Лекція № 4
Персонал підприємства і продуктивність праці
- Персонал підприємства, його склад, структура і класифікація.
- Кадрова політика підприємства і управління персоналом.
- Продуктивність праці, показники та методи її вимірювання.
- Методи нормування праці.
- Персонал підприємства, його склад, структура і класифікація.
Персонал підприємства – це сукупність постійних працівників, які отримали необхідну професійну підготовку та (або) мають практичний досвід і навики роботи. Крім постійних працівників, у роботі підприємства можуть брати участь на основі контракту інші працездатні особи.
Всі кадри підприємства поділяються на промислово-виробничий персонал (ПВП) і непромисловий персонал (НПП). До ПВП належать зайняті в основних і допоміжних підрозділах підприємства; в заводських лабораторіях, дослідних установах – апарат заводоуправління, працівники охорони. До НПП належать зайняті у невиробничій сфері підприємства.
Згідно з Державним класифікатором професій (класифікатор професій ДК 003-95) персонал поділяється на п’ять категорій:
- робітники;
- технічні службовці;
- фахівці;
- професіонали;
- керівники.
1. Робітники в залежності від відношення до процесу створення продукції поділяються на основні, які безпосередньо беруть участь у процесі виготовлення продукції, і допоміжні, які виконують функції обслуговування основного виробництва. До категорії «робітники» також належать листоноші, телефоністи, оператори зв’язку, прибиральники, кур’єри, чергові, сторожі, гардеробники та ін. Поступово, з розвитком виробництва, його механізації та автоматизації чіткі межі між основними та допоміжними робітниками зникають, а роль останніх (зокрема наладчиків, механіків) зростає.
2. Технічні службовці здійснюють підготовку й оформлення документів, облік, контроль, господарське обслуговування, виконуючи при цьому чітко регламентовану суто технічну роботу (наприклад касири, діловоди, коменданти, секретарі тощо). Злагоджена робота технічних службовців вивільнює робочий час спеціалістів та керівників від простої, але необхідної роботи, сприяючи повнішому використанню кваліфікаційного потенціалу персоналу.
3. Професійні завдання фахівців полягають у виконанні спеціальних робіт, пов’язаних із застосуванням положень і використанням методів відповідних наук (бухгалтери, касири-експерти, техніки на виробництві, фахівці в галузі обчислювальної техніки, інспектори з кадрів). Робота фахівців також пов’язана з аналізом та обробкою інформації і потребує кваліфікації молодого спеціаліста, бакалавра, а на деяких роботах і спеціаліста.
4. Професіонали вирішують питання, що стосуються створення і впровадження у виробництво нових знань у формі теоретичних та прикладних розробок; а також розробляють варіанти вирішення окремих виробничих і управлінських проблем, остаточне розв’язання яких входить до компетенції керівників. На підприємстві це передусім інженери, економісти, юристи та ін.
5. Керівники здійснюють функції загального управління. Умовно їх поділяють на три рівні; вищий (організація в цілому) – генеральний ди-ректор, директори; середні й (основні структурні підрозділи) – начальники цехів, відділів, центрів тощо, і первинний (керівники безпосередніх виконавців) – начальники лабораторій, борю, змін тощо. До керівників належать також головні спеціалісти (головний інженер, головний технолог, головний бухгалтер та ін), а також заступники всіх названих працівників.
Чисельність керівників, спеціалістів, службовців визначається на основі затвердженого на підприємстві штатного розпису, в якому встановлюється кількість працівників у кожній із вказаних груп згідно з діючими нормативами чисельності.
Важливою є класифікація персоналу за професіями, спеціальностями, кваліфікацією.
Професія характеризує вид трудової діяльності, яка погребує спеціальних знань та практичних навичок.
Спеціальність виділяється в межах певної професії і характеризує відносно вузький різновид трудової діяльності.
Кваліфікація характеризує якість, складність праці і є сукупністю спеціальних знань і навиків, які визначають ступінь підготовленості працівника до виконання професійних функцій обумовленої складності. За рівнем кваліфікації робітники поділяються на чотири групи:
- висококваліфіковані;
- кваліфіковані;
- малокваліфіковані;
- некваліфіковані.
Конкретний рівень кваліфікації робітників визначається за допомогою тарифно-кваліфікаційних довідників і характеризується розрядами.
Рівень кваліфікації керівників, спеціалістів, службовців характеризується рівнем освіти, досвідом роботи.
Фахівців розрізняють:
- найвищої кваліфікації (що мають наукові ступені та звання);
- вищої кваліфікації (зі значним досвідом практичної роботи та вищою спеціальною освітою);
- середньої кваліфікації (з певним практичним досвідом та середньою спеціальною освітою);
- фахівці-практики (не мають спеціальної освіти, але мають практичний досвід і займають відповідні посади).
- Кадрова політика підприємства і управління персоналом.
На зміну професійно-кваліфікаційного складу та структури персоналу підприємств впливають такі чинники:
- зростання попиту на кваліфіковану робочу силу, що пов'язано із швидкими темпами оновлення продукції, ускладненням технологічних процесів тощо;
- перерозподіл працівників із сфери промислового та сільськогосподарського виробництва у сферу побутового обслуговування населення, торгівлі, інформаційну сферу;
- досить висока питома вага зайнятих ручною та некваліфікованою працею, що пов'язано із сповільненням темпів технічного переоснащення підприємств);
- включення до складу трудових ресурсів працівників з більш високим освітнім рівнем, ніж ті, які вибувають за межі працездатного віку;
- неврахування системою освіти сучасних вимог і потреб у кваліфікованій робочій силі, що породжує невідповідність між реальним попитом підприємств у кадрах та їх пропозицією на ринку праці.
Кадрова політика підприємства − це врахування цих чинників. Основна мета кадрової політики полягає в забезпеченні кожного робочого місця і посади персоналом відповідної професії, спеціальності і, головне − кваліфікації. Кадрова політика, як правило, здійснюється після структурного аналізу професійно-кваліфікаційного складу персоналу. Структурний аналіз персоналу базується на врахуванні рівня кваліфікації, вікового складу, тривалості трудового стажу працівників, співвідношення працівників за статтю. Також при розробці кадрової політики оцінюється ефективність використання робочого часу на підприємстві, коефіцієнти плинності кадрів, прогнози зайнятості в регіоні та ін.
Управління персоналом – це частина кадрової політики, основними функціями якого є:
- планування потреби в певних категоріях персоналу;
- набір та відбір персоналу;
- визначення заробітної плати і пільг;
- професійна орієнтація і адаптація працівників до конкретних умов роботи;
- забезпечення процесу навчання персоналу;
- оцінка результатів трудової діяльності;
- підвищення або пониження в посаді, переміщення або звільнення. Особлива роль у системі управління персоналом належить набору, підготовці і перепідготовці кадрів. Здійснюючи набір необхідних підприємству категорій працівників, використовують зовнішніта внутрішні джерела.
Слід розрізняти спискову, середньоспискову і явочну чисельність працівників. До спискової чисельності включаються всі постійні, тимчасові і сезонні працівники, які прийняті на роботу на один і більше днів, незалежно від того, чи перебувають вони на роботі, у відпустці, відрядженні, звільнені з роботи у зв'язку з непрацездатністю та ін.
Середньоспискову чисельність працівників за місяць визначають, розраховують сумуванням спискової чисельності за всі дні місяця і діленням на число календарних днів у місяці. Середньоспискову чисельність працівників за квартал (рік) визначають як середньоарифметичну величину середньоспискової чисельності за відповідні місяці.
Явочна чисельність включає всіх працівників, які з'явилися на роботу.
Чисельність керівників, спеціалістів, службовців визначається на основі затвердженого на підприємстві штатного розпису, в якому встановлюється кількість працівників у кожній із вказаних груп згідно з діючими нормативами чисельності.
Важливим моментом в обчисленні чисельності робітників підприємства є правильне встановлення дійсного (корисного) фонду часу роботи одного середньоспискового працівника. Цей фонд визначається шляхом складання балансу робочого часу середньоспискового працівника.
- Продуктивність праці, показники та методи її вимірювання.
Продуктивність праці – це показник, що характеризує її ефективність і показує здатність працівників випускати певну кількість продукції за одиницю часу. Рівень продуктивності праці характеризується показником виробітку, який показує кількість продукції, що вироблена за одиницю часу. Оберненим до виробітку є показник трудомісткості.
Методи визначення виробітку:
- натуральний (ділення обсягу виробленої продукції у фізичних одиницях на кількість затраченого часу в нормо-годинах); різновидом натуральних вимірників обчислення виробітку є умовно-натуральні;
- вартісний (ділення обсягу виробленої продукції в гривнях до затрат часу, вираженого в середньосписковій чисельності робітників, або відпрацьованій ними кількості людино-днів, людино-годин);
- трудовий (ділення обсягу продукції, представленої в затратах робочого часу в нормо-годинах, на кількість робітників).
Планування продуктивності праці здійснюється методом прямого рахунку та пофакторним методом.
І. Метод прямого рахунку передбачає визначення планового рівня продуктивності праці (Пп.пл.) шляхом ділення запланованого обсягу випуску продукції у вартісному виразі або в натуральних одиницях (Qпл. або Nпл.) на планову чисельність промислово-виробничого персоналу (Чпл):
(4.1)
(4.2)
ІІ. Пофакторний методд передбачає розрахунок приросту продуктивності праці через економію чисельності працівників під впливом різних факторів. Розрахунок планового рівня продуктивності праці здійснюється в декілька етапів.
1. Обчислення економії робочої сили під впливом техніко-економічних факторів. Ці фактори згруповані так:
а) Підвищення технічного рівня виробництва (механізація і автоматизація виробництва, застосування прогресивних технологій, модернізація обладнання, використання економічних видів сировини і матеріалів).
б) Структурні зрушення у виробництві (зміна питомої ваги окремих видів продукції у виробничій програмі, зміна питомої ваги кооперованих поставок).
в) Вдосконалення управління, організації виробництва і праці (вдосконалення організаційної структури управління підприємством, впровадження нових методів організації праці, підвищення трудової дисципліни, зміна режиму роботи підприємства та ін.).
г) Зміна обсягу виробництва (відносне зменшення чисельності працівників при збільшенні обсягу виробництва).
д) Галузеві фактори (збільшення робочого періоду в сезонних виробництвах, зміна геологічних умов видобутку корисних копалин у добувних галузях, зміна процентів вмісту корисних компонентів у рудах).
е) Введення в дію й освоєння нових об'єктів (цехів). Зміна чисельності робітників визначається як різниця між чисельністю, що планується для нових об'єктів (вона встановлюється на основі технічних проектів), і тією чисельністю, яка була б необхідна для випуску продукції на них при базовій продуктивності праці по підприємству в цілому.
Загальна економія чисельності працівників визначається як сума економії чисельності з кожного з перелічених факторів.
2. Визначення вихідної чисельності промислово-виробничого персоналу в плановому періоді.
3. Визначення планової чисельності працюючих шляхом віднімання від вихідної їх чисельності в плановому періоді загальної величини їх зменшення.
4. Розрахунок приросту продуктивності працівників плановому періоді.
- Методи нормування праці.
Норми праці: норма часу; норма виробітку; норма чисельності; норма обслуговування.
Норма виробітку – це кількість продукції, яка має бути вироблена за одиницю часу:
(4.3)
де Тшт − норма часу в умовах серійного і масового виробництва.
Якщо норма виробітку збільшується на а %, то норма часу зменшується на:
(4.4)
а якщо норма виробітку зменшується на а %, то норма часу зростає
(4.5)
Методами нормування праці є:
- сумарний;
- аналітичний, який може бути аналітично-розрахунковим та аналітично-дослідницьким.
Найточнішим є аналітично-дослідницький метод, який передбачає встановлення норми часу шляхом спостереження, тобто хронометражу.
Процес хронометражу передбачає ряд етапів:
- підготовка до хронометражу;
- спостереження і вимірювання часу;
- обробка одержаних даних і висновок.
На останньому етапі одержують ряд числових значень про тривалість кожного елемента операції (хроноряд), а останньою стадією обробки хроноряду є його перевірка на стійкість. Стійкість хроноряду визначається за допомогою коефіцієнта стійкості (Кст):
(4.6)
де tmax − максимальний час на виконання операції, н-год.;
tmin − мінімальний час на виконання операції, н-год.
Тоді порівнюють Кст із нормативним коефіцієнтом стійкості (Кст.н):
Якщо Кст>Кст.н, то хроноряд є нестійким. У такому випадку слід відкинути одне або максимальне, або мінімальне значення тривалості операції (один замір) і знову перевірити хроноряд на стійкість.
Якщо і тепер хроноряд виявиться нестійким, то заміри слід повторити (зробити повторне спостереження).
Якщо Кст<Кст.н, то хроноряд вважається стійким і визначивши середню тривалість операції, можна встановити відповідну норму часу.
На основі встановлених норм праці визначають необхідну чисельність працівників підприємства.
Питання для самоконтролю
- Персонал підприємства, його склад та структура.
- Класифікація персоналу підприємства.
- Чинники, що впливають на зміну професійно-кваліфікаційного складу кадрів підприємства.
- Кадрова політика підприємства та управління персоналом.
- Розрахунок чисельності працюючих на підприємстві.
- Баланс робочого часу одного середньоспискового працівника.
- Показники руху робочої сили на підприємстві.
- Продуктивність праці, показники та методи її вимірювання.
- Мотивація, її моделі та методи.
- Організація і нормування праці на підприємстві.
Тестові завдання
1. Працівники, які здійснюють підготовку та оформлення документації, облік та контроль відносяться до категорії:
- керівники;
- працівники охорони;
- спеціалісти;
- службовці;
- технічний персонал;
- робітники.
2. При розробці кадрової політики оцінюються:
- показники руху робочої сили;
- завантаження робочою силою в часі;
- прогнози зайнятості в регіоні;
- показники оновлення робочої сили на початку року;
- ефективність використання робочого часу на підприємстві.
3. Найчастіше плановий рівень продуктивності праці визначають такими методами:
- прямого рахунку;
- нормативним;
- прогнозним;
- сукупним;
- пофакторним.
4. Норми праці мають бути:
- незмінними;
- постійно змінюватися;
- переглядатися в міру впровадження організаційно-технічних заходів, що сприяють підвищенню продуктивності живої праці.
5. Середньоспискова чисельність працівників за місяць обчислюється:
- як середньоарифметична величина показників середньоспискової чисельності за всі дні місяця;
- шляхом підсумовування спискового складу працівників за всі дні місяця і діленням на число календарних днів у місяці;
- діленням фактично відпрацьованих людино-днів за місяць на кількість днів роботи підприємства у цьому ж періоді.
6. Методи мотивації можуть бути:
- прямі економічні;
- непрямі економічні;
- моральні;
- фінансові;
- негрошові;
- ситуаційні.
7. Індекс продуктивності праці визначається як:
- різниця між продуктивністю праці в плановому і базовому періодах;
- співвідношення продуктивності праці у плановому і базовому періодах;
- різниця між темпами зростання продуктивності праці у плановому і базовому періодах.
8. Хронометраж застосовується при нормуванні з використанням таких методів:
- аналітично-розрахункового;
- досвідно-статичного;
- мікроелементного;
- аналітично-дослідницького.
9. Робітники підприємства в залежності від відношення до процесу виробництва поділяються на:
- основних;
- постійних;
- сезонних;
- додаткових;
- допоміжних.
10. Рівень продуктивності праці можна охарактеризувати показником:
- економія часу;
- виробіток;
- темпи росту продуктивності праці;
- випередження росту продуктивності праці відносно росту заробітної плати;
- норма часу.