1.1.3 Функції психології управління в організаціях
З розвитком психології управління як науки поступово сформувалися та виокремилися її головні функції.
Як самостійна галузь знання психологія управління виконує теоретико-пізнавальну, інформаційну, соціокультурну, етнопсихологічну, соціально-психологічну, гуманістичну, прогностичну, прикладну та інші функції [38; 65].
Теоретико-пізнавальна функція – психологія управління накопичує знання з проблем управління, систематизує й аналізує їх, прагне об’єктивно оцінити відносини в організованій спільноті, забезпечує інформацією про різноманітні процеси в системі управління.
Інформаційна функція – за допомогою систематизованої інформації відтворює діяльність учасників управлінського процесу, їхні ділові контакти тощо.
Соціокультурна та етнопсихологічна функції – вивчають соціальні й психологічні особливості управлінської культури.
Комунікативна (соціально-психологічна) функція – систематизує знання з проблем ділового спілкування і взаємодії учасників управлінського процесу.
Гуманістична функція – полягає в дотриманні норм етики і моралі стосовно індивіда в процесі управління та здійснення управлінської діяльності.
Прогностична функція – передбачає формування психологічних прогнозів щодо розвитку організації, робочих груп, персоналу, керівника та його управлінської діяльності.
Прикладна функція – полягає в тому, щоб на основі теоретичного і емпіричного аналізу управлінських процесів розробити практичні рекомендації з різних аспектів управлінської діяльності, спрямовані на поліпшення роботи керівників, усієї системи управління.
Оскільки базовою для психології управління є не лише психологічна наука, то її стосуються і функції загальної системи управління: економічна, соціальна і міжнародна.
Економічна функція – полягає в підвищенні ефективності виробництва, продуктивності праці.
Соціальна функція – передбачає зниження рівня соціальної напруги, конфліктності в організації.
Міжнародна функція – пов’язана зі зміцненням позиції організації (фірми) в зовнішньоекономічних відносинах.
Отже, функції психології управління спрямовані на розв'язання проблем у системі управління, на забезпечення взаємодії учасників управлінського процесу з метою підвищення ефективності діяльності організації.
Основні поняття і ключові слова:функції психології управління
.