РОЗДІЛ ІІ. ЧЕРЕЗ ТЕРНИ ДО ЗІРОК
2.1 Великий Кобзар
Завдання 1. Прочитайте слова, з’ясуйте їхні значення.
Раб, кріпак, сирота, солдат, кобза, кобзар, злочинець, поліція, тюрма, захист, втіха, доля, заслання, карбованець, могила, популярність, сучасник, талант, арештовувати – арештувати.
Завдання 2. Послухайте коментар викладача стосовно наведених власних назв.
Санкт-Петербург, Канів, Палермо, Торонто, Вашингтон, Буенос-Айрес, Тулуза, Російська імперія, Академія мистецтв, Кирило-Мефодіївське товариство.
Завдання 3. Знайдіть антоніми.
Минулий, багато, щастя, багатство, дозволений, рано, праця, втіха, голодний, купити, почати, заборона, бідність, багатий, ніжний, ситий, майбутній, мало, горе, відпочинок, довгий, бідний, захист, пізно, смуток, грубий, останній, продати, закінчити, заборонений, близький, померти, легкий, дозвіл, здоров’я, вороги, далекий, короткий, важкий, хвороба, друзі, перший, нетривалий, тривалий, народитися, напад.
Завдання 4. Прочитайте правильно словосполучення з числів-никами.
Близько 10 музеїв, 1200 пам’ятників, 47 років, 24 роки, 9 березня 1814 року, народитися 9 березня, померти 10 березня 1861 року, за 25 тисяч карбованців, 24-річний Тарас, 1840 року, 1847 року, 1860 року.
Завдання 5. Знайдіть спільнокореневі слова.
Голодний, товариш, солдат, дозвіл, академія, село, солдатський, дитинство, вільний, політичний, оселя, кріпак, дитина, воля, голод, особа, поневолений, давно, захист, цікавити, кріпацтво, перекладати, кріпацький, захищати, перекладений, порушення, дружина, політика, товариство, поневолити, голодувати, особистий, цікавий, дозволити, академік, одружитися, оселитися, перекладач, порушувати, давній.
Завдання 6. Від поданих дієслів утворіть іменники.
Малювати – малювання.
Закінчити, одружити, заслати, збагатити, поневолити, навчати.
Завдання 7. Утворіть словосполучення.
Скучити за ким, за чим (друзі, товариші, Україна, робота, малювання, брати, сестра).
Жити в (у) чому (неволя, тюрми, далекі краї, Україна, Санкт-Петербург, столиця, село).
Дружити з ким (художники, поети, Оксана, кріпацька сирота).
Оцінити кого, що (художник, поет, праця, робота).
Завдання 8. Поясніть зміст речень.
Шевченко зав’язав нові знайомства.
Поет не зміг здійснити своєї мрії про сім’ю.
10 березня 1861 р. Шевченка не стало.
Доля дала Шевченкові талант поета.
Тарас Шевченко здобув чималу популярність як художник.
Поет жив у Петербурзі під наглядом поліції.
Шевченко допомагав братам і сестрі вийти з кріпацької неволі.
Роки заслання підірвали здоров’я поета.
Завдання 9. Прочитайте текст
Великий Кобзар
Тарас Шевченко прожив 47 років, 24 із них провів у неволі, 10 років – у тюрмах і на засланні, так і не здійснив своєї мрії про сім’ю. Доля дала йому талант поета й художника. Він цей талант використав не для особистого щастя і збагачення, а для захисту поневоленого українського народу.
Народився Тарас Шевченко 9 березня 1814 року в сім’ї кріпака. Його батьки рано померли від виснажливої праці. Єдиною втіхою напівголодного дитинства Тараса була ніжна дружба з Оксаною Коваленко – кріпацькою сиротою. Пан Тараса переїхав до Санкт-Петербурга – столиці Російської імперії. Разом із паном мусив їхати в Росію й Тарас. У російській столиці хлопець навчався малюванню. Визначні художники й поети за 25 тисяч карбованців викупили 24-річного Тараса на волю. Тепер Шевченко міг навчатися в Академії мистецтв.
Тарас почав писати вірші. Його перша книжка мала назву „Кобзар” (1840 р.). Читачі відразу високо оцінили талант поета. Після закінчення Академії мистецтв Шевченко здобув чималу популярність як художник.
1847 року поета арештовує поліція за участь у діяльності забороненого Кирило-Мефодіївського товариства. Шевченка засилають як політич-ного злочинця у далекі краї на солдатську службу. 10 важких років заслання підірвали здо-ров’я поета. Шевченкові заборонили писати й малювати, але він порушував цю заборону.
Нарешті 1858 року поету було дозволено повернутися в Петер-бург і жити там під наглядом поліції. Шевченко скучив за товаришами. Тарас Григорович зустрівся з давніми друзями та зав’язав нові знайомства, їздив у театри, на концерти й художні виставки, багато працював. 1860 року він став академіком. Так Академія мистецтв оцінила талант і працю Шевченка-художника.
В останній рік життя поет допома-гав своїм братам і сестрі вийти з крі-пацької неволі, на-магався оселитися й одружитися в Україні. Нетривалим було його вільне життя: 10 березня 1861 року Шевченка не стало. На його могилі поблизу українського міста Канів стоїть величний пам’ятник.
1200 пам’ятників Шевченку встановлено в різних містах світу: у Києві й Москві, у Палермо й Торонто, у Вашингтоні й Буенос-Айресі, у Тулузі та ін. 100 музеїв Шевченка працюють в Україні, близько 10 музеїв – за кордоном. Твори поета перекладено багатьма мовами світу. Вірші Шевченка розповідають про минуле, але вони цікавлять і надихають наших сучасників.
Завдання 10. Дайте відповіді на запитання.
1. Скільки років прожив Тарас Шевченко?
2. Яким було життя поета?
3. Чи був Тарас Шевченко одружений?
4. Чи зміг поет оселитися в Україні?
5. Що ви дізналися про дитинство Тараса Шевченка?
6. Чому Тарас опинився в Санкт-Петербурзі?
7. Як майбутній поет здобув волю?
8. Де навчався Шевченко? Яку професію здобув?
9. Яку назву мала перша книжка віршів Шевченка? Як читачі оцінили вірші поета?
10. Коли й чому Шевченка арештувала поліція?
11. Де перебував Шевченко впродовж десяти років?
12. Коли поету дозволили повернутися до Петербурга?
13. Що робив Шевченко в останні роки життя?
14. Як вшановують пам’ять про Шевченка в Україні й за її межами?
Завдання 11. Доповніть речення.
1. ... роки Тарас Шевченко прожив у неволі.
2. У тюрмах і на засланні поет провів ... років.
3. Першу книжку віршів Шевченка читачі побачили ... року.
4. ... року поета заарештувала поліція.
5. ... року поет повернувся до Петербурга.
6. ... року Шевченко став академіком.
7. Помер поет ... березня ... року.
8. За кордоном створено близько ... музеїв Шевченка.
9. У різних країнах світу встановлено ... пам’ятників Кобзарю.
Завдання 12. Підготуйте розповідь про визначних поетів і письменників своєї країни.
2.2 Леся Українка
Завдання 1. Прочитайте слова та словосполучення, з’ясуйте їхні значення.
Туберкульоз, біль, піаніно, погляд, поліція, арештувати, поховати, потяг до знань, чорний день, вийти заміж, близькі стосунки, надавати матеріальну допомогу.
Завдання 2. Знайдіть антоніми.
Радіти, узимку, життя, зменшити, старший, померти, збільшити, молодий, довгий, важкий, улітку, далекий, рідний, дешевий, щасливий, близький, старий, чужий, народитися, дорогий, молодший, сумувати, смерть, легкий, нещасний, короткий.
Завдання 3. Знайдіть спільнокореневі слова.
Науковець, дослідник, перекладач, ліки, Грузія, німець, камінь, наука, досліджувати, лікар, знати, лікування, перекладати, ліс, француз, дослідження, лісовий, грузинський, воля, освічений, переклад, пізнавальний, німецький, поглянути, застуда, хворий, арешт, вільний, знання, освіта, французький, хворіти, кохання, пізнавати, погляд, застудитися, хвороба, арештувати, закохатися, камінний.
Завдання 4. Утворіть словосполучення.
Вивчити десять (іноземні мови).
Знати (німецька мова, французька мова).
Повернутися на (Вкраїна, рідна земля).
Боротьба з (хвороба, біль).
Слідкувати за (поет, людина, вона, він).
Потребувати (допомога, дружба, ніжність, кохання, гроші).
Бути проти (знайомство, близькі стосунки).
Жити в (Італія, Єгипет, Грузія, Україна, Німеччина, Австрія, Крим).
Завдання 5. Поясніть зміст речень.
Мені все одно. Важка хвороба забирає сили людини. Жінка вирвала у смерті ще кілька років життя. Політичні погляди поета дратували владу. Смерть друга стала чорним днем її життя. Чоловік не міг забезпечити сім’ю грошима.
Завдання 6. Прочитайте текст.
Леся Українка
42 роки ... Таким коротким було життя Лесі Українки. Але й досі вона є поетом, вірші якого читають і досліджують. Вона написала надзвичайно багато творів, працювала як викладач і науковець.
Леся (Лариса Косач-Квітка) народилася 1871 року. У 5 років вона навчилася читати, добре малювала, чудово грала на піаніно. Навчалася дівчинка вдома, її пізнавальні інтереси розвивали вчителі й рідна мати. Леся вивчила 10 іноземних мов. Найкраще знала німецьку та французьку мови.
Перший вірш Леся написала в 9 років:
Ні долі, ні волі у мене нема,
Зосталася тільки надія одна:
Надія вернутись ще раз на Вкраїну,
Поглянути ще раз на рідну країну,
Поглянути ще раз на синій Дніпро, –
Там жити чи вмерти, мені все одно ...
Нещастя сталося, коли Ларисі було 11 років. Вона застудилася. Важка хвороба, операції забирали сили, але не зменшували потягу дівчинки до знань. Леся багато читала, коли місяцями змушена була лежати, не маючи сил піднятися з ліжка.
Леся мріяла побачити щасливим, вільним і освіченим свій народ. Політичні погляди Лесі Українки дратували владу, за нею постійно слідкувала поліція, а 1907 року навіть арештувала.
Леся потребувала дружби й ніжності. Вона закохалася у Сергія Мержинського. Її Сергій також був нездоровою людиною. Тому мати Лариси була проти близь-ких стосунків своєї дочки з Мержинським. Шість місяців помирав Сергій від турбекульозу, Леся весь час була біля нього, допомагала йому. Смерть Мержинського стала чор-ним днем її життя.
У віці 36 років Леся вийшла заміж за Климента Квітку. Климент був молодший за Лесю, також хворів на турбекульоз. До того ж він не міг забезпечити сім’ю грошима. Лікування Лесі в Криму, Італії, Єгипті, Німеччині та Австрії було дуже дорогим. Леся напружено працювала. Мати надавала їй матеріальну допомогу, але грошей все одно не вистачало.
Останні роки життя Леся вирвала у смерті. Вона багато писала. У цей час народилися такі твори, як „Лісова пісня”, „Стара казка”, „Камінний господар” та інші. Унікальний талант Лесі оцінили читачі й визначні письменники.
Узимку Леся жила в Італії або Єгипті, улітку – у Грузії. Вона дуже сумувала за рідними, за Україною.
1913 року Лесі не стало. Вона померла у грузинському місті Сурамі. Поховали Лесю Українку в Києві.
Завдання 7. Закінчіть речення.
1. Леся мріяла ...
2. Леся Українка потребувала ...
3. Лесина мати й учителі ...
4. Перший вірш Леся написала в ...
5. З дівчинкою сталося нещастя, коли ...
6. Поліція постійно слідкувала за ...
7. Сергій Мержинський помер від ...
8. У 36 років Леся вийшла заміж за ...
Завдання 8. Дайте відповіді на запитання.
1. Яким було справжнє ім’я Лесі Українки?
2. Що ви дізналися про її дитинство?
3. Які таланти мала Леся?
4. Що вам відомо про перше кохання Лесі Українки?
5. Чому Леся багато часу жила за межами України?
6. Як читачі оцінили твори Лесі Українки?
Завдання 9. Складіть називний план тексту.
Завдання 10. Перекажіть текст за планом.
2.3 Микола Пирогов (1810 – 1881)
Завдання 1. Прочитайте слова, з’ясуйте їхні значення.
Операція, наркоз, прийом, ефір, пов’язка, гіпс, біль, ампутація, фах, вік, премія, медаль, досягнення.
Завдання 2. Уточніть значення слів, що є назвами осіб.
Хірург, колега, медик, пацієнт, літератор, військовий, поранений, герой, лідер, академік, екскурсант.
Завдання 3. Послухайте коментар викладача. Стисло запишіть цей коментар у зошит.
Німеччина, Російська імперія, Санкт-Петербург, Кавказ, Крим, Кримська війна 1854 – 1855 рр., Севастополь, Джузеппе Гарібальді.
Завдання 4. Знайдіть антоніми.
Довгий, найкращий, хворий, народитися, життя, сильний, перший, жити, тоді, найвищий, створення, війна, останній, старий, відпочивати, короткий, здоровий, молодий, допомагати, тепер, найгірший, померти, новий, заважати, мир, смерть, слабкий, помирати, працювати, знищення, найнижчий.
Завдання 5. Знайдіть спільнокореневі слова.
Хірург, фах, наука, громада, операція, сила, медицина, російський, гіпсовий, громадський, лікар, науковий, ефірний, гіпс, сильний, медик, росіянин, оперувати, хірургічний, ефір, італієць, фахівець, світ, науковець, медичний, операційний, лікувати, фаховий, лікарський, італійський, світовий, ліки.
Завдання 6. Заповніть таблицю потрібними формами слів.
Називний відм. |
Гіпсова пов'язка |
ефірний наркоз |
Родовий відм. |
... |
... |
Давальний відм. |
... |
... |
Знахідний відм. |
... |
... |
Орудний відм. |
... |
... |
Місцевий відм. |
... |
... |
Завдання 7. Слова, подані в дужках, поставте в потрібній формі. Утворіть словосполучення.
Знання з (хірургія, медицина).
Під час (війна, операція, лекція, експеримент).
Померти від (сильний біль, важка хвороба).
Допомагати (хворий, хворі, поранений, поранені).
Працювати в (різні країни, академія, аудиторія, Київ, Одеса, Німеччина, Росія, Італія).
Вилікувати (хвора людина, поранені чоловіки).
Завдання 8. Прочитайте текст. Зверніть увагу на досягнення М. Пирогова в галузі медицини.
Микола Пирогов
Микола Пирогов – видатний лікар, учений, громадський діяч. Він народився в Москві. Ще дитиною мріяв про фах медика. У віці 14 років Пирогов став студентом Московського університету. Його вважали одним із найкращих студентів.
У 1833 – 1835 роках він удосконалював знання з хірургії у Німеччині. Пирогов вивчав техніку операцій і хірургічні прийоми, які дозволяли швидко оперувати хворих. Адже тоді ще не було наркозу, і під час довгої операції пацієнт міг померти від сильного болю. Першу операцію під ефірним наркозом зробив колега М. Пирогова – Ф. Іноземцев – у 1847 р. Микола Пирогов першу операцію із застосуванням наркозу зробив уже через тиждень після Ф. Іноземцева, і протягом 1847 року в нього були сотні таких операцій.
Однією з перших операцій хірурга було створення нового носа для безносої людини. Потім Пирогов згадував, що це був найкращий ніс з усіх, які він виготовив за своє життя. Наукова праця вченого здобула найвищу оцінку колег.
У 1841 – 1856 роках М. Пирогов працював у Санкт-Петербурзі, який був тоді столицею Російської імперії. До аудиторії, де він читав курс хірургії, приходило дуже багато людей. З-поміж них були не тільки медики, а й студенти інших університетів, художники, інженери, літератори, військові. 1846 року М. Пирогов став академіком Медико-хірургічної академії.
1847 року видатний хірург поїхав на Кавказ, де тоді йшла війна. Він допоміг багатьом пора-неним. Під час Кримської війни (1854 – 1855 рр.) М. Пирогов перебував у Севастополі. Його гіпсова пов’язка врятувала життя кільком тисячам поранених.
М. Пирогов працював у різних країнах і містах. 1862 року він їздив до Італії консультувати Джузеппе Гарібальді – національного героя італійського народу. Гарібальді був поранений у ногу. Багато лікарів давали поради щодо лікування героя, проте не могли допомогти пораненому. Залишався єдиний вихід – ампутація ноги. Порада М. Пирогова допомогла врятувати ногу Гарібальді, вилікувати героя.
Останні роки життя Микола Пирогов провів у своєму будинку біля міста Вінниця. Він безкоштовно прий-мав багатьох хворих, проводив численні операції, навчав молодих учених, писав наукові праці.
Пирогов став лідером у світовій хірургії, одним із визначних представ-ників європейської медицини середини ХІХ ст. Пам’ять про великого хірурга живе й донині. Щорічно в день народження М. Пирогова 25 листопада присуджуються премія й медаль його імені за досягнення в галузі хірургії. У будинку, де жив Пирогов, відкритий музей. У його залах можна зустріти екскурсантів із різних країн світу.
Завдання 9. Оберіть варіанти речень, які відповідають змістові прочитаного тексту.
1. Перші хірургічні операції М. Пирогов робив ...
а) з наркозом,
б) без наркозу.
2. Професором хірургії М. Пирогов став у ...
а) 26 років,
б) 36 років,
в) 46 років.
3. Академіком М. Пирогов став у ...
а) 36 років,
б) 46 років.
в) 56 років.
4. М. Пирогов допомагав пораненим під час військових дій в...
а) Італії,
б) Німеччині,
в) Криму.
5. М. Пирогов порадив Дж. Гарібальді ...
а) ампутувати поранену ногу,
б) не ампутувати пораненої ноги.
6. Останні роки життя М. Пирогов проживав поблизу ...
а) Києва,
б) Вінниці,
в) Одеси.
7. Народився М. Пирогов у ...
а) Москві,
б) Вінниці,
в) Києві.
8. М. Пирогов помер у ...
а) Києві,
б) Вінниці,
в) Москві.
Завдання 10. Дайте відповіді на запитання.
1. Коли М. Пирогов вирішив стати медиком?
2. Де М. Пирогов здобув вищу освіту?
3. У якій галузі медицини працював М. Пирогов?
4. У яких країнах і містах працював М. Пирогов?
5. Якою була мета поїздок М. Пирогова на Кавказ і в Крим?
6. Хто першим в Російській імперії зробив хірургічну операцію під наркозом?
7. Коли почав застосовувати наркоз М. Пирогов?
8. Чому під час проведення операцій без наркозу велике значення мала швидкість роботи хірурга?
9. Хто відвідував лекції М. Пирогова з хірургії?
10. Яку допомогу надав М. Пирогов італійському герою Дж. Гарібальді?
11. Чи робив М. Пирогов пластичні операції на обличчі своїх пацієнтів?
12. Як вшановують пам’ять видатного медика у Вінниці?
Завдання 11. Складіть називний план тексту. За планом розкажіть про життя й діяльність Миколи Пирогова.
Завдання 12. Пригадайте екскурсію в музей-садибу М. Пирогова. Опишіть будинок, аптеку й територію парку.
Довідковий матеріал
1. Джузеппе Гарібальді, Дмитро Іванович Менделєєв, Петро Ілліч Чайковський, село Вишня, село Пирогово.
2. Садиба, лікарня, кабінет, аптека, ліки, селяни, пацієнти, картини, інструменти, квіти, дерева, екскурсовод.
3. Хірургічна операція, видатні люди, наукові праці, відвідувачі музею, гарна природа, іноземні студенти.
Робочий кабінет М. Пирогова Вхідна брама музею-садиби М. Пирогова
2.4 Учені й винахідники України
Завдання 1. Прочитайте нові слова, з’ясуйте їхні значення.
Апарат, гелікоптер, фірма, вантаж, зварювання, авіація, схема, повітря, політ, проект, двигун, винахід, відкриття, супер-ЕОМ, кібернетика, досягнення.
Завдання 2. Уточніть значення слів, які є назвами осіб.
Учений, науковець, злочинець, астронавт, космонавт, конструктор, керівник, учень, помічник, політик, винахідник, повітроплавець.
Завдання 3. Поясніть значення словосполучень.
Оригінальний проект. Зареєструвати винахід. Штучний супутник Землі. Виправити помилку. Світовий рекорд. Мати світову славу. Теорія космонавтики. Батьківщина кібернетики. Експлуатувати літак. Політ у космос. Керівник колективу конструкторів. Технічний прогрес. Політичний злочинець. Радянський космонавт.
Завдання 4. Знайдіть антоніми.
Кращий, створити, штучний, розпочатися, невдало, пізніше, найдовший, імпортувати, природний, власний, гірший, життя, найбільший, закінчитися, успішно, найкоротший, новий, почати, повільно, завершити, знищити, експортувати, смерть, швидко, упасти, старий, найменший, чужий, піднятися, раніше.
Завдання 5. Від іменників, поданих у дужках, утворіть прикметники. Запишіть словосполучення.
(Проект) інститут – проектний інститут
(Рахунок) машина, (електрон) техніка, (студент) квиток, (світ) історія, (метал) конструкція, (ракета) двигун, (Америка) фірма, (Лондон) музей, (Київ) винахідник, (Англія) компанія, (Іспанія) завод, (Японія) підприємство.
Завдання 6. Прочитайте словосполучення з числівниками.
У ХІХ ст., у 13 книгах, 1962 року, 1543 м, 1972 року, 1950 року, близько 150 т, у ХХІ ст., близько 60 років, у середині ХХ ст.
Завдання 7. Слова, подані в дужках, поставте в потрібній формі.
Створити (рахункова машина, оригінальна модель, нова теорія, космічна ракета, велика фірма).
Придбати (електронна машина, ракетна техніка).
Розробити (складна схема, комп’ютерна програма).
Літати на (космічні кораблі, власний гелікоптер).
Удосконалювати (авіаційна техніка, інформаційна технологія, металева конструкція).
Завдання 8. Заповніть таблицю потрібними формами дієслів.
Я |
винайду |
сконструюю |
створю |
Ти |
... |
... |
... |
Він, вона |
... |
... |
... |
Ми |
... |
... |
... |
Ви |
... |
... |
... |
Вони |
... |
... |
... |
Завдання 9. Прочитайте текст. За матеріалами тексту складіть таблицю, у якій зазначте прізвище українського вченого (винахід-ника) і назву галузі науки (техніки), у якій він прославив себе й Україну.
Учений, винахідник |
Галузь науки, техніки |
С. Корольов |
Конструювання ракетної техніки |
М. Грушевський |
Історія, історія літератури |
|
|
Учені й винахідники України
Багато вчених України мають світову славу. Україну вважають батьківщиною кібернетики: перший в Європі комп’ютер було створено в Києві. Колектив учених, яким керував С. Лебедєв, створив Малу електронну рахункову машину (1950 р.). Комп’ютери Лебедєва були не гіршими за комп’ютери відомої американської фірми IBM. 1972 року Лондонський музей науки придбав першу супер-ЕОМ, створену Лебедєвим.
С. Лебедєв
Україна – космічна держава. Перший у світі проект літального апарата для польоту в космос створив у ХХ столітті українець Микола Кибальчич. Він розробив схему ракетного двигуна. Але М. Кибальчича було знищено як політичного злочинця, а його проект став відомим тільки через 37 років після смерті науковця.
Видатним ученим ХХ століття став Юрій Кондратюк. Його ідеї роз-винули теорію космонавтики. Розрахунки Ю. Кондратюка використали американці, коли готували 1969 року політ на Місяць астронавтів Армстрон-га й Олдріна.
В Україні народився й навчався видатний учений і конструктор ракетної техніки Сергій Корольов. У студентські роки він розробляв проекти літаків. Згодом Корольов став керівником великого колективу конструкторів. Він створював ракети, штучні супутники Землі; перші радянські космонавти (Ю. Гагарін, Г. Титов, В. Терешкова, О. Леонов) літали в космос на кораблях, створених Корольовим та його учнями й помічниками.
Михайло Грушевський був не тільки визначним українським політиком, а й науковцем. Він досліджував проблеми історії та літера-тури. Написав багато праць. З-поміж них і велика наукова праця у 13 книгах – „Історія України-Руси”.
Неподалік від Вінниці жив талановитий винахід-ник ХІХ ст. О. Можай-ський. Тепер у його будинку розміщується Музей історії авіації та космонавтики. О. Можайський винайшов перший у світі літак. Але політ літака закінчився невдало: апарат швидко впав на землю. Можайський зрозумів, як виправити помилку в проекті, але смерть не дала йому можливості завершити роботу над новим апаратом. Своє досягнення О. Можайський не зареєстрував, як цього вимагали міжнародні правила. Тому честь перших повітроплавців належить американським братам Райт, які здійснили перший політ на 20 років пізніше за О. Можайського.
Двадцятирічний київський студент Ігор Сікорський створив свій перший гелікоптер. Газети й журнали писали про польоти цього студента на літаку власної конструкції. У США Сікорський став відомим на весь світ конструктором гелікоп-терів і літаків, створив власну фірму. Його гелікоптери будували в Англії, Франції, Італії та Японії. Скорський – видатний конструктор авіаційної техніки ХХ століття.
Захоплювався авіацією й Олег Антонов. Він став видатним авіаконструктором. Його літак Ан-24 експортували у 26 країн. Це світовий рекорд! Саме Антонов сконструював найбільший у світі літак Ан-124 („Руслан”), який піднімає у повітря 150 т вантажу. Створений 1965 року літак успішно експлуатується в ХХІ столітті. Академік Євген Патон – український учений в галузі зварювання. Вже майже 60 років київський міст Патона з’єднує береги Дніпра. Євген Патон створив проект цього оригінального моста. У середині ХХ століття це був найдовший у світі міст (1543 м), усі металеві конструкції якого з’єднали способом зварювання. Євген Патон і його син Борис, який також став ученим, винайшли та застосували нові способи зварювання. Українські вчені, винахідники працюють заради прогресу в різних галузях науки й техніки, удосконалюють наш світ, дивують нас своїми відкриттями та винаходами.
Завдання 10. Дайте відповіді на запитання.
1. Яку машину створив колектив київських конструкторів 1950 року? Де вона зберігається?
2. Хто першим у світі створив проект ракетного літального апарата для космічного польоту? Чому про цей проект дізналися тільки після смерті винахідника?
3. Хто першим побував на Місяці? Як готували цей політ?
4. Хто керував колективом радянських конструкторів, які створювали ракетно-космічну техніку?
5. Портрет якого вченого зображено на 50-гривневій банкноті? У якій галузі науки працював цей учений?
6. Хто винайшов перший у світі літак? Яка невдача спіткала цього винахідника?
7. Коли Ігор Сікорський почав створювати перші літаки й гелікоптери? У якій країні розвинувся його талант авіаконструктора?
8. У якій галузі техніки працював Олег Антонов?
9. Які рекорди встановили його літаки?
10. Чому один із київських мостів називають мостом Патона?
Завдання 11. Користуючись інформацією з Інтернету, підготуйте розповідь про вченого або винахідника, який має світове визнання.
2.5 Видатний архітектор
Завдання 1. Прочитайте слова, з’ясуйте їхні значення.
Дельфін, орел, жаба, крокодил, слон, цемент, бетон, проект, вуглекислота, модерн, вежа, вілла, палац, декор, скульптура, залізниця, тротуар, зоопарк, химера, чудовисько, істота, чутка, реклама, компанія, подорож, подорожувати, джунглі, записки, кар`єра, доля, (по)тонути, емігрувати.
Завдання 2. Уточніть значення слів, які є назвами осіб.
Турист, екскурсовод, архітектор, шах, земляк, киянин, дружина, дитина, мисливець, будівничий, улюбленець долі.
Завдання 3. Поясніть значення словосполучень.
Здобути середню освіту. Багатоповерховий будинок. Навчальний заклад. Зробити блискучу кар’єру. Художній музей. Штучний лід (камінь). Ювелірна прикраса. Оригінальний будинок. Архітектурний стиль. Фасад будинку. Втратити майно. Пластичні властивості цементу. Унікальний проект. Комфортабельний готель. Нерухоме майно.
Завдання 4. Знайдіть антоніми.
Старовина, теперішній, цей, нині, далеко, піднятися, штучний, багатий, село, швидко, народитися, згадувати, близько, той, сучасність, працелюбний, опуститися, майбутній, місто, розвиток, власний, забувати, спочатку, лінивий, тоді, бідний, натуральний, чужий, повільно, занепад, наприкінці, будувати, померти, природний, руйнувати.
Завдання 5. Від слів, поданих у дужках, утворіть прикметники, поставте їх у потрібній формі.
(Київ) архітектор – київський архітектор,
(казка) істота – казкова істота.
(Італія) скульптор, (водогін) вежа, (бронза) пам’ятник, (цемент) завод, (серце) напад, (романтика) настрій, (метал) конструкція, (архітектура) справа, (диво) споруда, (політика) ситуація, (камінь) химера, (голова) архітектор, (розкіш) палац, (Ірак) шах.
Завдання 6. Слова, подані в дужках, замініть синонімами, ужитими в потрібній формі.
Довідковий матеріал: мандрувати, жити, архітектор, побудувати, родина, будівля, виробляти, застосування, працьовитий.
1. В. Городецький народився у польській (сім’я).
2. (Використання) нових будівельних матеріалів сприяло розвитку архітектури.
3. У Києві споруджено пам’ятник видатному (будівничий).
4. У Криму В. Городецький (спорудити) віллу для своєї родини.
5. В. Городецький (мешкати) у Києві на вулиці Банковій.
6. Він зробив проект фантастичної (споруди).
7. Скульптури (виготовляти) з бетону.
8. В. Городецький (подорожувати) різними країнами світу.
9. В. Городецький був (працелюбний) людиною.
Завдання 7. Прочитайте назви. Послухайте коментар викладача.
Вінницька обл., Немирів, Шолудьки, Південний Буг, вул. Банкова, вул. Хрещатик, Санкт-Петербург, Академія мистецтв, Ірак, Тегеран, Афганістан, Азербайджан, Монголія, Сімферополь, Євпаторія.
Завдання 8. Прочитайте текст. Запропонуйте свою назву тексту.
Видатний архітектор
На лівому березі Південного Бугу розташовано село Шолудьки. 10 км відділяють його від міста Немирів Вінницької області. У цьому селі в польській сім’ї народився майбутній київський архітектор В. Городецький.
Середню освіту Владислав Городецький здобув в Одесі. Навчався в Академії мистецтв у Петербурзі. Наприкінці ХІХ ст. він переїхав до Києва, де прожив майже 30 років.
Київ у цей час швидко змінювався. Було збудовано сотні багатоповерхових будинків, навчальних закладів, театрів, готелів, храмів. Використання нових будівельних матеріалів (цементу, бетону) та металевих конструкцій сприяло розвитку архітектури.
Упродовж київського періоду творчості В. Городецький здійснив десятки проектів. За кілька років працелюбний і талановитий архітектор зробив блискучу кар’єру, став багатою людиною.
У Києві за проектом В. Городецького було споруджено Музей старовини і мистецтв. Нині в цій будівлі розміщено Національний художній музей. На жаль, не всі київські будівлі В. Городецького збереглися до нашого часу. Мав видатний будівничий інтерес і до Криму. У Сімферополі він спорудив власний завод вуглекислоти і штучного льоду, а в Євпаторії – віллу для своєї родини. В. Городецький також проектував меблі, виготовляв ювелірні прикраси, моделював одяг і взуття, оформляв книги.
У Києві, на вулиці Банковій, стоїть оригіналь-ний будинок, у якому колись мешкав видатний архітектор. Цю фантастич-ну споруду називають „Будинок з химерами” (1902 – 1903 рр.). Споруда у стилі модерн має форму куба. Її фасади прикраша-ють незвичайні скульпту-ри. Це відтворені у штучному камені казкові істоти. Туристи з цікавістю розглядають їх, фотографують, розпитують про них екскурсоводів. Колись містом поширювалися чутки, начебто дитина В. Городецького потонула й це вплинуло на дивний декор будинку: камінні чудовиська начебто піднялися з глибин моря і спостерігають за життям киян. Насправді все було не так романтично. В. Городецький мав власний цементний завод і заради реклами зводив будинки зі свого бетону. У „Будинку з химерами” В. Городецький намагався показати надзвичайні пластичні властивості цементу.
Справжній зоопарк прикрасив будинок на вулиці Банковій: слони, риби, орли, дельфіни, жаби, крокодил та інші істоти. Їх виготовив із бетону за малюнками В. Городецького знаний італійський скульптор Еліо Саля. Цей будинок-казка вже понад 100 років прикрашає Київ.
Здавалося, що В. Городецький був улюбленцем долі. Проте політична ситуація в Україні змінилася. Втративши своє майно, 1920 року Городецький разом із дружиною емігрував до Польщі. За його проектами там було споруджено ринок, електростанцію, водогінні вежі.
1928 року В. Городецького запросили в Іран працювати головним архітектором компанії, яка будувала залізниці. У Тегерані В. Городецький спорудив театр, вокзал, розкішний палац для шаха, комфортабельний готель. Ці будівлі збереглися до наших днів.
Помер В. Городецький 1930 року від серцевого нападу у спорудженому ним готелі, далеко від України. Видатного архітектора поховали в Тегерані.
В. Городецький був доброю, товариською, високоосвіченою людиною. Він подорожував Монголією, Східною Африкою, Азербайджаном, Афганістаном та Іраком. Свої подорожі він описав у книзі „У джунглях Африки. Записки мисливця”, до якої зробив цікаві малюнки.
Людина живе, поки її згадують. Архітектор В. Городецький нагадує про себе творами – унікальними будівлями в Україні, Польщі, Ірані. Одну з вулиць Києва названо вулицею Архітектора Городецького. У центрі Києва будівничому встановлено пам’ятник: бронзовий Владислав Городецький п’є каву за столиком на тротуарі в пасажі (вул. Хрещатик, 15). Завітайте до нього в гості, помилуйтеся Києвом – містом, яке В. Городецький любив більше за всі міста світу.
Завдання 9. Дайте відповіді на запитання.
1. Чому вінничани вважають В. Городецького своїм земляком?
2. У якому навчальному закладі В. Городецький здобув художню освіту?
3. Скільки років прожив видатний архітектор у Києві? Чому емігрував?
4. З якими будівельними матеріалами полюбляв працювати В. Городецький?
5. Чому В. Городецького вважали улюбленцем долі?
6. Які підприємства та будинки належали В. Городецькому?
7. Коли архітектор втратив своє нерухоме майно?
8. Чому один із будинків В. Городецького в Києві названо „Будинком з химерами”?
9. Хто прикрасив будинок В. Городецького на вулиці Банковій незвичайними скульптурами?
10. У яких країнах світу побував В. Городецький?
11. Чи збереглися до нашого часу архітектурні твори видатного будівничого ?
12. Як українці вшанували память В. Городецького?
13. Де помер В. Городецький? Де був похований?
14. Що являє собою пам’ятник В. Городецькому на Хрещатику?
Завдання 10. Розкажіть про життя і творчість В. Городецького за планом.
План
1. Київський період життя та діяльності В. Городецького.
2. „Будинок з химерами”.
3. Життя видатного архітектора за кордоном.
4. Ушанування пам’яті В. Городецького.
2.6 Ани – літаки КБ Антонова
Завдання 1. Прочитайте слова, з’ясуйте їхні значення.
Лайнер, модель, планер, авіація, проект, повітря, аероклуб, аеропорт, континент, вантаж, дитинство, конструктор, авіаконструктор, льотчик, пасажир, бог, богиня, велетень.
Завдання 2. З’ясуйте значення словосполучень.
Здобувати визнання. Літальний апарат. Захопитися авіацією. Отримати премію. Встановити рекорд. Конструкторське бюро (КБ). Ставити експерименти. Експлуатувати літаки. Модифікація літака. Опанувати професію.
Завдання 3. Знайдіть антоніми.
Зміцнити, з’являтися, давній, теперішній, перший, успішно, дитинство, зникати, повільно, різні, експортувати, швидко, ослабити, сучасний, майбутній, імпортувати, однакові, останній, старість, невдало.
Завдання 4. Поясніть, яку характеристику дають літаку такі слова та словосполучення.
Комфортабельний літак, пасажирський літак, транспортний літак, красень-літак, король аеропорту, „робоча конячка”, працьовитий і надійний літак, літак-довгожитель, літак-гігант.
Завдання 5. Від іменників, поданих у дужках, утворіть прикмет-ники.
(Пасажир) літак – пасажирський літак,
(транспорт) літак – транспортний літак
(Техніка) освіта, (планер) завод, (голова) конструктор, (світ) рекорд, (конструктор) бюро, (авіація) техніка, (надія) літак.
Завдання 6. Прочитайте текст.
Ани – літаки КБ Антонова
Олег Антонов (1906 – 1984) захопився авіацією ще з дитинства. За свій перший планер хлопець отримав премію. Це зміцнило його бажання будувати нові літальні апарати. Олег здобув технічну освіту. Проекти молодого конструктора почали з’являтися один за одним, вони були оригінальними й мали визнання. У 27 років Олег став головним конструктором планерного заводу.
Він спроектував близько 30 типів планерів, на яких були встановлені численні світові рекорди. На цих планерах проходили підготовку в аероклубах майбутні льотчики. Ці планери брали участь в експериментах.
Літаки бувають різні. Є великі й комфортабельні – лайнери. Вони швидко перевозять із континенту на континет сотні пасажирів. Це королі аеропортів. А є „робочі конячки”, які працюють на малих аеродромах, обробляють поля, перевозять 10 – 20 пасажирів. Вони працьовиті й надійні, хоча зовні не дуже показні.Такий літак Ан-2 було створено 1947 року. Він став довгожителем. Іншого такого прикладу світ не знає. Ан-2 опанував 40 професій, мав 16 модифікацій. Його ще й досі будують у деяких країнах.
У другій половині ХХ ст. Конструкторське бюро Олега Антонова перевели з Росії до України. У Києві було створено новий літак Ан-8. Він був здатний перевозити 11 т вантажу. Згодом з’явилися Ан-10, Ан-12. Літак Ан-12 піднімав у повітря 20 т вантажу.
1960 року було створено АН-24. Цей літак експортували в 26 країн світу. Це світовий рекорд!
Унікальними для всієї авіації стали знамениті літаки-гіганти – Ан-22 („Антей”), випущений 1965 року, і Ан-124 („Руслан”). „Руслан” став останньою моделлю, яку розробляв О. Антонов. „Антей” міг узяти 60 т вантажу та пролетіти 5000 км. „Руслан” міг підіймати 150 т ванта-жу й доставляти його на відстань 4500 км зі швидкістю 800 – 850 км/год. Ці літаки прославили Україну в усьому світі.
Унікальна розробка КБ Антонова – Ан-225 („Мрія”). Цей літак став найбільшим транспортним літаком у світі.
Олег Антонов був не тільки видатним авіаконструктором. Це був художник, письменник, популяризатор авіації – людина широкої культури.
Завдання 7. Оберіть правильні відповіді на запитання.
1. Скільки країн світу імпортували український літак Ан-26?
а) 36 країн світу;
б) 20 країн світу;
в) 26 країн світу.
2. Яку назву має літак Ан-225?
а) „Руслан”;
б) „Мрія”;
в) „Антей”.
3. Скільки вантажу перевозить „Руслан” за один рейс?
а) 20 тонн;
б) 60 тонн;
в) 150 тонн.
4. Яку відстань пролітав з вантажем „Антей”?
а) 5000 км;
б) 4500 км;
в) 5500 км.
Завдання 8. Ознайомтеся з інформацією про імена, які стали назвами літаків О. Антонова.
Антей
Давні греки розповідали, що велетень Антей був сином богів. Антея ніхто не міг перемогти, поки його ноги були на землі. Богиня землі Гея була його матір’ю. Це вона давала Антею велику силу. Геракл убив Антея, коли відірвав його від землі.
Руслан
Таке ім’я мають татарські, українські, російські чоловіки; його значення – „лев”.
Завдання 9. Підготуйте розповідь про літаки Конструкторського бюро О. Антонова. Користуйтеся планом тексту й опорними словами.
Довідковий матеріал:отримати премію, перший планер, літальні апарати, здобувати технічну освіту, головний конструктор планерного заводу, світові рекорди, конструювати літаки, конструкторське бюро, перевозити вантаж, експлуатувати літаки, остання модель, прославити Україну, людина широкої культури.
2.7 Юрій Кондратюк
Завдання 1. Прочитайте слова, з’ясуйте їхні значення.
Космос, космонавтика, армія, фронт, документ, юнак, винахідник, астронавт, самоучка.
Завдання 2. Поясніть значення словосполучень.
Справжнє ім’я, несправжнє ім’я, засекретити ім’я вченого, космічний корабель, непроста доля, справа всього життя, міжпланетна подорож, мобілізувати до війська, демобілізувати з війська, утекти з війська.
Завдання 3. Знайдіть антоніми.
Допомогти, війна, непростий, невеликий, теоретичний, мир, немалий, довгий, завадити, нескладний, короткий, практичний, тривалий.
Завдання 4. Утворіть словосполучення.
(Практика) питання – практичне питання
(Ракети) політ, (громадяни) війна, (вітер) електростанція, (світ) війна, (Місяць) програма, (Америка) астронавти.
Завдання 5. Від іменників утворіть форму множини.
Проблема, основа, подорож, рік, військо, документ, електростанція, політ, простір, корабель, ім’я, фронт, війна, учений, праця, світ.
Завдання 6. Трансформуйте словосполучення.
Опрацювати науковий матеріал – опрацювання наукового матеріалу
Вирішити складні питання. Розв’язати нагальну проблему. Придбати нові документи. Проектувати електростанції. Створити теорію космічних польотів. Завоювати космічні простори. Використати схему. Видати невелику книгу. Визнати наукові праці вченого.
Завдання 7. Прочитайте текст.
Юрій Кондратюк
Юрій Кондратюк (справжнє ім’я Олександр Шаргей) – учений з непростою долею. Він розробляв основи космонавтики, досліджував можливості ракетного польоту в космос, розв’язував проблеми міжпланетних подорожей.
Народився він 21 червня 1897 р. у Полтаві. Під час громадянської війни (1918 – 1920 рр.) О. Шаргея мобілізували до війська, але він не мав бажання воювати й утік з армії. Юнакові допомогли придбати нові документи. Так він став Юрієм Кондратюком.
Юрій Кондратюк був талановитим винахідником. Проектував вітроелектро-станції (ВЕС). Але справою всього життя Ю. Кондратюк вважав створення теорії космічних польотів. Його невелика книга „Завоювання міжпланетних просторів” містить дуже багато рішень теоретичних і практичних питань. Саме його схему польоту на Місяць використав Джон Хуболт через 40 років після видання книги Кондратюка, коли організовував політ американських космонавтів на Місяць на космічному кораблі „Аполлон-11”. 1969 року завдяки Ю. Кондратюку на Місяці побували Ніл Армстронг і Едвін Олдрін.
Тривалий час ім’я Ю. Кондратюка було засекречено, тому нам так мало про нього відомо. Вважають, що він загинув на фронті під час Другої світової війни. Видатний учений і винахідник був самоучкою, але його праці визнані в усьому світі.
Завдання 8. Закінчіть речення.
1. Справжнє прізвище Ю. Кондратюка – ...
2. Народився вчений ...
3. Ю. Кондратюк проектував ...
4. „Завоювання міжпланетних просторів” – ...
5. Завдяки схемі польоту на Місяць, запропонованій Ю. Кондратю-ком,...
6. Вважають, що видатний учений ...
Завдання 9. Дайте відповіді на запитання.
1. Які наукові проблеми досліджував Ю. Кондратюк?
2. Чи здобув учений визнання в науковому світі?
3. Чому Ю. Кондратюка вважають людиною непростої долі?
Завдання 10. Складіть називний план тексту.
Завдання 11. Перекажіть текст за планом.
2.8 Спортивна слава
Завдання 1. Прочитайте слова, з’ясуйте їхні значення.
Балет, тренування, раунд, нагорода, досвід, кар’єра, травма, стрес, орден, премія, заробіток, гімн.
Завдання 2. З’ясуйте значення словосполучень.
Фізична вправа. Бій навкулачки. Верхова їзда. Виграти бій нокаутом. Спортивна еліта. Світовий рекорд. Веслування на байдарках. Спортивна гімнастика. Фігурне катання. Покинути сім’ю. Золота медаль. Срібна медаль. Бронзова медаль. Олімпійська делегація.
Завдання 3. Уточніть значення слів, які є назвами осіб.
Професіонал, плавчиня, фігуристка, тренер, організатор, призер, веслувальниця, легкоатлетка, переможець, чемпіон, уболівальник, олімпієць, нападник, лауреат, боксер, прибиральниця, сирота.
Завдання 4. Знайдіть антоніми.
Здоров’я, закінчуватися, закрити, найменший, давній, сила, перемога, радість, колишній, хвороба, починатися, виграти, відкрити, сучасний, слабкість, пам’ятати, сум, важкий, програти, забувати, поразка, смуток, найбільший, теперішній, легкий.
Завдання 5. Від поданих іменників утворіть форму множини.
Бій, гра, підсумок, нагорода, краса, медаль, щастя, перемога, вінничанин, премія, олімпієць, сотня, ім’я.
Завдання 6. Утворіть словосполучення.
(Бронза) медаль – бронзова медаль, (спорт) арена – спортивна арена.
(Балет) студія, (велосипед) спорт, (світ) рекорд, (гроші) премія, (вага) категорія, (футбол) уболівальник, (класика) боротьба, (фігура) катання, (Італія) команда.
Завдання 7. Прочитайте текст. Запропонуйте свою назву тексту.
Спортивна слава
Спорт – це здоров’я, сила та краса. З давніх часів у побуті українського народу були поширені фізичні вправи та ігри: бої навкулачки, біг, плавання, верхова їзда, боротьба.
Світ і досі пам’ятає видатного українця Івана Піддубного. У 1905 – 1908 роках він був чемпіоном світу з класичної боротьби серед професіоналів. 40 років виступав Піддубний на спортивних аренах і не програв жодного змагання.
Іван Піддубний Сергій Бубка
Українську спортивну еліту представляють Лариса Латиніна, Сергій Бубка, Валерій Борзов, Віталій і Володимир Клички, Андрій Шевченко та ін.
Лариса Латиніна (1934 р.) була чемпіонкою трьох Олімпійських ігор (1956, 1960, 1964). На них вона виборола 18 медалей (з них 9 золотих). Це був абсолютний світовий рекорд! Неодноразово вона ставала чемпіонкою світу й Європи. Багато років тому дев’ятирічна дівчинка з Херсона захопилася балетом. Батько Лариси загинув 1943 року. Мати, працюючи прибиральницею, чверть заробітку віддавала за навчання дочки у балетній студії, яку невдовзі закрили. Лариса присвятила себе спортивній гімнастиці. У 32 роки вона закінчила спортивну кар’єру.
Лариса Латиніна Валерій Борзов
Абсолютним чемпіоном Олімпіади 1960 р. (Рим) з гімнастики став Борис Шахлін. Він один виборов більше медалей, ніж уся французька олімпійська делегація, – чотири золоті, дві срібні й одну бронзову. Він був олімпійським чемпіоном у 1956, 1960, 1964 роках.
„Золотою рибкою” журналісти назвали плавчиню Яну Клочкову, чотириразову олімпійську чемпіонку. Перша олімпійська медаль незалежної України була здобута фігуристкою Оксаною Баюл. До цієї перемоги 16-річної спортсменки мало хто знав, що пережила ця дівчинка. Батько покинув сім’ю, коли Оксані виповнився 1 рік, а у 13 років вона стала сиротою: померла її мати, а згодом і бабуся. Тільки завдяки тренеру Оксана залишилися у фігурному катанні. Її перемоги на Олімпіаді 1994 року ніхто не чекав: організатори ігор 45 хвилин не могли знайти запис українського гімну, а прапор України почепили неправильно. Але це не затьмарило радості від першої перемоги Оксани й усієї України.
Оксана Баюл Борис Шахлін Яна Клочкова
Серед українських олімпійців є й вінничани. Під час Олімпіади у Сіднеї на змаганнях із велоспорту світовий рекорд встановив вінничанин С. Чернявський. Призерами Олімпійських ігор стали веслувальниці на байдарках Г. Балабанова і О. Череватова, легкоатлетка Н. Добринська.
Переможців Олімпіади нагороджують орденами України, грошовими преміями. Уболівальники очікують від українських олімпійців нових спортивних рекордів. Виснажливі тренування, стреси, травми, хірургічні операції – це шлях кожного спортсмена до успіху й популярності.
Мільйони футбольних уболівальників усього світу знають Андрія Шевченка. Нападник італійської команди „Мілан” і збірної України став лауреатом „Золотого м’яча” за підсумками змагань 2004 року. Прізвище футболіста стало символом України.
Перемогами боксерів Віталія і Володимира Кличків захоплюється весь світ. Позаду – сотні боїв, багато перемог. 1999 року ім’я Віталія Кличка було внесено до „Книги рекордів Гіннесса” як першого чемпіона світу в суперважкій ваговій категорії, який виграв 26 боїв нокаутом за найменшої кількості раундів.
Закінчується кар’єра спортсмена, минає слава, але залишаються вдячна пам’ять колишніх уболівальників, численні нагороди, досвід боротьби за нові рекорди.
Завдання 8. Складіть речення, поєднавши їхні частини.
|
|
Завдання 9. Дайте відповіді на запитання.
- Що дає спорт людині?
- У якому виді спорту прославив Україну Іван Піддубний?
- Скільки медалей виборола на Олімпіадах Лариса Латиніна?
- Скільки разів ставав олімпійським чемпіоном Борис Шахлін?
- Чому журналісти назвали спортсменку Яну Клочкову „золотою рибкою”?
- Хто допоміг Оксані Баюл стати олімпійською чемпіонкою?
- Хто з вінницьких спортсменів став олімпійським чемпіоном?
- Що вам відомо про спортивні успіхи Андрія Шевченка?
- Чому ім’я Віталія Кличка потрапило в „Книгу рекордів Гіннесса”?
Завдання 10. Підготуйте розповідь про спортсменів вашої країни, які брали участь в Олімпійських іграх. Використайте інформацію з Інтернету.
2.9 „Динамо”
Завдання 1. Прочитайте слова, з’ясуйте їхні значення.
Уболівальник, динамівець, одесит, нацист, німець, шахтар, гравець, тренер, чорноморець, матч, прихильність, перевага, кубок, граніт, скло, борошно, завмерти, дебютувати, арештувати, розстріляти, розгромити, пишатися.
Завдання 2. З’ясуйте значення словосполучень.
Сформувати команду, закінчити гру внічию, окупувати місто, рахунок гри, перемогти з великим рахунком, бите скло, незалежна Україна, довести свою перевагу.
Завдання 3. Послухайте коментар викладача стосовно поданих словосполучень.
Друга світова війна, Олімпійські ігри, СРСР, Радянський Союз, Кубок СРСР, майстер спорту СРСР, Суперкубок УЄФА, „Золотий м’яч”.
Завдання 4. Знайдіть антоніми.
Виграти, любов, уперше, перемога, раніше, життя, востаннє, пізніше, смерть, поразка, живий, звинуватити, програти, ненависть, виправдати, післявоєнний, мертвий, успіх, старт, невдача, фініш, довоєнний.
Завдання 5. Утворіть словосполучення.
(Іспанія) команда – іспанська команда,
(футбол) матч – футбольний матч.
(Хліб) завод, (Москва) команда, (Австрія) футболісти, (нацист) Німеччина, (спорт) змагання, (військо) частина, (Голландія) клуб, (голова) тренер, (результат) гра, (граніт) камінь, (Донецьк) клуб, (Одеса) гравці.
Завдання 6. Заповніть таблицю потрібними формами дієслів.
Я |
виграю |
переможу |
доведу |
виступлю |
Ти |
... |
... |
... |
... |
Він, вона |
... |
... |
... |
... |
Ми |
... |
... |
... |
... |
Ви |
... |
... |
... |
... |
Вони |
... |
... |
... |
... |
Завдання 7. Прочитайте текст.
„Динамо”
За часів Радянського Союзу Україна пишалася своїми футбольними клубами: донецьким „Шахтарем”, одеським „Чорноморцем”, київським „Динамо”.
Народилася київська футбольна команда 1927 року. Згодом вона прославить себе й Україну, здобуде прихильність уболівальників. 1928 року команда „Динамо” провела перший матч з одеситами. Гра закінчилася внічию – 2 : 2. Через кілька днів київські футболісти перемогли команду з Москви з рахунком 6 : 2. 1929 року відбулася перша міжнародна зустріч. „Динамо” грало з австрійськими футболістами. Тоді українці програли з рахунком 3 : 4.
1939 року розпочалася Друга світова війна. 1941 року нацистська Німеччина напала на Радянський Союз, Київ був окупований. Але спортивне життя у Києві не завмерло. Німці так само, як і українці, полюбляли грати у футбол. Гравці „Динамо” залишились у Києві. Вони працювали на хлібозаводі № 1, де було створено команду „Старт”.
У червні 1942 р. „Старт” уперше зіграв з командою однієї з німецьких військових частин і переміг із великим рахунком. Тоді німці сформували команду „PZS” із найкращих спортсменів, але вона була розгромлена з рахунком 6 : 0. Німці спробували довести свою перевагу і створили команду „Flakelf”. Київські футболісти виграли й у неї з рахунком 5 : 1.
9 серпня 1942 р. відбулася зустріч з „Flakelf”. „Старт” знову переміг – 5 : 3. Цей матч пізніше назвали „матчем смерті”. Вважали, що після перемоги київських футболістів німці відразу розстріляли їх. Насправді все було не зовсім так. Німці невдовзі арештували кількох футболістів, які працювали на хлібзаводі. Їх звинуватили в тому, що вони додавали бите скло в борошно, з якого виробляли хліб для німців. Чотирьох футболістів стратили. Живими залишилися шестеро гравців команди.
1971 року в Києві, на стадіоні „Динамо”, було встановлено пам’ятник загиблим футболістам – великий гранітний камінь із чотирма фігурами спортсменів. Після війни, 1954 року, київське „Динамо” виграло Кубок СРСР. Це був перший післявоєнний успіх.
1965 року „Динамо” дебютувало в європейських кубках. 1973 року головним тренером команди став Валерій Лобановський. Він зробив із команди клуб європейського рівня. „Динамо” – єдина команда Радянського Союзу, яка двічі вигравала Кубок кубків – 1975 і 1986 рр. 10 разів команда завойовувала звання першої команди СРСР. Гравці „Динамо” брали участь у чемпіонатах світу, в Олімпійських іграх. Вдало виступала команда на Європейських змаганнях. Динамівці здобували перемогу над славетними футбольними командами: голландським „Утрехтом”, австрійським „Рапідом”, іспанськими „Атлетико”, „Реалом” та „Барселоною”, англійським „Арсеналом”. 1975 року „Динамо” виграло Суперкубок УЄФА в боротьбі з німецькою „Баварією”.
Майстрами спорту СРСР були гравці „Динамо” Й. Сабо, В. Мунтян, Л. Буряк, О. Блохін, А. Біба. Згодом Олег Блохін став головним тренером національної команди України. 1975 року він як найкращий футболіст Європи здобув нагороду „Золотий м`яч”. Лауреатами „Золотого м’яча” стали А. Шевченко й І. Біланов.
У незалежній Україні „Динамо” досягло великих успіхів завдяки таким зіркам, як А. Шевченко, С. Ребров, О. Шовковський, А. Мілевський, О. Гусєв та інші. Уболівальники команди чекають від динамівців нових перемог, цікавої та результативної гри на футбольних полях у різних країнах світу.
Пам’ятник футболістам „Динамо”
Завдання 8. Складіть речення, поєднавши їхні частини, подані у лівому та правому стовпцях.
1) 1927 рік – ... 2) 1929 року – ... 3) 1942 року – ... 4) 1971 року – ... 5) 1986 року – ... 6) 1928 року – ... 7) 1975 року – ... |
1) відбулися матчі в окупованому Києві. 2) Олег Блохін здобув нагороду „Золотий м’яч”. 3) це рік народження команди „Динамо”. 4) „Динамо” програло австрійським футболістам. 5) „Динамо” вигравало Європейський кубок. 6) команда провела перший матч. 7) було встановлено пам’ятник розстріляним футболістам „Динамо”. |
Завдання 9. Дайте відповіді на запитання.
1. З якою командою провели перший матч гравці київського „Динамо”?
2. Як закінчився матч „Динамо” з московською командою влітку 1928 року?
3. Як закінчилася перша міжнародна гра, у якій брали участь динамівці?
4. Яку команду створили динамівці в окупованому Києві?
5. У яких матчах з німцями брали участь колишні динамівці?
6. Чому футбольний матч 9 серпня 1942 року назвали „матчем смерті”?
7. У чому нацисти звинуватили українських футболістів? Як покарали?
8. Як українці вшанували пам’ять загиблих динамівців?
9. Про які післявоєнні перемоги „Динамо” ви дізналися з тексту?
10. Хто такий Валерій Лобановський?
11. Чи були в історії футбольного клубу „Динамо” перемоги над знаними командами Європи?
12. Кого з футболістів „Динамо” ви знаєте? Чия гра вам подобається найбільше?
13. Чого чекають уболівальники „Динамо” від своєї команди?
14. За яку команду вболіваєте ви?
Завдання 10. Підготуйте розповідь про найбільші футбольні змагання вашого континенту, про найсильніші команди, про най-улюбленіших гравців.
2.10 Андрій Шевченко
Завдання 1. Прочитайте слова, з’ясуйте їхні значення.
Матч, футболка, приз, нагорода, планета, інтернет-голосування, лава, кар’єра, момент.
Завдання 2. Уточніть значення слів, які є назвами осіб.
Військовослужбовець, гравець, форвард, нападник, уболівальник, суперзірка, обожнювати.
Завдання 3. Поясніть значення словосполучень.
Збірна України з футболу, футбольна секція, численні нагороди, основний склад команди, сидіти на лаві запасних гравців, дворічний контракт, привернути до себе увагу, забити гол (м’яч).
Завдання 4. Андрій Шевченко має такі престижні нагороди, як „Золотий м’яч”, „Золота нога”. Що ви знаєте про ці нагороди?
Завдання 5. Знайдіть антоніми.
Дорослий, почати, талановитий, нападник, дорослі, основний, легко, поступово, наближати, перший, успіх, дитячий, завершити, бездарний, останній, закінчити, важко, невдача, допоміжний, віддаляти, діти, другорядний, зразу, захисник.
Завдання 6. Утворіть словосполучення.
(Футбол) секція – футбольна секція,
(Росія) команда – російська команда.
(Європа) футбол, (Лондон) команда, (Італія) уболівальники, (Київ) „Динамо”, (команда) гра, (Англія) клуб, (запас) гравці, (успіх) кар’єра, (рік) контракт, („Динамо”) футболка.
Завдання 7. Прочитайте текст.
Андрій Шевченко
У 17 років Андрій почав грати в команді київського „Динамо”, згодом надягнув на себе футболку національної збірної України. Спортивний світ визнає його суперзіркою, одним із найкращих нападників за всю історію світового футболу. Тисячі хлопців надягають футболки, на яких написані номери „7” і українське прізвище „Шевченко”. „Шева” – так Андрія звуть тисячі уболівальників.
Народився Андрій 1976 року на Київщині у сім’ї військовослужбовця. У 9 років потрапив до київської футбольної секції. У дорослому футболі Андрій з’явився 1992 року. Талановитий гравець привернув до себе увагу найкращих команд Європи. 1999 року італійський „Мілан” заплатив за Андрія 25 млн. доларів. У перший же рік перебування в Італії Шевченко став найкращим форвардом, забивши 24 м’ячі в 32 іграх. Після перших матчів за „Мілан” Шевченко став улюбленим футбо-лістом італійців. Його не просто любили – обожнювали. Разом з „Міланом” він виграв чемпіонат Італії та Лігу чемпіонів. 2004 року Андрій був визнаний найкращим футболістом Європи.
2005 року Шевченко був нагороджений „Золотою ногою”. Цей приз був присуджений йому після інтернет-голосування й прирівнювався до звання найпопулярнішого футболіста планети.
2006 р. англійський футбольний клуб „Челсі” заплатив за 29-річного нападника близько 45 млн. євро. Але гра у лондонській команді не мала такого успіху, як у „Мілані”. Українець поступово з основного складу перейшов на заміни, сидів на лаві запасних гравців.
Шевченко повернувся до „Мілану”. Грав він під номером „76” (рік народження Андрія).
2009 року Андрій підписав дворічний контракт із київським „Динамо”, де став грати під звичним сьомим номером. „Не я обирав футбол – футбол обрав мене”, – так одного разу сказав Андрій Шевченко про свою долю.
Футболіст має численні нагороди. Спливає час, наближаючи момент, коли спортсмен починає думати, де й як завершити свою кар’єру. Таких гравців, як Шевченко, замінювати важко. Тому що він такий один ...
Завдання 8. Оберіть речення, які за змістом відповідають інформації тексту.
1. Спочатку Андрій грав у збірній команді України, згодом перейшов до київського „Динамо”.
2. На динамівській футболці Андрія написаний номер „76”.
3. Народився Андрій на Одещині.
4. З дев’яти років Андрій відвідував футбольну секцію.
5. Італійський „Мілан” заплатив за Шевченка 4,5 млн. євро.
6. Андрій Шевченко – найкращий захисник.
7. 2004 року Шевченко визнали найкращим футболістом Європи.
8. У 29 років Андрій почав грати у лондонській команді „Челсі”.
Завдання 9. Дайте відповіді на запитання.
1. Як уболівальники називають Андрія Шевченка?
2. Ким був батько Андрія?
3. Коли Андрій Шевченко почав грати в італійському „Мілані”?
4. Яким був для молодого футболіста перший рік перебування в „Мілані”?
5. Як ставилися до Шевченка італійські вболівальники?
6. Коли Шевченка нагородили „Золотою ногою”?
7. Яким було перебування Шевченка в англійській команді „Челсі”?
8. Скільки років триває кар’єра футболіста?
9. Чи полюбляєте ви футбол?
10. За яку команду ви вболіваєте?
11. Хто з футболістів є вашим улюбленим гравцем?
Завдання 10. Розкажіть про визначного футболіста вашої країни (вашого континенту).
План розповіді
1. Прізвище та ім’я футболіста.
2. Основні факти біографії.
3. Початок футбольної кар’єри.
4. Набуття майстерності.
5. Футболіст і його прихильники.
2.11 Брати Клички
Завдання 1. Прочитайте слова, з’ясуйте їхні значення.
Бокс, кікбоксинг, бій, поєдинок, удар, випробування, тренування, ринг, раунд, нокаут, фітнес, секрет, жага, талант, половина, травма, молодь, намір, уподобання, настанова, обіцянка, аварія, рак, крововилив, мозок.
Завдання 2. Уточніть значення слів, які є назвами осіб.
Боксер, чемпіон, офіцер, герой, уболівальник, професіонал, любитель, прихильник, суперважковаговик, юніор, глядач, читач, політик, бізнесмен, слабак, інвалід, режисер.
Завдання 3. Знайдіть антоніми.
Важкий, однаковий, простий, попереду, окремо, короткий, хвороба, виграти, тривалий, здоров’я, перемога, разом, старший, втратити, сум, складний, позаду, поразка, дозволяти, чоловічий, радість, найкращий, упасти, легкий, різний, знайти, забороняти, гіркий, молодший, солодкий, втішений, смуток, перший, найгірший, піднятися, програти, жіночий, останній, засмучений.
Завдання 4. З’ясуйте значення словосполучень.
Любительський спорт, національний герой, шестиразовий чемпіон, здобути золоту медаль, диплом про вищу освіту, викладач фізичного виховання, кандидат наук, жага перемоги, правило життя, піти з життя, ліквідувати аварію, небезпечна зона.
Завдання 5. Утворіть словосполучення.
(Тренер) праця – тренерська праця.
(Чемпіон) звання. (Вага) категорія. (Атом) електростанція. (Професіонал) боксер. (Телевізія) програма. (Боксер) ринг. (Професія) кар’єра. (Документ) фільм. (Сім’я) життя.
Завдання 6. Замість крапок поставте потрібний прийменник (у, в, на, за, з).
1. Спортсменів знають ... усьому світі.
2. Віталій не хотів, щоб дружина ходила ... його бої.
3. Віталій старший ... Володимира ... 4 роки.
4. Він плідно працює ... бізнесі.
5. Я брав участь ... телепрограмах.
6. Володимир став чемпіоном Європи ... боксу.
7. ... Олімпіаді ... Атланті (США) Володимир здобув золоту медаль.
8. 1986 року сталася аварія ... Чорнобильській атомній електростанції.
9. Батько Кличків тривалий час перебував ... небезпечній зоні ЧАЕС.
Завдання 7. Прочитайте текст. Поясніть, у чому полягає секрет успіху братів Кличків.
Брати Клички
Віталій і Володимир Клички – видатні боксери. Їхні чемпіонські звання й нагороди піднесли авторитет українського спорту в усьому світі.
Віталій старший за Володимира на 4 роки. Їхній батько був офіцером авіації, мати працювала вчителькою. Віталій 1995 року отримав диплом про вищу освіту. Він опанував професію викладача фізичного виховання. Згодом став кандидатом наук. У бокс прийшов 14-літнім хлопцем. Захоплювався кікбоксингом, став шестиразовим чемпіоном світу з цього виду спорту. Талант, праця, жага перемоги допомогли йому швидко здобути перші перемоги. У любительському боксі він провів 210 боїв, з них 185 виграв. Майже половину цих перемог здобув нокаутом. Як боксер-професіонал провів понад 40 поєдинків і зазнав лише 2 поразки. 1999 року ім’я Віталія Кличка було внесено до „Книги рекордів Гіннесса” як ім’я чемпіона світу в суперважкій ваговій категорії, який виграв 26 боїв нокаутом за найменшої кількості раундів. В Україні Віталій став національним героєм. Його оточує любов і повага вболівальників, рідних і близьких людей. Віталій забороняв своїй дружині ходити на його бої, тому що для неї це було важким випробуванням. Проте дружина вимагала від чоловіка квиток і приходила на черговий поєдинок. Вона казала: „Я маю бути поруч. Ти повинен знати, що ми разом”. Тільки на один бій не змогла прийти люба дружина, бо народжувала в цей час другого сина. Діти Віталія пишаються своїм батьком.
Рано пішов із життя батько Кличків. Тривале перебування в небезпечній зоні під час ліквідації аварії на Чорнобильській АЕС (1986 р.) спричинило невиліковну хворобу – рак.
Небезпеки постійно чатують і на спортсменів. Бокс – це спорт не для слабаків. Це справжній чоловічий спорт. Будь-який поєдинок на рингу може стати останнім у кар’єрі боксера. Боксер може стати інвалідом через вибите око, зламаний ніс, крововилив у мозок.
Тисячі вболівальників були засмучені, коли Віталій Кличко 2006 року, після травм й операцій, повідомив, що закінчує спортивну кар’єру. А 2007 року на радість тисяч своїх прихильників він повідомив, що повертається на ринг. Попереду на Кличка-старшого чекали нові перемоги.
Віталій плідно працює у бізнесі, знає кілька європейських мов. Разом із братом Віталій створив фірму, яка організує міжнародні змагання з боксу серед професіоналів. Він добре заробляє на рекламі, бере участь у телевізійних програмах, допомагає дітям, що втратили батьків, підтримує талановиту молодь. Віталія Кличка знають як рішучого політика.
Віталій Кличко (зліва), Володимир Кличко (справа)
Всесвітня боксерська рада назвала чемпіона світу за версією WBC Віталія Кличка найкращим з-поміж суперважковаговиків.
Володимир Кличко прийшов у бокс у 13 років. 1994 року став чемпіоном Європи з боксу серед юніорів. 1996 року він здобув золоту медаль на Олімпійських іграх в Атланті (США). Володимир п’ять разів ставав чемпіоном України з боксу. Професійну кар’єру почав після перемоги на Олімпіаді-96. Він став чемпіоном світу з боксу в суперважкій ваговій категорії за версіями WBO, IBF, IBO, WBA. Здобув близько 50 перемог на рингу. 2003 року у світ вийшла кількома мовами книга братів Кличків „Наш фітнес. Прості секрети чемпіонів”. Книга стала дуже популярною. Брати завжди разом у житті, у спорті, у бізнесі. Вони – найкращі друзі. Їх вважають найінтелектуальнішими боксерами-суперважковаговиками. Брати обіцяли своїй матері ніколи не виходити на боксерський поєдинок один проти одного й дотримуються своєї обіцянки.
2012 року глядачі різних країн світу подивилися документальний фільм німецького режисера С. Денхардта „Клички”, дізналися про спортивне та сімейне життя братів, їхні уподобання, погляди, наміри.
Важкий шлях пройшли брати-спортсмени. Виснажливі тренування, гіркі хвилини поразок, фізичний біль від травм і операцій. Упав від удару – піднімайся і тримай удар! Не лежи, вставай, долаючи нестерпний біль. Боротьба триває ... Це не тільки настанова спортсменів. Це загальновідоме правило життя.
Завдання 8. Закінчіть речення.
1. Клички народилися в сім’ї ...
2. Віталій прийшов у бокс в 14 років, а Володимир – ...
3. У любительському спорті Віталій провів ...
4. Віталій забороняв своїй дружині ...
5. Зовні брати дуже схожі, проте ...
6. 2006 року Віталій повідомив про ...
7. Брати створили фірму, яка ...
8. Всесвітня боксерська рада назвала Віталія Кличка ...
9. Володимир п’ять разів ставав ...
10. Бокс – це спорт ...
11. Німецький режисер С. Денхардт зняв ...
Завдання 9. Дайте відповіді на запитання.
1. Яким видом спорту захоплювався Віталій Кличко?
2. Завдяки чому Віталій Кличко швидко став відомим боксером?
3. Скільки поєдинків виграв Віталій у любительському спорті?
4. Скільки поразок зазнав боксер-професіонал Віталій Кличко?
5. За які заслуги ім’я Віталія Кличка було внесено до „Книги рекордів Гіннесса”?
6. Чому дружина Віталія, попри заборони, відвідувала поєдинки свого чоловіка?
7. Чи обмежується спортом сфера інтересів Віталія?
8. Коли Володимир розпочав професійну кар’єру в боксі?
9. Про що розповіли читачам брати Клички у своїй книзі? Яку назву має ця книга?
10. Яку обіцянку брати Клички дали своїй матері?
11. Як ставляться брати Клички один до одного?
12. Хто створив документальний фільм про Кличків?
13. Які небезпеки чатують на спортсменів-боксерів?
14. Якого правила дотримуються брати Клички? Чи згодні ви з їхньою настановою?
Завдання 10. Складіть називний план тексту.
Завдання 11. За планом розкажіть про основні етапи спортивного життя братів Кличків.
2.12 Вождь ірокезів
Завдання 1. Прочитайте слова, з’ясуйте їхні значення.
Пілот, солдат, полісмен, митець, артист, танцівник, племінниця, онук, онука, індіанець, ірокез, вождь, плем’я, випадок, авіація, парашут, полон, табір, доля, маршрут, бомбардування, вісточка, виставка, вігвам, страва, поема, гран-прі, несправедливий, арештувати, потоваришувати.
Завдання 2. Поясніть значення складних слів.
Кіноартист, кінофільм, кінофестиваль, кіноглядач, кінотеатр, кінорежисер.
Завдання 3. Послухайте коментар викладача стосовно нижченаведених назв.
Радянський Союз, Сибір, Канада, США, оз. Онтаріо, „Експо-67”.
Завдання 4. Знайдіть антоніми.
Разом, наступний, ворог, прощатися, погодитися, тут, вітатися, чужий, окремо, прощання, попередній, нагородження, розставання, рідний, відмовитися, там, покарання, спочатку, друг, свій, смерть, зустріч, зустрічатися, завжди, життя, ніколи, наприкінці.
Завдання 5. Поясніть значення словосполучень.
Дістатися Америки, узяти в полон, збити літак, військова частина, тікати з полону, передати вісточку, радянське мистецтво, крила птаха, крила літака, крила долі.
Завдання 6. Утворіть словосполучення.
(Львів) вокзал – львівський вокзал,
(успіх) політ – успішний політ.
(Канада) ірокези, (Сибір) табори, (повітря) маршрут, (військо) частина, (залізниця) станція, (німець) полон, (нація) вбрання.
Завдання 7. Поясніть, у яких мовних ситуаціях уживають такі фрази.
Здоровенькі були! Ласкаво просимо!
Завдання 8. Доберіть до кількісних числівників збірні числівники.
Два – двоє.
Три, чотири, п’ять, шість, сім, вісім, дев’ять, десять.
Завдання 9. Прочитайте текст.
Вождь ірокезів
Пілот авіації Іван Даценко у жовтні 1943 року прощався зі своєю коханою дівчиною Марією і не знав, що ніколи вже її не побачить.
Ішла Друга світова війна. 19 квітня 1944 року під час бомбардування залізничної станції Львів-2 його літак збили вороги. Але пілот встиг вистрибнути з парашутом і вдало приземлився. Німці взяли Даценка в полон, проте він утік і повернувся до своєї військової частини. Однак наступного дня його арештували й відправили до табору в Сибір. Покарання було несправедливим. Іван зумів утекти. Їхав поїздом, а потім повітряним маршрутом дістався Канади.
Ще в німецькому полоні І. Даценко потоваришував із солдатом-ірокезом з армії США, пропонував йому разом тікати з полону, але той не погодився, лише попросив передати вісточку про нього рідному племені. Ірокез розповів, де та як розшукати його плем’я. Не маючи жодних документів, Іван знайшов канадських ірокезів біля озера Онтаріо і залишився там назавжди.
У Радянському Союзі Даценка вважали загиблим, навіть встановили йому пам’ятник. Сестра та племінниця Івана довго не вірили в його смерть. Допоміг їм розшукати Івана Даценка випадок. У Канаді на виставці „Експо-67” показували досягнення радянського мистецтва. У Канаду з Радянського Союзу приїхали 200 артистів, серед них був і відомий танцівник Махмуд Есамбаєв. Він захотів подивитися, як живуть канадські індіанці. Під час знайомства вождь ірокезів у національному вбранні раптом вимовив: „Здоровенькі були! Ласкаво прошу до мого вігваму!” Здивованого гостя пригощали індіанськими й українськими стравами. Наприкінці зустрічі гість і господар заспівали української пісні.
Вождем ірокезів виявився Іван Даценко. Він був одружений з індіанкою. Його четверо дітей знали індіанську й українську мови. Після смерті Івана Даценка вождем ірокезів став його син Джон. Онук Даценка, Іван, став полісменом, онука Ніна – журналісткою.
Про незвичайну долю українського хлопця І. Стрельцов написав поему „На крилах долі”, а відомий режисер М. Іллєнко 2009 року створив кінофільм „Той, хто пройшов крізь вогонь”. Цей фільм здобув гран-прі ІІІ Київського кінофестивалю, зацікавив багатьох глядачів.
Завдання 10. Закінчіть речення.
1. У Канаді Іван Даценко став ...
2. Кохану дівчину Івана звали ...
3. Іван попрощався з ...
4. Літак Івана німці збили ...
5. Іван потрапив у німецький ...
6. Даценко повернувся до своєї військової частини, проте ...
7. У німецькому полоні Іван потоваришував з ...
8. Іван пропонував американському солдату ...
9. Іван знайшов ...
10. Знаний танцівник Махмуд Есамбаєв хотів подивитися ...
11. Вождь ірокезів заговорив з гостем ...
12. Про незвичайну долю Даценка було написано поему ...
13. Український кінорежисер М. Іллєнко зняв фільм ...
Завдання 11. Дайте відповіді на запитання.
1. Яку професію мав Іван Даценко?
2. Що сталося з ним і його літаком 19 квітня 1944 року?
3. Звідки тікав Іван? Чому?
4. Як Іван дістався Канади?
5. З ким потоваришував Даценко в німецькому полоні?
6. Куди потрапив Іван Даценко після втечі з полону?
7. Навіщо радянські артисти 1967 року приїхали до Канади?
8. З ким зустрівся відомий радянський танцівник Махмуд Есамбаєв?
9. Що найбільше здивувало знаного танцівника?
10. Хто з митців зацікавився долею Івана Даценка, присвятивши йому свої твори?
11. Яку нагороду здобув фільм „Той, хто пройшов крізь вогонь”?
Завдання 12. Складіть називний план тексту.
Завдання 13. Випишіть із тексту опорні слова та словосполучення.
Завдання 14. Розкажіть про незвичайну долю українця Івана Даценка.