Важливим напрямом розробки педагогічних моделей адаптації є дослідження теоретичного і практичного досвіду роботи інституту кураторів – головної організаційно-виховної ланки успішності процесу адаптації.
Як ми вже зазначали, цьому питанню в сучасній педагогічній літературі приділяється увага. Але питанню роботи кураторів академічних груп з адаптації першокурсників в умовах ВНЗ у сучасній педагогіці приділяється незначна увага.
Враховуючи те, що успішність навчання та виховання студентів залежить від процесу та результату соціально-психологічної адаптації студентів, у Вінницькому національному технічному університеті, на основі дослідження сучасних психологічних і педагогічних підходів до проблеми адаптації студентів [2; 3; 16; 32] та проблеми організації роботи кураторів з адаптації студентів [1, 9, 11; 15; 16; 17; 22; 26; 30; 31; 33], теоретично розробляється і практично реалізовується Система роботи куратора по адаптації студентів академічної групи в умовах ВНТУ.Вона містить в собі відповідні складові (інформаційна складова, розробка і впровадження системи практичних заходів з адаптації студентів та моніторинг процесу і результату адаптації).
Інформаційна складова
Для розробки куратором ефективної системи заходів з адаптації першокурсників йому необхідно мати відповідну інформацію. Вона допоможе прогнозувати і передбачати можливість виникнення адаптаційних проблем у студентів 1-го курсу:
- невизначеність мотивації вибору професії;
- невідповідність обсягу і рівню знань, умінь і навичок абітурієнтів вимогам освітнього процесу;
- недостатність психологічної підготовки;
- невміння здійснювати психологічну саморегуляцію поведінки і діяльності у нових умовах;
- відсутність навичок самостійної роботи;
- вихідний стан здоров’я і тип нервової системи;
- індивідуально-особистісні властивості психіки.
Для отримання відповідної інформації про студентів куратор може використовувати такі джерела:
- ознайомлення з особовою справою студента;
- проведення анкетувань, тестувань;
- тренінгові (ігрові) форми роботи з групою (можливо за участю спеціаліста-психолога);
- індивідуальне спілкування зі студентами;
- спілкування з викладачами, батьками студента та ін.
Розробка і впровадження системи заходів з адаптації студентів
Розробка куратором системи заходів з адаптації студентів базується на відповідних складових (або напрямах) соціально-психологічної адаптації: професійній, соціальній, біологічній і психологічній.
Професійна адаптація:
- ознайомлення першокурсників зі змістом, перспективами обраної ними професії;
- допомога у адаптації до вимог навчального процесу.
Соціальна адаптація:
- адаптація індивіда до умов групи, всього студентського колективу;
- створення у студентській групі здорової морально-психологічної атмосфери;
- ознайомлення студентів з нормативно-правовими вимогами перебування у ВНЗ;
- адаптація студентів до морального та культурного середовища ВНЗ;
- адаптація студентів до умов проживання у гуртожитку.
Біологічна адаптація:
- врахування в процесі навчально-виховної роботи стану здоров’я та психологічних властивостей особистості;
- залучення студентів до занять фізкультурою і спортом;
- піклування куратора про створення санітарно-гігієнічних умов навчально-виховного процесу;
- допомога та поради студентам із організації побуту, харчування, відпочинку та оздоровлення й ін.
Психологічна адаптація:
- вивчення довузівських передумов адаптації студентів першого курсу (психологічні властивості, рівень моральної та психологічної культури, рівень знань тощо) та врахування їх в процесі навчально-виховної роботи;
- врахування характерологічних особливостей і якостей особистості в навчально-виховному процесі;
- заходи корекції процесу адаптації студентів до умов вищого навчального закладу;
- заходи, спрямовані на розвиток психологічної культури студента;
- заходи формування самосвідомості індивіда та ін.
Моніторинг процесу та результатів адаптації
Моніторинг адаптації студентів містить в собі такі напрямки:
- соціологічні та психологічні дослідження різних аспектів адаптації студентів;
- успішність студентів академгрупи;
- відвідування студентами занять;
- дотримання студентами Правил внутрішнього розпорядку ВНЗ та чинного законодавства України;
- участь студентів у наукових, культурних, спортивних та громадських заходах й ін.
Засоби моніторингу:
- проведення анкетувань та тестувань;
- індивідуальне спілкування зі студентами;
- спілкування з батьками студентів;
- спілкування з викладачами та ін.
Організаційними формами адаптаційної роботи куратора є:
- кураторські години;
- загальнофакультетські кураторські години;
- збори студентів групи;
- збори студентів, які проживають у гуртожитку;
- участь студентів у наукових, культурних, спортивних та громадських заходах;
- організація тематичних вечорів, зустрічей, екскурсій, походів в театри, кінотеатри;
- співпраця зі Службою психологічної підтримки у розробці і впровадженні соціально-психологічних засобів формування й корекції адаптовності студентів.
- індивідуальна робота зі студентами та ін.
На основі вищевикладеної системи кураторами складається та реалізується “План роботи куратора з адаптації студентів академічної групи до умов ВНТУ”.
Орієнтовний перелік заходів куратора з адаптації студентів академічної групи в умовах університету:
- знайомство з групою, проведення гри “Знайомство” та ін;
- збір даних про студентів методом анкетування;
- проведення психологічних тестувань з метою визначення ймовірності виникнення адаптаційних проблем у студентів;
- постійний моніторинг процесу адаптації студентів (психологічні тести, спілкування з групою, викладачами, заступником декана з виховної роботи, батьками, індивідуальне спілкування зі студентами тощо);
- допомога куратора у вирішенні індивідуальних та колективних морально-психологічних проблем, які виникають у студентів в процесі адаптації;
- допомога куратора у формуванні в групі здорового морально-психологчного клімату та у профілактиці порушень студентами Правил внутрішнього розпорядку у ВНТУ;
- ознайомлення студентів з системою виховної роботи у ВНТУ;
- ознайомлення студентів з Програмою реалізації гуманітарної політики та виховної роботи у ВНТУ;
- ознайомлення студентів з Правилами внутрішнього розпорядку у ВНТУ;
- зустрічі в рамках кураторських годин з представниками Служби психологічної підтримки ВНТУ (можливі інформаційні та тематичні зустрічі);
- вибори органів студентського самоврядування групи (профорг, заступники старости за напрямами);
- ознайомлення студентів з системою студентського самоврядування у ВНТУ;
- зустрічі з представниками студентської ради факультету;
- зустрічі з представниками профспілки студентів ВНТУ;
- ознайомлення студентів з модульно-кредитною системою навчання;
- бесіда “Як працювати в бібліотеці”;
- бесіда “Як краще організувати навчальну та самостійну роботу”;
- бесіда “Про етику міжособистісних стосунків у групі”
- зустрічі з представниками організацій, фірм, провідними спеціалістами випускових кафедр, випускниками, магістрантами, аспірантами;
- залучення студентів до культурно-мистецьких, оздоровчо-спортивних заходів та організації студентського дозвілля;
- піклування куратора про соціальні умови життя і побут студентів, особливо тих, які проживають у гуртожитку;
- співпраця зі Службою психологічної підтримки ВНТУ;
- співпраця з Центром культурології та мистецтва ВНТУ;
- бесіда “Про підготовку до екзаменаційної сесії (форми активізації навчання студентів з підготовки до складання сесії)”
- аналіз на кураторських годинах стану відвідування студентами групи занять, успішності та дисципліни в групі;
- обговорення результатів модуля;
- підведення підсумків навчального триместру (року);
- бесіда “Мовленнєва культура студента”;
- бесіди “Про здоровий спосіб життя як запоруку успішної самореалізації особистості;
- бесіди “Про профілактику та запобігання розповсюдженню в студентському середовищі негативних явищ (паління, пияцтва, наркоманії, СНІДу тощо)
- зустрічі з цікавими і видатними людьми України, ветеранами війни та праці й ін.
|