ТЕМА 1 ЗМІСТ, ПРЕДМЕТ І ЗАВДАННЯ ЕКОНОМІЧНОГО АНАЛІЗУ

   Кожна самостійна наука має свій зміст, предмет дослідження, метод пізнання та систему категорій, понять, термінів тощо.
Зміст розкриває суть певної дисципліни; предмет – що вивчає кожна дисципліна; метод – це система певних прийомів, способів, операцій, за допомогою яких вивчається предмет кожної дисципліни (метод дисципліни розглядається у наступній темі).
Зміст економічного аналізу це комплексне всебічне дослідження всіх сторін діяльності підприємства на основі використання відповідних джерел інформації, вивчення окремих елементів економічної роботи, виявлення і вимірювання впливу факторів на результати діяльності підприємства, зіставлення витрат і результатів, узагальнення результатів аналізу і, нарешті, обґрунтування альтернативних варіантів управлінських рішень з метою вибору оптимального.
Зміст економічного аналізу збагачується із розвитком і вдосконаленням суспільного виробництва, його організації та управління.
Предметом економічного аналізу є діяльність підприємства, його підрозділів, а також інших господарських формувань, спрямована на досягнення максимальних результатів за мінімальних витрат.
Категорії економічного аналізу це найбільш загальні, ключові поняття даної науки. До таких належать, наприклад: фактор, резерв, модель, результативний показник, відсоток, фінансовий результат, капітал, активи, зобов’язання, леверидж та ін.
Розрізняють різні види економічного аналізу.
Класифікація видів економічного аналізу має суттєве значення для вибору методики та його інформаційно-організаційного забезпечення.
За змістом та особливістю формування інформаційної бази виділяють управлінський і фінансовий аналіз.
Управлінський аналіз пов'язаний з управлінським обліком, фінансовий – з фінансовим обліком.
У країнах ринкової економіки економічний аналіз поділяється на внутрішній і зовнішній.
Внутрішній аналіз використовує всі джерела інформації про стан підприємства, про потенційні резерви виробництва тощо. Результати внутрішнього аналізу мають конфіденційний характер і тому доступні лише обмеженому колу осіб, які керують діяльністю підприємства.
Це, зазвичай, комплексний аналіз, здатний надати керівництву підприємства необхідну інформацію для прийняття управлінських рішень.
Зовнішній аналіз базується, зазвичай, на даних бухгалтерської звітності, тобто на тій вельми обмеженій частині інформації про діяльність підприємства, яка доступна для кола окремих зацікавлених сторонніх осіб і організацій (акціонери, інвестори, кредитори, податківці).
За часом дослідження процесів і явищ економічний аналіз поділяється на ретроспективний (послідовний) і перспективний (стратегічний).
Ретроспективний аналіз характеризує діяльність підприємства за минулий період; стратегічний аналіз визначає стан і напрямок розвитку економічної системи у майбутньому. Інформаційною базою стратегічного аналізу служать результати прогнозування.
За ступенем охоплення кола діяльності підприємства економічний аналіз поділяється на комплексний і тематичний (цільовий, локальний).
Комплексний аналіз охоплює всі сторони діяльності підприємства; тематичний – окремий напрямок на замовлення органів управління, наприклад, використання робочого часу, якість продукції, використання матеріальних ресурсів, забезпеченість виробничими ресурсами, рентабельність окремих видів продукції тощо.
Результати економічного аналізу служать інформаційним і рекомендаційним матеріалом (джерелом) для обґрунтування і прийняття управлінських рішень.

 

ВПРАВИ ДЛЯ САМОКОНТРОЛЮ ЗНАНЬ
Контрольні запитання

  1. Розкрийте зміст дисципліни «Економічний аналіз».
  2. Дайте визначення предмета економічного аналізу.
  3. Перерахуйте основні категорії економічного аналізу.
  4. Наведіть основні види економічного аналізу.
  5. З якою метою використовуються результати економічного аналізу?