Попередня сторінка          Зміст          Наступна сторінка      Електронні посібники ВНТУ

 

 

РОЗДІЛ 4 МІСЦЕВІ ДЕРЖАВНІ АДМІНІСТРАЦІЇ ТА ОРГАНИ МІСЦЕВОГО САМОВРЯДУВАННЯ В УПРАВЛІННІ РЕГІОНАЛЬ­НИМ РОЗВИТКОМ

 

4.1. Повноваження, функції та організаційна структура місцевих органів виконавчої влади.

4.2. Органи місцевого самоврядування: функції, повноваження та організаційна структура.

4.3. Комунальна власність як матеріальна основа місцевого самоврядування та особливості управління нею.

4.4. Муніципальні органи в зарубіжних країнах. Напрями реформування місцевого самоврядування в Україні.

 

4.1 Повноваження, функції та організаційна структура місцевих органів виконавчої влади  

 

Досвід розвинутих країн світу свідчить, що найбільш ефективною формою управління регіональним розвитком на місцевому рівні є гармонійне поєднання державного управління регіонами та місцевого самоврядування.

Співпраця цих рівнів влади у сфері управління регіональним розвитком базується на трьох основних принципах:

1) визначення і розмежування повноважень між органами виконавчої влади і органами місцевого самоврядування;

2) підпорядкування в системі органів виконавчої влади і у сфері реалізації делегованих повноважень  виконавчої влади; 

3) взаємодії та партнерства різних рівнів органів виконавчої влади і органів місцевого самоврядування.

Повноваження виконавчої влади складаються з повноважень органів виконавчої влади (Кабінет Міністрів України – вищий орган у системі органів виконавчої влади, міністерства, державні комітети та інші центральні органи виконавчої влади) та повноважень Ради міністрів АРК, місцевих органів виконавчої влади (обласні, Київська та Севастопольська міські, районні, районні у містах Києві та Севастополі державні адміністрації).

Згідно ст. 5 Конституції України народ здійснює владу безпосередньо і через органи державної влади та органи місцево­го самоврядування [1]. З даного конституційного положення прямо випливає, що органи місцевого самоврядування не входять до єдиного державного механізму і, в силу цього, місцеве самоврядування розглядається як окрема форма реалізації народом належної йому влади.

Державне управління регіонами (або пряме державне управління на місцях) – це управлінська діяльність в регіоні, що здійснюється через адміністрацію, призначену центральними або іншими вищими органами влади.

Виконавчу владу в областях і районах, містах Києві і Севастополі здійснюють місцеві державні адміністрації. Організація, повноваження і порядок діяльності органів державного регіонального управління регламентується Законом України «Про місцеві державні адміністрації».

Основними завданнями місцевих державних адміністрацій в межах відповідної адміністративно-територіальної одиниці є:

1) виконання Конституції і законів України, актів Президента України, Кабінету Міністрів України, інших органів виконавчої влади вищого рівня;

2) дотримання законності і правопорядку, прав і свобод громадян;

3) виконання державних і регіональних програм соціально-економіч­ного та культурного розвитку, програм охорони довкілля, а в місцях компактного проживання корінних народів і національних меншин також програм їх національно-культурного розвитку;

4) підготовка та виконання відповідних бюджетів;

5) звіт про виконання відповідних бюджетів та програм;

6) взаємодія з органами місцевого самоврядування;

7) реалізація інших наданих державою, а також делегованих відповідними радами повноважень [2].

Місцеві державні адміністрації здійснюють свої повноваження за такими основними напрямками:

➢ В сфері соціально-економічного розвитку розробляють проекти про-грам соціально-економічного розвитку регіону і подають їх на затвердження відповідній раді, забезпечують їх виконання та звітують про їх виконання, забезпечують ефективне використання природних, трудових і фінансових ресурсів, складають баланси трудових, матеріально-фінансових та інших ресурсів, подають раді висновки відносно доцільності розміщення на відповідній території нових підприємств та інших об'єктів, розглядають і приймають рішення щодо проектів, планів установ, підприємств, розташованих на відповідних територіях, розробляють і вносять пропозиції до проектів державної програми соціального і економічного розвитку України.

➢ У сфері бюджету і фінансів складають і подають на затвердження ради проект місцевого бюджету і забезпечують його виконання, подають органам вищого рівня фінансові показники і пропозиції до проекту Державного бюджету України, отримують від всіх суб'єктів підприємницької діяльності інформацію для складання і виконання бюджету, здійснюють фінансування установ освіти, охорони здоров'я, культури, науки, фізичної культури і спорту, соціального захисту населення, переданих в їх управління, регулюють ціни, тарифи на надання житлово-комунальних послуг, а також визначають і встановлюють норми їх споживання, здійснюють регулювання територіальної діяльності.

➢ У сфері управління майном, приватизації та підприємництва здійснюють управління об'єктами державної власності та майном інших суб'єктів, переданими в їх управління, вносять пропозиції до програм приватизації державного майна, забезпечують реалізацію державної політики відносно розвитку малого бізнесу.

➢ У сфері містобудування, житлово-комунального господарства, побутового, торгового обслуговування, транспорту і зв'язку організують розробку і проведення експертизи містобудівної документації, роботу з атестації об'єктів, сертифікації продукції відповідного профілю, організують охорону, реставрацію і використання пам'яток архітектури.

➢ У сфері міжнародних і зовнішньоекономічних відносин забезпечують виконання зобов'язань по міжнародним угодам України на відповідній території, сприяють розвитку міжнародного співробітництва та зовнішньо-економічним зв'язкам підприємств, організацій незалежно від форм власності, укладають угоди з іноземними партнерами в межах компетенції, визначеної законом та сприяють розвитку експортної бази, вносять пропозиції щодо залучення іноземних інвестицій.

➢ У сфері науки, освіти, охорони здоров'я, культури, фізичної культури та спорту, материнства і дитинства, сім'ї та молоді реалізують державну політику у відповідних сферах, сприяють розвитку науки, техніки, реалізації ринкових науко­во-технічних программ, виконують програми відносно обов'язкової повної загальної середньої освіти, здійснюють загальне керівництво установами, що знаходяться в сфері їх управління, здійснюють заходи щодо збереження мережі установ освіти, культури тощо і розробляють прогнози її розвитку, надають в межах повноважень встановлені пільги і допомогу, пов'язану з охороною материнства, дитинства, поліпшенням умов життя багатодітних сімей.

➢ У сфері соціального забезпечення і соціального захисту населення створюють мережу, забезпечують зміцнення і розвиток матеріально-тех­ніч­ної бази установ соціального захисту населення, розробляють і забезпечу­ють виконання комплексних програм поліпшення обслуговування соціально-незахищеного населення, забезпечують надання субсидій на житлово-комунальні послуги.

➢ У сфері зайнятості населення, праці і заробітної плати забезпечують реалізацію державних гарантій в сфері праці, в тому числі і на право своє­час­ного отримання винагороди за працю, розробляють і організовують виконання перспективних і поточ­них територіальних програм зайнятості, приймають участь в веденні колективних переговорів і укладанні терито­ріальних тарифних договорів, вирішенні колектив­них трудових спорів (конфліктів).

Особливістю формування місцевих державних адміністрацій є процедура призначення посадових осіб. Місцеві державні адміністрації формуються на строк повноважень Президента України. Відповідно, Президент особисто призначає голів місцевих державних адміністрацій за поданням Кабінету Міністрів України.