|
Практичне заняття № 2
Тема: Діагностика конкурентного середовища підприємства
Група підприємств, які випускають однорідну продукцію та конкурують на одному ринку, складають галузь. Аналіз рушійних сил підприємства полягає у визначенні того, що сприяє розвитку галузі, в якому напрямку він здійснюється, як будуть змінюватися ринкові умови (на рівні техніко-економічних показників, співвідношення попиту та пропозиції, складу покупців, інтенсивності конкурентної боротьби, продукції та способів її виготовлення й іншому).
Конкурентне середовище представлене значною кількістю самостійних (незалежних) підприємств, які прагнуть зміцнити свої конкурентні позиції (економічний стан), залучаючи покупців пропозицією кращих умов продажу порівняно з конкурентами, формується не тільки під впливом боротьби внутрішньогалузевих конкурентів.
Аналіз конкурентного середовища підприємства повинен встановити, які сили визначають ступінь інтенсивності конкурентної боротьби. До них можна віднести: розміри ринку; темпи зростання ринку та стадії життєвого циклу; потужності; перешкоди для входу на ринок або виходу з нього; ціна; рівень стандартизації товарів; швидкі технологічні зміни; вимоги до розміру необхідних капіталовкладень; вертикальна інтеграція; прибутковість галузі; економія на масштабах виробництва; швидке відновлення асортименту продукції.
Проаналізувати конкурентну структуру ринку дозволяє інформація про розподіл часток ринку між підприємствами. Для цього доцільно використовувати коефіцієнт концентрації ринку та індекс Гіршмана-Герфіндаля, що характеризують перевагу на ринку того чи іншого підприємства.
Коефіцієнт концентрації ринку (СR) являє собою процентне відношення всіх продажів товарів підприємствами з найбільшими частками на ринку до загального обсягу продажів і розраховується за формулою:
СR = Σ Qk/(Σ Qk + Σ Qj), (2.1)
де Qk – обсяг продажів k-го великого підприємства;
Qj – обсяг продажів j-го менш великого підприємства.
Індекс Гіршмана-Герфіндаля (ННІ) визначається як сума квадратів часток ринку кожного великого підприємства:
ННІ = Σ Dk, (2.2)
де Dk – частка k-го великого підприємства на ринку.
Індекс Гіршмана-Герфіндаля трактується як найбільш адекватна характеристика інтенсивності конкуренції. Чим вище значення ННІ, тим впливовіші найбільші підприємства.
При цьому якщо виявиться, що величина СR(3) перевищує 70%, а величина ННІ – 2000, то можна говорити про високий ступінь концентрації ринку і про слабкий розвиток конкурентного середовища.
Якщо СR(3) більше 45, але менше 70%, а ННІ менше 2000, то спостерігається помірний ступінь концентрації ринку. Коли ж СR(3) менше 45%, а ННІ менше 1000, ринок характеризується слабким ступенем концентрації і його можна характеризувати як нормальний для конкуренції.
Ринок для підтримки нормальної ринкової конкуренції вважається безпечним, коли на ринку розглянутого товару і/або послуги є 10 i більше підприємств; 1 підприємство не займає більше 31% ринку; 2 підприємства не займають більше 44% ринку; 3 підприємства не займають більше 54% ринку, 4 підприємства не займають більше 63% ринку.
Українським законодавством встановлено такі критерії визнання монопольного (домінуючого) стану суб'єкта господарювання: перевищення часток: 1-го суб'єкта господарювання – 35%; 2-х або 3-х суб'єктів – 50%; 4-х або 5-ти суб'єктів – 70%.
Експертна діагностика конкурентного середовища може бути проведена за такою методикою.
Першим етапом вивчення конкурентного середовища є визначення та оцінювання основних характеристик ринку продукту (послуги), на якому працює або планує діяти підприємство.
На другому етапі визначають конкурентні сили, що діють у галузі, та їх вплив на ситуацію в галузі.
На третьому етапі необхідно визначити фактори (або сили), що визначають рівень конкуренції на ринку та ознаки їх прояву, характер змін у структурі конкурентних сил.
На четвертому етапі визначають підприємства з найсильнішими та найслабшими конкурентними позиціями.
На п'ятому етапі доцільно спрогнозувати найбільш імовірні кроки стратегічних конкурентів.
На шостому етапі встановлюють ключові фактори успіху в конкурентній боротьбі.
На кінцевому етапі приймають остаточне рішення щодо привабливості галузі найближчим часом і в довгостроковій перспективі.
Приклад розв’язування практичного завдання
На основі даних, наведених у таблиці 2.1, здійснити оцінювання конкурентного середовища підприємства за методом бального оцінювання з врахуванням вагомості показників та побудувати профіль галузі.
Таблиця 2.1 – Показники конкурентного середовища підприємства
Показник |
Вагомість показника |
Фірма А
Власна фірма |
Фірма Б |
Фірма В |
Бал |
Бал |
Бал |
|
1. Зміна цін на продукцію |
0,2 |
3 |
2 |
2 |
|
2. Асортимент продукції |
0,5 |
8 |
6 |
7 |
|
3. Якість продукції |
0,2 |
7 |
7 |
6 |
|
4. Імідж товару |
0,15 |
7 |
5 |
6 |
|
5. Стимулювання збуту |
0,1 |
6 |
4 |
5 |
|
6. Мобільність в задоволенні потреб споживачів |
0,05 |
5 |
4 |
4 |
|
7. Наявність розгалуженої дистриб'юторської мережі
|
0,1 |
6 |
7 |
7 |
|
8. Ділова репутація |
0,05 |
6 |
5 |
6 |
|
9. Організаційна ефективність |
0,05 |
5 |
4 |
5 |
|
10. Виконання індивідуальних замовлень споживачів |
0,05 |
4 |
4 |
3 |
|
Розв’язування
Метод бального оцінювання з врахуванням вагомості показника полягає у визначенні зведеної оцінки відповідного показника та загальної показників відповідного підприємства. З метою визначення зведеної оцінки відповідного показника перемножимо бальну оцінку показника на відповідний коефіцієнт вагомості. Для визначення загальної оцінки підприємства необхідно додати значення усіх зведених показників. Результати розрахунків подамо у вигляді таблиці 2.2.
Таблиця 2.2 – Зведена оцінка конкурентів
Показник
|
Вага показника |
Фрма А
Власна фірма |
Фірма Б |
Фірма В |
Бал |
Зведена оцінка |
Бал |
Зведена оцінка |
Бал |
Зведена оцінка |
1. Зміна цін на продукцію |
0,05 |
3 |
0,15 |
2 |
0,1 |
3 |
0,15 |
2. Асортимент продукції |
0,05 |
8 |
0,4 |
6 |
0,3 |
9 |
0,45 |
3. Якість продукції |
0,2 |
7 |
1,4 |
7 |
1,4 |
6 |
1,2 |
4. Імідж товару |
0,05 |
7 |
0,35 |
5 |
0,25 |
7 |
0,35 |
5. Стимулювання збуту |
0,05 |
6 |
0,3 |
4 |
0,2 |
5 |
0,2 |
6. Мобільність в задоволенні потреб споживачів |
0,05 |
5 |
0,25 |
4 |
0,2 |
5 |
0,25 |
7. Наявність розгалуженої дистриб'юторської мережі
|
0,2 |
6 |
1,2 |
7 |
1,4 |
8 |
1,6 |
8. Ділова репутація |
0,1 |
6 |
0,6 |
5 |
0,5 |
6 |
0,6 |
9. Організаційна ефективність |
0,05 |
5 |
0,25 |
4 |
0,2 |
5 |
0,25 |
10. Виконання індивідуальних замовлень споживачів |
0,2 |
4 |
0,8 |
4 |
0,8 |
5 |
1,0 |
Всього: |
1 |
— |
5,7 |
— |
5,35 |
— |
6,05 |
Таким чином, ми виявили потенційного конкурента для фірми А, яким є фірма В. Тому необхідно в майбутньому звертати на цю фірму найбільше уваги і не випускати її з поля зору; проводити аналіз стану на ринку як нашої фірми, так і головного конкурента.
Така стійка позиція конкурента пояснюється відповідністю продукції, на даний момент часу, вимогам споживачів; налагодженням широкої мережі збуту; стабільністю цін на продукцію; правильною організацією управління підрозділами. Фірма Б тільки починає набирати оберти в даній галузі, тому асортимент її продукції обмежений, порівняно з іншими фірмами. Поки що цей конкурент не несе загрози для нашої фірми.
На основі отриманих даних будуємо матрицю профілю конкурентів (табл. 2.3).
Таблиця 2.3 – Матриця профілю конкурентів
Фактори |
-3 |
-2 |
-1 |
0 |
1 |
2 |
3 |
1. Ціна на продукцію |
|
|
2 |
|
1 |
|
|
2. Асортимент продукції |
|
|
|
2 |
|
1 |
|
3. Якість продукції |
|
|
1 |
|
2 |
|
|
4. Імідж товару |
|
|
2 |
|
1 |
|
|
5. Стимулювання збуту |
|
1 |
|
2 |
|
|
|
6. Мобільність в задоволенні потреб споживачів |
|
|
1 |
|
2 |
|
|
7. Наявність розгалуженої дистриб'юторської мережі
|
|
1 |
2 |
|
|
|
|
8. Ділова репутація |
|
|
|
2 |
|
|
1 |
9. Організаційна ефективність |
|
2 |
|
|
1 |
|
|
10. Виконання індивідуальних замовлень споживачів |
1 |
|
|
|
2 |
|
|
На матриці профілю конкурентів добре видно переваги та основні недоліки конкурентів. Розбіжності повинні в будь-якому випадку існувати, адже компанії виробляють свої індивідуальні стратегії щодо функціонування на ринку. Так, фірма Б основну увагу звертає на розширення асортименту продукції.
Недоліком є недостатня увага щодо стимулювання збуту через дистриб’юторську мережу та невиконання індивідуальних замовлень споживачів. В свою чергу, фірма В повинна звернути увагу на покращення якості свого продукту, вчасному задоволенні потреб споживачів та на виконанні індивідуальних замовлень. Недостатньо уваги приділяється організаційній ефективності компанії.
Завдання для розв’язування
Завдання 1
За даними, наведеними у таблиці 2.4, визначити коефіцієнт концентрації ринку для кожного з підприємств та зробити відповідні висновки й подати отримані розрахунки у вигляді, зручному для аналітика.
Таблиця 2.4 – Обсяг продажів підприємства
Підприємство |
Обсяг продажів підприємства, тис. грн. |
А |
290000 |
Б |
345000 |
В |
176000 |
Завдання 2
Для трьох підприємств розрахувати індекс Гіршмана-Герфіндаля, якщо відомо, що підприємство А займає 45% ринку, підприємсво Б – 27%; решта ринку належить підприємству В.
Завдання 3
Методом експертних оцінок відібраний і проранжований перелік факторів зовнішнього середовища підприємства, які найбільшою мірою впливають на перспективи його розвитку – позитивно чи негативно (табл. 2.5). Кожний з цих факторів, згідно з його вагомістю для галузі, може мати оцінку в балах від 1 до 3, а також, згідно з його впливом на підприємство, – від 1 до 3 балів. Обчислити комплексний показник впливу кожного з цих факторів на підприємство з урахуванням його позитивності чи негативності. Показати графічно профіль середовища для всього переліку факторів.
Таблиця 2.5 – Фактори зовнішнього середовища підприємства
Фактори зовнішнього середовища |
Важливість для галузі |
Вплив на підприємство |
Позитивність чи негативність впливу (+,-) |
Фінанси, процентна ставка за кредит |
3 |
1 |
+ |
Місцеві податки |
1 |
1 |
+ |
Конкуренти |
2 |
2 |
+ |
Партнери |
3 |
3 |
- |
Місцеві органи влади |
3 |
1 |
- |
Профспілки |
2 |
2 |
- |
Постачальники |
1 |
3 |
- |
Споживачі |
2 |
1 |
- |
Завдання 4
Охарактеризувати фактори, що визначають гостроту конкурентної боротьби, й напрямки їх впливу для фармацевтичного підприємства.
Завдання 5
Проаналізувати еволюцію ринкових структур на прикладі комп’ютерної галузі.
Дати відповіді на запитання:
1. До якої ринкової структури належить ринок комп’ютерної галузі: а) 60-і рр. ХХ ст.; б) 70-і; в) 80-і; г) 90-і; д) нинішньої?
2. Як змінились характеристики продукту галузі? Навести приклади.
3. Як змінювалась структура учасників галузі? Коли взаємозумовленість дій партнерів стала найбільшою?
4. Яким чином змінювалась прибутковість підприємств-учасників галузі та як це впливало на інтенсивність внутрішньогалузевого суперництва і виникнення загрози з боку потенційних учасників?
5. Проаналізувати взаємозв’язок послідовності стадій життєвого циклу галузі і зміни ринкових ситуацій.
Завдання 6
Зовнішнє і внутрішнє середовища підприємства характеризуються факторами, наведеними в таблиці 2.6.
Таблиця 2.6 – Фактори, що характеризують внутрішнє і зовнішнє середовища підприємства
Фактор |
Імовірність дії фактора |
Вплив фактора |
1. Підвищення попиту на продукцію |
низька |
високий |
2. Зниження %-ної ставки за кредит |
низька |
середній |
3. Підвищення податків |
середня |
високий |
4. Підвищення рівня цін на продукцію |
висока |
середній |
5. Активізація профспілок з метою підвищення зарплати |
висока |
легкий удар |
6. Поява нових ринків збуту |
середня |
низький |
7. Поява товарів-замінників |
низька |
критичний стан |
8. Диверсифікація, випуск нових видів продукції |
низька |
високий |
9. Підвищення цін на сировину |
висока |
важкий стан |
10. Поява нових технологій у конкурентів |
низька |
руйнівний стан |
Фактори, що характеризують зовнішнє середовища підприємства: технічний досвід у виробництві даної продукції; недостатній розвиток сервісу, нецінових методів конкуренції; неефективна система управління; кваліфікований персонал; великі виробничі запаси; розгорнута мережа збуту; передові технології; повільне оновлення асортименту; низькі витрати; низький асортимент продукції.
Необхідно побудувати матрицю SWOT-аналізу, використовуючи яку дати оцінку різних комбінацій можливостей і загроз конкурентного середовища підприємства у зв'язку з його сильними й слабкими сторонами.
Зробити висновки щодо можливих стратегій.
Завдання 7
За вибором студента провести діагностику певної галузі, використавши методику М. Портера з дотриманням діагностичних процедур, а саме:
1. Профіль галузі, її загальна характеристика;
2. Оцінювання рушійних сил розвитку галузі;
3. Оцінювання сил конкуренції;
4. Діагностика конкурентних позицій підприємств-суперників;
5. Аналіз діяльності найближчих конкурентів;
6. Визначення провідних факторів успіху, їх оцінювання;
7. Перспективи розвитку галузі.
Завдання 8
За даними, наведеними у таблиці 2.7, здійснити оцінювання підприємств-конкурентів за методом суми місць. Зробити відповідні висновки та побудувати профіль галузі.
Таблиця 2.7 – Фактори зовнішнього середовища
Фактор |
Власна фірма |
Конкуренти |
Фірма А |
Фірма Б |
Частка ринку, % |
60 |
30 |
10 |
Рентабельність послуг, % |
20 |
20 |
15 |
Середньозважена ціна, грн. |
110 |
115 |
126 |
Якість послуг |
Середня |
Висока |
Середня |
Термін виконання замовлень, дні |
10 |
8 |
6 |
Рівень популярності послуг фірми |
Високий |
Середній |
Низький
|
Витрати на рекламу, тис. грн. |
10,8 |
5,4 |
1,8 |
Завдання 9
Охарактеризувати фактори, що визначають гостроту конкурентної боротьби й напрямки їх впливу для гірничого підприємства.
Завдання 10
За даними, наведеними у таблиці 2.8, здійснити оцінювання підприємств-конкурентів за методом бальної оцінки. Зробити відповідні висновки та побудувати профіль галузі.
Таблиця 2.8 – Фактори конкурентного середовища підприємства
Фактор |
Власна фірма |
Конкуренти |
Фірма А |
Фірма Б |
Частка ринку, % |
5 |
2 |
1 |
Рентабельність послуг, % |
5 |
5 |
4 |
Середньозважена ціна, грн. |
5 |
4 |
4 |
Якість послуг |
4 |
5 |
4 |
Термін виконання замовлень, дні |
2 |
3 |
5 |
Рівень популярності послуг фірми |
5 |
3 |
2 |
Витрати на рекламу, тис. грн. |
5 |
2 |
1 |
Питання для обговорення
1. Чи можна вважати універсальною методику оцінювання внутрішньогалузевого суперництва за М. Портером?
2. Можливості сучасного вітчизняного підприємства щодо реального використання результатів аналізу галузі для розробки стратегії розвитку.
3. Переваги і недоліки стратегічного позиціювання учасників галузі.
4. Прийнятність концепції життєвого циклу галузі у прогнозуванні її розвитку.
Запитання для самоперевірки знань
1. У чому сутність та цільове призначення діагностики галузевого суперництва?
2. Яка послідовність і зміст основних етапів діагностування?
3. Якими є п’ять сил конкуренції, що діють у будь-якій галузі? Чи є цей перелік вичерпним?
4. Які чинники визначають ступінь інтенсивності суперництва між підприємствами, що функціонують в галузі?
5. Як правильно побудувати карту стратегічних груп та проаналізувати її?
|
|