4.5 Психологія менеджменту нововведень
4.5.1 Проблеми процесу та результату нововведень в організації
Інноваційна (пов'язана із здійсненням нововведень, змін) сфера є однією з найважливіших у діяльності керівника, одним з найзахопливіших процесів в
управлінні.
Нововведення
–
заходи, спрямовані на перетворення будь-яких компонентів у структурі або функціонуванні організації.
Необхідність нововведень визначається поєднанням зовнішніх та внутрішніх чинників. До зовнішніх чинників належать [38]:
-
політичні – зміни політичного курсу країни, законодавства, керівників на різних рівнях влади тощо;
-
економічні – спад або піднесення економіки, зміна обмінних курсів національної валюти і відсоткових ставок на кредити, зміни в системі фінансування,
виснаження сировинних ресурсів тощо;
-
попит на ринку – відмова або підвищення попиту на певні товари й послуги;
-
технологічні – створення нових виробничих технологій, інформаційних систем і каналів комунікації, зміна умов доступу до нових технологій тощо;
-
соціальні – зміна соціальних цінностей та смаків, поява нових потреб, зміни соціальної структури тощо;
-
конкуренти – поява нових, занепад існуючих конкурентів тощо;
-
стихійні лиха або техногенні катастрофи.
Внутрішні чинники,
які викликають необхідність нововведень, пов’язані з усвідомленням необхідності або бажанням розвивати нові напрями діяльності, підвищувати продуктивність
праці, мотивацію персоналу, поліпшувати якість та обслуговування, розширювати обсяг продажу, берегти кадри, зміцнювати позиції на ринку тощо.
Люди по-різному реагують на нововведення. З погляду психології це в багатьох випадках залежить від особистісного ставлення до змін, зумовленого
позитивною чи негативною їх оцінкою. У процесі запровадження будь-якого обґрунтованого нововведення утворюється принаймні п’ять груп людей, які
по-різному реагують на зміни: противники, скептики, нейтрали, прихильники та ентузіасти [38].
-
Противники.
Вони негативно ставляться до нововведень, надають перевагу традиційним методам, способам, формам роботи. Іноді чинять опір конкретному нововведенню,
намагаються залучити до цього і тих, хто ще повністю не визначився.
-
Скептики (вербальні противники).
Вони на словах виявляють незадоволення нововведеннями, однак за власною ініціативою не вдаються до жодних практичних кроків, які б унеможливили зміни.
-
Нейтрали.
Ця категорія осіб байдуже ставиться до будь-яких змін та нововведень. Вони вважають, що нововведення не вплине на їх трудову діяльність, а якщо це і
станеться, то незначною мірою.
-
Прихильники.
Вони, як правило, схвалюють і на словах підтримують нову ідею, однак у конкретній справі малоініціативні. Іноді у них виникають сумніви щодо
ефективності й актуальності конкретного варіанта проекту.
-
Ентузіасти.
Як ініціатори або активні прихильники змін, вони підтримують їх і на словах, і на практиці. Своїми ідеями намагаються залучити до нової справи якомога
більше людей в організації.
Дослідниками визначено такі головні психологічні бар’єри на шляху до нововведень [2]:
-
Бар’єр некомпетентност
і
– обумовлений труднощами впровадження, пов’язаними з невпевненістю робітників у своїх силах, щоб успішно справитися з роботою після нововведень.
-
Бар’єр навичок
,
звичок
, традиц
ії
є наступним за значимістю та обумовлений прив’язаністю до сформованого та автоматизованого способу роботи з технікою відносно технологічних вимог і
організаційних структур.
-
Бар’
єр
ідилії
– пов’язаний з задоволеністю деяких працівників їх положенням в праці, побуті, що призводить до неактивності людини при впровадженні інновацій.
-
Бар’
єр
збільшення
психоф
ізіологічного навантаження
–
страх збільшення норм, планових завдань, підвищення психічного та фізичного навантаження.
-
Бар’
єр компенсац
ії
– з’являється на основі переживання суб’єктивних труднощів, пов’язаний з невпевненістю в тому, що додаткові зусилля отримають відповідну матеріальну і
моральну компенсацію.
-
Бар’
єр
винагороди
(
інтересу
)
– проявляється як страх зниження винагород після нововведення, коли не відомі розмір винагород і ранг майбутньої посади. Різновидами бар’єру є
зарплата, посада, соціальний статус. В основі цього бар’єру лежать інтереси людини.
-
Бар’
єр
зміни місця роботи –
виникає в результаті скорочення штатів, переміщення на нову роботу.
-
Бар’
єр марки
(фірми, авторитета впроваджувача, доцільності) – це прояв негативного відношення до нового, недостатньо авторитетного або доцільного.
-
Бар’
єр партнера
–
це результат сумнівів або невіра у можливості інших в переналаштування безпосереднього ділового партнера після нововведення.
До інших причин спротиву нововведенням вчені відносять [38]:
– дрібновласницький інтерес;
– нерозуміння і дефіцит довіри;
– різне оцінювання ситуації;
– низька терпимість до зміни;
– тиск колег;
– втома від змін;
– попередній невдалий досвід змін.
Основні поняття і ключові слова:
організаційні зміни, нововведення, психологічні бар’єри на шляху до впровадження нововведень.