17. Фонетичні засоби милозвучності української мови.

Література

Основна:

1. Азарова Л. Є. Українське ділове мовлення. Частина І : навч. посіб. / Л. Є Азарова, Н. Й. П?яст. – Вінниця : ВНТУ, 2007. – С. 196–198.

2. Зубков М. Г. Сучасна українська ділова мова : підручник / Зубков М. Г. – 3-тє вид., доп. – Х. : Торсінг, 2005. – С. 149–150.

3. Український правопис / НАН України. – К. : Наукова думка, 2008. – С. 16–18.

4. Ющук Г. П. Українська мова : підручник / Ющук Г. П. – К. : Либідь, 2004. – С. 145–149.

Додаткова:

1. Дорошенко Т. С. Сучасний український правопис / Т. С. Дорошенко, І. А. Череп. – Х. : Торсінг плюс, 2011. – С. 113–115.

2. Максименко В. Ф. Орфографічний тренажер / Максименко В. Ф. – Х. : Торсінг Плюс, 2008. – С. 25–28.

Питання для самоперевірки

1. Поясніть, чому відбуваються чергуванняу,і?й?

2. Чи може відбуватися чергуванняузв, наприклад, у таких словах, якудача, уран, Угорщина?

3. Поясніть уживанняу?в, і?йміж голосним і приголосним та передв, ф, льв, св, тв, хв?

4. Який прийменник (сполучник) треба вживати між голосними?

5. Прокоментуйте вживання прийменниківіз, зі.

Практична частина

Завдання 1.Запишіть словосполучення, вставте пропущеніі?й.

День … ніч, ліс … поле, узяли … однесли, війна … мир, батьки … діти, втома … сон, щастя … радість, Віктор … Олена, знайшли … впізнали, раділи … плакали, день … ніч, порадити … допомогти.

Завдання 2.Запишіть словосполучення, вставте пропущеніу?в.

Підняв …гору, спитати … викладача, зареєстровано … нотаріальній конторі, взяти участь … конференції, зайти … вагон, ужито … формі, … сфері науки, внесок … справу, майно … оренді, далося …знаки.

Завдання 3.Укажіть слова, де можливе чергуванняу?в, поясніть їхнє значення.

Уперше, влада, висновок, учений, увага, вдарити, впиратися, власний, указ, утома, втрата, участь, учень, учора, віза, варіант, вникати, вступ, уклад.

Завдання 4.Відредагуйте речення. Прокоментуйте порушення милозвучності.

Концерт в Хмельницькому закінчився пізно. На айстрах листя уже усихало. Асфальтом вкрилась земля. Ось в кімнаті почувся телефонний дзвінок. Небо, здавалось, розкололось від грому. Ілля залишивсь вдома. Переконавшись в справедливості батькових слів, Святослав вибачивсь за свою нестриманість. На майдані стоїть пам’ятник великому українському письменнику Тарасу Григоровичу Шевченку.

Тести для самоконтролю

1. У якому рядку вживання у?в порушують милозвучність

А потрапив у пастку

Б перебувала в Києві

В день у день

Г працювала в Львові.


2. У якому рядку вживання у?в порушують милозвучність

А злетіти у небо

Б укласти угоду

В ходили в аптеку

Г виконати вправи.


3. У якому рядку вживання і?й порушують милозвучність

А степ і море

Б університет й школа

В анод і катод

Г іменники і числівники.


4. У якому рядку вживання і?й порушують милозвучність

А фрукти і овочі

Б Оксана й Ігор

В синоніми й антоніми

Г ротор і статор.


5. У якому рядку вживання у?в порушують милозвучність

А рука в руку

Б вірю у тебе

В в акті зазначено

Г у святкові дні.


6. У якому рядку вживання і?й порушують милозвучність

А море й ріки

Б людина й космом

В друзі і вороги

Г земля і люди.


7. У якому рядку вживання з?зі?із порушують милозвучність

А прийшов з Оленою

Б зняла із дерева

В вертатися з озера

Г розмовляти з менеджером.


8. У якому рядку вживання з?зі?із порушують милозвучність

А разом з викладачем

Б зустріч із партнером

В поїхала із сестрою

Г приїхав із Сімферополя.


9. У якому рядку вживання з?зі?із порушують милозвучність

А іду зі школи

Б розмовляти зі мною

В взяти зі столу

Г приїхав із сходу.


10. У якому рядку вживання з?зі?із порушують милозвучність

А знаю зі свого власного досвіду

Б узгодив із управлінням

В лист із щирим вітанням

Г зустрічалися разів зо два.