9.4. Рівняння, які розв’язуються пониженням степеня
Якщо тригонометричні рівняння містять , в парному степені, то застосовують формули пониження степеня , .
Приклад 13. Розв’язати рівняння .
Розв’язання
.
Кожний множник отриманого рівняння прирівнюємо до нуля і знаходимо його корені: ; .
Відповідь: .
9.5. Розв’язування однорідних тригонометричних рівнянь, а також рівнянь, які зводяться до однорідних тригонометричних
Однорідні тригонометричні рівняння – це рівняння виду
(1)
і . (2)
Розв’язуються вони шляхом ділення обох частин рівняння на для рівняння виду (1) і на для рівняння виду (2).
Приклад 14. Розв’язати рівняння .
Розв’язання
Поділимо обидві частини рівняння на :
Перевіримо, чи не є коренем початкового рівняння: . Отже не є коренем нашого рівняння.
Відповідь: .
> solve((sin(x))^2-2*sin(x)*cos(x)-3*(cos(x))^2);
Приклад 15. Розв’язати рівняння .
Розв’язання
Розв’яжемо перше рівняння сукупності: .
Друге рівняння сукупності є однорідним тригонометричним, тому поділимо обидві частини рівняння на : .
Оскільки права частина рівняння дорівнює нулю, а ліву частину розглянути як функцію, то графічно розв’язками рівняння будуть абсциси точок перетину графіка функції з віссю ОХ.
> plot(3*sin(x)*cos(x)-2*(cos(x))^2,x=-6..6,-4..2);
Відповідь: .
9.6. Розв’язування тригонометричних рівнянь за допомогою універсальної підстановки
При розв’язуванні рівнянь виду зручно застосову-вати універсальну підстановку . Тоді функції , нескладно виражаються через за такими формулами:
, .
Оскільки використання універсальної підстановки можливе лише при , то потрібно перевіряти, чи не є числа виду розв’язками початкового рівняння.
Приклад 16. Розв’язати рівняння .
Розв’язання
Зробимо підстановку , .
Тоді .
Значить .
Перевіримо, чи не є розв’язком даного рівняння : .
Відповідь: .
Приклад 17. Розв’язати рівняння .
Розв’язання
Можна замінити через х, а потім зробити підстановку , . Тоді або . Повернувшись до підстановки (а) або (б), розв’яжемо по черзі рівняння (а) і (б):
(а): ;
(б):
.
Перевіримо, чи не є розв’язком даного рівняння : .
Відповідь: .
> solve(3*sin(5*z)-2*cos(5*z)=3,z);
Бачимо, що перша множина розв’язків ідентична тій, яку ми отримали, розв’язуючи дане рівняння вручну. Друга ж записана в іншому вигляді. Тому перевіримо, чи будуть числа множини розв’язком нашого рівняння:
> j:=3*sin(5*z)-2*cos(5*z)=3;
> eval(j,z=(2/5)*arctan(5)+2*Pi/5);
> evalf(%);
А також перевіримо, чи розв’язок, виданий системою, буде правильним:
> eval(j,z=-(1/5)*arctan(5/12)+Pi/5+2*Pi/5);
Робимо висновок, що і перший, і другий розв’язки є розв’язками нашого рівняння.
|