| Важливим напрямом розробки педагогічних моделей  адаптації є дослідження теоретичного і практичного досвіду роботи інституту  кураторів – головної організаційно-виховної ланки успішності процесу адаптації.  Як ми вже зазначали, цьому питанню в  сучасній педагогічній літературі приділяється увага. Але питанню роботи  кураторів академічних груп з адаптації першокурсників в умовах ВНЗ у сучасній  педагогіці приділяється незначна увага. Враховуючи те, що успішність  навчання та виховання студентів залежить від процесу та результату  соціально-психологічної адаптації студентів, у Вінницькому національному  технічному університеті, на основі дослідження сучасних психологічних і  педагогічних підходів до проблеми адаптації студентів [2; 3; 16; 32] та  проблеми організації роботи кураторів  з  адаптації студентів [1, 9, 11; 15; 16; 17; 22; 26; 30; 31; 33], теоретично  розробляється і практично реалізовується Система роботи куратора по адаптації  студентів академічної групи в умовах ВНТУ.Вона містить в собі  відповідні складові  (інформаційна  складова, розробка і впровадження системи практичних заходів з адаптації  студентів та моніторинг процесу і   результату адаптації).   Інформаційна  складова Для розробки куратором ефективної системи заходів з  адаптації першокурсників йому необхідно мати відповідну інформацію. Вона  допоможе прогнозувати і передбачати можливість виникнення адаптаційних проблем  у студентів 1-го курсу: 
        невизначеність мотивації вибору професії;невідповідність обсягу і рівню знань,  умінь і навичок абітурієнтів вимогам освітнього процесу;недостатність психологічної підготовки;невміння здійснювати психологічну  саморегуляцію поведінки і діяльності у нових умовах;відсутність навичок самостійної роботи;вихідний стан здоров’я і тип нервової системи;індивідуально-особистісні властивості  психіки. Для отримання відповідної інформації про студентів  куратор може використовувати такі джерела:  
        ознайомлення з особовою справою студента;проведення анкетувань, тестувань;тренінгові  (ігрові) форми роботи з групою (можливо за участю    спеціаліста-психолога); індивідуальне  спілкування зі студентами; спілкування з викладачами, батьками студента та  ін.  Розробка і впровадження системи заходів з  адаптації студентів Розробка куратором системи заходів з адаптації студентів базується на відповідних  складових (або напрямах) соціально-психологічної адаптації: професійній,  соціальній, біологічній і психологічній. Професійна адаптація: 
        ознайомлення першокурсників зі змістом,  перспективами обраної ними професії;допомога у адаптації до вимог навчального  процесу. Соціальна адаптація: 
        адаптація індивіда до умов групи, всього  студентського колективу;створення у студентській групі здорової  морально-психологічної атмосфери;ознайомлення студентів з нормативно-правовими  вимогами перебування у ВНЗ;адаптація студентів до морального та  культурного середовища ВНЗ;адаптація студентів до умов проживання у  гуртожитку.  Біологічна адаптація: 
        врахування в процесі навчально-виховної  роботи стану здоров’я та психологічних властивостей особистості;залучення студентів до занять  фізкультурою і спортом;піклування  куратора про створення санітарно-гігієнічних умов навчально-виховного процесу;допомога  та поради студентам із організації побуту, харчування, відпочинку та  оздоровлення й ін.  Психологічна адаптація: 
        вивчення довузівських передумов адаптації  студентів першого курсу (психологічні властивості, рівень моральної та  психологічної культури, рівень знань тощо) та врахування їх в процесі  навчально-виховної роботи;врахування характерологічних особливостей  і якостей особистості в навчально-виховному процесі;заходи корекції процесу адаптації  студентів до умов вищого навчального закладу;заходи, спрямовані на розвиток  психологічної культури студента;заходи формування самосвідомості індивіда  та ін.  Моніторинг процесу та результатів адаптації Моніторинг адаптації студентів містить в собі такі напрямки:  
        соціологічні та психологічні дослідження  різних аспектів адаптації студентів;успішність студентів академгрупи;відвідування студентами занять;дотримання студентами Правил внутрішнього розпорядку  ВНЗ та чинного законодавства України;участь студентів у наукових, культурних,  спортивних та громадських заходах й ін. Засоби  моніторингу: 
        проведення анкетувань та тестувань;індивідуальне спілкування зі студентами;спілкування з батьками студентів;спілкування з викладачами та ін. Організаційними  формами адаптаційної роботи куратора є: 
        кураторські години;загальнофакультетські кураторські години;збори студентів групи;збори студентів, які проживають у  гуртожитку;участь студентів у наукових, культурних,  спортивних та громадських заходах;організація тематичних вечорів,  зустрічей, екскурсій, походів в театри, кінотеатри;співпраця зі Службою психологічної  підтримки у розробці і впровадженні соціально-психологічних засобів формування  й корекції адаптовності студентів. індивідуальна  робота зі студентами та ін. На основі вищевикладеної системи  кураторами складається та реалізується “План роботи куратора з адаптації  студентів академічної групи до умов ВНТУ”. Орієнтовний перелік заходів куратора  з адаптації студентів академічної групи в  умовах університету: 
        знайомство з групою,  проведення гри “Знайомство” та ін;збір даних про  студентів методом анкетування;проведення  психологічних тестувань з метою визначення ймовірності виникнення адаптаційних  проблем у студентів;постійний моніторинг  процесу адаптації студентів (психологічні тести, спілкування з групою,  викладачами, заступником декана з виховної роботи, батьками, індивідуальне  спілкування зі студентами тощо);допомога  куратора у вирішенні індивідуальних та колективних морально-психологічних  проблем, які виникають у студентів в процесі адаптації; допомога  куратора у формуванні в групі здорового морально-психологчного клімату та у профілактиці  порушень студентами Правил внутрішнього розпорядку у ВНТУ; ознайомлення  студентів з системою виховної роботи у ВНТУ; ознайомлення  студентів з Програмою реалізації гуманітарної політики та виховної роботи у  ВНТУ;ознайомлення  студентів з Правилами внутрішнього розпорядку у ВНТУ;зустрічі в рамках  кураторських годин з представниками Служби психологічної підтримки ВНТУ  (можливі інформаційні та тематичні зустрічі); вибори органів студентського  самоврядування групи (профорг, заступники старости за напрямами); ознайомлення  студентів з системою студентського самоврядування у ВНТУ; зустрічі з  представниками студентської ради факультету;зустрічі з  представниками профспілки студентів ВНТУ;ознайомлення  студентів з модульно-кредитною системою навчання;бесіда “Як працювати  в бібліотеці”;бесіда “Як краще  організувати навчальну та самостійну роботу”;бесіда “Про етику міжособистісних  стосунків у групі” зустрічі з представниками організацій,  фірм, провідними спеціалістами випускових кафедр,  випускниками, магістрантами, аспірантами;залучення  студентів до культурно-мистецьких, оздоровчо-спортивних заходів та організації  студентського дозвілля; піклування  куратора про соціальні умови життя  і  побут студентів, особливо тих, які проживають у гуртожитку; співпраця  зі Службою психологічної підтримки ВНТУ; співпраця  з Центром культурології та мистецтва ВНТУ;  бесіда “Про підготовку до екзаменаційної  сесії (форми активізації навчання студентів з підготовки до складання сесії)” аналіз на кураторських годинах стану  відвідування студентами групи занять, успішності та дисципліни в групі;обговорення  результатів модуля;підведення підсумків  навчального триместру (року);бесіда “Мовленнєва  культура студента”;бесіди “Про здоровий  спосіб життя як запоруку успішної самореалізації особистості;бесіди “Про  профілактику та запобігання розповсюдженню в студентському середовищі  негативних явищ (паління, пияцтва, наркоманії, СНІДу тощо)зустрічі з цікавими і видатними людьми України,  ветеранами війни та праці й ін. |