3.2. Квадратні нерівності
Нехай потрібно розв’язати нерівність (аналогічні міркування проводяться при розв’язуванні нерівностей ). У залежності від знака дискримінанта квадратного тричлена потрібно розглянути два випадки:
1) Якщо , а старший коефіцієнт а додатний, то при всіх значеннях х виконується нерівність .
2) Якщо , то для розв’язання нерівності потрібно розкласти квадратний тричлен на множники за формулою , потім поділити обидві частини нерівності на число а, зберігши знак нерівності, якщо , і змінивши знак нерівності на додатний, якщо , і перейти до нерівності .
Приклад 7. Розв’язати нерівність .
Розв’язання
Розв’язавши квадратне рівняння , одержимо корені . Тоді квадратний тричлен розкладеться на такі множники: .
Звідси, 

Відповідь: 
> solve({x^2-5*x+6>0},{x});

Квадратні нерівності, а також нерівності вищих степенів можна розв’язувати методом інтервалів (методом проміжків). В його основі лежить така властивість двочлена : точка ділить числову вісь на дві частини – праворуч від точки ? двочлен , а ліворуч від точки ? .

Приклад 8. Розв’язати нерівність .
Розв’язання
Многочлен перетворюється в нуль у точках Ці точки розбивають координатну пряму на проміжки ( 1),
(1; 3), (3; ), усередині кожного з яких функція зберігає знак.

Оскільки в проміжку (3; ) співмножники додатні, то їхній добуток додатний, тобто . Відзначимо проміжок (3; ) знаком “+”. Далі знаки в проміжках чергуються. Проводимо через визначені точки “криву знаків”. На тих проміжках, де ставиться знак “+”, виконується нерівність ; на тих проміжках, де знак “– “, виконується нерівність . Отже, розв’язком початкової нерівності є об’єднанням проміжків: ( 1), (3; ).
Відповідь: ( 1) (3; ).
Приклад 9. Розв’язати нерівність .
Розв’язання
Якщо прирівняти до нуля многочлен , то дискримінант виявиться від’ємним. А це означає, що квадратний тричлен додатний при всіх дійсних значеннях змінної х, тому при нерівність розв’язків не має.
Відповідь: нерівність розв’язків не має.
Приклад 10. Розв’язати нерівність .
Розв’язання
Многочлен є невід’ємним при будь-якому дійсному значенні змінної х, тому нерівність справджується при всіх дійсних значеннях змінної х, крім 4.
Відповідь: 
> factor(x^2-8*x+16>0);

> solve({x^2-8*x+16>0},{x});

Приклад 11. Розв’язати нерівність .
Розв’язання
Многочлен перетворюється в нуль в точках . Ці точки розбивають координатну пряму на чотири проміжки. Оскільки даний многочлен містить множник у парному степені – це , то при переході «змійки» через “0” знак не буде змінюватись. Зазначимо, що точка входить у множину розв’язків, тому що при дістаємо .

Відповідь:  .
Приклад 12. Розв’язати нерівність 
Розв’язання
Наносимо точки 6; 2; 0; –1; –5 на числову вісь. Відзначимо точки і , при переході через них «змійки» знаки не будуть змінюватись. За допомогою «кривої знаків» дістаємо розв’язки, які позначені на рисунку зі знаком «+».

Відповідь: .
> solve({((x-6)^2*(x-2)*x)/(x+1)^4*(x+5)>=0},{x});

  
|