Попередня сторінка          Зміст          Наступна сторінка      Електронні посібники ВНТУ

 

 

6.3 Розробка регіональних стратегій розвитку

 

Регулювання економічного і соціального розвитку регіонів здійснюється на основі розробки і впровадження стратегічних програмних документів. Методичні рекомендації щодо формування регіональних стратегій розвитку [6] встановлюють єдиний порядок та основні методичні засади розроблення Радою міністрів Автономної Республіки Крим, обласними, Київською та Севастопольською міськими державними адміністраціями регіональних стратегій розвитку.

Регіональна стратегія розвитку – це стратегічний план розвитку регіону, що визначає цілі, завдання, пріоритети та напрями сталого економічного і соціального розвитку Автономної Республіки Крим, областей, міст Києва та Севастополя на середньостроковий та довгостроковий періоди.

В регіональній стратегії розвитку визначаються першочергові пріоритетні завдання розвитку регіону з урахуванням загальнодержавних пріоритетів, оцінки конкурентних переваг, обмежень, загроз і проблем розвитку кожного регіону, скоординовані дії центральних та місцевих органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування, спрямовані на реалізацію визначених завдань, та критерії їх розв'язання.

Складовими стратегічного плану регіонального розвитку є:

1. Вступ з коротким обгрунтуванням мети та підстав для розроблення документа.

2. Описово-аналітична частина, в якій проводиться аналіз та оцінка фактичного стану розвитку регіону з врахуванням його географічних, історичних, демографічних, економічних, соціальних особливостей. Описово-аналітична частина регіональної стратегії розвитку повинна містити дані про:

➢ географічне розташування, оточення регіону, ландшафтні особливості рельєфу, характеристику грунтів та гідрологію;

➢ природно-ресурсний потенціал, кліматичні умови;

➢ адміністративний поділ, місце в загальнодержавному розподілі праці;

➢ динаміку соціально-економічного розвитку за останні 10 років;

➢ фінансово-бюджетну, політичну, екологічну ситуацію на території регіону;

➢ рівень життя населення та його ділову активність.

3. Характеристика конкурентних переваг та обмежень перспективного розвитку регіону шляхом проведення SWOT-аналізу, складовими елементами якого є:

➢ сильні сторони (Strengths) – внутрішні можливості (навички, потенціал) чи ресурс регіону, що можуть зумовити формування конкурентної переваги;

➢ слабкі сторони (Weaknesses) – види діяльності, ресурси, обставини, які використовуються неефективно або не за призначенням;

➢ можливості (Opportunities) – можливості, шанси, що їх можна використати для досягнення стратегічних цілей (результатів) розвитку регіону;

➢ загрози (Threats) – будь-які процеси або явища, що перешкоджають руху в напрямку досягнення місії та цілей розвитку регіону.

На основі пофакторної оцінки переваг та обмежень проводиться комплексна оцінка території регіону і виявляються обмежуючі фактори, які переважно визначають параметри раціонального розвитку регіональної економіки. Враховуючи співвідношення сильних та слабких сторін (потенціалу, загроз та можливостей) розвитку регіону, розробляють сценарії розвитку регіону.

Основні типи сценаріїв:

➢ максимальне використання сильних сторін та можливостей за одночасної мінімізації слабких сторін;

➢ максимальний вплив слабких сторін та загроз, не надаючи сильним сторонам вирішального значення (прагматичний підхід домінує над оптимістичним);

➢ максимальне використання можливостей та слабких сторін;

➢ максимальне використання загроз та сильних сторін;

➢ припущення різного ступеня використання можливостей та сильних сторін, а також неповного впливу слабких сторін та загроз.

Один із сценаріїв розвитку обирається за основу, інші – залишаються альтернативними, що необхідно для подальшого перегляду або корекції сценарію при зміні внутрішніх та зовнішніх факторів впливу.

4. Визначення цілей стратегічного плану відповідно до обраного сценарію. До системи цілей належать бачення, місія, стратегічні цілі (на довгостроковий період), операційні цілі (на середньостроковий період), оперативні завдання (на короткостроковий період).

Стратегічне бачення окреслює різносторонній погляд на розвиток регіону в майбутньому і є основою тих завдань, виконання яких буде визначено стратегічним планом.

Місія регіону виражає вищий сенс, мету існування громади в майбутньому. Вона включає довготермінове бачення суспільством того, яким воно прагне стати. Місія може бути обгрунтована та визначена за умов чіткого уявлення про наявні майбутні ресурси регіону, його конкурентоспроможність на внутрішньому та зовнішньому ринках, соціально-політичну та економічну ситуацію тощо.

Стратегічні цілі розвитку регіону – описані у формальному вигляді орієнтири, яких бажано досягти в довго-, середньо- та короткострокових періодах.

При визначенні цілей розвитку регіону обов'язковим є взаємозв'язок між ними, оскільки стратегічні цілі визначають головні орієнтири розвитку, а короткострокові пов'язують поточні дії з довгостроковими результатами, визначають швидкість одержання результатів діяльності окремих підсистем регіону в найближчому майбутньому.

У стратегічних планах короткотермінові цілі набувають форми завдань (заходів), що, у свою чергу, дає змогу установити зв'язок між потребами та можливостями розвитку регіону, оскільки вони більш орієнтовані на використання наявного ресурсного потенціалу.

Зміст цілей має відповідати завданням вирішення визначених раніше головних проблем та реалізації стратегічної мети розвитку регіону. Пріоритетність досягнення цілей обгрунтовується ранжуванням проблем за ступенем невідкладності їх розв'язання. Найвищий пріоритет мають цілі, досягнення яких сприятиме комплексному вирішенню декількох проблем (наприклад, стимулювання розвитку галузей та підприємств (зокрема експортно-орієнтованих), що сприяють оптимальному використанню внутрішнього природного, економічного, наукового, трудового потенціалу регіону; створенню нових робочих місць; підвищенню освітнього рівня населення та забезпеченню доступності освіти).

5. Механізми та процедури реалізації регіональної стратегії розвитку.

При визначенні механізму та процедури реалізації стратегії обгрунтовуються заходи щодо:

➢ нормативно-правового забезпечення пропозиції про внесення змін до існуючих або про розроблення нових нормативно-правових актів;

➢ організаційного забезпечення  в частині удосконалення розподілу повноважень та функцій, налагодження ефективної взаємодії між територіальними підрозділами центральних органів виконавчої влади, місцевою державною адміністрацією, органом місцевого самоврядування стосовно соціально-економічного розвитку регіону, зокрема в питаннях реалізації частини повноважень центральних органів виконавчої влади;

➢ фінансово-економічного забезпечення – підвищення фінансової спро­можності регіону до рівня, достатнього для його ефективного розвитку, подолання диспропорцій з урахуванням особливостей регіону, його потенціалу щодо адаптації до ринкових умов господарювання, розширення повноважень місцевих органів влади;

➢ кадрового забезпечення – налагодження (разом з національною) регіональної системи підготовки, перепідготовки і підвищення кваліфікації працівників місцевих органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування;

➢ інформаційного забезпечення – створення (разом з державною) регіональної інформаційної системи та системи моніторингу реалізації стратегії;

➢ науково-проектного забезпечення – перелік, зміст, виконавці та терміни розроблення необхідних наукових і проектних робіт, надання науково-методичної допомоги органам місцевого самоврядування та їх посадовим особам тощо.