Приклад виконання 1.2
1.2 Аналіз стану існуючої виробничо-технічної бази
1.2.1 Огляд існуючої структури виробничо-технічної бази
Філія „Літинський райавтодор” ВАТ ДАК „Автомобільні дороги України” ДП „Вінницький облавтодор” і її транспортний підрозділ розміщені на земельній ділянці площею 0,95 га. Територія підприємства має огорожу виконану з залізобетонних плит.
Hа території підприємства розташованi: два виробничих корпуси: один площею 450 кв. м, другий – 360 кв. м; адміністративний корпус площею 288 кв. м; АЗС площею 200 кв. м; відкрита стоянка автомобілів – 1092 кв. м; контрольно-перепускний пункт – 18 кв. м; гараж пожежної техніки – 60 кв. м; зона прибирально-мийних робіт з очисними спорудами – 34 кв. м; виробничо-складськi та допоміжні приміщення – 180 кв. м.
Виробничий корпус № 1 має розміри 18 ґ 24 м. В ньому розміщені: зона ПР та зварювальна й арматурна дільниці.
У виробничому корпусі № 2 розташовані:
– зона ТО-1 з кількістю постів – 2;
– зона ТО-2 з кількістю постів – 3.
Всі пости тупикові і розміщені під кутом 90° до осі проїзду.
Також у виробничому корпусі розміщені акумуляторна, слюсарно-механічна, шиноремонтна, електротехнічна, моторна дільниці, вентиляційна та компресорні камери, інструментальний склад та склад запасних частин.
На території підприємства знаходиться АЗС на три колонки, трансформаторна, котельна.
1.2.2 Варіантний аналіз і оцінювання стану виробничо-технічної бази і ступеня використання виробничої потужності
1. Експрес-діагностування виробничо-технічної бази
Аналіз відповідності стану ВТБ існуючим вимогам проводимо використовуючи метод експрес-діагностування, застосувавши за методикою [46] техніко-економічні показники (ТЕПи).
ТЕПи використовуються для проектних розрахунків при виборі шляхів розвитку і вдосконалення виробничо-технічної бази, необхідності нового будівництва і реконструкції функціонуючих підприємств, а також для оцінювання, порівняння і вибору проектних рішень.
Для оцінювання рівня прогресивності технологічного розроблення ВТБ встановлені такі нормативні питомі показники:
– чисельність виробничих робітників, на один автомобіль;
– кількість робочих постів для ТО і ПР рухомого складу, на один автомобіль;
– площа виробничо-складських приміщень, , на один автомобіль;
– площа допоміжних (адміністративно-побутових) приміщень, , на один автомобіль;
– площа стоянки, , на один автомобіль;
– площа території підприємства, , на один автомобіль.
Ці показники встановлені для еталонних умов [46] і для підприємств, які експлуатують вантажні автомобілі, наведені в таблиці 5.8.
Таблиця 5.8 – Питомі показники для еталонних умов
Умови роботи рухомого складу філії:
– облікова кількість рухомого складу – 26 автомобілів, з них автомобілі: КамАЗ-5511 – 3 одиниці; ЗІЛ-ММЗ – 6 одиниць; ГАЗ, САЗ – 17 одиниць.
– середньодобовий пробіг – 150 км, 140 км, 120 км;
– умови зберігання рухомого складу – відкрите, без підігріву, розміщення при 100% незалежному виїзді під кутом 90° до осі проїзду;
– категорія умов експлуатації – 3;
– природнокліматичний район – помірно-теплий, помірно-вологий;
– умови теплозбереження, водопостачання, електропостачання – від міської мережі.
Оскільки умови роботи рухомого складу філії відрізняються від еталонних, необхідно визначити техніко-економічні показники для наших умов.
Розрахункові нормативні питомі показники обчислюються за формулою:
, (5.8)
де – значення
і-го нормативного показника для еталонних умов;
К1 – коефіцієнт, який враховує спискову кількість технологічно сумісних автомобілів;
К2 – коефіцієнт, який враховує тип рухомого складу;
К3
– коефіцієнт, який враховує наявність причепів до вантажних автомобілів;
К4
– коефіцієнт, який враховує середньодобовий пробіг одиниці РС;
К5 – коефіцієнт, який враховує умови зберігання РС;
К6 – коефіцієнт, який враховує категорію умов експлуатації РС;
К7 – коефіцієнт, який враховує кліматичні умови експлуатації.
Значення коефіцієнтів К1 ... К2 вибираються з [46].
Розрахункові нормативні абсолютні показники обчислюються за формулою:
, (5.9)
де – списочна кількість автомобілів в кожній групі.
Використовуючи дані таблиці 5.8, визначаються питомі показники для умов філії, які відрізняються від еталонних для кожної технологічно сумісної групи автомобілів.
Чисельність виробничих робітників:
КамАЗ-5511 чол.;
ЗІЛ-ММЗ 0,32 Ч 6 Ч 1,66 Ч 0,68 Ч 0,7 Ч 1,16 Ч 0,95 = 1,42 чол.;
ГАЗ-САЗ 0,32 Ч 17 Ч 1,66 Ч 0,85 Ч 0,75 Ч 1,16 Ч 0,95 = 5,49 чол.;
7,87 чол.;
7,87/26 = 0,302 чол.
Кількість робочих постів:
КамАЗ-5511 0,1 Ч 3 Ч 2,3 Ч 1,0 Ч 0,78 Ч 1,15 = 0,62 поста;
ЗІЛ-ММЗ 0,1 Ч 6 Ч 2,3 Ч 0,72 Ч 0,89 Ч 1,15 = 0,58 поста;
ГАЗ-САЗ 0,1 Ч 17 Ч 2,3 Ч 0,77 Ч 0,95 Ч 1,15 = 3,08 поста;
4,28/26 = 0,16 поста.
Площа виробничо-складських приміщень:
КамАЗ-5511
= 19 Ч 3 Ч 2,05 Ч 0,96 Ч 0,76 Ч 1,15 = 98 м2;
ЗІЛ-ММЗ
= 19 Ч 6 Ч 2,05 Ч 0,72 Ч 0,76 Ч 1,15 = 134,8 м2;
ГАЗ-САЗ
= 19 Ч 17 Ч 2,05 Ч 0,6 Ч 0,76 Ч 1,15 = 326,8 м2;
= 559,6/26 = 21,52 м2/ 1 авт.
Площа допоміжних приміщень:
КамАЗ-5511 = 8,7 Ч 3 Ч 1,85 Ч 1,05 Ч 0,88 Ч 1,08 = 48,18 м2;
ЗІЛ-ММЗ = 8,7 Ч 6 Ч 1,85 Ч 1,05 Ч 0,87 Ч 1,08 = 87,34 м2;
ГАЗ-САЗ = 8,7 Ч 17 Ч 1,85 Ч 1,05 Ч 0,84 Ч 1,08 = 245,3 м2;
= 380,84/26 = 14,65 м2.
Площа стоянки рухомого складу:
КамАЗ-5511 = 37,2 Ч 3 Ч 0,85 Ч 1,32 = 125,22 м2;
ЗІЛ-ММЗ
= 37,2 Ч 6 Ч 0,85 Ч 1,32 = 201,79 м2;
ГАЗ-САЗ
= 37,2 Ч 17 Ч 0,92 Ч 1,32 = 667,8 м2;
= 994,81/26 = 38,26 м2.
Площа території підприємства:
КамАЗ-5511 = 120 Ч 3 Ч 1,9 Ч 0,88 Ч 0,92 Ч 1,16 Ч 1,07 = 687,34 м2;
ЗІЛ-ММЗ = 120 Ч 6 Ч 1,9 Ч 0,88 Ч 0,91 Ч 1,16 Ч 1,07 = 623,21 м2;
ГАЗ-САЗ = 120 Ч 17 Ч 1,9 Ч 0,88 Ч 0,90 Ч 1,16 Ч 1,07 = 3586,08 м2;
= 4896,63/26 = 188,33 м2/ 1 авт.
Оцінювання відповідності розрахованих ТЕПів нормативним значенням проводимо методом порівняння фактичних показників з розрахованими.
Порівняння нормативних та існуючих технічно-економічних показників наведено в таблиці 5.9.
Таблиця 5.9 – Порівняння нормативних і фактичних значень ТЕПів
Результати аналізу:
а) чисельність виробничих робітників менша нормативного значення, що пов’язано з плинністю кадрів, обумовлених низьким рівнем заро-бітної плати;
б) число постів зони ТО і ПР філії менше нормативних показників, що говорить про низький рівень механізації і автоматизації технологічних процесів виробництва;
в) площі виробничо-складських і допоміжних приміщень перевищують нормативні значення;
г) площі стоянки автомобілів і площі території АТП дозволяють розмістити і в перспективі експлуатувати більше автомобілів.
В зв’язку з цим планується технічне переозброєння виробничо-технічної бази комплексу забезпечення роботоздатності автомобілів філії.
2. Комплексне оцінювання виробничо-технічної бази
Комплексне оцінювання стану ВТБ виконуємо відповідно до рекомендацій [7, 18, 24, 46] за такими напрямками: характеристика виробничих приміщень, стан технологічного устаткування, характеристика рівня технології ТО і ПР, рівень організації та управління виробництвом.
Виконаємо розрахунок показників, що характеризують виробничу потужність підприємства.
Фондооснащеність ВТБ розраховується за формулою:
(5.10)
де – вартість ВТБ, грн. (табл. 5.2);
– облікова кількість автомобілів, одиниць.
тис. грн.
Забезпеченість виробничими площами для ТО і ПР:
(5.11)
де – фактична площа приміщень для ТО і ПР, м2;
– змінна програма ТО і ПР, одиниць.
м2.
Характеристика виробничих приміщень: відстань між колонами – 6 м; розмір прогону – 12 м; висота приміщення – 4 м; застосовувані будівельні конструкції: цегляні та залізобетонні; приміщення побудовано в каркасному залізобетонному виконанні з залізобетонними балками покриття та азбоцементною покрівлею по металевим прогонам; фундаменти приміщення залізобетонні, збірно-монолітні.
Виробничі приміщення пристосовані для виконання робіт з ТО і поточного ремонту наявних автотранспортних засобів.
Придатність будівель і споруд розраховуємо за формулою:
(5.12)
де – залишкова вартість, грн.;
– первісна вартість, грн.
Значення і вибираються з таблиці 5.2. Тоді
Стан технологічного устаткування характеризується структурою виробничих фондів, що складається з активної і пасивної частини, які розраховуються за такими формулами:
(5.13)
(5.14)
де – активна частина фондів ВТБ, грн.;
– пасивна частина фондів ВТБ, грн.
Значення і вибираються з таблиці 5.2.
Згідно з формулами (5.13 і 5.14):
Фондооснащеність ремонтних робітників:
(5.15)
де – середньооблікова кількість ремонтних робітників.
тис. грн.
Механооснащеність ремонтних робітників:
(5.16)
тис. грн.
Наявне у виробничому корпусі технологічне обладнання наведено в таблиці 5.10.
Таблиця 5.10 – Обладнання виробничого корпусу
Розрахуємо основні показники використання обладнання.
Коефіцієнт змінності устаткування:
, (5.17)
де – кількість обладнання, що відпрацювало зміну, одиниць;
– кількість встановленого обладнання, одиниць.
.
Коефіцієнт використання устаткування:
, (5.18)
де – фактичний час роботи устаткування, год;
– дійсний фонд часу роботи устаткування, год.
.
Аналіз стану ВТБ показує, що:
– зони і дільниці укомплектовані устаткуванням на 67-81% від нормативу. Частина устаткування є фізично спрацьованим і морально застарілим (приблизно 25%), воно підлягає оновленню;
– підприємство має недостатній рівень фондооснащеності, яка складає 79% від нормативних значень, визначених за нормативними питомими капіталовкладеннями;
– більшість робіт на підприємстві виконується фактично вручну, тобто без наявного технологічного обладнання.
Таким чином, на підприємстві доцільно провести технічне переозброєння ВТБ з вирішенням таких питань: поліпшити вікову структуру устаткування, збільшити вагу ВТБ в загальній вартості ОВФ за рахунок введення в експлуатацію нової прогресивної техніки, підвищити рівень механізації процесів ТО і ПР, вдосконалити діючі засоби праці.
Приклад виконання 1.3-1.6
1.3 Аналіз існуючої системи і організації ТО і ПР
Існуюча система організації ТО-1, ТО-2 передбачає, що всі автомобілі за графіком через визначені пробіги проходять виконання комплексу обслуговувальних робіт. При цьому виконується дрібний супутній ремонт. Поточний ремонт проводиться при необхідності (за заявками).
ТО-1: метод обслуговування на універсальних постах тупикового типу;
ТО-2: метод обслуговування на універсальних постах тупикового типу;
ПР: виконується на універсальних постах тупикового типу.
Оборотний фонд створюється і підтримується за рахунок над-ходження нових чи відремонтованих агрегатів, у тому числі й зі списаних автомобілів.
Після проведення відповідних видів обслуговування і поточного ремонту автомобілі направляються на стоянку.
Робота ремонтних ділянок планується за принципом підтримки незнижуваного запасу деталей, вузлів і агрегатів на складі.
Перевезення здійснюють водії першого і другого класів, технічним обслуговуванням і ремонтом автотранспорту займаються автослюсарі 4-го і 5-го розрядів.
Підприємство використовує такі природні ресурси: паливо і мастильні матеріали для автомобілів, воду, теплову і електричну енергію. Теплу воду і тепло в холодний період року філія отримує від котельні.
Умови експлуатації: кількість робочих днів на рік – 365; враховуючи тип дорожнього покриття, тип рельєфу місцевості, а також умови роботи приймається третя категорія умов експлуатації; кліматичний район –помірно-теплий, помірно-вологий.
1.4 Моделювання величини попиту на автоперевезення
1.4.1 Моделювання (прогнозування) величини попиту на автоперевезення з використанням математичних функцій
Прогнозування техніко-економічних показників повинно включати кілька етапів: збір і попереднє оброблення інформації; вибір загальної тенденції зміни досліджуваного показника; визначення невідомих параметрів прогнозуючої функції; розрахунок оцінних критеріїв і вибір зазначеної функції; розрахунок прогнозованих значень показника; розрахунок їхніх довірчих інтервалів.
Вибір прогнозної функції – найвідповідальніша частина при складанні прогнозів. Звичайно користуються такими функціями: лінійною –; показниковою – .
Кожна з наведених функцій є найпростішою моделлю динаміки зміни прогнозованого показника в часі .
Після того як обраний перелік кривих, придатних для екстраполяції, необхідно визначити їхні параметри. Оскільки результуючий показник є вибіркою з генеральної сукупності, не можна точно визначити невідомі значення параметрів, а можна знайти тільки їхні оцінки. Найзручніше використати метод найменших квадратів. Він досить простий і забезпечує необхідну точність розрахунків. Для вибору математичної функції, що описує траєкторію зміни того або іншого показника, необхідно: побудувати кореляційне поле; за характером розташування точок – значень показника – на кореляційному полі вибрати загальний вигляд функції регресії; скласти кореляційну таблицю; оцінити параметри
й методом найменших квадратів; записати емпіричне рівняння регресії; обчислити коефіцієнт кореляції (у випадку лінійної регресії) або кореляційне відношення (у випадку нелінійної функції регресії); установити адекватність математичної моделі динаміці зміни показника.
Оцінювання параметрів
і знаходиться за формулами:
; (5.19)
. (5.20)
Як приклад розглянемо динаміку зміни коефіцієнта платного пробігу в таксомоторному парку.
На підставі вихідних даних складається кореляційна таблиця (табл. 5.20). При цьому як функція приймається значення прогнозованого показника (), як аргумент – умовний рік , що
відповідає даному значенню показника.
Оцінювання параметрів
і знаходиться за формулами (5.19; 5.20):
;
.
Таблиця 5.20 – Кореляційна таблиця
Отже, математична модель для прогнозування має такий вигляд:
. (5.21)
Проведемо прогнозування значення на період до 2010 року. При цьому за початок координат (рік початку відліку) приймаємо 2005 рік. Таким чином,
t = 6
і
.
Коефіцієнт кореляції вказує на щільність лінійного зв’язку між показниками
й ,
тобто між і . Він визначається за формулою:
, (5.22)
де – розрахункове значення показника за отриманою моделлю;
– середнє значення показника в експериментальному тимчасовому ряді;
– сумарний залишковий квадрат, що характеризує змінність залежної змінної
у результаті помилок в експериментальних даних і у виборі моделі;
– повний сумарний квадрат, що характеризує змінність ознаки
при дії як врахованих, так і не врахованих факторів.
Розрахункові дані для оцінювання коефіцієнта кореляції наведені в табл. 5.21.
Таблиця 5.21 – Дані для визначення коефіцієнт кореляції
За формулою (5.22) і даними таблиці 5.21 визначається коефіцієнт кореляції
.
Відомо, що якщо , то зв’язок між величинами та лінійний функціональний, якщо ж – величини та незалежні й отримане рівняння не можна використовувати з метою прогнозування. Оскільки , зв’язок між і близький до функціонального.
Необхідний етап статистичного аналізу – аналіз отриманого рівняння. Такий аналіз необхідний у зв’язку з тим, що при обчисленні значень коефіцієнтів
і ,
передбачалася певна форма зв’язку між розглянутою ознакою () і фактором (),
у цьому випадку – лінійний зв’язок. Отже, необхідно перевірити гіпотезу про адекватність прийнятої моделі результатам спостережень.
Як критерій для перевірки зазначеної гіпотези звичайно використовується критерій Фішера, що знаходиться за формулою:
, (5.23)
де – оцінка повної дисперсії, який відповідає число ступенів вільності : ;
– оцінка залишкової дисперсії при :
;
– кількість коефіцієнтів регресії (, тому що визначаються коефіцієнти
й );
– рівень значимості, звичайно приймають , що відповідає рівню довірчої ймовірності ;
– критичне значення
F-критерію, що визначається за спеціальними таблицями.
Значення F-критерію Фішера при умові значимості наведено в таблиці 5.22.
У розглянутому випадку , а критичне значення
F-критерію . Оскільки , гіпотеза про адекватність рівняння регресії не відкидається, воно з імовірністю 0,95 описує зв’язок між розглянутими величинами.
Використання показникової функції регресії дається для випадку дослідження динаміки зміни коефіцієнта використання таксомоторного парку .
Потрібно оцінити параметри показникової функції регресії вигляду . Якщо
й , для оцінювання параметрів показникової функції регресії можна зробити заміну змінних:
. (5.24)
Тоді шукана функція прийме лінійний вигляд:
. (5.25)
Таблиця 5.22 – Значення
F-критерію Фішера при умові значимості
Для знаходження точкових оцінок коефіцієнтів регресії
і
також застосовується метод найменших квадратів. Оцінки параметрів
і одержуються потенціюванням обчислених точкових оцінок
і . Відзначимо, що обчислені в такий спосіб оцінки параметрів
і є незначно зміщеними.
Необхідні обчислення наведені в табл. 5.23, звідки
.
Оцінка коефіцієнта
знаходиться за формулою (5.20):
,
а коефіцієнт
– з використанням формули (5.19), а також альтернативної формули :
.
Таблиця 5.23 – Результати моделювання
|