2 ОСНОВНІ ФАКТОРИ, ЩО ВИЗНАЧАЮТЬ ОРГАНІЗАЦІЮ ТЕХНІЧНОГО ОБСЛУГОВУВАННЯ ТА РЕМОНТУ АВТОМОБІЛІВ

Методика виконання даного розділу передбачає розв'язання таких задач: вибір і обґрунтування вихідних даних; коригування нормативів, які регламентують режими технічного обслуговування й ремонту ДТЗ.

До вихідних даних курсового проекту належать: тип і кількість автомобілів і причепів, середньодобовий пробіг автомобіля; дорожні й кліматичні умови експлуатації; режим роботи рухомого складу.

2.1 Обґрунтування режимів роботи та зберігання рухомого складу

Режим роботи рухомого складу визначається числом днів роботі рухомого окладу протягом року; числом змін роботи автомобілів на лінії 1; 1,5; 2; 3; тривалістю роботи автомобілів на лінії /час у наряді/. Режим роботи рухомого складу вказують у завданні на проектування чи беруть той, що склався на АТП, або згідно з рекомендаціями ОНТП-01-91 (табл. 2.1).

Таблиця 2.1 – Режими роботи рухомого складу


Тип рухомого складу

Рекомендований режим роботи рухомою складу

 

число днів роботи протягом року

час у наряді протягом доби

Автомобілі легкові, вантажні, автопоїзди, автобуси службові, відомчі

305

10,5

Автомобілі вантажні, автопоїзди загального користування

305

12,0

Автобуси маршрутні, автомобілі легкові – таксі

365

12,0

Автопоїзди, автобуси міські

357

16,0

Автомобілі-самоскиди, позашляхові

357

21,0

Режим повернення і випуску рухомого складу слід приймати для АТП і експлуатаційних філіалів за даними табл. 2.2.

Зберігання рухомого складу в АТП може здійснюватися на відкритому майданчику, під навісом або в закритому приміщенні.

Способи зберігання рухомого складу на автотранспортних підприємствах слід приймати, як правило, залежно від типу автомобілів, кліматичних умов і видів транспортної роботи, наведених в таблиці 2.3.

Таблиця 2.2 – Режим повернення і випуску рухомого складу


Кількість рухомого складу

Тривалість пікового повернення (випуску) протягом доби, ч.

легкових автомобілів-таксі

автобусів маршрутних

вантажних загального користування

відомчий транспорт

до 50

2

1,5

1, 5

10

понад  50 до 100

3

2,5

2,5

1,5

    "     100  "  200

3,5

2,8

2,7

2,0

    "     200  "  300

4,0

3,0

3,0

2,2

    "     300  "  400

4,2

3,5

3,3

2,5

    "     400  "  600

4,5

-

3,7

3,0

    "     600  "  800

4,6

-

-

-

   "      800  "  1000

4,8

-

-

-

понад 1000

5,0

-

-

-

Примітка: кількість рухомого складу, що повертається (виїжджаючого) в годинник "пік" слід приймати у розмірі 70% від експлуатаційного числа автомобілів.

Таблиця 2.3 – Способи зберігання рухомого складу


Тип рухомого складу

Виконувана транс­портна робота

Кліматичні райони
(ГОСТ 16350-80)

Спосіб зберігання

найменування

познач.

Автомобілі легкові і автобуси

Пасажирські перевезення

дуже холодний, помірно холодний, помірний

І1, І2, П4, П5

закритий

дуже жаркий, сухий, жаркий сухий

П11, П12

під навісом

інші райони

-

відкритий без підігріву

Автомобілі вантажні

Перевезення промислових, будівельних, сільськогосподарських вантажів

дуже холодний

І1

закритий

холодний, помірно-холодний

І2, П4

відкритий з підігрівом і частково закритий

помірний

П5

відкритий з підігрівом

інші райони

-

відкритий без підігріву

Перевезення продовольчих товарів для крамниць, підприємств громадського харчування, шкіл, лікарень і т. ін.

дуже холодний, холодний і помірно-холодний

І1, І2, П4

закритий

помірний

П5

відкритий з підігрівом і частково закритий (30-40%)

інші райони

-

відкритий без підігріву

Автомобілі оперативного призначення

Пожежна, швидка медична допомога

всі райони

-

закритий

2.2 Обґрунтування режимів роботи виробничих підрозділів підприємства

Режим роботи виробничих підрозділів технічної служби визначається режимом роботи рухомого складу на лінії, видами ТО й ремонту, їхньою періодичністю та тривалістю. Режим роботи виробничих підрозділів беруть той, що склався на підприємстві, чи вибирають згідно  з рекомендаціями, наведеними в нормативній документації (табл. 2.4).

Таблиця 2.4 – Режими роботи виробничих підрозділів технічної служби


Найменування видів робіт по технічному обслуговуванню і поточному ремонту ДТЗ

Режим виробництва, що рекомендується

число днів роботи на рік

число змін роботи на добу

період виконання (зміни)

Роботи щоденного обслуговування (ЩО)

305

2

II, III

357

3

І, II, III

365

3

І, II, III

Діагностика загальна і поглиблена (Д-І і Д-ІI)

255

1

І

305

2

І, II

Перше технічне обслуговування (ТО-1) 

255

1

II

305

2

II, III

Друге технічне обслуговування (ТО-2)

255

1

І

305

2

І, II

Регулювальні і розбірно-складальні роботи поточного ремонту 

255

2

І, II

305

3

І, II, III

357

3

І, II, III

Фарбувальні роботи

255

1

І

305

2

І, II

Агрегатні і слюсарно-механічні, електротехнічні роботи, ремонт приладів системи живлення, ши­номонтажні роботи, вулканізація, ковальсько-ресорні, мідницькі, зварювальні, бляхарські, арматурні, деревообробні, оббивні, радіо­ремонтні роботи

255

1

І

305

2

І, II

Таксометричні роботи

305

2

І, II

357

2

І, II

Акумуляторні роботи

305

2

І, II

357

2

І, II

Повторний огляд балонів

-

-

-

Примітка: Більше число днів роботи на рік і змін роботи на добу слід приймати для АТП, експлуатаційних і виробничих філіалів потужністю 300 і більш вантажних автомобілів, а також АТП відомчого транспорту.

Визначившись з режимом роботи рухомого складу та виробничих підрозділів розробляють добовий графік роботи АТП. Приклад такого графіку наведений на рисунку 2.1. В подальших розробках даний графік може бути уточнений

Твип, Тпов – періоди пікового випуску та повернення автомобілів, ТН+ТО – перебування автомобілів в наряді з урахуванням обідньої перерви

Рисунок 2.1 – Графік роботи автомобілів на лінії і виробничих підрозділів на АТП

2.3 Вибір і коригування нормативів проектування АТП

При проектуванні нових та реконструкції існуючих автотранспортних підприємств розрахункові нормативи періодичності ТО, пробігу до КР (ресурсу), трудомісткостей і простою в ТО і ПР, вказані в табл. 2.6 – 2.9, для існуючого парку рухомого складу слід приймати по діючих "Положеннях про технічне обслуговування і ремонт рухомого складу автомобільного транспорту".

Класифікація рухомого складу автомобільного транспорту приведена в табл. 2.5.

Таблиця 2.5 – Класифікація рухомого складу автомобільного транспорту


Тип ДТЗ

Характеристика рухомого складу

Модель-представник

1

2

3

Автомобілі легкові

робочий об'єм двигуна, л

 

особливо малого класу

до 1,2 вкл.

ЗАЗ-1102

малого класу

понад 1,2 до 1,8

ВА3-2107

середнього класу

понад 1,8 до 3,5

ГАЗ-3102 "Волга" (ГАЗ-2411 такси)

Продовження табл. 2.5


1

2

3

Автобуси

довжина, м

 

особливо малого класу

до 5,0 вкл.

РАФ-2203-01

малого класу

понад 6,0 до 7,5

ПАЗ-3205

середнього класу

понад 8,0 до 10,0

ЛіАЗ-42021

великого класу

понад 10,5 до 12,0

ЛіАЗ-5256
Ікарус-260

особливо великого класу

понад 12,0

Ікарус-280

Автомобілі вантажні загального призначення

корисне навантаження, т

 

особливо малої вантажопідйомності

від 0,5 до 1,0

УАЗ-3303-01

малої вантажопідйомності

понад 1,0 до 3,0

ГАЗ-52-04

середньої вантажопідйомності

понад 3,0 до 5,0

ГАЗ-3307

великої вантажопідйомності

понад 5,0 до 6,0
понад 6,0 до 8,0

ЗІЛ-431410
КамАЗ-5320

особливо великої вантажопідйомності

понад 8,0 до 10,0
понад 10,0 до.16,0

КамАЗ-53212
КрАЗ-250-10

автомобілі-самоскиди кар'єрні

30,0
42,0

БелАЗ-7522
БелАЗ-7548

Причепи і напівпричепи

корисне навантаження, т

 

Причепи одновісні малої і середньої вантажопідйомності

до 5,0

СМ-В325

Причепи двовісні середньої і великої вантажопідйомності

до 8,0

ГКБ-8350

Причепи одновісні великої вантажопідйомності

до 12,0

КАЗ-9368

Напівпричепи двовісні особливо великої вантажопідйомності

14,0

Мод. 9370

Напівпричепи багатовісні особливо великої вантажопідйомності

понад 20,0

МАЗ-9398

Причепи і напівпричепи важковози

понад 22,0

ЧМЗАШ

Відповідно до "Положення про технічне обслуговування і ремонт ДТЗ АТ" в процесі експлуатації до рухомого складу застосовуються наступні види технічних впливів:
        підготовка до продажу;
        технічне обслуговування в період обкатки;
        щоденне технічне обслуговування (ЩО);
        перше технічне обслуговування (ТО-1);
        друге технічне обслуговування (ТО-2);
        сезонне технічне обслуговування (СО);
        поточний ремонт (ПР);
        капітальний ремонт агрегатів і вузлів (КР);
        технічне обслуговування підчас консервації ДТЗ;
        технічне обслуговування та ремонт ДТЗ на лінії.
        Щоденне технічне обслуговування (ЩО) підрозділяється на ЩОд, виконуване щодоби і ЩОт, виконуване перед ТО-1, ТО-2 і ПР, пов'язаним із заміною агрегатів.

Сезонне технічне обслуговування (СО) рухомого складу, пов'язане з його підготовкою до експлуатації в зимовий і літній період і проводиться 2 рази на рік, поєднується з проведенням чергового технічного обслуговування – ТО-2 і ТО-1 і як окрема технічна дія при розрахунку не приймається.

Капітальний ремонт агрегатів і вузлів вантажних і легкових автомобілів, а також капітальний ремонт автобусів на базі готових агрегатів в автотранспортних підприємствах, що розглядаються в даних нормах, не проводиться, його виконання слід передбачати по кооперації зі спеціалізованими авторемонтними підприємствами.

Нормативи періодичності ТО рухомого складу для I-ї категорії умов експлуатації слід приймати не менше за величини, приведені в табл. 2.6. Ресурс пробігу рухомого складу – не менше за величини, приведені в табл. 2.7.

Таблиця 2.6 – Нормативи періодичності ТО рухомого складу


Тип рухомого склад

Нормативи періодичності технічного обслуговування не менше, км

ЩО

ТО-1

ТО-2

Автомобілі легкові

Один раз на робочу добу, незалежно від  числа робочих змін 

5000

20000

Автобуси

5000

20000

Автомобілі вантажні, автобуси на базі вантажних автомобілів або з використанням їх основних агрегатів

4000

16000

Автомобілі-самоскиди кар'єрні

2000

10000

Причепи і напівпричепи

4000

16000

Причепи і напівпричепи важковози

3000

12000

Таблиця 2.7 – Ресурс рухомого складу (пробіг до КР)


Тип рухомого складу

Ресурс (пробіг до
КРХ), не менше, тис. км

1

2

Автомобілі легкові

особливо малого класу

125

малого класу

150

середнього класу

400

Автобуси

особливо малого класу

350Х

малого класу

400Х

Середнього класу

500Х

великого класу.

500Х

особливо великого класу

400Х

Автомобілі вантажні загального призначення

особливо малої вантажопідйомності

150

Продовження табл. 2.7


1

2

малої вантажопідйомності

175

середньої вантажопідйомності

300

великої вантажопідйомності

 

понад 5,0 до 6,0 т

450

понад 6,0 до 8,0 т

300

особливо великої вантажопідйомності

 

понад 8,0 до 10,0 т

300

понад 10,0 до 16,0 т

300

Автомобілі самоскиди кар'єрні

200

Причепи і напівпричепи

Причепи одновісні малої і середньої вантажопідйомності

120

Причепи двовісні середньої і великої вантажопідйомності

250

Напівпричепи одновісні і двовісні великої вантажопідйомності

300

Напівпричепи багатовісні особливо великої вантажопідйомності

320

Причепи і напівпричепи-важковози

250

Тривалість простою рухомого складу в ТО і ремонті слід приймати не більш величин, приведених в табл. 2.8.

Таблиця 2.8 – Тривалість простою рухомого складу в ТО і ремонті


Тип рухомого складу

Тривалість простою, не більше

в ТО і ПР, днів на 1000 км пробігу

в КР, днів

Автомобілі легкові

особливо малого класу

0,1

-

малого класу

0,18

-

середнього класу

0,22

-

Автобуси

особливо малого класу

0,2

15

малого класу

0,25

18

середнього класу

0,3

18

великого класу

0,35

20

особливо великого класу

0,45

25

Автомобілі вантажні загального призначення

особливо малої вантажопідйомності

0,25

-

малої вантажопідйомності

0,30

-

середньої вантажопідйомності

0.35

-

великої вантажопідйомності

 

 

понад 5,0 до 6,0 т

0,38

-

понад 6,0 до 8,0 т

0,43

-

особливо великої вантажопідйомності

 

 

понад 8,0 до 10,0 т

0,48

-

понад 10,0 до 16,0 т

0,53

-

Примітки:
1. Тривалість простою рухомого складу в ТО і ПР враховують заміну в процесі експлуатації агрегатів і вузлів, що виробили свій ресурс.
2. Коефіцієнт технічної готовності для причепів і напівпричепів слід приймати рівним коефіцієнту технічної готовності автомобілів-тягачів, з якими вони працюють.

Трудомісткості ТО і ПР рухомого складу слід приймати не більш величин, приведених в табл. 2.9.

Таблиця 2.9 – Трудомісткості ТО і ПР рухомого складу


Тип ДТЗ

Нормативи трудомісткості

Разова, люд.-год.

Питома, люд.-год. на 1000 км пробігу

ЩОд

ТО-1

ТО-2

ПР

1

2

3

4

5

Автомобілі легкові

особливо малого класу

0,15

1,9

7,5

1,5

малого класу

0,2

2,6

10,5

1,8

середнього класу

0 25

3,4

13,5

2,1

Автобуси

особливо малого класу

0,25

4,5

18,0

2,8

малого класу

0,3

6,0

24,0

3,0

середнього класу

0,4

7,5

30,0

3,3

великого класу

0,5

9,0

36,0

4,2

особливо великого класу

0,8

18,0

72,0

6,2

Автомобілі вантажні загального призначення

особливо малої вантажопідйомності

0,2

1,8

7,2

1,55

малої вантажопідйомності

0,3

3,0

12,0

2,0

середньої вантажопідйомності

0,3

3,6

14,4

3,0

великої вантажопідйомності

 

 

 

 

понад 5,0 до 6,0 т

0,3

3,6

14,4

3,4

понад 6,0 до 8,0 т

0,35

5,7

21,6

5,0

особливо великої вантажопідйомності

 

 

 

 

понад 8,0  до 10,0 т

0,4

7,5

24,0

5,5

понад 10,0 до 16,0 т

0,5

7,8

31,2

6,1

Автомобілі-самоскиди кар'єрні

30,0 т

0,8

20,5

80,0

16,0

42,0 т

1,0

22,5

90,0

24,0

Автомобілі газобалонні

Газова система живлення автомобілів, що працюють на скрапленому нафтовому газі

0,08

0,3

1,0

0,45

Газова система живлення автомобілів, що працюють на стисненому природному газі

0,1

0,9

2,4

0,85

Причепи, напівпричепи

Причепи одновісні малої і середньої вантажопідйомності

0,05

0,90

3,6

0,35

Причепи двовісні середньої і великої вантажопідйомності

0,1

2,1

8,4

1,15

Продовження табл. 2.9


1

2

3

4

5

Причепи одновісні великої вантажопідйомності

0,15

2,1

8,4

1,15

Причепи двовісні особливо великій вантажопідйомності

0,15

2,2

8,8

1,25

Причепи багатовісні особливо великої вантажопідйомності

0,15

3,0

12,0

1,7

Причепи і напівпричепи-важковози

0,2

4,4

17,6

2,4

Примітки:
1. трудомісткості ЩОт слід приймати рівними 50% від трудомісткості ЩОд.
2. Трудомісткості ЩОд передбачають виконання прибирально-мийних робіт з використанням комплексної механізації. При кількості технологічно сумісних автомобілів в підприємстві менше 50 допускається проведення мийних робіт ручним методом, при цьому нормативи трудомісткості, приведені в таблиці, слід приймати з коефіцієнтом 1,3…1,5.

Зазначені нормативи встановлено для першої категорії умов експлуатації, базових моделей автомобілів, помірного кліматичного району; автотранспортних підприємств, на яких здійснюються ТО й ремонт 200-300 од. рухомого складу, що складають три технологічно сумісні групи, закритого способу зберігання, оснащення АТП засобами механізації відповідає табелю технологічного обладнання. Якщо автомобілі працюють в умовах, що відрізняються від зазначених, нормативи коригують, враховуючи конкретні умови експлуатації та особливості АТП, яке проектують. Для цього користуються коефіцієнтами, які враховують наступні фактори:
        категорії умов експлуатації рухомого складу                                    – К1
        модифікації рухомого складу і організації його роботи          – К2
        природно-кліматичні умови експлуатації рухомого складу    – К3
        кількість одиниць технологічно сумісного рухомого складу  – К4
        способу зберігання рухомого складу                                        – К5

З метою проектування коректування нормативів залежно від пробігу рухомого складу з початку експлуатації не проводиться.

Примітки:
1. Нормативи для кар'єрних автомобілів-самоскидів залежно від категорій умов експлуатації, модифікації і умов роботи корегуванню не підлягають.
2. Результуючі коефіцієнти коректування періодичності ТО і ресурсу не повинні бути менше 0,5.

Числові значення коефіцієнтів К1 корегування нормативів залежно від категорії умов експлуатації рухомого складу приведені в табл. 2.10.

 

Таблиця 2.10 – Коефіцієнти корегування нормативів залежно від категорії умов експлуатації (К1)


Категорія умов експлуатації

Коефіцієнти корегування, К1

періодичності ТО

питомої трудомісткості ПР

ресурсу

І

1,0

1,0

1,0

II

0,9

1,1

0,9

III

0,8

1,2

0,8

IV

0,7

1,4

0,7

V

0,6

1,5

0,6

Примітка: відкориговані значення ресурсу і періодичності ТО слід округляти до цілих десятків кілометрів з урахуванням кратності між собою і кратності середньодобовому пробігу.

Числові значення коефіцієнтів К2 корегування нормативів залежно від модифікації рухомого складу і організації його роботи приведені в табл. 2.11.

Таблиця 2.11 – Коефіцієнти корегування нормативів залежно від модифікації рухомого складу (К2)


Модифікація рухомого складу і організація його роботи

Коефіцієнт коректування, К2

трудомісткості ЩО, ТО-1,
ТО-2 і ПР

тривалості простою в ТО і ПР

ресурсу

1

2

3

4

Автомобілі і автобуси підвищеної прохідності

1,25

1,1

1,0

Автомобілі-фургони (пікапи)

1,2

1,1

1,0

Автомобілі-рефрижератори

1,3

1,2

1,0

Автомобілі-цистерни

1,2

1,1

1,0

Автомобілі-паливозаправники

1,4

1,2

1,0

Автомобілі-самоскиди

1,15

1,1

0,85

Сідельні тягачі

1,1

1,0

0,95

Автомобілі спеціальні

1,4

1,2

0,9

Автомобілі санітарні

1,1

1,0

1,0

Автомобілі, що працюють з причепами

1,15

1,1

0,9

Причепи і напівпричепи спеціальні (рефрижератори, цистерни і ін.)

1,6

-

1,0

 

Чисельно значення коефіцієнтів К3 корегування нормативів залежно від кліматичних умові експлуатації рухомого складу приведені в табл. 2.12.

 

 

Таблиця 2.12 – Коефіцієнти корегування нормативів залежно від кліматичних умові експлуатації (К3)


Кліматичний район по
ГОСТ 16350-80

Коефіцієнт коректування, К3

періодич­ності ТО

трудоміст­кості ПР

ресурсу

Помірний

1,0

1,0

1,0

Помірно-теплий, помірно-теплий вологий, теплий вологий

1,0

0,9

1,1

Жаркий сухий, дуже жаркий сухий

0,9

1,1

0,9

Помірно холодний

0,9

1,1

0,9

Холодний

0,9

1,2

0,8

Дуже холодний

0,8

1,3

0,7

Примітка: Корегування періодичності, трудомісткості ПР і ресурсу рухомого складу в районах з високою агресивністю навколишнього середовища з метою проектування не проводиться.

Числові значення коефіцієнтів К4 корегування нормативів трудомісткості ТО і ПР залежно від кількості одиниць технологічно сумісного рухомого складу приведені в табл. 2.13.

Таблиця 2.13 – Коефіцієнти корегування нормативів трудомісткості ТО і ПР залежно від кількості одиниць технологічно сумісного рухомого складу (К4)


Кількість одиниць технологічно сумісного рухомого складу

Коефіцієнти корегування трудомісткості ТО і ПР

Кількість одиниць технологічно сумісного рухомого складу

Коефіцієнти корегування трудомісткості ТО і ПР

до 25 включно

1,55

понад 200 до 300

1,0

понад 25 до 50

1,35

    "     300  "  400

0,9

    "     50  "  100

1,19

    "     400  "  500

0,89

    "   100  "  150

1,1

    "     500  "  600

0,86

    "   150  "  200

1,05

    "     600  "  700

0,84

    "   700  "  800

0,81

    "   1600  "  2000

0,68

    "   800  "  1000

0,77

    "   2000  "  3000

0,65

    " 1000  "  1300

0,73

    "   3000  "  5000

0,63

    " 1300  "  1600

0,70

понад 5000

0,60

Трудомісткості ЩО не підлягають корегуванню коефіцієнтом К4.

Залежно від способів зберігання рухомого складу трудомісткості ПР слід коректувати за допомогою коефіцієнта К5:
при відкритому зберіганні           - 1,0
при закритому зберіганні   - 0,9

Визначаємо загальний пробіг до капітального ремонту:

    ,        (2.1)

де Lкн – норма пробігу автомобіля до капітального ремонту.

Визначаємо періодичність ТО-1 і ТО-2:

    ,        (1.2)

де LТОн - нормативний пробіг до ТО-1 або ТО-2.

Визначаємо трудомісткість ЩО, ТО-1, ТО-2:

    ,        (1.3)

де tн - норматив трудомісткості для визначеного виду ТО, люд.-год.
Визначимо трудомісткість ПР:

    ,        (1.4)

де tПРн – норматив трудомісткості ПР, люд-год/1000 км.

 

Для зручності складання графіка ТО та ПР, а також подальших розрахунків пробіг між окремими видами ТО, КР та середнім добовим пробігом необхідно скоригувати.
Згідно нормативам періодичності ТО мають бути кратні між собою, а ресурсний пробіг кратний періодичності ТО. При кориктуванні ця кратність може бути порушена. Тому в наступних розрахунках пробігів між окремими видами ТО і ресурсним пробігом необхідно скоригувати між собою і зі середньодобовим пробігом. Допустиме відхилення від нормативної періодичності ТО складає ± 10% [11].
Визначимо кратність ТО-1:

    ,        (2.5)

де - середньодобовий пробіг, км.

Уточнимо пробіг до ТО-1:

    ,        (2.6)

Визначимо кратність ТО-2:

    ,        (2.7)

Уточнимо пробіг до ТО-2:

    ,        (2.8)

Визначимо кратність КР:

    ,        (2.9)

Уточнимо пробіг до КР:

    ,        (2.10)