Попередня сторінка Зміст Наступна сторінка Електронні посібники ВНТУ
1.4 Форми і методи державного управління соціально-економічними процесами у регіоні
Процеси кардинальних політичних, економічних і соціальних перетворень, що відбуваються в Україні, активізували проблеми управління територіальним розвитком. Водночас на прийняття управлінських рішень на регіональному рівні впливають глобалізація та мегатенденції сучасного світового господарства, які свідчать про його перехід до інформаційного суспільства, встановлення довгострокових цілей, використання новітніх технологій (зокрема у публічному управлінні), поширення децентралізації, здійснення управлінської демократії.
Сучасні методи, форми та механізми реалізації державної регіональної політики набувають важливого значення з позицій реального розуміння особливостей функціонування інституту місцевого самоврядування у територіальній організації влади в Україні, динаміки її становлення в умовах демократизації суспільства, спрямованості на задоволення потреб громадян.
Державна регіональна політика відбувається під впливом різних процесів та факторів організації управління і господарювання.
➢ Процеси децентралізації державного управління та регулювання, різке скорочення державної власності та формування потужного приватного сектору господарювання значно зменшують можливості планомірного розміщення продуктивних сил по території країни.
➢ Формування нових відносин між центром, регіонами і місцевими спільнотами призвело до значного збільшення повноважень регіональних органів влади та органів місцевого самоврядування.
У зв’язку з цим обов’язковим є врахування інтересів перерахованих суб’єктів та її узгодження із загальнодержавними інтересами, а також розподіл функцій з реалізації регіональної політики між державним, регіональним і місцевим рівнями управління.
Загальну соціально-економічну ситуацію в усіх регіонах ускладнюють й інші регіональні проблеми – наявність зон екологічного лиха, критичний стан малих міст, різка різниця в умовах економічного розвитку окремих територій, зокрема сільськогосподарських районів, та інших проблем.
Виділення органів планування та управління в рамках територіального утворення історично диктувалося необхідністю аналізу територіальних пропорцій розвитку, раціонального розподілу економічного, демографічного і ресурсного потенціалів, зрушень у розміщенні продуктивних сил, інвестиційних ресурсів, що, оперуючи лише поділом країни на області, зробити досить важко.
Проте, централізоване управління весь час потребувало як аналітичного дослідження проблем крупних економічних районів, так і посилення процесів активного управління їхнім розвитком.
Взагалі ж за часів колишнього СРСР перевага надавалася не регіональному, а галузевому управлінню. Таке управління здійснювалося з єдиного центру, а його сферою були господарські структури, побудовані за вертикальною схемою. Завданням галузевого управління було використання основних фондів і виробничих потужностей, зміна номенклатури продукції і т. ін. Структури територіального управління відповідали за наявність запасів місцевої сировини, природних ресурсів, склад та якість робочої сили, соціальні умови працівників тощо. Тобто передбачалося, що поєднання галузевого та територіального аспектів управління мало позитивно впливати на вдосконалення господарської структури регіону, комплексне використання природних ресурсів.
Проте в реальному житті на розвиток територіальних господарських комплексів переважно впливало галузеве управління, а регіональне мало в основному пасивний характер через такі причини:
По-перше, галузева структура матеріально-технічного постачання і пільги для підприємств під час отримання матеріальних і фінансових ресурсів оборонними галузями робили їх привабливими для регіонального керівництва. Мілітаризація економіки регіонів розглядалася з точки зору регіонального управління як реальна можливість розвитку інфраструктури і підвищення рівня життя населення відповідної території. Насправді ж продукція воєнного призначення відігравала особливо негативну роль у процесі регіонального розвитку, оскільки не належить ні до фонду споживання, ні до фонду накопичення як джерела розширеного відтворення.
По-друге, свавілля галузевих міністерств і відомств під час розміщення і реалізації великомасштабних проектів, які потребують значних фінансових і матеріальних ресурсів, фактично спотворило внутрішню структуру відновлення економіки регіонів, надало їм недовершеного і небажаного вигляду.
Відзначимо, що регіональну економіку як науку,
➢ по-перше, доцільно розглядати тільки крізь призму відтворювальних процесів і дії економічних законів виробництва, розподілу і обміну матеріальних благ;
➢ по-друге, основним предметом вивчення регіональної економіки є пропорції економічного відтворення в регіоні.
Звідси, регіональною економікою вважатимемо цілісну систему закономірностей, зв’язків і пропорцій відтворювальних процесів, що їх здійснюють суб’єкти господарської діяльності різних форм власності на певній адміністративно окресленій території.
Кожний з регіонів, посідаючи конкретне місце у господарському комплексі країни, водночас утворює разом з іншими регіонами єдине економічне середовище. З підвищенням самостійності та відповідальності регіонів у межах набуття Україною суверенітету, ідеї об’єднання ресурсних можливостей сусідніх територій знову актуалізуються. Але ініціатором цієї ідеї у даному випадку є не уряд чи його центральні структури, а адміністрації регіонів. Прикладом можуть бути економічні угоди, які періодично укладають адміністрації суміжних регіонів.
У процесі виробництва на території регіону перетинаються інтереси окремих підприємств, різних галузей економіки і самого регіону. Оскільки одним із завдань регіонального управління є формування пропорцій, що найбільшою мірою відповідають потребам ефективного функціонування конкретного регіону, то важливим є виявлення протиріч, які виникають у результаті такого перетину, а також запобігання можливим конфліктам і пов’язаними з ними негативними наслідками.
Водночас, з точки зору теорії державного управління, регіональне управління економічними процесами необхідно розуміти як скоординований вплив регіональних органів влади на відтворювальні процеси в регіоні з метою забезпечення збалансованого розвитку території й поліпшення на цій основі якості життя населення. Таке визначення передбачає розгляд регіону як цілісної, складної системи з відповідними соціально-політичними й економічними процесами, наявними об’єктами та суб’єктами управління.
Оскільки регіон є також складовою загальнодержавної економічної системи, регіональне управління економічними процесами має спрямовуватися на досягнення цілей подвійного характеру:
➢ по-перше, це оптимальний територіальний розподіл праці та виробництво необхідних видів продукції і бажаних обсягів у регіональному і загальнодержавному аспектах;
➢ по-друге, це задоволення життєвих інтересів і потреб мешканців регіону шляхом реалізації ефективних управлінських рішень.
Проте, місією (основною метою) регіонального управління економічними процесами є підвищення якості життя населення і забезпечення відтворення природних систем на базі ефективного комплексного економічного і соціального розвитку регіону, що досягається завдяки раціональній організації територіального господарства. Досягнення цієї мети передбачає вирішення таких завдань:
стратегічних:
➢ реалізації регіональної політики, спрямованої на запобігання криз та забезпечення сталого економічного піднесення;
➢ структурної перебудови економіки регіону;
➢ створення соціально орієнтованої економіки ринкового типу;
тактичних:
➢ визначення напрямів регіональної політики, орієнтованої на запобігання криз та стале економічне піднесення;
➢ вибору і обґрунтування пріоритетних напрямів розвитку господарського комплексу регіону;
➢ удосконалення системи економічних регуляторів стимулювання пріоритетних напрямів розвитку економіки регіону;
➢ формування багатоукладної економіки і створення конкурентного середовища;
➢ подолання технологічного відставання виробництва шляхом перебудови технічного потенціалу регіону у напрямі створення відповідних науково-інноваційних структур і розгалуженої технологічної інфраструктури ринкового типу.
Найважливішим завданням регіонального управління економічними процесами є забезпечення сталого розвитку регіональної економіки. Спостереження перебігу цього процесу має відбуватись через запровадження у регіоні системи моніторингу з використанням певних індикаторів (рис. 1.2) [9].
Рис. 1.2. Система індикаторів сталого розвитку економіки регіону
Зазначені цілі, місія та завдання регіонального управління економічними процесами зумовлюють складну структуру його суб’єкта – органів регіонального управління як ієрархічної ланки державного управління; органів місцевого самоврядування, окремих прошарків населення; підприємств галузевої та міжгалузевої діяльності; державних підприємств; підприємств комунальної власності; виробничих структур різних форм власності; фінансової та ринкової інфраструктур; міжрегіональних організацій та установ.
Ці суб’єкти, взаємодіючи між собою та із зовнішнім середовищем, значною мірою впливають на характер процесів формування регіонального економічного простору і безпосередньо на об’єкти управління в регіоні, якими є: населення регіону; регіональний господарський комплекс (промисловість, будівництво, сільське господарство, транспорт, зв’язок тощо); соціальна інфраструктура (освіта, культура і мистецтво, охорона здоров’я, фізкультура і спорт, побутове обслуговування тощо); місцеве господарство (місцева промисловість, комунальна власність і комунальний транспорт тощо); природне середовище (вода, надра, земля, атмосфера, рослинний і тваринний світ).
Ефективність управлінського впливу на об’єкти управління в регіоні багато в чому залежить від інтеграції управлінських структур місцевих державних адміністрацій, їхніх структурних підрозділів та органів місцевого самоврядування. Тому, якщо розглядати управління економічними процесами як складову регіонального управління в цілому, то воно впливає не лише на зазначені вище об’єкти, що входять до складу господарського комплексу регіону, але і на всі адміністративно-територіальні одиниці на території регіону. За ознакою керованості змістовний аналіз об’єктів, що входять до регіональної системи управління, дозволяє виділити їх п’ять основних класів:
➢ що керуються системою автономно;
➢ діяльність яких санкціонується вищими організаціями;
➢ вищого підпорядкування, щодо яких регіональна система має право застосовувати санкції;
➢ які повністю управляються вищими організаціями;
➢ діяльність яких регулюється системою, котра лише підтримує розвиток об’єкта на відповідній траєкторії розвитку.
У науці державного управління простежується кілька підходів до оцінки ролі державних органів в управлінні регіональними економічними процесами, які можна звести до наступних узагальнень.
1. Практично в усіх регіонах запроваджено практику розробки середньострокових антикризових і стабілізаційних програм, що співпадають у термінах з періодом повноважень регіональних владних структур. Але вони не мають у більшості випадків досконалих механізмів реалізації. Єдиним засобом забезпечення їхнього виконання є цілеспрямовані дії державних адміністрацій. У окремих регіонах роблять спроби ефективніше використовувати ті чи інші методи регулювання – адміністративне, законодавче, податкове, договірні відносини підприємств і регіональних органів влади тощо. Саме вони вважаються в регіонах найефективнішими, але на практиці комплексне застосування всіх методів використовується не часто.
2. Довгострокові плани і програми стратегічного характеру розробляються в усіх регіонах. Однак їх практичне значення як економічних управлінських документів є досить скромним, а зв’язок з середньостроковими і поточними програмами дій є мінімальним.
3. Вплив регіональних органів влади на економіку, на діяльність суб’єктів господарювання має чіткі пріоритети: сприяння розвитку бюджетоутворюючих галузей, заохочення збереження і створення робочих місць, стимулювання участі підприємств і підприємницьких структур у розвитку міської та регіональної інфраструктури, сільського господарства, у відновленні пам’ятників архітектури та історії.
4. Спостерігається тенденція регіональних органів влади до посилення впливу на приватні структури для забезпечення виконання бюджету, фінансування регіональних проектів, більш якісного контролю над економічною і фінансовою ситуацією в регіоні.
Зазвичай, окрім цих спільних рис, у регіонах України існують і певні відмінності у підходах, формах і методах управління економічними процесами, які переважно зумовлені загальним рівнем соціально-економічного розвитку регіону; специфікою природноекономічних умов; структурою економічної системи регіону; культурними та історичними особливостями регіону; специфікою регіональних органів влади.
Отже, механізми та модель регулювання економіки у кожному з регіонів формуються під впливом сукупності загальних та індивідуальних чинників, і не останню роль тут відіграють саме органи державного управління.