РОЗДІЛ ІІІ. МАНДРУЙТЕ УКРАЇНОЮ

3.1 Дніпро-Славутич

Завдання 1.Прочитайте власні назви. Послухайте коментар викладача.

Києво-Печерська лавра, монумент Батьківщини-матері, князь Володимир, Хрещатик, Борисфен, Славута, Славутич, Геродот, Канів, Запоріжжя, Дніпропетровськ, Дніпрогес, Херсон, Придніпров’я.

Завдання 2. Уточніть значення слів, що характеризують особу.

Воїн, трудівник, козак, поранений, вбитий, Герой Радянського Союзу.

Завдання 3. З’ясуйте значення слів.

Прислів’я, битва, шлях, подорож, довжина, орден, медаль, подія, чудовий, потужний, спраглий, господарський, видатний, стверджувати, напувати, прямувати, сполучати, згадувати, здійснювати, завдавати шкоди.

 Завдання 4. Поясніть значення складних слів.

Новобудова, гідроелектростанція, Дніпрогес, судноплавство, водо-сховище, сільськогосподарський.

Завдання 5. Трансформуйте словосполучення.

Кінотеатри Вінниці – вінницькі кінотеатри;
міста Давньої Русі – давньоруські міста.
Пляжі Києва, вулиці столиці, журнали України, історик Давньої Греції, канал Криму, міста Півночі, країни Півдня, вода Дніпра.

Завдання 6. Утворіть форми вищого і найвищого ступенів порівняння прикметників.

Сильний – сильніший – найсильніший.
Цікава подорож, головне завдання, давня традиція, довга ріка, потужна електростанція.

Завдання 7. Прочитайте текст. Поділіть його на частини. Дайте назву кожній частині.

Дніпро-Славутич

Погляньте на карту. Територію України надвоє поділяє Дніпро – третя за довжиною річка Європи. Ріка завдовжки 2200 км з’єднує три держави: Україну, Росію та Білорусь. Свої води Дніпро несе у Чорне море.
На Дніпрі стоїть Київ. Київські пляжі та парки – чудові місця відпочинку. З Дніпра можна побачити мости, Києво-Печерську лавру, пам’ятник князю Володимиру, монумент Батьківщини-матері та новобудови.
 
Пам’ятник князю Володимиру           Монумент Батьківщини-матері


Про Дніпро вперше у 5 ст. до н. е. згадує давньогрецький історик Геродот. У давнину цю річку називали Борисфеном. Її поетичні назви – Славута, Славутич. „Дніпро – батько” – стверджує українське прислів’я.
Дніпро – річка-трудівниця, що напуває та дає електрику Києву, Херсону, Дніпропетровську, Запоріжжю, Черкасам та іншим містам і селам країни. У 60-і роки минулого століття Дніпро попрямував у Крим. Мільярди кубометрів води приніс він спраглій землі. Північнокримський канал – річка, створена руками людини.
Судноплавство на Дніпрі почалося в давні часи. У 9 – 12 ст. тут проходив шлях, який сполучав країни Півночі та Півдня.
У 20-і роки минулого століття на Дніпрі почалося будівництво Дніпрогесу. На той час це була найпотужніша гідроелектростанція Європи. Тепер на Дніпрі вже кілька гідроелектростанцій, шість штучних морів. Будівництво та експлуатація гідроелектростанцій, каналів, водосховищ поліп-шили господарську діяльність, проте завдали шкоди природі. Під водою опинилися гарні села, сільськогосподарські землі.
З Дніпром пов’язано багато історичних подій. Героїчна битва за Дніпро восени 1943 року – одна з найвидатніших подій ІІ світової війни. За перемогу в цій битві 2569 солдатів і офіцерів стали Героями Радянського Союзу, десятки тисяч були нагороджені орденами та медалями. Ті, що залишилися живими, пам’ятають: дніпровська вода була червоною від крові поранених і вбитих.
Цікаву подорож Дніпром можна здійснити на теплоході. Ви побачите, як народжується ранок над Дніпром, відвідаєте музей та могилу Т. Г. Шевченка в Каневі, дізнаєтеся про історію та сучасне життя Придніпров’я. Щасливої дороги!

Завдання 8. Дайте відповіді на запитання.

  1. Коли вперше в історії згадується Дніпро?
  2. Які назви має ця ріка?
  3. Чому Дніпро називають трудівником?
  4. Які міста розташовані на берегах Дніпра?
  5. Які історичні події пов’язані з Дніпром?
  6. Що можна побачити під час подорожі Дніпром?

Завдання 9. Закінчіть речення.

  1. Найдовша річка Європи – Волга, друга – Дунай, третя –  ...
  2. Дніпро з’єднує ...
  3. Дніпро поділяє територію України ...
  4. У 20-і роки минулого століття ...
  5. У 60-і роки ХХ ст. Дніпро ...
  6. Восени 1943 року ...

Завдання 10. Складіть називний план тексту. Підготуйте розпо-відь про Дніпро.

Завдання 11. Прочитайте мікротекст. Поясніть його зміст.

Молитва хлопчика

„Господи, зроби так, щоб Дніпро впадав у Каспійське море, як я написав у контрольній роботі”.

3.2 Софіївка

Завдання 1. З’ясуйте значення слів.

Пам’ятка, мистецтво, заповідник, кошти, строк, канал, повстання, визначний, вродливий, штучний, велетенський, охороняти, відновлювати, створювати, виготовляти, конфіскувати, експлуатувати.

Завдання 2. Прочитайте правильно скорочення слів.

ХVІІІ – ХІХ ст., 160 га, м. Умань, 1929 р.

Завдання 3. До слів, поданих ліворуч, доберіть антоніми.

Північний                              знищувати
короткий                               життя
створювати                           бідняк
штучний                                надземний
смерть                                   теплий
важкий                                  південний
холодний                              довгий
підземний                              легкий
багатій                                   природний

Завдання 4. До поданих слів доберіть спільнокореневі слова.

Село, селянин, сільський, поселення, оселитися.
Парк, північ, вода, голод, хвороба, холод, подарунок, відпочинок, багатій.

Завдання 5. Подані слова запишіть у формі множини.

Парк – парки, багатій – багатії.
Рік, місто, озеро, фонтан, стіл, камінь, людина, дружина, господар, син, цар, сад, музей, місце, турист.

Завдання 6. Прочитайте текст. Складіть і запишіть план тексту.

Софіївка

Одною з визначних пам’яток паркового мистецтва ХVІІІ – ХІХ ст. в Україні є заповідник „Софіївка”. Цей диво-парк створено в місті Умань Черкаської області.
Парк „Софіївка” має площу близько 160 га. Він створювався протягом чотирьох років на кошти польського багатія Станіслава Потоцького. Будівництво паркового комплексу в такий короткий строк було здійснено тисячами селян, яких жорстоко експлуатували. Вони створювали штучні озера, прокладали канали, споруджували фонтани, виготовляли вази, лави, столи, переносили й укладали важкі камені. Один із велетенських каменів дістав назву „Камінь смерті”. Під час укладення його на майданчику він упав, загинуло багато селян. Від голоду, холоду, хвороб, важкої праці загинули сотні людей.
 
Софія Потоцька                        Станіслав Потоцький
Парк був названий „Софіївкою” на честь третьої дружини Потоцького – молодої та надзвичайно вродливої грекині Софії. Після смерті Станіслава Потоцького й Софії господарем парку став син Потоцького – Олександр.
 
Тарпейська скеля                      Павільйон Флори та фонтан „Змія”

1832 р. російський цар Микола І конфіскував парк у Олександра Потоцького за його участь у польському повстанні й подарував своїй дружині. Парк перейменували у Царицин сад.
1929 р. Уманський парк став заповідником, який охороняється державою. Була відновлена історична назва парку – „Софіївка”.
Нині „Софіївка” – це музей і улюблене місце відпочинку туристів із різних країн світу. Приїжджайте у „Софіївку”, і ви побачите Малу Швейцарію, Мертве озеро, острів Кохання, Англійський парк, підземну річку Стікс.

Завдання 7. Поясніть зміст прислів’я: „Краще один раз побачити, ніж сто разів почути”.

Завдання 8. Ознайомтеся з інформацією про Софію Потоцьку.
  
Грекиня Софія була надзвичайно вродливою жінкою. Вона мала багатьох шанувальників. Серед них був навіть фаворит російської імператриці Катерини II – Григорій Потьомкін. Ця відома авантюристка спочатку стала генеральшею, а згодом – дружиною відомого польського багатія Станіслава Потоцького. Разом з чоловіком вона подорожувала Європою, приймала від нього дорогі подарунки, проте відплатила йому, чорною невдячністю. Дізнавшись про роман Софії з пасинком, Станіслав припинив з нею стосунки і не захотів навіть попрощатися перед смертю. Після смерті Потоцького Софія стала господинею уманського маєтку. Вона матеріально забезпечила своїх дітей, допомагала бідним сім’ям. Удові Потоцького належали тисячі селян, багаті українські землі, палац, коштовності, картинна галерея. Наприкінці життя Софія мешкала закордоном: у Петербурзі, в Берліні. Після смерті була похована в Умані.

Завдання 9. Розкажіть про маєток „Софіївка” та його власників.

Завдання 10. Розкажіть про визначні місця вашої країни й вашого міста.

3.3 Чорне море

Завдання 1. З’ясуйте значення слів.

Хмара, колір, резиденція, карбованець, курорт, порт.

Завдання 2. Прочитайте власні назви та запишіть їх. Послухайте коментар викладача.

Грузія, Румунія, Болгарія, Туреччина, Атлантичний океан, Азовське море, Дністер, Дніпро, Дунай, Південний Буг, Ялта, Лівадія, Гурзуф, Феодосія, Євпаторія, Севастополь, Керч, ООН, Ялтинська конференція, Аю-Даг, Сталін, Рузвельт, Черчілль.

Завдання 3. Доберіть антоніми до слів.

Південний, нижчий, західний, найкращий, найтепліший, останній, холодний, штучний, колишній.

Завдання 4. До виділених слів доберіть спільнокореневі слова, поясніть їхні значення.

Морська держава, солоність води, піщаний пляж, цінні види риб, світова культура, літня резиденція царя, мінеральна вода, царська сім’я, індустріальний центр, післявоєнна політика, розважальний заклад, архітектурна пам’ятка.

Завдання 5. Поясніть фразеологізм. Складіть із ним речення.

Працювати не складаючи (не покладаючи) рук.

Завдання 6. Зверніть увагу на використання в тексті конструкцій з просторовим значенням (поблизу чого, на півдні чого, на заході чого, на глибині, на березі, біля чого, сюди).

Завдання 7. Прочитайте текст.

Чорне море

Україна – морська держава. На півдні вона має вихід до Чорного та Азовського морів.
Чорне море омиває береги України, Росії, Грузії, Румунії, Болгарії, Туреччини. Воно є частиною Атлантичного океану. Нам відома ціла низка „кольорових” морів: Жовте, Біле, Червоне. Чорним море буває, коли небо закривають сірі хмари. Синього кольору воно набуває від блакиті неба. Дніпро, Дунай, Дністер, Південний Буг несуть йому свої води. Це глибоке море частину води віддає Середземному морю, рівень якого на 10 см нижчий, ніж у Чорному. На глибині до 50 м море має солоність удвічі меншу, ніж в океані. Приблизно з глибини 200 м води моря насичені сірководнем, який убиває морські організми.
У холодні зими поблизу північних берегів море замерзає. Улітку воно вабить до себе теплою водою (від +23º до +28º), піщаними пляжами. У наш час великого значення набуває проблема збереження багатств Чорного моря. Ведеться штучне розведення цінних видів риб.
На березі Чорного моря розташовані десятки курортів. Ялта (від грецького слова „ялос” – берег) – один з найкращих світових курортів, місто квітів. Поблизу Ялти розташована Лівадія – колишня літня резиденція російських царів. Останній приїзд царської сім’ї в Лівадію коштував 105523 крб. Щоб заробити такі гроші, 6 тис. робітників повинні були місяць працювати не складаючи рук. У Лівадії на початку 1945 року відбулася Кримська (Ялтинська) конференція керівників трьох союзних держав (СРСР, США й Великобританії): Сталіна, Рузвельта і Черчілля. Вона визначила післявоєнну політику цих держав у Європі, вирішила питання про створення ООН.
 
Сталін, Рузвельт і Черчілль                     Микола II і його сім’я
Гурзуф – найтепліше місце на півдні Криму. У Гурзуфі, біля гори   Аю-Даг, створено Міжнародний дитячий центр „Артек”. Тут навчаються, відпочивають і лікуються діти з різних країн світу.
Алушта – гарне місто, курорт. Приваблює туристів пляжами, розважальними закладами.
Феодосія – місто-порт на сході Криму, з піщаними пляжами та лікувальними водами. Історія міста налічує 2500 років.
Євпаторія – старовинне місто на заході Криму, один з найкращих дитячих курортів. Має багато архітектурних пам’яток.
Одеса, Севастополь, Керч – великі порти, індустріальні та культурні центри півдня України, мають багату історію, уславилися архітектурними пам’ятками.

        
Гора Аю-Даг                                          Пам’ятник затопленим Кораблям

Завдання 8. Знайдіть у тексті відомості про солоність води Чорного моря, про температуру води.

Завдання 9. Знайдіть у тексті пояснення, чому на великій глибині моря немає живих організмів.

Завдання 10. Прочитайте речення. Визначте, до якої частини тексту можна їх додати.

  1. У морі живуть понад 160 видів риб.
  2. Площа моря – 422 тис. км 2.
  3. Найбільша глибина моря – 2210 м.
  4. У межах України довжина берегової лінії становить понад 1500 км.
  5. Температура води у відкритому морі взимку від +6º до +8ºС.

Завдання 11. Дайте відповіді на запитання.

  1. Чому Україну вважають морською державою?
  2. Які країни чорноморського регіону вам відомі?
  3. Як можна зберегти природні багатства Чорного моря?
  4. Які кримські міста вважають найкращими українськими курортами?

Завдання 12. Розкажіть про найкращі курорти вашої країни.

3.4 Дива кримської природи

Завдання 1. Прочитайте слова, зясуйте їхні значення.

Диво, чудо, півострів, светр, набережна, колекція, шторм, хвиля, подорож, селище, дельфінарій, акваріум, дайвінг, обсерваторія, троянда, кактус, курорт.

Завдання 2. Прочитайте назви. Послухайте коментар викладача стосовно цих назв.

Ялта, Рив’єра, Кизил-Коба (Червона печера), Роман-Кош, селище Нікіта, Карадаг, Севастополь, Алушта, селище Наукове, Тихий океан, Атлантичний океан, Індійський океан.

Завдання 3. Уточніть значення слів, які є назвами осіб.

Екскурсант, відвідувач, ялтинець, інструктор, глядач, любитель.

Завдання 4. Зясуйте значення слів, які є назвами тварин.

Дельфін, зебра, верблюд, ведмідь, мавпа, тигр, лев, крокодил, черепаха, морська собачка, морський кіт, морська корова, морський дракончик.

Завдання 5. Зясуйте значення складних слів.

Водоспад, турфірма, телескоп, теплохід, зоопарк, астрофізичний.

Завдання 6. Знайдіть антоніми.

Улітку, спочатку, головний, підніматися, найбільший, найнижчий, наприкінці, підземний, цікавий, шкода, слабкий, найвищий, наземний, нудний, разом, сильний, відпочинок, найменший, другорядний, праця, підводний, узимку, опускатися, надводний, окремо, користь.

Завдання 7. Іменники, подані в дужках, замініть спільно-кореневими прикметниками. Утворіть словосполучення.

(Крим) природа – кримська природа,
(південь) берег – південний берег.
(Війна) потреби, (оптика) телескоп, (гора) вершина, (південь) та (північ) країни, (наука) містечко, (таємниця) печери, (спека) літо, (примор’я) міста, (Нікіта) (ботаніка) сад, (турист) об’єкт, (екзотика) тварини, (чудо) настрій, (море) повітря, (Карадаг) дельфінарій, (ніч) небо, (курорт) місто, (Алушта) та (Севастополь) акваріуми, (Ялта) зоопарк, (місце) обсерваторія, (Індія) і (Китай) зали.

Завдання 8. Від іменників утворіть форму множини.

Півострів, людина, озеро, море, чудо, природа, місто, селище, готель, ялтинець, гість, пляж, колекція, мешканець, квітка, дерево, душа, тіло, теплохід, хвиля, дельфінарій, небо, обсерваторія.

Завдання 9. Прочитайте текст. Знайдіть відповідь на запитання: „Чим приваблює туристів кримська земля?”

Дива кримської природи

Півострів Крим – улюблене місце відпочинку багатьох людей з усього світу. Вони подорожують у горах і лісах, милуються парками, озерами і річками, купаються в Азовському і Чорному морях.
На півдні острова височіють Кримські гори. Найвища гірська вершина – Роман-Кош (1545 м). Туристи залюбки підіймаються в гори, щоб побачити величні водоспади й таємничі печери з підземними річками. Кизил-Коба (Червона печера) – одна з найбільших в Україні. Довжина її підземних коридорів сягає 20 км, а глибина – 135 м. Хочете помилуватися Індійським і Китайським залами печери – надягайте куртку або теплий светр. Навіть спекотного літа температура в цих залах близько +9 градусів. У Криму майже тисяча печер, проте лише кілька з них облаштовані для екскурсантів. Ці печери – справжні чудеса кримської природи.
Головне курортне місто Криму – Ялта. Наприкінці ХІХ ст. Ялту стали називати російською Рив’єрою. Улітку життя в Ялті концентрується на набережній. Повз дорогі магазини, готелі й ресторани гуляють ялтинці та гості міста, дихають цілющим морським повітрям, відпочивають на пляжі.  Неподалік від Ялти, в горах, розташований приватний зоопарк „Казка”. У його колекції близько тисячі тварин 130 видів: мавпи, ведмеді, тигри, леви, зебри, верблюди та ін. Усіх мешканців зоопарку можна годувати й фотографувати. Спілкування з екзотичними тваринами забезпечить вам чудовий настрій.
Любите квіти й дерева – їдьте у Нікітський ботанічний сад. Це чудовий парк поблизу Ялти, де зібрано 18000 видів різних рослин. Там ви зможете оглянути колекції троянд,  кактусів, різноманітні дерева з південних і північних країн світу. Щороку Нікітський ботанічний сад відвідують близько 1,5 млн. туристів. Кримські парки унікальні. Вони лікують душу й тіло людини.
Цікавими й незабутніми є морські прогулянки на теплоході. Коли ж на морі шторм, краще відмовитися від подорожі. На Чорному морі бувають дуже сильні шторми. Хвилі заввишки 8 метрів можуть завдати шкоди кораблям, що перебувають у морі, спорудам на набережних приморських міст і селищ.
Біля гір Карадагу за радянських часів було створено центр підготовки дельфінів для воєнних потреб. Тепер Карадазький дельфінарій – популярний туристський об’єкт. Тут дельфіни співають, танцюють, грають із глядачами, малюють. У Криму є кілька дельфінаріїв. У Севастополі й Алушті працюють акваріуми, які являють собою кілька залів для демонстрації різноманітних видів риб Тихого, Індійського й Атлантичного океанів. У великих акваріумах ви побачите морську собачку і морського кота, морську корову і морського дракончика, черепах і крокодилів та інших тварин. Цікавитеся дайвінгом? Разом із досвідченим інструктором ви зможете побачити підводний світ. Мрієте про поїздку в гори на конях? Турфірми подбають про це і ви зможете оглянути гірські вершини і водоспади.  
Хочете помилуватися нічним кримським небом? Їдьте на екскурсію у селище Наукове. Там працює найбільша в Україні Кримська астрофізична обсерваторія. На території наукового містечка близько 20 телескопів, з‑поміж них є один із найбільших в Європі оптичних телескопів.
У Криму є все для повноцінного відпочинку: мальовничі гори й тепле море, комфортабельні готелі та пляжі, парки й сади, мінеральні води, цілюще морське повітря та щедре сонце.

Завдання 10. Закінчіть речення.
 1. Найвища вершина Кримських гір – ...
2. Кизил-Коба – одна з ...
3. У Криму близько тисячі печер, проте ...
4. Головне курортне місто Криму – ...
5. Зоопарк „Казка” розташований ...
6. Нікітський ботанічний сад – це ...
7. Біля гір Карадагу за Радянських часів ...
8. Алуштинський і Севастопольський акваріуми ...
9. Інструктор з дайвінгу покаже вам ...
10. У селищі Науковому працює ...
11. У Криму є все для повноцінного відпочинку ...

Завдання 11. Дайте відповіді на запитання.
 1. Чим приваблює туристів Кримська земля?
2. Які дива природи бачать туристи в Кримських горах?
3. Чому Ялту наприкінці ХІХ ст. почали називати російською Рив’єрою?
4. Скільки видів тварин мешкає у ялтинському зоопарку „Казка”?
5. У якому парку зібрано великі колекції квітів?
6. Як природа Криму лікує душу й тіло людини?
7. Який вид транспорту використовують любителі морських прогулянок?
8. Чи бувають на Чорному морі шторми?
9. Що являють собою кримські дельфінарії? Де вони розміщуються?
10. Що цікавить відвідувачів Севастопольського й Алуштинського акваріумів?
11. Чи любите ви гірські прогулянки? Чи подобається вам канатна дорога? Чи їздили ви у гори на конях?
12. Що пропонують турфірми екскурсантам у селищі Науковому?
13. Скільки телескопів є в місцевій обсерваторії?
14. Які місця Криму ви відвідали б у першу чергу?

Завдання 12. Складіть називний план тексту.

Завдання 13. Розкажіть за планом про природу Кримського півострова.

Завдання 14. Підготуйте розповідь про природні дива вашої країни, вашого міста.

3.5 Палаци Криму

Завдання 1. Прочитайте слова, зясуйте їхні значення.

Курорт, санаторій, дача, резиденція, вітальня, мечеть, гарем, конференція, ластівка, гніздо, виноградник, окраса, скеля, шедевр, мить, катастрофа, сльоза, напис, експонат.

Завдання 2. Уточніть значення слів, які є назвами осіб.

Відвідувач, курортник, екскурсант, керівник, архітектор, будівельник, реставратор, імператор, хан.

Завдання 3. Прочитайте слова. Послухайте коментар викладача.

Російська імперія, М. С. Воронцов, Лівадія, Кримська конференція 1945 р., Бахчисарай, Аллах.

Завдання 4. Поясніть значення складних слів, абревіатур.

Білосніжний лев, мальовничий водоспад, сильний землетрус, сорокаметрова скеля, СРСР, Великобританія, США.

Завдання 5. Зясуйте значення словосполучень.

Стояти на варті, архітектурний ансамбль, архітектурна емблема Криму, край скелі, запобігти катастрофі, будинок відпочинку, атмосфера комфорту, куточок землі, фасад будівлі, численні документи, розкішний палац, оригінальна дача.

Завдання 6. Знайдіть антоніми.

Найбагатший, широкий, вхід, дорогий, яскравий, величезний, найкращий, засинати, переможець, пекло, маленький, вузький, створювати, тьмяний, там, тоді, дешевий, найгірший, вихід, прокидатися, теплий, найбідніший, знищувати, переможений, тут, холодний, рай, зимовий, тепер, старовинний, мить, літній, вічність, сучасний.

Завдання 7. Замість іменників, поданих у дужках, поставте спільнокореневі прикметники, утворіть словосполучення.

(Казка) місце – казкове місце,
(Лівадія) палац – Лівадійський палац.
(Південь) сонце, (екзотика) природа, (рай) куточок, (літо) резиденція, (природа) багатства, (чудо) парк, (архітектура) шедевр, (Англія) архітектори, (мармур) скульптури, (зима) сад, (Китай) кабінет, (Воронцов) палац, (схід) країна, (Італія) дворик, (імператор) сім’я, (політика) питання, (ластівка) гніздо, (історія) документи.

Завдання 8. Заповніть таблицю потрібними формами кількісних числівників.

Відмінок

-

-

Називний

сто шістнадцять

сто пятдесят

Родовий

...

...

Давальний

...

...

Знахідний

...

...

Орудний

...

...

Місцевий

...

...

Завдання 9. Прочитайте текст. Зверніть увагу на основні архітектурні памятки Криму.

Палаци Криму

Екзотична природа, яскраве південне сонце, тепле море зробили Крим райським куточком Російської імперії. Крим поступово ставав популярним курортом, тут з’являлися літні резиденції найбагатших і найвпливовіших людей Росії.
Видатний політичний діяч М. С. Воронцов цінував красу та природні багатства Криму. Завдяки йому на кримській землі в ХІХ ст. з’явилися облаштовані дороги, доглянуті виноградники, сади, парки, чудові палаци. Свій палац Воронцов побудував на Південному березі Криму. Цей архітектурний шедевр створили англійські архітектори. Від палацу до моря ведуть широкі сходи з шістьма білосніжними мармуровими левами, які сплять, прокидаються та стоять на варті біля входу в будинок. У палаці 150 розкішних кімнат, прикрашених картинами й дорогими меблями. Відвідувачі можуть помилуватися зимовим садом, китайським кабінетом,
 
Воронцовський палац                                     М. С. Воронцов
блакитною вітальнею. Південний фасад будівлі схожий на східний палац або мечеть. Над входом у палац – напис: „Немає переможця окрім Аллаха!”. Навколо палацу – величезний парк із фонтанами, озерами, водоспадами. У палаці відкрито музей, що налічує 11 тисяч експонатів.
До селища Лівадія туристи приїжджають подивитися літню резиденцію російських імператорів. У Великому палаці 116 чудових залів і затишних кімнат. Є арабський та італійський дворики. Тепер у палаці працює музей, який розповідає про життя імператорської сім’ї в Криму. 1945 року в Лівадійському палаці проходила Кримська конференція. Керівники трьох держав – СРСР, США й Великобританії – вирішували важливі політичні питання. У музеї зберігаються численні документи, пов’язані з цією подією.
 
Лівадійський палац                                 Фрагмент інтер’єру палацу
Старовинний Ханський палац прикрашає місто Бахчисарай. Тут усе незвичайно, як у східній казковій країні. Архітектурний ансамбль створювався з XVI до XVIІІ ст. Туристи можуть оглянути мечеті, гарем, фонтан сліз.
Палац „Ластівчине гніздо” був зведений 1912 р. Він став архітектурною емблемою Криму. Невелика будівля палацу стоїть на краю сорокаметрової скелі. Під час землетрусу 1927 року частина скелі обвалилася, палац будь-якої миті міг упасти в море. Будівельники й реставратори запобігли катастрофі, казковим палацом і досі милуються тисячі екскурсантів. Найкращі архітектори створювали розкішні палаци й оригінальні дачі видатних людей Російської імперії. Це М. Краснов, Ф. Ельсон, О. Вегенер та інші. Більшість цих будівель збереглася до наших днів і є окрасою Криму. У деяких із них розмістилися будинки відпочинку й санаторії, а в деяких відкрилися музеї. Там зберігаються унікальні історичні документи, старовинні книги та картини, атмосфера тепла й комфорту.

 

 

Завдання 10. Утворіть речення, поєднавши частини речень, подані в лівому та правому стовпцях.

1. Завдяки М. Воронцову
2. У Лівадійському палаці
3. Палац „Ластівчине гніздо”
4. Воронцовський палац
5. У Воронцовському палаці
6. Ханський палац

1. 150 розкішних кімнат.
2. в Криму облаштували дороги, посадили чудові виноградні сади й парки.
3. проходила Кримська конференція 1945 року.
4. 116 чудових залів і затишних кімнат.
5. зводили англійські архітектори.
6. є окрасою кримського міста Бахчиса-рай.
7. є архітектурною емблемою Криму.

Завдання 11. Дайте відповіді на запитання.
 1. Які курорти в Україні є найкращими?
2. Коли Кримський півострів став привабливим для курортників?
3. Де збудований Воронцовський палац?
4. Що цікавить відвідувачів Воронцовського палацу?
5. Які елементи східної культури вплинули на архітектуру Воронцовського палацу?
6. Хто мешкав у лівадійських палацах?
7. З якими історичними подіями пов’язаний Великий палац у Лівадії?
8. Хто мешкав у Бахчисарайському палаці?
9. У який період було створено архітектурний ансамбль Бахчисарая?
10. У чому полягає унікальність архітектури палацу „Ластівчине гніздо”?
11. Які архітектори створювали чудові архітектурні ансамблі Криму?
12. Як використовують у наш час найкращі кримські палаци?

Завдання 12. Складіть називний план тексту.

Завдання 13. Розкажіть про найпопулярніші архітектурні памятки Криму.

Завдання 14. Розкажіть про будівлю, яка є архітектурною емблемою вашої країни.

3.6 Фонтан сліз. Кримська легенда

Завдання 1. Прочитайте слова та з’ясуйте їхні значення.

Жорстокість, господар, влада, горе, слава, вік (віки), гарем, невільниця, мармур, пелюстка, троянда.

Завдання 2. Прочитайте словосполучення й речення. Поясніть, як ви їх розумієте.

Кам’яне серце; залізне серце; сльози любові.
Смерть забрала її. Заплакало серце кров’ю.

Завдання 3. Прочитайте словосполучення. Поясніть їхні значення.

Прекрасна, як сонце; добра, як мати; ніжна, як ранок; ласкава, як дитя; зачахла, як квітка без сонця.

Завдання 4. Утворіть іменники від прикметників.

Народний – народність.
Жорстокий, радісний, ніжний, щирий, злий.

Завдання 5. Утворіть ступені порівняння прикметників.

Дорогий – дорожчий – найдорожчий.
Красивий, добрий, лагідний, ніжний, сумний, сильний.

Завдання 6. Запишіть пари антонімів.

Добрий, грубий, поганий, ніжний, великий, сильний, запитувати, малий, молодий, життя, радісний, старий, сумний, злий, красивий, смерть, слабкий, живий, сумувати, любов, горе, мертвий, радіти, ненависть, щастя, відповідати, потворний.

Завдання 7. Прочитайте легенду „Фонтан сліз”.

Фонтан сліз

Сильним та жорстоким був хан Крим-Гірей. Його жорстокість була більша за його силу. Як став хан господарем, то вирізав усіх хлопчиків, щоб ніхто не мріяв про владу, доки він живий.
Найважливішими у житті хана були слава і влада. Радів хан з того, що люди бояться його.
У кожної людини є серце: нехай кам’яне, нехай залізне. Постукаєш – і камінь відповість, і залізо задзвенить. У народі казали, що у хана Крим-Гірея немає серця.
Але час змінює людину. Став старим хан, стало слабким його серце – увійшла в нього любов. Одного разу до гарему хана привезли невільницю, маленьку худеньку дівчину. Звали її Деляре. І вперше за все життя покохав хан, відчув, що серце може боліти. У неволі дівчина прожила недовго, зачахла, як квітка без сонця.
Заплакало серце хана кров’ю. Викликав хан майстра Омера і наказав:
– Зроби так, щоб камінь через віки проніс моє горе, щоб камінь плакав, як плаче чоловіче серце.
Запитав майстер:
– Гарна була дівчина?
На що хан відповів:
– Вона була молода. Вона була прекрасна, як сонце, добра, як мати, ніжна, як ранок, ласкава, як дитя. Нічого поганого про неї не можна сказати, а смерть забрала її.
Слухав Омер і гадав: „Як зробити з каміння людську сльозу? Але якщо заплакало серце хана, заплаче й каміння. Якщо є у хана душа, повинна бути й у каменя. Камінь розповість, якими бувають чоловічі сльози. Моїх сліз ніхто не бачив. Усе забрав хан у мене: рідну землю, сім’ю, ім’я. Це будуть сльози його любові та мого життя”.
На мармурі вирізав Омер пелюстки троянди, а в середині око, з якого котиться сльоза, набігає в чашу, переповнює її, котиться в іншу чашу. Плаче день і ніч фонтан. Несе через століття любов і горе, життя і смерть.

Завдання 8. Дайте відповіді на запитання.

  1. Що було найважливішим у житті хана?
  2. Яким було серце у хана?
  3. Які зміни відбулися у житті хана після зустрічі з Деляре?
  4. Що сталося з Деляре?
  5. Який наказ дав хан майстру Омеру?
  6. Як майстер змусив плакати камінь?

Завдання 9. Перекажіть легенду „Фонтан сліз”.

Завдання 10. Згадайте легенди, пов’язані з історією вашого краю. Підготуйте цікаві розповіді.

3.7 Подорож у Карпати

Завдання 1. Прочитайте слова, зясуйте їхні значення.

Рівнина, ураган, джерело, озеро, вершина, заповідник, регіон, ведмідь, форель, фтор, йод, стела, писанка, легенда, постать, експозиція, подорож, небезпека.

Завдання 2. Прочитайте власні назви. Послухайте коментар викладача.

Державний Прапор і Державний Герб України, Українські Карпати, Гімалаї, Кордильєри, г. Говерла, оз. Синевир, м. Коломия.

Завдання 3. Зясуйте значення словосполучень.

Мінлива погода. Виходити (вийти) з берегів. Порушити заборону. Скинути з гори камінь. Пори року. Насолоджуватися життям. Необачні туристи.

Завдання 4. Знайдіть антоніми.

Високий, збільшитися, експортувати, навесні, дозволити, зменшитися, чистий, багач, восени, мертвий, низький, обмежений, заборонити, бідняк, молодий, брудний, найвищий, літній, юний, вузький, сильний, імпортувати, старий, безмежний, засміятися, найнижчий, швидко, знищувати, зранку, з’явитися, слабкий, повільно, зимовий, зникнути, зустріч, різний, створювати, широкий, звечора, дозвіл, однаковий, розлука, гарний, покохати, живий, заплакати, прощання, потворний, розлюбити, заборона.

Завдання 5. Поясніть значення складних слів.

Мікроелементи, водоспад, екскурсовод, блакитноокий.

Завдання 6. Утворіть словосполучення.

(Річка) вода – річкова вода.
(Гора) держава, (ліс) регіон, (дерево) скульптури, (зима) відпочинок, (місце) жителі, (мінерал) вода, (природа) аптека, (море) око, (батько) заборона, (музей) експонати, (джерело) вода.

Завдання 7. Правильно прочитайте словосполучення з числів-никами.

95% території, 1200 – 1400 м, 2061 м, 1996 року, 20% усіх лісів, близько 800 джерел, з XV ст., 989 м, 22 м.
Завдання 8. Утворіть словосполучення.

 

Покохати кого
Встановити що
Брати воду з чого
Лікувати кого
Зустріти кого
Зустрічатися з ким
Порушити що
Скинути з чого
Жити поблизу чого
Милуватися чим
Виготовляти з чого

Хворі
Наказ
Природа
Дівчина
Дерево
Ліс
Стела
Заборона
Річка
Скеля
Джерело
Скульптура
Хлопець
Гора
Озеро

Завдання 9. Прочитайте текст.

Подорож у Карпати

Україна не гірська держава. Понад 95% її території – це рівнини. Але все ж таки гори є, хоча й не такі високі, як Гімалаї чи Кордильєри.
Українські Карпати – молоді гори. Вони утворилися понад мільйон років тому. Середня висота Українських Карпат сягає 1200 – 1400 метрів. Найвищою вершиною є гора Говерла (2061 м).
1996 року висота Говерли збільшилася на 5 метрів, бо там з’явилася стела, на якій зображено Державний Прапор і Герб України. Карпати – лісистий регіон. Там зосереджено 20% усіх українських лісів.


 

Гори Карпати

У Карпатах туристи мають безмежні можливості для літнього й зимового відпочинку. Карпатська погода дуже мінлива: зранку світить сонце, а через кілька годин може піти сильний дощ. Швидко течуть карпатські річки. Вони ніжно співають навесні, коли у горах тане сніг. Але ці вузенькі річки можуть виходити з берегів, знищуючи все на своєму шляху: мости, будинки, дерева ... Таке буває після сильних дощів. У Карпатах багато гірських водоспадів. Понад 800 джерел мінеральних вод знайдено в Українських Карпатах. Це справжня природна аптека для лікування багатьох хвороб. Мінеральні води містять до 20 потрібних для здоров’я людини мікроелементів: фтор, йод, метали та ін. Лікувальні води з Карпат почали вивозити у різні країни Європи з 15 ст. Тепер карпатські мінеральні води експортують у США, Канаду, європейські країни.
„Морське око Карпат” – так називають озеро Синевир. Воно розташоване на висоті 989 м над рівнем моря. Озеро завглибшки 22 м. У ньому плаває форель – риба, яка може жити тільки в дуже чистій воді. На березі озера ви побачите дерев’яні постаті дівчини Сині та хлопця Вира. Про них розповідають легенду. У місцевого багача була юна й гарна дочка Синь. Якось блакитноока красуня зустріла в лісі хлопця Вира. Молоді люди покохали один одного. Проте батько Сині заборонив зустрічі закоханих. Але дочка порушила батьківську заборону, і тоді багач наказав убити Вира. На хлопця згори скинули великий камінь. Коли Синь побачила мертвого Вира, гірко заплакала. Плакала так довго, що від її сліз утворилося озеро, яке люди назвали іменем закоханих. Поблизу озера ви побачите заповідник, де живуть ведмеді. Неподалік Синевира є унікальний Музей лісу.
     
Високогірне озеро Синевир                                  Ведмідь

Щоб помилуватися природою, ви можете сісти на „Карпатський трамвай”. Ліс, гори, річкова вода, гірське повітря додадуть вам здоров’я.
Коли поїдете в Коломию, екскурсовод покаже вам Музей писанки. Будівля музею має форму величезного розписаного яйця. Усередині розміщується експозиція з кількох тисяч писанок, виготовлених не тільки в Україні, а й у Польщі, Білорусі та інших країнах.
Приїжджайте в Карпати будь-якої пори року, відпочивайте, насолоджуйтеся життям.


„Карпатський трамвай”                                   Музей Писанки     

Завдання 10. Закінчіть речення.
1. Українські Карпати не такі високі, як ...
2. Середня висота Українських Карпат сягає ...
3. Найвища вершина Українських Карпат – ...
4. 1996 року на Говерлі встановили 5-метрову стелу, на якій зображено ..
5. Після сильних дощів карпатські річки ...
6. Карпатську мінеральну воду п’ють не тільки українці, а й ...
7. Форель живе в ...
8. У Коломиї працює ...
9. Кілька тисяч писанок ...

Завдання 11. Дайте відповіді на запитання.
 1. У яких регіонах України є гори?
2. Коли утворювалися Українські Карпати?
3. Яка гора є найвищою в Українських Карпатах?
4. Коли в Карпатах краще відпочивати: узимку чи влітку?
5. Якою є погода в горах?
6. Які особливості мають карпатські річки?
7. Скільки джерел мінеральних вод знайдено в Українських Карпатах?
8. Де застосовують джерельну карпатську воду?
9. Яка легенда пов’язана з озером Синевир?
10. Які карпатські музеї відвідують туристи з різних країн світу?
11. Що ви побачите, якщо будете кататися на „Карпатському трамваї”?
12. Чи подобається вам відпочивати у горах?
13. Що ви порадите брати з собою туристам, які йдуть у гори?
14. Яка небезпека загрожує в горах необережним туристам?

Завдання 12.  Перекажіть текст за планом.
                             
План тексту
1. Українські Карпати – молоді гори.
2. Гора Говерла.
3. Капризи карпатської погоди.
4. Гірські річки й озеро Синевир.
5. Легенда про трирічне кохання Сині й Вира.
6. „Карпатський трамвай”.
7. Місто Коломия.

Завдання 13. Розкажіть про найпопулярніші гірські курорти вашої країни, вашого континенту.

План розповіді

  1. Назва курорту.
  2. Географічні відомості про курорт.
  3. Послуги туристських фірм.
  4. Культурне життя курортного краю.

Опорні слова для переказу: найвища вершина, лісистий регіон, можливості для літнього й зимового відпочинку, мінлива погода, вузька річка, виходити з берегів, знищувати мости й будинки, гірські водоспади, високогірне озеро, дерев’яні скульптури, блакитноока красуня, порушити батькову заборону, гірко плакати, карпатський заповідника, розписане яйце.

3.8 Вічне кохання. Карпатська легенда

Завдання 1. Прочитайте слова, зясуйте їхні значення.

Стрічка, каса, сон, долина, буря, прірва, голуб, прокляття, проклинати – проклясти, пускати – пустити, (за)ночувати, доторкатися – доторкнутися, обіймати – обійняти, (роз)сердитися, (з)дивуватися, вщухати – вщухнути.

Завдання 2. Уточніть значення слів, які є назвами істот.

Парубок, незнайомка, красуня, донька, кохана, цар.

Завдання 3. Подивіться на фізичну карту України. Дайте відповіді на запитання.

1. Які гори височіють на заході України?
2. Яка гора є найвищою в Україні?
3. Які річки течуть на заході України?

Завдання 4. Знайдіть антоніми.

Завтра, ранок, дозвіл, темний, учора, заборона, день, плакати, високий, початися, теплий, повільно, заснути, працювати, низький, чистий, закінчитися, з’явитися, сумно, брудний, вечір, ясний, наступний, холодний, тихо, сміятися, сьогодні, попередній, шумно, зникнути, радісно, швидко, прокинутися, ніч, світлий, далекий, відпочивати, близький.

Завдання 5. Напишіть подані іменники у формі множини.

Голуб – голуби, гора – гори.
Людина, нога, ніч, серце, дерево, хмара, око, зірка.

Завдання 6. Заповніть таблицю потрібними формами іменників.

Називний

Карпати

Говерла

Прут

Родовий

...

...

...

Давальний

...

...

...

Знахідний

...

...

...

Орудний

...

...

...

Місцевий

...

...

...

Завдання 7. Прочитайте легенду. Поясніть її назву. Запропонуйте свою назву тексту.

Вічне кохання

У гірському селищі жив собі парубок Прут. Якось працював він у горах і вирішив не повертатися додому, а заночувати в лісі. Утомлений хлопець швидко заснув і побачив дивний сон. Ніби біля нього сидить дівчина. Вона вся в зеленому, очі в неї зелені й довга коса. Незнайомка сумно дивиться на Прута й тихенько гладить його волосся та співає. Коли парубок простягнув руку, щоб доторкнутися до дівчини, вона зникла.
Прокинувся Прут. Тихо-тихо. Тільки зірки видно в далекому небі. Аж дивиться – висить щось на дереві й світиться теплим зеленим вогнем. Підійшов, узяв у руки. А воно й далі світиться. Зникли зірки, з’явилося сонце. Тут парубок і побачив, що на його руці лежить звичайна зелена стрічка. Вона вже не світилася. Заховав ту стрічку Прут, а сам вирішив відшукати красуню-дівчину.
Наступного вечора Прут знову не пішов додому. Залишившись у горах, він чекав на лісову красуню. Темної ночі з’явилася дівчина. Вона тихо йшла та співала. Раптом з-за дерева вийшов Прут і міцно обійняв красуню. Подивився парубок в ясні очі дівчини, запитав у неї:
– Хто ти?
Вона посміхнулася:
– Говерла.
З того часу майже не приходив Прут додому. Цілими ночами разом із Говерлою ходив по горах. Кохання велике й щире переповнювало їхні серця.
Прута в долині чекала старенька мати. А Говерла не могла піти до людей без дозволу батька – гірського царя. А той цар, почувши про любов Говерли до Прута, розсердився й прокляв свою доньку.
Довго плакала Говерла:
– Нема мені долі. Не пустять мене гори з прокляттям до людей. А без Прута я не можу жити. Прощавайте, гори, прощавай, мій голубе. Як не буду належати тобі, то й не буде мені життя тут, – і ступила на край прірви.
Ураз почалася страшна буря. Вітер ламав усе на своєму шляху, бився об гору, виривав дерева. На ранок вщухла буря. Сонце піднялося над Карпатами – і здивувавалося, побачивши нову гору. Здивувалися й люди: ще вчора у Карпатах не було такої високої гори, а сьогодні вона виросла аж до хмар. Тривога не покидала Прута. Парубок шукав у горах дівчину:
– Говерло, Говерло, де ти?
– Це я – гора ... Так, так, це я, Пруте...
Почув хлопець голос коханої, яка стала горою.
Не повернувся Прут до людей. А згодом побігла між гір невелика річка. Бігла швидко, ніби боялася, що не встигне розповісти щось величним і зеленим горам.
І назвали люди ту річку Прутом, а високу гору, біля ніг якої біжить Прут, Говерлою.
Дивиться Говерла в чисті води Прута, а він говорить до неї, мов розказує про своє вічне кохання.

Завдання 8. Оберіть варіанти речень, які відповідають інформації тексту.
1. Парубок Прут жив ...
а) у місті,
б) у селищі.
2. Уві сні парубок побачив дівчину в ...
а) синьому одязі,
б) зеленому одязі.
3. Батько Говерли ...
а) зрадів, почувши про кохання дочки,
б) розсердився, почувши про закоханих.
4. На Прута у селищі ...
а) чекав старий батько,
б) чекала стара мати.
5. Говерла ...
а) вийшла заміж за Прута,
б) кинулася у прірву.
6. Прут ...
а) не повернувся до людей,
б) повернувся до людей.
7. Прут ....
а) знайшов у горах свою кохану,
б) не знайшов у горах своєї коханої.
8. Дівчина-красуня перетворилася ...
а) на гору, а хлопець – на річку,
б) на річку, а хлопець – на гору.

Завдання 9. Дайте відповіді на запитання?
 1. Де працював парубок Прут?
2. Де заночував Прут?
3. Кого він побачив уві сні?
4. Що робила незнайомка? Коли вона зникла?
5. Який предмет залишила дівчина на дереві?
6. Чому наступної ночі Прут не пішов додому?
7. Чи спав парубок тої ночі?
8. Чи зустрівся Прут із незнайомою дівчиною?
9. Як звати красуню-незнайомку?
10. Яке почуття переповнило серце молодих людей?
11. За якої умови Говерла могла покинути батька й піти разом із Прутом до людей?
12. Ким був батько Говерли? Як він поставився до закоханих?
13. Що спричинило страшну бурю?
14. Що вчинила Говерла з собою? Чому?
15. Які зміни відбулися в Карпатах після страшної бурі?
16. Чому Прут не повернувся в селище?
17. Про що розповідає річка Прут?

Завдання 10. Подивіться на карту України. Дайте відповіді на запитання.

Чи близько від Говерли тече Прут? Куди він тече? Між якими країнами? Які міста розташовані на берегах Пруту?

Завдання 11. Складіть називний план тексту. Випишіть із тексту опорні слова та словосполучення.

Завдання 12. Перекажіть легенду про вічне кохання.

3.9 Дорогами Закарпаття

Завдання 1. Прочитайте слова та словосполучення, зясуйте їхні значення.

Магнолія, сакура, вишня, каштан, нарцис, печера, водоспад, долина, килим, подушка, кав’ярня, храм, палац, замок, фортеця, фестиваль, ярмарок, секрет, подія, кров, душа, диво, прикордонне місто, рожеві квіти, отруйні квіти, домашнє вино, замурувати живцем у стіні.

Завдання 2. Прочитайте власні назви. Послухайте коментар викладача стосовно цих назв.

Київська Русь, Закарпатська Україна, Закарпаття, Ужгород, Чехословаччина, Словаччина, Австрія, Угорщина, Австро-Угорщина, Рахів, Хуст.

Завдання 3. Уточніть значення слів, які є назвами осіб.

Вояк, діва, ужгородець, закарпатець, угорець, татарин, румун, ром, єврей, словак, географ, правитель, селянин, любитель.

Завдання 4. Знайдіть антоніми.

Сумний, заснути, ворог, пошана, головний, любити, різний, навесні, старовинний, тривалий, уночі, ненавидіти, радісний, другорядний, восени, найнижчий, прокинутися, друг, сучасний, короткий, зневага, веселий, однаковий, удень, найвищий.

Завдання 5. Утворіть словосполучення.

(Виноград) вино – виноградне вино
(Рекорд) кількість, (жах) історії, (замок) стіна, (старовина) місто, (дерево) храми, (мінерал) вода, (літо) і (зима) спорт, (марка) вино, (народ) архітектура, (гори) місто.

Завдання 6. Форму однини іменників замініть формою множини.

Росіянин – росіяни, вишня – вишні.
Плід, квітка, ярмарок, гість, двір, селянин, дитина, намір, замок, угорець, закарпатець, ужгородець, міст, душа, диво, татарин, виноград, місто, край.

Завдання 7. Утворіть словосполучення.

Пити що (цілюща вода).
Дихати чим (чисте повітря).
Набивати подушки чим (квіти).
Подивитися на що (долина).
Виступати перед ким (ужгородці, гості, публіка).

Завдання 8. Прочитайте текст.

Дорогами Закарпаття

Територія Закарпатської України (Закарпаття) у 10 ст. була в складі Київської Русі. В 11 ст. її захопила Угорщина. Тривалий час ця земля була частиною Австрії, Австро-Угорщини, Чехословаччини.
Центром Закарпаття є Ужгород. Це старовинне прикордонне місто, лише кілька кілометрів відділяють його від Словаччини. Якщо вам пощастить потрапити до міста наприкінці квітня – на початку травня, ви закохаєтеся в місто. Воно в цей час стає рожевим – квітнуть магнолії, сакури й каштани. Сакуру, або японську вишню, яка не дає плодів, завезли в Закарпаття ще в 19 ст. Саме в період її цвітіння в Ужгород приїжджає рекордна кількість туристів. У місті проводять фестиваль „Сакура-фест”: виступають популярні співаки й музиканти, приймають гостей ярмарки вина, меду, закарпатських сувенірів.
Замок – визначне місце Ужгорода. До фортеці веде міст. Екскурсоводи розкажуть вам жахливі історії, пов’язані з замком. Одна з легенд розповідає про Білу Діву, яка закохалася у польського вояка й розказала йому про всі секрети замку. За це батько замурував її живцем у замковій стіні. З того часу душа дівчини не має спокою й уночі блукає замком.
По-європейськи гарною та затишною є головна вулиця Корзо. Тут люблять гуляти ужгородці та гості міста. Тут найкращі магазини й кав’ярні. Туристи оглядають старовинні будинки та храми, відвідують музей народної архітектури та побуту, відпочивають на набережній річки Уж.
У Закарпатті багато дерев’яних храмів, старовинних палаців, замків. Самобутню культуру краю створювали представники багатьох народів. Тут пліч-о-пліч живуть українці, угорці, румуни, росіяни, роми, євреї, словаки.
Туристів приваблюють гори, печери, водоспади. У Закарпатті є всі умови для любителів літнього та зимового спорту. Навесні туристи поспішають подивитися на диво Закарпаття – Долину нарцисів. У травні велике поле поблизу міста Хуст перетворюється на білий килим. Це квітнуть ніжні нарциси. Легенда розповідає: коли татари захопили замок, жителі міста почали набивати нарцисами подушки для ворогів, начебто на знак покори й пошани. Але вони знали: той, хто засне на нарцисах, більше не прокинеться. Ця квітка отруйна.
Закарпаття – земля вина й винограду. Закарпатці люблять не тільки марочне вино, а й своє, домашнє. Тут є такі райони, де вино виробляють майже у кожному дворі.
На території Закарпаття встановлено знак центра Європи. Це відбулося 1887 року. Знак встановили географи після тривалих вимірювань. 1977 року знак замінили на новий, металевий. Отже, географічний центр Європи неподалік від міста Рахів. Рахів – гірське місто, найвище в Україні (820 м над рівнем моря).
Найбільше багатство Закарпаття – ліси. Вони займають понад 50% території цього краю. Приїжджайте в Закарпаття, милуйтеся його незвичайною природою, дихайте свіжим повітрям, пийте цілющу воду.

Завдання 9. Закінчіть речення.
1. У 10 ст. територія Закарпаття була ...
2. В 11 ст. Закарпатські землі ...
3. Центр Закарпаття – ...
4. Наприкінці квітня – на початку травня в Ужгороді ...
5. Про ужгородський замок розповідають ...
6. Вулиця Корзо – ...
7. Закарпаття – земля ...
8. Біля міста Рахів ...
9. Найбільше багатство Закарпаття – ...

Завдання 10. Дайте відповіді на запитання.
1. Чим приваблює Закарпаття туристів?
2. Які фестивалі та ярмарки бувають на Закарпатті?
3. Які визначні місця Закарпаття відвідують туристи?
4. Які народи створювали культуру Закарпатського краю?
5. Що являє собою Долина нарцисів?
6. Яка легенда пов’язана з цією долиною?
7. Хто і коли встановив на території Закарпаття знак центра Європи?
8. Чи багато в Закарпатті лісів?

Завдання 11. Прочитайте легенду про японську сакуру.

Колись в одному селі жив чоловік на ім’я Сакура. А головував у цьому селі жорстокий Хотта. Він ненавидів людей, жорстоко бив селян, не жалів навіть дітей. І ось одного разу пішов Сакура до правителя Японії, щоб розповісти йому про жахливе життя свого села. Узяв із собою й дітей. Але Хотта дізнався про наміри Сакури, наказав прив’язати чоловіка та дітей до дерева й побити їх до смерті. Кров Сакури й дитяча кров розбризкалися по дереву, а згодом воно вкрилося рожевими квітами. Після цієї сумної події люди назвали дерево сакурою.

Завдання 12. Перекажіть легенди про сакуру, про Долину нарцисів, про Білу Діву.