Попередня сторінка Зміст Наступна сторінка Електронні посібники ВНТУ
11.2 Принципи регулювання земельних відносин
Управління земельними відносинами відіграє визначальну роль в регіональному розвитку країни шляхом забезпечення сталого розвитку регіонів, раціонального природокористування, дотримання інтересів сільських та міських жителів. Земля є головним ресурсом життєдіяльності українського суспільства, важливим інструментом подолання бідності, підвищення рівня життя населення, забезпечення продовольством, створення нових робочих місць.
Згідно з Земельним кодексом України, земля є основним національним багатством країни, що перебуває під особливою охороною держави [3].
Земельні відносини – це суспільні відносини щодо володіння, користу-вання і розпорядження землею.
Суб’єктами земельних відносин є громадяни, юридичні особи, органи місцевого самоврядування та органи державної влади.
Об’єктами земельних відносин є землі в межах території України, земельні ділянки та право на них.
Метою управління земельними ресурсами є створення і забезпечення функціонування системи земельних відносин і землекористування, що дає змогу найкраще задовольняти потреби суспільства, пов’язані з використанням землі.
Землі України за основним цільовим призначенням поділяються на такі категорії:
➢ землі сільськогосподарського призначення;
➢ землі житлової та громадської забудови;
➢ землі природно-заповідного та іншого природоохоронного призна-чення;
➢ землі оздоровчого та рекреаційного призначення;
➢ землі історико-культурного призначення;
➢ землі лісогосподарського призначення;
➢ землі водного фонду;
➢ землі промисловості, транспорту, зв’язку, енергетики, оборони та іншого призначення.
Земельний кодекс України гарантує регулювання земельних відносин на основі таких принципів:
1) поєднання особливостей використання землі як територіального базису, природного ресурсу і основного засобу виробництва;
2) забезпечення рівності права власності на землю громадян, юридичних осіб, територіальних громад та держави;
3) невтручання держави в здійснення громадянами, юридичними особами та територіальними громадами своїх прав щодо володіння, користування і розпорядження землею, крім випадків, передбачених законом;
4) забезпечення раціонального використання та охорони земель;
5) забезпечення гарантій прав на землю;
6) пріоритету вимог екологічної безпеки [3].
В сучасних наукових роботах [4] розглядаються також загальні та індивідуальні принципи управління земельними відносинами в Україні, в яких наголошується на ефективному поєднанні державного, регіонального та муніципального управління земельними ресурсами.
До загальних принципів регулювання земельних відносин належать:
1) принцип єдності управління земельними ресурсами і управління територіями як найважливіший чинник ефективного розвитку держави і суспільства;
2) принцип незамінності і обмеженості землі як компонента природи, засобу виробництва, територіального базису й об'єкта нерухомості, зростання потреби суспільства і промисловості в сировині. Необхідність відводу земель для розміщення об'єктів промислової і соціальної інфраструктури вимагає раціонального розподілу і перерозподілу земельних ресурсів між галузями економіки країни, створення організаційно-територіальних умов, які сприяють ефективному використанню й охороні землі, формування відповідного економічного механізму;
3) принцип організаційної узгодженості використання земель і управління територіями полягає в тому, що керуюча система повинна забезпечувати підвищення ефективності системи землеволодіння і землекористування, дотримання ними прав і обов'язків з використання земельних ресурсів, формування правильної організації і управління території для нормального функціонування всіх підприємств та господарств території в цілому;
4) принцип сталості землекористування стосується як сталості прав суб'єктів земельних відносин на дану ділянку, сталості його використання, так і його територіальної, просторової сталості, ще є необхідною умовою раціонального використання землі;
5) принцип диференційованого підходу до управління землями різних категорій і регіонів допомагає широко використовувати правові норми при управлінні земельними ресурсами з врахуванням економічних і природних особливостей земель різних категорій та регіонів;
6) принцип правового захисту і відповідальності не допускає втручання в господарську діяльність суб'єктів земельних відносин або примусового припинення прав на земельну ділянку, крім випадків, передбачених законом. Він дає можливість визначати межі відповідальності суб'єктів земельних відносин за соціальні, економічні та інші несприятливі наслідки прийнятих ними рішень, а також діяльності, яка ними здійснюється.
До індивідуальних принципів управління земельними ресурсами відносяться:
1) організаційне і кадрове забезпечення управління земельними ресурсами, що передбачає наявність спеціальних органів управління земельними ресурсами з оптимальною чисельністю і фінансуванням, особливо для муніципального рівня, що виконують основну роботу з управління земельними ресурсами на місцевому рівні;
2) обов'язковість і достатність державної фінансової підтримки, що забезпечує якісне проведення визначених видів робіт на конкретних територіях, у яких зацікавлена держава;
3) розмежування функцій управління земельними ресурсами між органами виконавчої і представницької влади різних адміністративно-територіальних рівнів, оскільки відсутність розмежування компетенції цих органів призведе до дублювання або прогалин в управлінні, що негативно позначається на ефективності системи;
4) правове забезпечення управління земельними ресурсами (Земельний і Цивільний кодекси України, закони України «Про плату за землю», «Про землеустрій», «Про охорону земель», «Про державний контроль за використанням і охороною земель» тощо), так як лише за наявності необхідної нормативно-правової бази держава може управляти земельними ресурсами в умовах ринкових відносин;
5) відповідність законодавству нормативно-правових актів, прийнятих органами місцевою самоврядування.