2 ОЦЮНЮВАННЯ КОМЕРЦІЙНОГО ПОТЕНЦІАЛУ РОЗРОБКИ (або ТЕХНОЛОГІЧНИЙ АУДИТ РОЗРОБКИ)
Метою проведення технологічного аудиту є оцінювання комерційного потенціалу розробки, створеної в результаті науково-технічної діяльності. В результаті оцінювання робиться висновок щодо напрямів (особливостей) організації подальшого її впровадження з врахуванням встановленого рейтингу.
Для проведення технологічного аудиту залучають 2-х або 3-х незалежних експертів. У нашому випадку такими експертами можуть бути керівник магістерської роботи та провідні викладачі випускової та споріднених кафедр.
Рекомендується здійснювати оцінювання комерційного потенціалу розробки за 12-ю критеріями, наведеними в таблиці 2.1.
Таблиця 2.1 – Рекомендовані критерії оцінювання комерційного потенціалу розробки та їх можлива бальна оцінка
Критерії оцінювання та бали (за 5-ти бальною шкалою)
|
Критерій
|
0
|
1
|
2
|
3
|
4
|
Технічна здійсненність концепції:
|
1
|
Достовірність концепції не підтверджена
|
Концепція підтверджена експертними висновками
|
Концепція
підтверджена розрахунками
|
Концепція перевірена на практиці
|
Перевірено роботоздатність продукту в реальних умовах
|
Ринкові переваги (недоліки):
|
2
|
Багато
аналогів на малому ринку
|
Мало
аналогів на малому ринку
|
Кілька аналогів на великому ринку
|
Один аналог на великому ринку
|
Продукт не має аналогів на великому ринку
|
3
|
Ціна продукту значно вища за ціни аналогів
|
Ціна продукту дещо вища за ціни аналогів
|
Ціна продукту приблизно дорівнює цінам аналогів
|
Ціна продукту дещо нижче за ціни аналогів
|
Ціна продукту значно нижче за ціни
аналогів
|
4
|
Технічні та споживчі властивості продукту значно гірші, ніж в аналогів
|
Технічні та споживчі властивості продукту трохи гірші, ніж в аналогів
|
Технічні та споживчі властивості продукту на рівні аналогів
|
Технічні та споживчі властивості продукту трохи кращі, ніж в аналогів
|
Технічні та споживчі властивості продукту значно кращі, ніж в аналогів
|
5
|
Експлуатаційні витрати значно вищі, ніж в аналогів
|
Експлуатаційні витрати дещо вищі, ніж в аналогів
|
Експлуатаційні витрати на рівні експлуатаційних витрат
аналогів
|
Експлуатаційні витрати трохи нижчі, ніж в аналогів
|
Експлуатаційні витрати значно нижчі, ніж в аналогів
|
|
|
|
|
|
|
|
Продовження таблиці 2.1
Критерії оцінювання та бали (за 5-ти бальною шкалою)
|
Кри-тер.
|
0
|
1
|
2
|
3
|
4
|
Ринкові перспективи
|
6
|
Ринок малий і не має позитивної динаміки
|
Ринок малий, але має позитивну динаміку
|
Середній ринок з позитивною динамікою
|
Великий
стабільний ринок
|
Великий ринок з позитивною динамікою
|
7
|
Активна
конкуренція великих компаній на ринку
|
Активна
конкуренція
|
Помірна
конкуренція
|
Незначна
конкуренція
|
Конкурентів немає
|
Практична здійсненність
|
8
|
Відсутні фахівці як з технічної, так і з комерційної реалізації ідеї
|
Необхідно наймати фахівців або витрачати значні кошти та час на навчання наявних фахівців
|
Необхідне незначне навчання фахівців та збільшення їх
штату
|
Необхідне
незначне
навчання
фахівців
|
Є фахівці з питань як з технічної, так і з
комерційної
реалізації ідеї
|
9
|
Потрібні значні фінансові
ресурси, які відсутні.
Джерела фінансування ідеї відсутні
|
Потрібні
незначні фінансові ресурси. Джерела фінансування відсутні
|
Потрібні значні фінансові
ресурси.
Джерела фінансування є
|
Потрібні
незначні
фінансові
ресурси.
Джерела фінансування є
|
Не потребує додаткового фінансування
|
10
|
Необхідна
розробка
нових матеріалів
|
Потрібні матеріали, що використовуються у військово-промисловому
комплексі
|
Потрібні
дорогі
матеріали
|
Потрібні
досяжні та дешеві
матеріали
|
Всі матеріали для реалізації ідеї відомі
та давно використовуються у виробництві
|
11
|
Термін
реалізації ідеї
більший
за 10 років
|
Термін
реалізації ідеї
більший
за 5 років.
Термін окупності інвестицій більше
10-ти років
|
Термін
реалізації ідеї
від 3-х до 5-ти років.
Термін окупності інвестицій більше
5-ти років
|
Термін
реалізації ідеї
менше
3-х років.
Термін окупності інвестицій від 3-х до
5-ти років
|
Термін реалізації ідеї
менше
3-х років.
Термін окупності інвестицій менше 3-х років
|
12
|
Необхідна розробка регламентних документів та отримання великої кількості дозвільних документів на виробництво та реалізацію продукту
|
Необхідно отримання великої кількості дозвільних документів на виробництво та реалізацію продукту, що вимагає значних коштів та часу
|
Процедура отримання дозвільних документів для виробництва та реалізації продукту вимагає незначних коштів та часу
|
Необхідно тільки пові-домлення відповідним органам про виробництво та реалізацію продукту
|
Відсутні будь-які регламентні обмеження на виробництво та реалізацію продукту
|
Результати оцінювання комерційного потенціалу розробки потрібно звести в таблицю за зразком таблиці 2.2.
Таблиця 2.2 – Результати оцінювання комерційного потенціалу розробки
Критерії
|
Прізвище, ініціали, посада експерта
|
1 ......................
|
2 .....................
|
3 ..................
|
Бали, виставлені експертами:
|
1
|
3
|
1
|
0
|
2
|
4
|
2
|
1
|
3
|
...
|
...
|
...
|
4
|
...
|
...
|
...
|
5
|
...
|
...
|
...
|
6
|
...
|
...
|
...
|
7
|
...
|
...
|
...
|
8
|
...
|
...
|
...
|
9
|
...
|
...
|
...
|
10
|
...
|
...
|
...
|
11
|
...
|
...
|
...
|
12
|
...
|
...
|
...
|
Сума балів
|
СБ1
|
СБ2
|
СБ3
|
Середньоарифметична сума балів
|
|
За даними таблиці 2.2 студент повинен зробити висновок щодо рівня комерційного потенціалу розробки. При цьому доцільно користуватися рекомендаціями, наведеними в таблиці 2.3.
Таблиця 2.3 – Рівні комерційного потенціалу розробки
Середньоарифметична сума балів , розрахована на основі
висновків експертів
|
Рівень комерційного
потенціалу розробки
|
0 – 10
|
Низький
|
11 – 20
|
Нижче середнього
|
21 – 30
|
Середній
|
31 – 40
|
Вище середнього
|
41 – 48
|
Високий
|
Характеризуючи рівень комерційного потенціалу розробки студент додатково повинен (при наявності відповідної інформації):
- вказати на можливі або бажані шляхи реалізації розробки (спільне підприємство, ліцензійна угода, навчальні курси, консалтингові послуги, інжиніринг, реінжиніринг тощо);
- визначити загальну якість розробки (новизна, ступінь поліпшення основних функціональних показників, відповідність стандартам ISO 9001), порівняння з кращими аналогами тощо);
- показати перспективність розробки (першочерговість, важливість, корисність тощо);
- показати конкурентоспроможність розробки (шляхом зіставлення основних функціональних характеристик розробки з аналогічними показниками конкуруючих фірм);
- зазначити соціальний (зміна способу життя, поліпшення якості життя, поліпшення здоров’я, збільшення тривалості життя, зменшення ризику втрати життя або здоров’я тощо) та екологічний (екологічна чистота застосування розробки, зменшення забруднення навколишнього середовища, енергозбереження, зменшення витрат сировини та ін.) вплив розробки;
- наголосити на здійсненності розробки (технічна готовність, регламентні обмеження, наявність розробленої конструкторської документації, наявність дослідного зразка, промислового зразка тощо, наявність необхідність фінансових та трудових ресурсів, а також фахівців відповідної кваліфікації тощо);
- підкреслити існуючий стан робіт з комерціалізації розробки (наявність зацікавлених осіб, проведення переговорів з потенційними інвесторами, партнерами тощо).
Визначивши рівень комерційного потенціалу розробки та бальну оцінку зазначених вище критеріїв, студент може коротко сформулювати (якщо в цьому є потреба) напрями організації подальшого її впровадження, які є на його думку важливими та реальними.
Наприклад, якщо рівень комерційного потенціалу розробки є нижче середнього через те, що в даний час відсутні джерела фінансування ідеї, то можна зазначити, що для реалізації запропонованої ідеї потрібно докласти значних зусиль (конкретизувати: саме яких) для пошуку потенційного інвестора тощо.
Якщо, наприклад, для успішної реалізації ідеї необхідна розробка регламентних документів та отримання великої кількості дозвільних документів на виробництво та реалізацію нового продукту, то потрібно вказати, яким шляхом пропонується розв’язати це питання чи що потрібно для цього додатково зробити тощо.
|