7.2. Метод введення нових змінних
Приклад 9. Розв’язати рівняння . Розв’язання Зробимо заміну змінної, поклавши . Тоді . Звідси дістаємо Оскільки робилися лише еквівалентні перетворення, то початкове рівняння рівносильне такому: . При перевірці переконуємось, що – корінь вихідного рівняння. Відповідь: . Оскільки попереднє рівняння досить громістке і потрібно перевірити правильність його задання в системі Maple, то для розв’язання даного рівняння використовуємо smart-спосіб: > ((5-x)/(x+3))^(1/7)+((x+3)/(5-x))^(1/7)=2; > {x = 1}; Приклад 10. Знайти добуток коренів рівняння
Розв’язання Перетворимо дане рівняння . Зробимо заміну , причому . Звідси, . Тоді отримаємо: Отже , але умову задовольняє лише . Повернемось до нашої заміни: Отже, коренями вихідного рівняння є і , а їх добутком Відповідь: Приклад 11. Розв’язати рівняння . Розв’язання Зробимо заміну через , тоді . Запишемо дане рівняння з новою змінною:
Останнє рівняння розв’язуємо методом інтервалів. . Маємо три інтервали: І: ІІ: ІІІ: Для І інтервалу . Оскільки 2 входить в проміжок , то є розв’язком рівняння . У ІІ інтервалі . Маємо правильну рівність, тобто весь інтервал є розв’язком рівняння . Для ІІІ інтервалу маємо . Однак значення . Враховуючи, що і , маємо , або . Оскільки , то . Остання подвійна нерівність є розв’язком рівняння . Відповідь: Спробуємо знайти розв’язок даного рівняння за допомогою Maple: > eq:=sqrt(x+3-4*sqrt(x-1))+sqrt(x+8-6*sqrt(x-1))=1; solve(eq,x); Як бачимо, надзвичайно потужна команда solve виявилась безсильною. В подібних випадках потрібно застосовувати так звану технологію «штовхай та їдь». Суть технології полягає в тому, щоб допомогти системі подолати деякі складні для неї ланки на шляху розв’язання задачі, а далі система знову допомагатиме нам самим. Продемонструємо технологію на прикладі. Зробимо заміну: > eq1:=subs(x=z^2+1,eq); Наступним кроком повинне бути спрощення отриманого виразу. І тут потрібно бути уважним. Застосування команди спрощення виразу simplify без додаткових опцій приводить до надто складного рівняння > eq2:=simplify(eq1); розв’язок якого система знайти не в змозі: > solve(eq2,z); Застосування команди спрощення виразу simplify з опцією symbolic приво- дить до отримання неправильного результату, оскільки в такому випадку система перетворює корені за правилом замість : > eq3:=simplify(eq1,'symbolic'); Правильним застосуванням команди simplify в даному випадку є таке: > eq4:=simplify(eq1,assume=positive); Зведемо подібні > eq5:=collect(lhs(eq4),[signum(-2+z),signum(-3+z)])= rhs(eq4); У цьому випадку ми отримали правильну відповідь, на жаль, у формі, що відрізняється від традиційної > abs(z-2)+abs(z-3)=1; Далі ми можемо піти двома шляхами: 1) спочатку розв’язати отримане рівняння відносно z, а потім знайти розв’язки для х; 2) спочатку підставити в рівняння замість z його значення через х, а потім розв’язати отримане рівняння через z. Підемо другим шляхом: > subs(z=sqrt(x-1),eq5); solve(%,x); Відомо, в Maple RealRange(5,10) означає замкнений інтервал. Як бачимо, в даному випадку команда solve виконала поставлене завдання. > fsolve(h,x); > subs(x=10,h); |