|
||||
|
РОЗДІЛ 2 |
|||
Основним типом машин постійного струму є колекторний тип з електромагнітним збудженням. В них основний магнітний потік Ф0 створюється постійним струмом, що протікає по обмотці збудження, яка розташована на головних полюсах [1–4]. Розглянемо принцип роботи генератора постійного струму на прикладі найпростішої колекторної машини з електромагнітним збудженням, обмотка якоря якої складається лише з одного витка (рис. 2.2).
Рисунок 2.2 – Найпростіша машина постійного струму Між двома полюсами електромагніту розміщений якір, що є сталевим циліндром. На якорі розташована обмотка у вигляді витка авсd, кінці якої приєднані до двох пластин (півкілець), закріплених на валу й ізольованих одна від одної. Ці пластини утворюють колектор. До півкілець дотикаються щітки А та В, до яких приєднане навантаження генератора Rнав. Якір обертається під дією механічної сили первинного двигуна, наприклад турбіни, двигуна внутрішнього згоряння або електродвигуна. Колектор обертається разом з валом, а щітки А та В залишаються нерухомими. Полярність полюсів електромагніту (головних полюсів машини) залежить від напрямку струму в обмотці збудження і може бути визначена за допомогою правої руки: якщо долоню правої руки покласти на котушку збудження таким чином, щоб чотири пальці співпадали з напрямком струму у витках котушки, тоді відігнутий у площині долоні на 90° великий палець покаже напрямок магнітних силових ліній поля, створеного струмом котушки [1]. Відповідно до цього правила верхній полюс на рис. 2.2 є північним (N), а нижній – південним (S). Незалежно від числа полюсів машини їх полярність завжди чергується, тобто за полюсом N завжди буде полюс S. Силові лінії поля (лінії магнітної індукції) виходять з північного полюса, пронизують якір і входять у південний, двічі перетинаючи при цьому повітряний зазор. Далі вони замикаються по ярму машини (на рис. 2.2 не показано). Припустимо, що якір обертається проти руху годинникової стрілки з кутовою швидкістю w [рад/с]. При цьому сторони ав і cd витка перетинають силові лінії поля і в них, відповідно до закону електромагнітної індукції, індукується електрорушійна сила (ЕРС). Напрямок цієї ЕРС визначається правилом правої руки: якщо долоню правої руки розташувати так, щоб лінії магнітної індукції входили в долоню, а відігнутий у площині долоні на 90° великий палець збігався з напрямком руху провідника, то чотири витягнутих пальці покажуть напрямок індукованої у провіднику ЕРС. На рис. 2.2 напрямок ЕРС у провідниках ав і cd показаний стрілками. Миттєве значення ЕРС для одного провідника обмотки визначається за формулою (2.1) де Вd – індукція в повітряному зазорі від основного магнітного поля в точці, де знаходиться провідник; l – активна довжина провідника, що перетинає силові лінії поля; J – лінійна швидкість руху провідника: , (2.2) де Da – діаметр якоря, м; n – частота обертання якоря, об/хв. Кутову швидкість обертання можна виразити через частоту обертання: (2.3) В обох провідниках внаслідок симетрії індукуються однакові ЕРС, які по контуру витка додаються, і тому повна ЕРС якоря найпростішої машини становить (2.4) Активна довжина провідника – величина незмінна. Якщо швидкість руху якоря в процесі роботи генератора залишається незмінною, тоді lJ = const. Тому величина і напрямок ЕРC епр визначається винятково значенням магнітної індукції Вd. Але розподіл магнітної індукції в повітряному зазорі машини в різних місцях по окружності якоря нерівномірний: під серединою полюсів Вd має максимальні значення (під північним полюсом – позитивне, під південним – негативне), ближче до країв полюсів індукція зменшується (рис. 2.3). Лінія О1О2, яка розділяє зони магнітних полюсів і проходить через центр якоря, називається геометричною нейтраллю. Магнітна індукція на геометричній нейтралі дорівнює нулю. В процесі роботи генератора якір обертається і провідники його обмотки по черзі займають в магнітному полі положення з різними значеннями магнітної індукції. Тому в обмотці якоря наводиться змінна ЕРС. При цьому графік зміни ЕРС у функції часу відповідає діаграмі розподілу магнітної індукції Вd в повітряному зазорі (див. рис. 2.3). Так, наприклад, при синусоїдному характері розподілу магнітної індукції ЕРС струм в обмотці якоря також буде синусоїдним. Якби в машині не було колектора (замість півкілець були б два кільця), то струм у зовнішньому колі генератора був би змінним. За допомогою колектора та щіток А і В змінний струм обмотки якоря перетворюється в пульсуючий, тобто незмінний за напрямом струм.
Рисунок 2.3 – Розподіл магнітної індукції в повітряному зазорі машини
При зображеному на рис. 2.2 положенні витка abcd струм у зовнішньому колі генератора направлений від щітки А до щітки В, тобто щітка А має позитивну полярність, а щітка В – негативну. При повороті якоря на 1800 напрями ЕРС у провідниках і струму у витку зміняться на зворотні. Однак полярність щіток, а отже, і напрям струму в зовнішньому колі залишаються незмінними. Пояснюється це тим, що в той момент, коли струм у витку змінює свій напрям, відбувається зміна колекторних пластин під щітками. Таким чином, під щіткою А завжди знаходиться пластина, що з'єднується з провідником, розташованим під північним полюсом, а під щіткою В – пластина, з'єднана з провідником, розташованим під південним полюсом. В результаті полярність щіток при роботі генератора залишається незмінною незалежно від положення витка в магнітному полі. Тому і напрям струму в зовнішньому колі незмінний, хоча величина його змінюється, тому що при положенні провідників обмотки під серединою полюсів струм має максимальне значення, а при їхньому положенні на геометричній нейтралі струм дорівнює нулю. Це ілюструє рис. 2.4 а, на якому показані різні положення якоря генератора за один оберт, і рис. 2.4 б, в, на яких зображені графіки ЕРС і струму в обмотці якоря (рис. 2.4, б) і ЕРС і струму на щітках і в зовнішньому колі (рис. 2.4, в) [1]. Рисунок 2.4 – Процес комутації (а) та криві ЕРС і струму найпростішої машини в колі якоря (б) і в зовнішньому колі (в) Таким чином, у генераторі постійного струму за допомогою колектора змінний струм в обмотці якоря перетворюється в пульсуючий струм у зовнішній ділянці кола. Щоб зменшити пульсації й отримати практично постійний за величиною струм у зовнішньому колі, на якорі розташовують обмотку, що складається з декількох десятків витків (секцій). В процесі роботи генератора на холостому ході, коли струм в колі якоря відсутній (Іа = 0), в його обмотці від основного магнітного поля індукується ЕРС, діюче значення якої визначається за формулою (2.5) де се – конструктивна стала машини: , (2.6) де р – число пар полюсів; N – число активних провідників обмотки якоря; а – кількість паралельних віток обмотки якоря.
Формулу для ЕРС можна представити в іншому вигляді: (2.7) де (2.8) В режимі холостого ходу напруга генератора на затискачах якоря U0 = Е0. При роботі генератора в режимі навантаження (Іа ¹ 0) його вихідна напруга U менша ЕРС Е на величину спаду напруги в якірному колі: (2.9) де RaS – повний опір якірного кола, який складається з власного опору обмотки якоря Ra, опору додаткових полюсів Rд.п., опору компенсаційної обмотки Rк.о. та опору щітково-колекторного переходу Rщ. Якір генератора приводиться в обертання первинним двигуном, який створює на валу генератора обертовий момент Μ (рис. 2.5).
Рисунок 2.5 – Процес створення обертового моменту в генераторі постійного струму Якщо генератор працює в режимі холостого ходу (1а = 0), для обертання його якоря потрібен невеликий момент, який називається моментом холостого ходу. Він витрачається на подолання сил тертя в підшипниках, тертя щіток з колектором, тертя частин, що обертаються, з опором повітрям. В режимі навантаження в провідниках обмотки якоря під дією ЕРС виникає струм іа. Оскільки ці провідники зі струмом знаходяться в магнітному полі, то відповідно до закону Ампера на них діють механічні сили, що залежать від величини індукції в повітряному зазорі в місці розташування провідника Вd, довжини провідника l і струму в ньому іа: (2.10) Напрям сили визначається правилом лівої руки: якщо ліву руку розташувати так, щоб силові лінії поля входили в долоню, а чотири витягнуті пальці збігалися з напрямом струму в провіднику, то відігнутий у площині долоні на 90° великий палець покаже напрям механічної сили, яка діє на провідник (див. рис. 2.5). Такі сили діють на всі провідники обмотки якоря, що в результаті створює електромагнітний момент М, спрямований назустріч моментові первинного двигуна й напряму обертання якоря, тобто є гальмівним моментом. Саме ця властивість генератора і дозволяє використовувати його як навантажувальний пристрій на валу двигуна. Величина електромагнітного моменту може бути знайдена з виразів (2.11) (2.12) де Dа – зовнішній діаметр якоря. З формули (2.12) видно, що, змінюючи величину магнітного потоку полюсів регулюванням струму збудження генератора і зміною струму якоря (струму навантаження), можна змінювати величину моменту генератора, а отже, і величину моменту навантаження на валу двигуна. Напрям ЕРС в обмотці якоря, полярність щіток, напрям напруги і струму в зовнішньому колі генератора можна змінити одним із двох способів: 1) зміною напряму магнітного поля головних полюсів (зміною їхньої полярності). Для цього змінюють напрям струму в обмотці збудження, змінюючи полярність підведеної до неї напруги; 2) зміною напряму обертання якоря генератора за допомогою приводного двигуна. На практиці здебільшого використовується перший спосіб.
|
|
||||
|