Попередня сторінка Зміст Наступна сторінка Електронні посібники ВНТУ
3.5 Європейський досвід інфраструктурного та інституційного забезпечення регіонального управління
У практиці європейських держав та США накопичений значний досвід створення та функціонування агентств регіонального розвитку. Найбільш поширеною є така організаційна форма агентства регіонального розвитку, як державна інвестиційна корпорація. В основі її діяльності була покладена політика концентрації державних інвестицій, які спрямовувалися на розвиток міст, а останні, в свою чергу, здійснювали б позитивний економічний вплив на відсталу економічну периферію. Згодом від політики домінування державних інвестицій поступово перейшли до дольового фінансування регіональних проектів з боку федерального центру, регіону і місцевих громад, що сприяло об’єднанню всіх груп інтересів відносно цілей регіонального розвитку (ефект співучасті).
З метою реалізації цілей регіональної політики у більшості країн створювалися саме державні корпорації.
У США – Адміністрація долини Теннесі, діяльність якої стала хрестоматійною.
У Бельгії створюються регіональні інвестиційні компанії, які виконують такі функції: стимулюють створення, реконструкцію та розширення приватних фірм, сприяють створенню нових державних компаній. Існують також регіональні корпорації розвитку, які управляють регіональними банками даних, підтримують секторальні інтереси і беруть участь в управлінні фірмами, які потрапляють у важкі умови.
У Швеції створюються державні регіональні компанії, які беруть дольову участь у реконверсії підприємств і організації виробництва нових товарів, підтримують малі і середні підприємства.
У Нідерландах створено п’ять державних компаній регіонального розвитку. Їх головна мета – удосконалення економічної структури регіонів і розв’язання проблем безробіття. Вони стимулюють розвиток власного потенціалу провінцій та посилення зв’язків між регіональною та національною промисловістю, надають допомогу малим та середнім підприємствам, приймають дольову участь у діяльності окремих фірм. Наприклад, завдяки діяльності компанії LIOF колишній шахтарський регіон Лімбург за 20 років перетворився у діловий і промисловий Центр Європейського Союзу. Особливість нідерландського досвіду полягає в тому, що на початку реконструкції регіону була створена спеціальна адміністрація з представників центрального уряду, провінції і муніципалітетів, яку розпустили, як тільки поставлені цілі були досягнуті. А компанія LIOF продовжує існувати, при чому в її статутному капіталі частка центрального уряду складає 91%, частка провінції – 8%, частка муніціпалітету – 1%.
У країнах з переважно депресивною економікою і хронічним інвестиційним дефіцитом, до яких відноситься Україна, держава навряд чи готова одноосібно здійснювати довгострокові інвестиції у регіони, враховуючи, зокрема, і значну кількість регіонів, які претендуватимуть на статус депресивних. У таких умовах можлива лише інвестиційна співучасть централь-ного уряду, місцевого самоврядування, суб’єктів підприємництва та представників населення – фізичних осіб, спрямована, насамперед, на макси-мально ефективне використання ресурсів регіону.
Постсоціалістичні держави Європи, включаючи безпосередніх сусідів України, впродовж 90-х рр. також накопичили чималий досвід регіональ-ного управління, що є цікавим для України. Практично у всіх центрально-європейських державах у системі центральних органів влади створені й діють інституції, що безпосередньо опікуються регіональним розвитком: Міністерство місцевого розвитку в Чеській республіці, Міністерство довкілля і регіональної політики та Національна рада регіонального розвитку в Угорщині, Національна рада регіонального розвитку в Румунії тощо [13]. У згаданих державах діють також відповідні структури безпосередньо у регіонах і саме на ці структури покладена значна відповідальність за реалізацію регіональної політики. Так, в Угорщині з 1996 р. функціонують повітові ради розвитку, в Румунії – агентства регіонального розвитку, які об’єднують представників органів місцевого самоврядування, виконавчої влади, громадських організацій, суб’єктів підприємництва. Зазначені та аналогічні структури у інших постсоціалістичних державах координують реалізацію державної регіональної політики безпосередньо у регіонах.
В Україні зростає інтерес до проблем регіонального розвитку та реформування регіонального управління, про що свідчить, зокрема, діяльність, спрямована на прийняття Концепції державної регіональної політики та спроба нормативно забезпечити процес утворення та функціонування регіональних агентств розвитку. Проблемою, яка ускладнює пошук оптимальної моделі інституційного забезпечення регіонального розвитку, є незавершеність адміністративної реформи та застарілий адміністративно-територіальний поділ держави.
В регіонах України діють наступні державні та недержавні інституції, які впливають чи потенційно можуть впливати на регіональний розвиток та регіональне управління і повинні так чи інакше бути представлені у регіональних агентствах розвитку:
➢ місцеві органи державної виконавчої влади;
➢ територіальні органи центральних органів виконавчої влади;
➢ органи місцевого самоврядування;
➢ окремі суб’єкти підприємництва чи їх структурні підрозділи;
➢ об’єднання громадян та їх структурні підрозділи, які відповідно до своїх статутів займаються проблемами регіонального розвитку (місцеві відділення Асоціації міст, Спілки лідерів місцевих та регіональних влад України та аналогічні об’єднання громадян з місцевим статусом), а також профспілки.
Факультативними учасниками регіонального управління є:
➢ адміністрації спеціальних економічних зон (СЕЗ) чи подібних структур;
➢ національні адміністрації транснаціональних регіонів (єврорегіонів).
Діяльність вказаних інституцій, спрямована на ефективний регіональний розвиток, сьогодні не координується. Потреба в такій координації існує тому, що вирішити питання регіонального розвитку лише через структури виконавчої влади чи місцевого самоврядування неможливо, як неможливе досягнення цілей регіонального розвитку виключно через громадські об’єднання чи бізнесові структури. Отже, регіональні агентства розвитку в Україні повинні набувати, переважно, форм міжвідомчих координаційних Рад регіонального розвитку, що створюються і функціонують на рівні регіонів різних рівнів.
У вітчизняній економічній літературі вже наголошувалось на необхідності утворення органів управління регіонального субнаціонального рівня. Зокрема, В. Симоненко у монографії «Регионы Украины: проблемы развития» [14] зауважує, що необхідний взаємозв’язок між цілями соціально-економічного розвитку, відповідними програмами і організаційно-управлінськими структурами. Автор пропонує, наприклад, створення представництв Уряду України у крупних економічних районах (регіонах) з наступними функціями: управління державною власністю; координація господарської діяльності в масштабах економічних районів; інформаційне, фінансове, техніко-організаційне сприяння міжрегіональній і внутрірегіональній кооперації і комбінуванню виробництва, налагодження оптимальних міжрегіональних і міжгалузевих виробничих зв’язків; підготовку пропозицій щодо виділення державних інвестицій і контроль за ефективністю їх використання; сприяння в рамках економічних районів реалізації загальнонаціональних програм демонополізації та роздержавлення; здійснення контролю за прямим, тобто виробничим використанням державної власності; аналіз і оцінка результатів діяльності державного сектору; сприяння створенню нових ефективних підприємств і об’єднань; утворення спеціалізованих виробництв, розвиток виробничої і соціальної інфраструктури.
При реалізації регіональних проблем необхідно максимально використовувати методи контрольного типу та непрямого впливу.
Очевидно, що будь-яка нова управлінська структура, створена на регіональному рівні, буде ефективною лише в тому випадку, коли вона не буде дублювати існуючих інституцій, перш за все – місцевих органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування, але при цьому буде вписуватися у контекст Концепції адміністративної реформи та зможе успішно координувати діяльність всіх суб’єктів регіонального розвитку і отримувати в результаті такого узгодження інтегральний результат, спрямований на сталий розвиток регіонів в Україні. Впродовж 1999 –2001 рр. в Україні паралельно з формуванням Концепції регіональної політики розпочався процес створення інституцій, покликаний її реалізовувати. Про це свідчить, зокрема, прийняття Кабінетом Міністрів постанови «Про утворення Координаційної ради з формування мережі регіональних агентств розвитку» (1999 р.). Заслуговує схвалення також створення при Президентові України дорадчого органу, який координує діяльність органів виконавчої влади та місцевого самоврядування.
Основні поняття і терміни
Історичні передумови становлення регіональної політики, етапи розвитку регіональної політики, модель розвитку регіональної політики Великобританії, модель розвитку регіональної політики США, модель розвитку регіональної політики Франції, етапи формування регіональної політики Європейського Союзу, наднаціональна регіональна політика,головна мета регіональної політики, континентальна система регіонального управління, регіон, типи структур регіонального рівня: врядування, державний менеджмент, адміністрування, регіональна автономія, адміністративні стандарти, принципи європейського регіоналізму, нова парадигма державно-управлінських відносин на регіональному рівні,агентства регіонального розвитку, державна інвестиційна корпорація.
Запитання для самостійного контролю
1. Чим продиктована необхідність регіональної політики в країнах Стародавнього світу?
2. Назвіть історичні передумови становлення регіональної політики.
3. Які етапи в своєму розвитку пройшла регіональна політика та їх особливості?
4. Характерні ознаки моделі регіонального управління Великобританії.
5. Особливості регіональної політики США.
6. Модель розвитку регіональної політики Франції.
7. Назвіть основну мету регіональної політики Європейського Союзу.
8. Охарактеризуйте етапи формування регіональної політики ЄС.
9. Дайте визначення поняття «регіон», сформульованому Асамблеєю Європейських регіонів.
10. Як трактується термін «регіон» Європарламентом у Хартії регіоналізму (1988 р.)?
11. Які типи структур регіонального рівня управління існують відповідно до європейського досвіду?
12. Сутність регіональної автономії.
13. Які ключові принципи є основою регіонального управління в ЄС?
14. Які принципи європейського регіонального управління є базовими?
15. В чому полягають проблеми імплементації базових принципів європейського регіоналізму до умов України?
16. Які інституції в європейських державах у системі центральних органів влади опікуються регіональним розвитком?
17. Сформулюйте переваги поширених в практиці європейських держав агентств регіонального розвитку.
18. Яку роль в регіональній політиці відіграють державні інвестиційні корпорації?
19. В чому полягає сутність вітчизняної континентальної системи регіонального управління?
20. Які державні і недержавні інституції впливають на регіональний розвиток і регіональне управління в Україні?