Попередня сторінка          Зміст          Наступна сторінка      Електронні посібники ВНТУ

 

 

11.3 Містобудівна діяльність і оцінювання міських територій

 

Розвиток регіонів безпосередньо пов’язаний із освоєнням територій, побудовою житлових та виробничих комплексів, забезпеченням при цьому охорони навколишнього природного середовища, раціонального природокористування та збереження культурної спадщини. З прийняттям у 1992 році Закону України «Про основи містобудування» закладено законодавчі засади містобудівної діяльності в Україні, насамперед формування повноцінного життєвого середовища та забезпечення сталого розвитку населених пунктів.

Містобудування (містобудівна діяльність) – це цілеспрямована діяльність державних органів, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ, організацій, громадян, об'єднань громадян по створенню та підтриманню повноцінного життєвого середовища, яка включає прогнозування розвитку і планування територій, проектування, будівництво і реконструкцію об'єктів житлово-цивільного, виробничого призначення, спорудження інших об'єктів, регенерацію історичних поселень, реставрацію архітектурних комплексів і ансамблів, створення інженерної і транспортної інфраструктури [5].

Процес містобудівної діяльності охоплює всі стадії процесу, починаючи з планування та розробки документації та її реалізації на наступних стадіях, виготовлення проектно-вишукувальної документації, будівництво і реконструкцію існуючої забудови. Крім того, до містобудівної діяльності також відноситься діяльність в сфері науки, підготовці кадрів, управлінні, та інформаційній діяльності.

Об'єктами містобудування є територія України та її адміністративно-територіальних одиниць; будинки і споруди, їх комплекси; комунікації та споруди інженерної і транспортної інфраструктури.

Суб'єктами містобудування є державні органи, органи місцевого самоврядування, громадяни і юридичні особи України та іноземних держав.

Управління містобудівною діяльністю в Україні здійснюється Верховною Радою України (законотворча діяльність), Кабінетом Міністрів України, Верховною Радою та Радою Міністрів Республіки Крим, місцевими державними адміністраціями та органами місцевого самоврядування.

Містобудівна діяльність в Україні здійснюється за такими основними напрямами:

➢ розробка і реалізація містобудівної документації;

➢ планування, забудова та інше використання територій;

➢ визначення територій, вибір, вилучення (викуп) і надання земель для містобудівних потреб;

➢ розміщення будівництва житлово-цивільних, виробничих та інших об'єктів, формування містобудівних ансамблів і ландшафтних комплексів, зон відпочинку та оздоровлення населення;

➢ створення соціальної, інженерної і транспортної інфраструктур територій та населених пунктів;

➢ контроль за дотриманням містобудівного законодавства.

 Основними вимогами до містобудівної діяльності згідно чинного законодавства [5] є:

➢ розробка містобудівної документації, розміщення і будівництво об'єктів  згідно з державними стандартами, нормами і правилами, архітектурно-планувальними завданнями і технічними умовами;

➢ захист навколишнього природного середовища від шкідливого впливу техногенних і соціально-побутових факторів;

➢ збереження та раціональне використання природних ресурсів, дотримання санітарно-гігієнічних вимог щодо охорони здоров'я людини;

➢ збереження і відновлення пам'яток архітектури і містобудування, історичного середовища, природного ландшафту;

➢ урахування законних інтересів та вимог власників або користувачів земельних ділянок та будівель, що оточують місце будівництва;

➢ інформування через засоби масової інформації громадян про плани перспективного розвитку територій і населених пунктів, розміщення важливих містобудівних об'єктів та участь громадян обговоренні важливих проектів об'єктів.

Визначальним аспектом фінансової і матеріальної автономії місцевого самоврядування є наявність земельних та природних ресурсів, що знаходяться в комунальній власності територіальних громад. Проте найважливішою проблемою економічного регулювання земельних відносин є земельнооціночна діяльність. Визначення реальної, справедливої ціни землі становить найбільшу практичну складність.

В Україні землі комунальної власності становлять особливу цінність: займаючи 2% загальної площі території держави, землі міст концентрують понад дві третини населення, переважну частину виробничого, наукового та соціально-культурного потенціалу. Водночас майже 50% земельного податку держави збирається у містах, що покладає на органи місцевого самоврядування відповідальність за реалізацію інтересів суб’єктів земельних відносин та забезпечення цілеспрямованого розвитку відповідних територій.

Оцінка земель проводиться на основі таких принципів:

➢ законності;

➢ методологічної та інформаційної єдності у сфері оцінки земель;

➢ безперервності процесу оцінки земель;

➢ доступності використання даних з оцінки земель;

➢ рівності перед законом всіх суб'єктів оціночної діяльності.

Об'єктами оцінки земель є територія адміністративно-територіальних одиниць або їх частин, земельні ділянки у межах території України.

Грошова оцінка земельних ділянок – результат визначення вартості земельної ділянки та пов'язаних з нею прав оцінювачем (експертом з питань оцінки земельної ділянки) із застосуванням сукупності підходів, методів та оціночних процедур, що забезпечують збір та аналіз даних, проведення розрахунків і оформлення результатів у вигляді звіту [6].

Грошова оцінка земель населених пунктів визначається згідно «Методики грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів» [7] за формулою:

 

 

 
,
(11.1)

 

де Ц – нормативна грошова оцінка квадратного метра земельної ділянки (у гривнях);

  В – витрати на освоєння та облаштування території в розрахунку на квадратний метр (у гривнях);

  Нп – норма прибутку (6 %);

  Нк – норма капіталізації (3 %);

  Кф – коефіцієнт, який характеризує функціональне використання земельної ділянки (під житлову та громадську забудову, для промисловості, транспорту тощо);

  Км – коефіцієнт, що характеризує розташування земельної діля­н­ки.

Витрати на освоєння та облаштування території включають відновну вартість – як первісну вартість, що змінюється після проведення переоцінки, інженерної підготовки головних споруд і магістральних мереж водопостачання, каналізації, теплопостачання, електропостачання, газопостачання, дощової каналізації, вартість санітарної очистки, зелених насаджень загального користування, вулично-дорожньої мережі, міського транспорту станом на початок року проведення оцінки.

Коефіцієнт, який характеризує місцеположення земельної ділянки (Км), обчислюється за формулою:

 

 
Км = Км1Км2Км3,
(11.2)

де Км1 – коефіцієнт, який характеризує регіональні фактори місцеположення земельної ділянки, зокрема:

а) чисельність населення та адміністративний статус населеного пункту, його місце в системі розселення;

б) розміщення в межах населених пунктів, розташованих у приміських зонах великих міст;

в) розміщення в межах населених пунктів, що мають статус курортів.

     Км2 – коефіцієнт, який характеризує зональні фактори місцеположення земельної ділянки в межах населених пунктів, зокрема:

а) відстань до загальноміського центру населеного пункту, концентрованих місць праці, масового відпочинку населення;

б) розташування в ядрі центру великих і найбільших міст та інших населених пунктів, що мають особливо важливе історичне значення, в приморській смузі населених пунктів.

     Км3 – коефіцієнт, який характеризує локальні фактори місцеположення земельної ділянки за територіально-планувальними, інженерно-геологічними, історико-культурними, природно-ландшафтними, санітарно-гігієнічними умовами та рівнем облаштування території.

В сучасних економічних умовах міста неефективно використовують потенціал муніципальних земель. Містобудівна та земельна політика в містах недостатньо враховує економічну цінність землі, міські органи влади не працюють над підвищенням ефективності землекористування, не визначають джерела та механізми підвищення цінності міських земель, гнучкого застосування стимулів і санкцій як економічних важелів управління міським землекористуванням, зокрема з метою організації повторної забудови привабливих для інвесторів територій.

Через відсутність зонування земель міст існує певна правова невизначеність регулювання їх забудови. Існує також потреба в удосконаленні правового режиму і здійсненні управління землями міст, розташованими поза їх межами (оздоровчими та рекреаційним закладами, окремими виробництвами, цвинтарями, звалищами, водозаборами та очисними спорудами тощо).

Сучасна щільність забудови території міст України поступається відпо­від­ному показнику співвідносних за масштабами міст Європи та світу. Щіль­ність забудови мікрорайонів 5-поверхової забудови 1960-х років на 40% менше нормативної.

З метою забезпечення стабільного функціонування та регулювання розвиненого ринку землі та оцінювання міських територій необхідно вирішити такі актуальні проблеми:

➢ запровадити об’єктивну систему оцінки міських територій;

➢ створити механізми забезпечення прозорості операцій на ринку землі та вільного доступу до визначення ринкової вартості земельних ділянок;

➢ привести правове регулювання управління міськими територіями до європейських стандартів;

➢ чітко розмежувати право комунальної та земельної власності на земельні ділянки.