3. Методи побудови поверхонь |
3.2. Фактурні побудови
|
В машинній графіці фактурою називають деталізацію побудови поверхні. Найбільшого розповсюдження отримали наступні два способи деталізації. Перший полягає в тому, що на рівну поверхню наносять раніше заданий візерунок. Після цього поверхня все одно залишається рівною. Накладання візерунка на рівну поверхню виконується за допомогою функції відображення. Другий спосіб деталізації заключається у створенні нерівностей на поверхні. Такі шорсткі поверхні реалізуються шляхом внесення зміни у параметри, котрі задають поверхню. Вперше метод для нанесення візерунка на поверхню запропонував Кетмул. Головним при нанесенні на поверхню є відображення, тому в даному випадку задача приводиться до перетворенню системи координат. Якщо малюнок заданий в прямокутній системі координат (u,w), а поверхня в другій прямокутній системі координат (Q,j), то для нанесення малюнка на поверхню треба знайти чи задати функцію відображення одного простору на другий. Q=f(u,w), або Звичайно, хоча й необов’язково, передбачається, що функція відображення лінійна: Q=Au+B, j=Cw+D, де коефіцієнти A, B, C, D знаходять з співвідношення між двома відомими точками в системах координат. Розглянемо конкретний приклад. Візерунок являє собою просту сітку з прямих, які перетинаються (рис.3.4) . Параметричне представлення октанти сфери: Y = cosj, Z
= cos sinj. Нехай функція відображення лінійна, тобто Q
= Au + B,
j
= Cw + D і кути візерунка переходять в кути октанта u
= 0, w
= 0 u
= 1, w
= 0 u = 0, w = 1 при Q = 0, j = p/4, u = 1, w = 1 при Q = p/2, j = p/4.
Рис. 3.4. Формування поверхні Звідки A=p/2,
B=0, C= -p/4,
D=p/2. Зворотне перетворення має вид u=Q/(p/2), w=(p/2–j)/p4. У цьому методі малюнок наноситься на рівну поверхню, і вона після цього залишається рівною. Для того щоб поверхня здавалася нерівною, можна відцифрувати фотографію нерегулярною фактурою і відобразити її на поверхню. Блінк будує нову поверхню, котра має вигляд нерівної, записуючи у направлення нормалі функцію обурення P(u,w). В якості Р
можна використовувати майже кожну функцію, в якій присутні часткові похідні.
Одним з останніх методів будування нерегулярностей базуються на фрактальних поверхнях. Фрактальна поверхня будується з випадково заданих полігональних чи біполімінальних поверхонь. За допомогою фрактальних поверхонь малювалися природні об’єкти – каміння, дерева, хмари. |
Контрольні
запитання. |
1. Яку функцію найбільш доцільно вибрати для функції відображення ?
2. Як задається фактурна сітка ?
3. Які методи застосовують для побудови широховатих поверхонь ? |