1.2. Етичні норми в менеджменті
Значну роль в розвитку бізнесу, підвищенні ефективності діяльності організації відіграє менеджмент, важливою складовою якого має бути етика, яка базується на системі принципів і норм, що характеризують поводження керівників і рядових працівників організації стосовно суспільства, інших організацій, груп, а також у відносинах між собою. З метою опису цілей організації, створення нормальної етичної атмосфери і визначення етичних рекомендацій у процесах прийняття рішень розробляються етичні нормативи.
У практиці менеджменту широке поширення одержали етичні нормативи, що забороняють такі дії [9]:
- шахрайство;
- вимагання;
- підношення подарунків посадовій особі;
- розпалювання конфліктів на ґрунті зіткнення інтересів;
- ухиляння від сплати податків;
- продаж недоброякісної продукції;
- розкриття секретів підприємства;
- незаконне використання інформації, отриманої у особи, яка довіряє тобі.
Американська освітня організація Центр етичних ресурсів пропонує 12 кроків у напрямку розробки кожною організацією власної етичної програми [5]:
- формування бачення майбутнього;
- визначення базових цінностей;
- розробка корпоративного етичного кодексу;
- створення служби чи призначення працівника з питань етики;
- створення команди (комітету) оперативного рішення етичних питань;
- розробка стратегії етичного спілкування;
- проведення тренінгів з етики;
- створення „гарячої” телефонної лінії етичної допомоги;
- розробка системи оцінок і нагород;
- створення системи контролю і реєстрації даних;
- проведення періодичних оцінок;
- введення етичного стилю керівництва.
Етичною має бути також кадрова політика. Так, згідно з Артуром Воллержу, кадрова політика “ВМW” визначається такими принципами [9]: орієнтація образу дій на етичні цілі, велику людяність, ліберальність і терпимість, прагнення до справедливості, принцип дії і протидії, самостійність і індивідуальність, самоствердження в роботі, влада, ієрархія, прагнення до соціальних контактів, інформація і комунікація, вільне вираження думки, прагнення до безпеки, соціальна користь праці і демократія.
Становлення етичних норм має розпочинатися з конкретної організації, фірми. Все частіше організації, фірми, для яких суспільна думка про чесність і добропорядність стоїть вище бажання максимізувати прибуток будь-якими способами, розробляють Етичні кодекси (корпоративні кодекси), які [5]:
- показують менеджерам і працівникам як діяти, коли приймаються рішення на основі аналізу цінностей;
- формально зобов’язують всіх працівників звертати увагу на етичні аспекти рішень, які вони приймають;
- є основою для дискусій з питань етичного поводження.
Аналіз літератури дає можливість уявити структуру, наприклад, японських кодексів [12]:
А. Ставлення до компанії:
Б. Ставлення до роботи:
- ретельність;
- відповідальність;
- старанність;
- ощадливість;
- почуття гордості за свою роботу.
В. Ставлення до старших:
Г. Ставлення до співробітників:
- співробітництво;
- визнання заслуг.
В Кодексі ділової етики компанії “Проктер енд Гембл” визначені основні морально-етичні цінності та принципи діяльності компанії.
Цінності, на яких базується діяльність компанії:
- колектив, який складається з найкращих у світі спеціалістів;
- господарське ставлення до майна компанії (як до власного); прагнення до забезпечення довгострокової успішної діяльності компанії, до виконання покладених завдань, підвищення ефективності праці;
- чесність і відкритість у відношеннях між робітниками; дотримання букви закону; прийняття рішень на основі повної інформації і обгрунтування її оцінки на основі можливих ризиків;
- намагання бути кращими у виконанні покладених завдань, підвищення якості роботи; здійснення лідерства у своїй сфері;
- взаємне довір’я у стосунках між колегами, замовниками і користувачами.
Принципи і правила поведінки, які базуються на основі моральних цінностей, зводяться до такого:
- повага до особистості кожної людини;
- нероздільність інтересів компанії і кожного робітника;
- цілі і принципи чітко визначені і погоджені;
- основою успіху є новаторство;
- орієнтація у виробничій сфері на запити споживачів, на тісні, взаємовигідні відношення з замовниками і суміжниками;
- заохочення професійної майстерності робітників;
- намагання бути кращими у всіх галузях, які мають для компанії певне значення;
- спільна діяльність в дусі взаємного довір’я і партнерські відношення з замовниками, постачальниками, вищими навчальними закладами, державними органами [4].
Реалізацію головної мети й основних завдань менеджменту здійснюють менеджери. Вони використовують різні методи, стратегію і тактику управління колективом людей.
Менеджер, приймаючи те чи інше рішення, повинен пам’ятати, що суспільство звертає увагу і на етику, і на тверде дотримання законів, і тому йому варто дотримуватись найвищих стандартів відповідальності.
Для організації успішної роботи кожен менеджер повинен [11]:
- мати солідні спеціальні знання менеджменту, маркетингу, технології, фінансів тощо;
- виконувати повсякденні управлінські процедури й операції;
- використовувати різноманітну інформацію і вміти спілкуватися з підлеглими;
- планувати й організовувати свою роботу із забезпечення успіху;
- проводити ділові наради і бесіди;
- здійснювати контроль за виконанням управлінських рішень;
- оцінювати ефективність своєї роботи та діяльності керівників підрозділів.
На основі опитування багатьох менеджерів у країнах Європи встановлено такі ранги якості менеджеріввищої і середньої ланки [11]:
- створення ефективно діючої команди;
- самостійність прийняття управлінських рішень;
- підбір і утримання у своїй команді здібних ділових працівників;
- здатність до новаторства й енергійність у роботі;
- уміння бачити й виділяти в діяльності організації важливі проблеми;
- сила волі, високі етичні якості й уміння подати себе;
- знання прогресивних і ресурсозберігаючих технологій;
- всебічна освіченість і прагнення до високих результатів у роботі;
- готовність до ризику й заповзятої праці менеджера;
- уміння розвивати свою діяльність і здатність просуватися по службі.
Для реалізації якостей і здібностей менеджер мусить уміти [11]:
- успішно використовувати теорію і досвід сучасного менеджменту в практичній роботі;
- системно аналізувати й оцінювати виробничі ситуації і рівень менеджменту організації та її підрозділів;
- формулювати стратегічні цілі й тактичні альтернативи їхнього досягнення;
- розробляти бізнес-план;
- виробляти, обґрунтовувати, вибирати, приймати й реалізовувати управлінські рішення;
- доводити прийняті рішення до підлеглих і контролювати їх виконання;
- організовувати підлеглих для досягнення поставленої мети;
- домагатися від підлеглих значних результатів;
- вивчати, узагальнювати й використовувати передові методи виробництва й управління;
- прогнозувати, проектувати управлінські системи;
- розраховувати економічну ефективність удосконалення менеджменту;
- цінувати час, планувати його й раціонально використовувати;
- вести ділові бесіди і проводити виробничі наради;
- працювати з персональним комп’ютером;
- перетворювати свої плани на дії й результати;
- складати звіти про результати діяльності.
Ефективність роботи менеджерів оцінюється досягнутими організацією техніко-економічними показниками: ростом обсягу виробництва; ростом продуктивності праці; фондовіддачею; собівартістю; рентабельністю. Але, недотримання норм етикету, недостатність кваліфікації, досвіду, умінь і навичок менеджера організації може поставити цю організацію у вкрай несприятливе становище, навіть довести до банкрутства. Саме тому менеджер має постійно і все життя вдосконалювати себе.
Основні поняття і ключові слова: етика, менеджмент, менеджер, етика управління, етичний (корпоративний) кодекс. |