання ПМР як самостійної послуги:
, (3.5)
Річний обсяг робіт по прийманню і видачі автомобілів (в люд.-год.) визначається за формулою:
, (3.6)
де tПВ – разова трудомісткість одного заїзду на роботи по прийманню і видачі автомобілів, люд.-год.;
dТО-ПР – кількість автомобіле-заїздів на станцію одного комплексно обслуговуємого автомобіля за рік.
Річний обсяг робіт по протикорозійній обробці кузовів автомобілів (в люд.-год.) визначається за формулою:
, (3.7)
де tПК – разова трудомісткість одного заїзду на роботи по протикорозійній роботі автомобілів, люд.-год.;
dПК – кількість автомобіле-заїздів на станцію для виконання протикорозійної обробки одного комплексно обслуговуємого автомобіля за рік.
Річний обсяг робіт з передпродажної підготовки (в люд.-год.) визначається за формулою:
, (3.8)
де NПП – кількість автомобілів, що продаються, в рік;
tПП – трудомісткість передпродажної підготовки одного автомобіля, люд.-год..
Розрахунок річного обсягу робіт дорожніх СТОА
Річний обсяг робіт з ТО і ПР, прибирально-мийних та прийняття видачі (в люд.-год.) розраховується за кожним типом автомобілів по формулі:
, (3.9)
, (3.10)
, (3.11)
де Nз – число заїздів автомобілів для виконання відповідного виду робіт для даного типу на станцію за добу;
Дроб – число робочих днів станції на рік;
tТО-ПР, tПМР, tПВ – разова трудомісткість відповідного виду робіт одного заїзду автомобіля на станцію, люд.-год..
Річний обсяг робіт СТОА цілому (ТΣ) та в розрізі марок (Тj) визначається відповідним сумуванням обсягів робіт, передбачених для виконання на СТОА:
, (3.12)
, (3.13)
3.2 Розподіл річних обсягів робіт по видах і місцю виконання
В даний час ТО і ремонт автомобілів на підприємствах автосервісу проводиться на базі готових деталей, вузлів і механізмів. Тому в основному роботи (послуги) по ТО і ПP виконуються на робочих постах. Відособлені (окремі) виробничі приміщення (з робочими постами) зазвичай передбачаються для виконання ПМР, кузовних, фарбувальних і протикорозійних робіт.
Виконання таких робіт, як електротехнічні; ремонт приладів системи живлення, знятих з автомобіля; обслуговування акумуляторних батарей; шиномонтаж і балансування коліс; ремонт камер і тому подібне, передбачається як в зоні робочих постів, оснащених відповідним устаткуванням і оргоснасткою, так і у відокремлених приміщеннях з дотриманням необхідних протипожежних і санітарно-гігієнічних вимог. Вибір того або іншого варіанту визначається обсягом робіт, чисельністю робітників, компонувальним рішенням планування і організацією робіт.
На СТО, особливо великих, можуть бути організовані окремі виробничі дільниці по ремонту агрегатів (двигунів, коробок передач тощо), виконанню оббивних робіт і тому подібне Для розробки таких дільниць в завданні на проектування вказується програма і трудомісткість окремих видів робіт або чисельність виробничих робітників.
Приблизний розподіл трудомісткості ТО і ПР автомобілів по видах робіт на міських СТОА слід приймати за даними табл. 3.1.
Таблиця 3.1 –Розподіл трудомісткості ТО і ПР автомобілів за видами робіт
Види робіт |
Процентне співвідношення при кількості робочих постів |
||||
до 5 |
понад 5 до 10 |
понад 10 до 20 |
понад 20 до 30 |
понад |
|
Контрольно-діагностичні роботи (двигун, гальма, електроустаткування, аналіз вихлопних газів) |
6 |
5 |
4 |
4 |
3 |
Технічне обслуговування в повному об'ємі |
35 |
25 |
15 |
10 |
6 |
Змащувальні роботи |
5 |
4 |
3 |
2 |
2 |
Регулювання кутів керуючих коліс |
10 |
5 |
4 |
4 |
3 |
Ремонт і регулювання гальм |
10 |
5 |
3 |
3 |
2 |
Електротехнічні роботи |
5 |
5 |
4 |
4 |
3 |
Роботи за системою живлення |
5 |
5 |
4 |
4 |
3 |
Акумуляторні роботи |
1 |
2 |
2 |
2 |
2 |
Шиномонтажні роботи |
7 |
5 |
2 |
2 |
1 |
Ремонт вузлів, систем і агрегатів |
16 |
10 |
8 |
8 |
8 |
Кузовні і арматурні роботи (бляхарські, мідницькі, зварювальні) |
- |
10 |
25 |
28 |
35 |
Фарбування і антикорозійні роботи |
- |
10 |
16 |
20 |
25 |
Оббивні роботи |
- |
1 |
3 |
3 |
2 |
Слюсарно-механічні роботи |
- |
8 |
7 |
6 |
5 |
Разом: |
100 |
100 |
100 |
100 |
100 |
Примітка: Залежно від спеціалізації СТОА за наявності відповідного техніко-економічного обґрунтовування або відповідно до завдання на проектування допускається корегування процентного розподілу річних об'ємів по видах робіт ТО і ПР легкових автомобілів, які належать громадянам.
Розподіл трудомісткості робіт ТО і ПР автомобілів по видах робіт на дорожніх СТОА слід приймати за даними табл. 3.1 графи 2.
Розподіл трудомісткості робіт ТО і ПР легкових автомобілів на "постові" і "дільничні" рекомендується приймати за даними табл. 3.2.
Таблиця 3.2 – Розподіл трудомісткості робіт за місцем виконання
Найменування видів робіт ТО і ПР |
Процентне співвідношення по видах робіт |
|
постові |
дільничні |
|
1 |
2 |
3 |
Контрольно-діагностичні роботи (двигун, гальма, електроустаткування, аналіз вихлопних газів) |
100 |
- |
Технічне обслуговування в повному об'ємі |
100 |
- |
Змащувальні роботи |
100 |
- |
Регулювання кутів керуючих коліс |
100 |
- |
Ремонт і регулювання гальм |
100 |
- |
Електротехнічні роботи |
80 |
20 |
Роботи за системою живлення |
70 |
30 |
Продовження таблиці 3.2
1 |
2 |
3 |
Акумуляторні роботи |
10 |
90 |
Шиномонтажні роботи |
30 |
70 |
Ремонт вузлів, систем і агрегатів |
50 |
50 |
Кузовні і арматурні роботи (бляхарські, мідницькі, зварювальні) |
75 |
25 |
Фарбувальні роботи |
100 |
- |
Оббивні роботи |
50 |
50 |
Слюсарно-механічні роботи |
- |
100 |
Прибирально-мийні роботи. |
100 |
- |
Антикорозійне покриття автомобілів |
100 |
- |
Для вибору розподілу об'єму робіт проектованою СТОА попереднє число робочих постів можна визначити за формулою (2.3). При виконанні розподілу робіт доцільно скористатися формою табл. 3.3.
Таблиця 3.3 – Розподіл трудомісткості робіт за видом і місцем виконання
Найменування видів робіт ТО і ПР |
Розподіл трудомісткості робіт по видах |
Розподіл трудомісткості робіт за місцем виконання |
||||
На робочих |
На виробничих дільницях |
|||||
% |
люд.-год. |
% |
люд.-год. |
% |
люд.-год. |
|
Контрольно-діагностичні роботи (двигун, гальма, електроустаткування, аналіз вихлопних газів) |
|
|
100 |
|
- |
|
Технічне обслуговування в повному об'ємі |
|
|
100 |
|
- |
|
Змащувальні роботи |
|
|
100 |
|
- |
|
Регулювання кутів керуючих коліс |
|
|
100 |
|
- |
|
Ремонт і регулювання гальм |
|
|
100 |
|
- |
|
Електротехнічні роботи |
|
|
80 |
|
20 |
|
Роботи за системою живлення |
|
|
70 |
|
30 |
|
Акумуляторні роботи |
|
|
10 |
|
90 |
|
Шиномонтажні роботи |
|
|
30 |
|
70 |
|
Ремонт вузлів, систем і агрегатів |
|
|
50 |
|
50 |
|
Кузовні і арматурні роботи (бляхарські, мідницькі, зварювальні) |
|
|
75 |
|
25 |
|
Фарбувальні роботи |
|
|
100 |
|
- |
|
Оббивні роботи |
|
|
50 |
|
50 |
|
Слюсарно-механічні роботи |
|
|
- |
|
100 |
|
Прибирально-мийні роботи. |
|
|
100 |
|
- |
|
Антикорозійне покриття автомобілів |
|
|
100 |
|
- |
|
3.3 Розрахунок чисельності виробничого персоналу
Облікова чисельність виробничих робітників по ТО і ПР легкових автомобілів, які належать громадянам, визначається відношенням річного обсягу робіт до ефективного річного фонду часу працюючих, явочна чисельність – те ж, відношенням до номінального річного фонду часу працюючих, вказаного в табл. 3.4.
Таблиця 3.4 – Режими роботи і річні фонди часу виробничих робітників
Найменування професій працюючих |
Тривалість |
Річний фонд часу робітників, год. |
||
робочого тижня, год. |
основної відпустки, дні |
|||
номінальний |
ефективний |
|||
Маляр |
36 |
24 |
1830 |
1610 |
Всі інші професії, включаючи водіїв автомобілів і автобусів |
41 |
24 |
2070 |
1820 |
Примітки.
1. Тривалість робочої зміни виробничого персоналу не повинна перевищувати 8 год. Допускається збільшувати робочу зміну працюючих при загальній тривалості роботи не більш як 40 год. на тиждень.
2. Наведені дані про ефективні річні фонди часу не поширюються на тих, хто працює в районах Крайньої Півночі та в інших прирівнюваних до них районах.
Технологічно необхідна чисельність робітників забезпечує виконання добової виробничої програми і визначається так:
, (3.14)
де ТР – річний обсяг робіт зони чи дільниці, людино-годин;
Фм – річний фонд часу робочого місця чи технологічно необхідного робітника, год.
Штатна чисельність робітників забезпечує виконання річних обсягів робіт з ТО й ремонту рухомого складу:
, (3.15)
де ФР – річний фонд часу ремонтного робітника, год.
Визначення чисельності виробничих робітників по професіях слід проводити відповідно до розподілу трудомісткості ТО і ПР легкових автомобілів по видах робіт та за місцем виконання, приведених в табл. 3.1-3.2.
Якщо річний обсяг окремих видів робіт незначний (менш як 2000 людино-годин), потрібно створювати об'єднаний підрозділ для робітників споріднених спеціальностей. Наприклад, можна об'єднати шиноремонтну і вулканізаційну дільниці, деревообробну і оббивну, арматурну і бляхарську тощо. Якщо робочих місць більше двох, створюють спеціалізовану дільницю.
3.4 Розрахунок чисельності допоміжних робітників та розподіл за видами робіт
Чисельність допоміжних робітників встановлюється в процентному відношенні від штатної чисельності виробничих робітників і визначається за формулою:
, (3.16)
де в – Норматив чисельності допоміжних робочих, в % до чисельності виробничих робочих (табл. 3.5).
Таблиця 3.5 – Норми чисельності допоміжних робітників
Штатна чисельність виробничих робітників, люд. |
Норматив чисельності допоміжних робочих, в % до чисельності виробничих робочих |
1 |
2 |
до 50 вкл. |
30 |
понад 50 до 60 |
29 |
понад 60 до 70 |
28 |
понад 70 до 80 |
27 |
понад 80 до 100 |
26 |
понад 100 до 120 |
25 |
понад 120 до 150 |
24 |
понад 150 до 180. |
23 |
понад 180 до 220 |
22 |
понад 220 до 260 |
21 |
понад 260 і більш |
20 |
Примітка: до вказаної в таблиці чисельності допоміжних робітників додатково слід передбачати:
робітників для обслуговування очисних споруд стічних вод чисельністю по одній людині на кожні 75 м3/добу стічних вод;
робітників для заправки автомобілів паливом і оливою (за завданням на проектування);
робітників для виготовлення технологічного устаткування і оснащення (за завданням на проектування чисельністю 10% від загальної кількості виробничих робітників).
Розподіл чисельності допоміжних робітників по видах робіт слід приймати за даними табл. 3.6.
Таблиця 3.6 – Розподіл чисельності допоміжних робітників за видами робіт
Види допоміжних робіт |
Співвідношення кількості допоміжних робітників по видах робіт % |
Ремонт і обслуговування технологічного обладнання, оснащення і інструменту |
25 |
Ремонт і обслуговування інженерного обладнання, мереж і комунікацій |
20 |
Прийом, зберігання і видача матеріальних цінностей |
20 |
Перегін рухомого складу |
10 |
Обслуговування компресорного обладнання |
10 |
Прибирання виробничих приміщень |
7 |
Прибирання території |
8 |
3.5 Визначення чисельності ІТР і службовців
Чисельність персоналу інженерно-технічних працівників і службовців підприємства, молодшого обслуговуючого персоналу, пожежно-сторожової охорони залежно від розміру СТОА слід приймати за даними табл. 3.6.
Таблиця 3.6 – Чисельність ІТР і службовців
Найменування функції управління, персоналу |
Чисельність персоналу при кількості виробничих постів, чол. |
||||
до 5 вкл. |
понад 5 до 10 |
понад 10 до 20 |
понад 20 до 30 |
понад 30 |
|
Загальне керівництво |
1 |
1 |
1 |
1-2 |
|
Техніко-економічне планування |
- |
- |
- |
1 |
|
Організації праці і заробітної платні |
- |
- |
- |
1 |
встановлюється за узгодженням із Замовником |
Бухгалтерський облік і фінансова діяльність |
1 |
1 |
2-3 |
3 |
|
Комплектування і підготовка кадрів |
- |
- |
- |
1 |
|
Загальне діловодство і господарське обслуговування |
- |
- |
- |
1 |
|
Матеріально-технічне постачання |
- |
- |
1-2 |
2 |
|
Виробничо-технічна служба |
2 |
3-5 |
6-8 |
8-9 |
|
Молодший обслуговуючий персонал |
1 |
1 |
2 |
3 |
|
Пожежно-сторожова охорона (ПСО) |
4 |
4 |
4 |
4 |
|
Разом: |
9 |
10-12 |
16-20 |
25-27 |
|