Попередня сторінка          Зміст          Наступна сторінка      Електронні посібники ВНТУ

 

 

6.2 Система стратегічного планування соціально-економічного розвитку регіонів

 

Основною метою стратегії соціально-економічного розвитку регіону є орієнтація на діяльність у напрямку стабілізації та підвищення якості життя населення на основі підвищення ефективності економіки і забезпечення додаткових надходжень у бюджети всіх рівнів за рахунок активізації інноваційних та інвестиційних процесів.

Стратегія соціально-економічного розвитку регіону визначає зміст діяльності органів місцевого самоврядування за такими напрямками:

➢ управління соціально-економічним розвитком;

➢ управління бюджетом та фінансами;

➢ управління економікою та підприємництвом;

➢ управління майном і землею;

➢ управління зовнішньоекономічною діяльністю;

➢ охорона навколишнього середовища.

Важливою складовою системи стратегічного планування регіонального розвитку є прогнозування як з’єднувальна ланка між теоретичними розробками та господарською практикою.

Загальна мета прогнозу соціально-економічного розвитку регіонів полягає в інформаційному забезпеченні об’єктивності управлінських рішень щодо оптимальних шляхів розвитку регіональної економіки в перспективі. Прогнози і програми розвитку регіонів складають як на національному (в межах країни), так і на міжнародному рівні (вільні економічні зони, єврорегіони та ін.) із залученням іноземного капіталу. На макрорівні прогнози розробляють для країни в цілому [4].

Відповідно до Закону України «Про державне прогнозування та розроблення програм економічного і соціального розвитку України» [5], у всіх адміністративно-територіальних одиницях розробляють прогнози соціально-економічного розвитку терміном на 5 років та програми економічного і соціального розвитку терміном на 1 рік.

У прогнозі економічного та соціального розвитку регіонів необхідно відображати:

1. Аналіз та оцінку соціально-економічного розвитку регіону за попередній період, визначення тенденцій і проблем розвитку економіки та соціальної сфери.

2. Стан використання економічного потенціалу регіону, екологічну ситуацію.

3. Прогноз кон’юнктури на регіональних ринках основних видів товарів і послуг.

4. Напрямки розв’язання проблем соціально-економічного розвитку регіону.

5. Цілі та пріоритети регіонального розвитку, заходи щодо їх досягнення.

6. Основні показники соціально-економічного розвитку.

7. Висновки щодо тенденцій розвитку економіки регіону на середньо­строковий період.

Базою прогнозування соціально-економічного розвитку регіону є система досягнутих макроекономічних показників, державні соціальні стандарти і нормативи забезпеченості населення, національно-етнічні особливості регіону, характеристика розвитку соціальної інфраструктури, можливості потенційних інвесторів та інвестиційна привабливість регіону.

Основними принципами, на яких базується державне прогнозування та розроблення програм економічного і соціального розвитку України, є:

➢ принцип цілісності, який забезпечується розробленням взаємоузгоджених прогнозних і програмних документів економічного і соціального розвитку України, окремих галузей економіки та окремих адміністративно-територіальних одиниць на коротко- та середньостроковий періоди;

➢ принцип об'єктивності, який полягає в тому, що прогнозні та програмні документи економічного і соціального розвитку України розробляються на основі даних органів державної статистики, уповноваженого центрального органу виконавчої влади з питань економічної політики, інших центральних і місцевих органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування;

➢ принцип науковості, який забезпечується розробленням прогнозних і програмних документів економічного і соціального розвитку на науковій основі, постійним удосконаленням методології та використанням світового досвіду в галузі прогнозування та розроблення програм економічного і соціального розвитку;

➢ принцип гласності полягає в тому, що прогнозні та програмні документи економічного і соціального розвитку є доступними для громадськості;

➢ принцип самостійності полягає в тому, що місцеві органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування в межах своїх повноважень відповідають за розроблення, затвердження та виконання прогнозних і програмних документів економічного і соціального розвитку відповідних адміністративно-територіальних одиниць;

➢ принцип рівності полягає в дотриманні прав та врахуванні інтересів місцевого самоврядування та суб'єктів господарювання всіх форм власності;

➢ принцип дотримання загальнодержавних інтересів, який полягає в тому, що органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування повинні здійснювати розроблення прогнозних і програмних документів, виходячи з необхідності забезпечення реалізації загальнодержавної соціально-економічної політики та економічної безпеки держави [5].

Систему прогнозів розвитку економіки регіонів розробляють у декілька етапів. На першому етапі здійснюють комплексний аналіз і систематизацію регіональних та міжрегіональних проблем розвитку: підвищення рівня життя населення; скорочення безробіття і забезпечення зайнятості населення; екологічні проблеми; зміцнення експортного потенціалу регіонів; удосконалення територіальної спеціалізації.

На другому етапі вибудовують «дерево цілей», що ґрунтується на  ран­жуванні цілей відповідно до пріоритетів регіонального розвитку і наявних фінансових ресурсів. Це забезпечує взаємозв’язок системи цілей на різних рівнях управління за ступенем значущості та пріоритетності.

На третьому етапі формулюють обмеження та критерії, які й визначають межі прийнятних рішень і засобів досягнення окреслених цілей.

Першочергово реалізують цілі та проекти, що не потребують значних капітальних вкладень.

На четвертому етапі відпрацьовують можливі сценарії розвитку подій у перспективі залежно від обраних шляхів розв’язання реґіональних проблем. Сценарій – це загальна модель, що описує не тільки очікувані результати тих чи інших перетворень, а й визначає необхідні ресурси для їх досягнення.

Державні регіональні програми сприяють найповнішому узгодженню територіальних і галузевих інтересів, створюють реальні передумови для зближення рівнів виробництва і споживання в усіх регіонах. Підготовлені державні регіональні програми соціально-економічного розвитку схвалює Кабінет Міністрів України, і вони стають складовими державної програми розвитку країни.

Програми соціально-економічного розвитку регіону обов’язково взаємоузгоджують із проектом державного плану (програми) економічного і соціального розвитку України на відповідний рік. У цих програмах відображають:

➢ аналіз та оцінку соціально-економічного розвитку за поточний період, основні проблеми розвитку регіону;

➢ основні показники економічного розвитку;

➢ зведений план доходів соціального розвитку;

➢ показники розвитку промисловості та аграрного сектору;

➢ регіональну інфраструктуру;

➢ трудові ресурси;

➢ охорону природи і раціональне використання природних ресурсів;

➢ рівень розвитку та економічну ефективність виробництва.

Державні регіональні програми розробляють для активізації господарської діяльності та розвитку ринкових відносин у регіонах; забезпечення структурної перебудови господарських комплексів; розв’язання соціальних проблем, пов’язаних із зайнятістю населення, розвитком соціальної інфраструктури; ліквідації локальних соціально-економічних криз; створення умов для екологічної безпеки в регіоні тощо.

При плануванні розвитку регіонів використовують державні регіональні цільові комплексні програми, які реалізують, залучаючи у виробництво місцеві ресурси, державні інвестиції, позабюджетні кошти. Ці програми спрямовують на розв’язання найважливіших регіональних проблем – фінансування будівництва та функціонування загальнонаціональних об’єк­тів культури, освіти, охорони здоров’я; забезпечення соціальних гарантій для населення регіонів; фінансової допомоги для прискорення реформування економіки регіону, створення нових робочих місць тощо.