2.1 Психологія управління працею як структурний елемент системи управління в організації
2.1.1 Предмет, мета та завдання психологій праці в управлінні організацією
Як ми вже зазначали, загальним змістом управління в організаціії є управління працею, управління людьми та управління організацією як цілісною системою.
Методологічною, змістовною та організаційною основою процесу діяльності організації, її управління є праця.
У вирішенні завдання підвищення ефективності трудового процесу важливою є роль суб’єкта праці – людини. Саме тому важливим елементом психології управління
в організації є психологія праці.
Психологія
праці
– це галузь психології, що вивчає психологічні процеси, стани і закономірності роботи психіки людини, пов’язані з трудовою діяльністю та психологічні
закономірності організації праці у соціальних групах.
Предметом психології праці
є психологічні особливості діяльності людини в трудових умовах.
Головні завдання психології праці
[4, 12].
Завдання психології праці можна розділити на дві групи: теоретичні (дослідницькі) та прикладні.
Теоретичні (дослідницькі)
завдання тісно пов’язані з психологічними особливостями суб’єкта праці (людини). До їх числа дослідники відносять:
-
вивчення і дослідження особливостей психічних пізнавальних процесів як регуляторів трудової діяльності та їх розвитку в
діяльності;
-
вивчення емоційно-почуттєвої сфери і вольових якостей особистості як регуляторів трудової діяльності;
-
вивчення основних психічних властивостей суб’єкта трудової діяльності як факторів організації трудової діяльності та її ефективності;
-
вивчення особливостей і структури функціональних станів людини у трудовій діяльності;
-
дослідження закономірностей розвитку особистості в трудовому процесі, розкриття особливостей взаємної детермінації (обумовленості) особистості та
професії;
-
розробку психологічно обгрунтованої системи
стимулювання праці
;
-
розкриття психологічного змісту, складу, структури і механізмів трудової діяльності;
-
розробку психологічної проблеми здібностей щодо різних видів і типів трудової діяльності;
-
дослідження соціально-психологічних факторів трудової діяльності, що визначають зміст організаційного середовища діяльності і впливають на ефективність
діяльності та задоволеність працею;
-
вироблення найбільш прийнятного методу управління працею, планування тактики і стратегії управління працею;
-
поліпшення умов трудової діяльності;
-
розробку основних професійних критеріїв прийому на роботу;
-
розробку рекомендацій щодо удосконалення методів навчання і перенавчання працівників;
-
раціональну перебудову і оновлення професій.
Прикладні
завдання спрямовані на вирішення практичних питань, які виникають під час психологічного вивчення та оптимізації трудової діяльності. Найбільш типовими і
важливими серед них є:
-
розвиток
досліджень і розробок з проблеми професійної орієнтації особистості;
-
дослідження психологічних характеристик основних професій, визначення вимог професій до особистості, вивчення світу професій;
-
розробка конкретних прикладних процедур професійного відбору;
-
оптимізація процедур професійної підготовки, проблема професійного навчання в цілому;
-
психологічна
раціоналізація і оптимізація змісту та умов професійної діяльності на основі розкриття психологічних особливостей суб’єкта праці;
-
розробка психологічних основ і конкретних вимог при проектуванні нових технологій і засобів праці на основі врахування психологічних особливостей
суб’єкта праці;
-
розробка оптимальних режимів праці та відпочинку для різних видів і типів трудової діяльності;
-
вдосконалення виробничих відносин та підвищення якості праці;
-
визначення соціально-психологічних особливостей і найбільш ефективних шляхів і способів корекції середовища трудової діяльності;
-
сприяння зниженню професійного травматизму та професійної захворюваності, розробка норм, правил і процедур техніки безпеки.
Для позначення загального напрямку, присвяченого вивченню трудової діяльності, використовується термін “ергономіка”.
Ергономіка
(
від грецького ergon – “робота”, nomos – “закон” або “закон роботи”) – це галузь знань, яка комплексно вивчає трудову діяльність людини в системі “людина –
техніка – середовище” з метою забезпечення ефективності, безпеки і комфорту трудової діяльності.
На нашу думку, в контексті дослідження проблеми діяльності організації та управління організацією зокрема, питання праці (управління працею) методологічно,
структурно та організаційно є одним з елементів діяльності організації, поряд з управлінням людьми та управлінням організацією в цілому, – і не може
виступати явищем (поняттям), що вбирає в себе питання управління людьми та управління організацією в цілому.
Основні поняття і ключові слова:
психологія
праці, ергономіка.