Управління конфліктами можна розглядати в двох аспектах:
· внутрішньому;
· зовнішньому.
Перший з них полягає в управлінні власною поведінкою у конфліктній взаємодії. Цей аспект носить психологічний характер і знаходить своє відображення в галузі психології конфлікту.
Зовнішній аспект управління конфліктами відбиває організаційно-технологічні сторони цього процесу, у якому суб'єктом управління може виступати керівник (менеджер), лідер або посередник (медіатор). Саме в цьому аспекті ми розглядаємо дану проблему.
Поняття «управління» має дуже широку сферу застосування: «управління системами, що самоорганізуються,», «управління технічними системами», «управління суспільством» і т.п.
Що стосується поняття «управління конфліктом», то можна дати таке його означення:
|
Управління конфліктом – це цілеспрямований, обумовлений об'єктивними законами вплив на динаміку конфлікту в інтересах розвитку або руйнування тієї соціальної системи, якої стосується даний конфлікт. |
Справа в тому, що конфлікти відрізняються між собою. Одні з них носять конструктивний характер і сприяють розвитку пов’язаної з ними соціальної системи. Інші ж носять деструктивний характер і сприяють руйнуванню соціальної системи. Відзначимо, що питання використання деструктивних конфліктів у соціальній практиці можуть бути предметом вивчення окремої галузі конфліктології – деструктивної конфліктології.
Для нас важливий конструктивний аспект управління конфліктами.
|
ОСНОВНА МЕТА управління конфліктами буде полягати в тому, щоб запобігати деструктивним конфліктам і сприяти адекватному вирішенню конструктивних. |
Зміст управління конфліктами
Управління конфліктами включає такі види діяльності:
• прогнозування конфліктів і оцінка їх функціональної спрямованості;
• попередження або стимулювання конфлікту;
• регулювання конфлікту;
• вирішення конфлікту.
|
Прогнозування конфлікту – це вид діяльності суб'єкта управління, що спрямований на виявлення причин даного конфлікту. |
Основними джерелами прогнозування конфліктів є:
• вивчення об'єктивних і суб'єктивних умов та факторів взаємодії між людьми;
• вивчення їх індивідуально-психологічних особливостей.
Наприклад: у колективі такими умовами і факторами можуть бути:
· стиль керування;
· рівень соціальної напруженості;
· соціально-психологічний клімат;
· лідерство і мікрогрупи й інші соціально-психологічні явища.
|
Попередження конфлікту – це вид діяльності суб'єкта управління, спрямований на недопущення виникнення конфлікту. |
Попередження конфліктів ґрунтується на їх прогнозуванні. У цьому випадку на основі отриманої інформації про причини небажаного конфлікту починається активна діяльність з нейтралізації дії всього комплексу його факторів. Це так звана змушена форма попередження конфлікту.
Проте конфлікти можна попереджати, здійснюючи, в цілому, ефективне управління соціальною системою.
Основними шляхами такого попередження конфліктів в організаціях можуть бути:
• постійна турбота про задоволення потреб і інтересів співробітників;
• підбір і розміщення співробітників з урахуванням їхніх індивідуально-психологічних особливостей;
• дотримання принципу соціальної справедливості в будь-яких рішеннях, що стосуються інтересів колективу й особистості;
• виховання співробітників, формування в них високої психолого-педагогічної культури спілкування та інше.
Таку форму попередження конфліктів називають превентивною.
|
Стимулювання конфлікту – це вид діяльності суб'єкта управління, спрямований на провокацію, виклик конфлікту. |
Стимулювання виправдане стосовно конструктивних конфліктів.
Засоби стимулювання конфліктів можуть бути різними:
• винесення проблемного питання для обговорення на зборах, нараді, семінарі і т.п.;
• критика ситуації, що склалася на нараді;
• виступ із критичним матеріалом у засобах масової інформації і т.д.
Але при стимулюванні того або іншого конфлікту керівник повинен бути підготовлений до конструктивного управління ним. Це необхідна умова в управлінні конфліктами, порушення її, як правило, приводить до сумних наслідків.
|
Регулювання конфлікту – це вид діяльності суб'єкта управління, спрямований на послаблення й обмеження конфлікту, забезпечення його розвитку в сторону вирішення. |
Етапи регулювання конфлікту:
I етап. Визнання реальності конфлікту конфліктуючими сторонами.
II етап. Легітимізація конфлікту, тобто досягнення угоди між конфліктуючими сторонами про визнання та дотримання встановлених норм і правил конфліктної взаємодії.
III етап. Інституціалізація конфлікту, тобто створення відповідних органів, робочих груп з регулювання конфліктної взаємодії.
Крім того, у процесі регулювання конфліктів важливо враховувати деякі технології, що наведені в таблиці 6.
Таблиця 6 – Технології регулювання конфліктом
|
Вирішення конфлікту – це вид діяльності суб'єкта керування, пов'язаний із завершенням конфлікту. Вирішення — це завершальний етап керування конфліктом. |
Вирішення конфлікту може бути повним і неповним. Повне вирішення конфлікту досягається при усуненні причин, предмета конфлікту і конфліктних ситуацій. Неповне вирішення конфлікту відбувається тоді, коли усуваються не всі причини або конфліктні ситуації. У такому випадку неповне вирішення конфлікту може бути етапом на шляху до його повного вирішення.
Форми вирішення конфлікту:
• знищення або повне підпорядкування однієї зі сторін (поступка);
• узгодження інтересів і
позицій конфліктуючих сторін на
новій основі (компроміс, консенсус);
• взаємне примирення конфліктуючих сторін (відхід);
• перехід боротьби в русло співробітництва щодо спільного подолання протиріч (співробітництво).
Способи вирішення:
• адміністративний (звільнення, переведення на іншу роботу, рішення суду і т.п.);
• педагогічний (бесіда, переконання, прохання, роз'яснення і т.п.).