Експериментальні дослідження електричних машин. Частина І. Машини постійного струму

 

2.1 Будова машини постійного струму

2.2 Принцип дії генератора

2.3 Принцип дії двигуна

2.4 Реакція якоря

2.5 Класифікація генераторів за способом збудження

2.6 Процес самозбудження генератора з паралельним збудженням

2.7 Рівняння обертових моментів для генератора

2.8 Класифікація двигунів за способом збудження

2.9 Рівняння обертових моментів для двигуна

 

РОЗДІЛ 2
Теоретичні відомості про електричні машини постійного струму

 

 

2.4 Реакція якоря

 

Машини постійного струму можуть працювати або в режимі холостого ходу, коли корисна потужність, що знімається з машини, дорівнює нулю, або в режимі навантаження, коли з неї знімається корисна потужність (електрична – у генераторі, механічна – у двигуні). Кожна машина розраховується на визначені значення потужності, напруги, струму і частоти обертання. Цей режим навантаження, у якому машина може тривалий час працювати, не перегріваючись вище допустимої температури, називається номінальним, а величини, що характеризують його – номінальними величинами. Останні наводяться в паспорті машини і перевищення їхніх значень є недопустимим (допускаються лише короткочасні перевантаження).

Корисна електрична потужність, яка знімається з обмотки якоря генератора, визначається з виразу

                                                                                                (2.15)

Оскільки вихідна напруга генератора практично постійна, то потужність Р2 змінюється пропорційно струму навантаження (струму якоря). При відсутності навантаження Іа = 0 – P2 = 0, що відповідає холостому ходу генератора.

Обмотка якоря двигуна споживає з мережі електричну потужність

                                                                                                (2.16)

яка перетворюється в ньому в корисну механічну потужність Р2, що знімається з вала двигуна. При відсутності навантаження на валу двигуна (Р2 = 0), він працює в режимі холостого ходу, але при цьому споживає з мережі невелику потужність

                                              Р10 = UномІа.0,                                            (2.17)

необхідну для компенсації його власних втрат. При збільшенні навантаження на валу збільшується потужність Р1 і струм Іа. Отже, в генераторі і в двигуні струм якоря залежить від корисного навантаження машини.

В режимі холостого ходу в генераторі струм якоря Iа = 0, а в двигуні він дуже малий (Іа » 0) і ним можна знехтувати. Обмотка якоря в цьому режимі не створює магнітного поля і, як наслідок, в машині буде лише основне поле Ф0, створене обмоткою збудження (рис. 2.8, а).

В режимі навантаження (Іа ¹ 0) по обмотці якоря протікатиме струм, що буде створювати своє власне магнітне поле Фа, картина якого при встановленні щіток на геометричну нейтраль і за відсутності збудження (Із = 0) зображена на рис. 2.8, б.

 

Рисунок 2.8 – Магнітне поле індуктора (а) і якоря (б)

 

Як видно з рис. 2.8, б, вісь поля якоря спрямована по осі щіток 1–1. Поле якоря, накладаючись на поле індуктора, буде спотворювати закон його розподілу в межах полюсного розподілу (спотворювати форму поля), а також може змінити його величину. Цей вплив поля якоря на основне поле машини називається реакцією якоря.

Відносний напрямок основного поля і поля якоря залежить від положення щіток на колекторі. Якщо щітки розташовані на геометричній нейтралі, то поле обмотки якоря перпендикулярне до основного магнітного поля машини, і в такому випадку реакцію якоря називають поперечною (рис. 2.9). Полярність полюсів і напрям струмів якоря на цьому рисунку відповідають випадкові, коли в режимі генератора (Г) якір обертається за годинниковою стрілкою, а в режимі двигуна (Д) – проти годинникової стрілки.

 

Рисунок 2.9 –Результуюче магнітне поле при встановленні щіток на геометричну нейтраль

 

Як випливає з рис. 2.9, поперечна реакція якоря викликає послаблення поля під одним краєм полюса і його посилення під іншим, внаслідок чого вісь результуючого поля повертається в генераторі за напрямом обертання якоря, а в двигуні – у зворотну сторону.

Під впливом поперечної реакції якоря нейтральна лінія на поверхні якоря, на якій Вd = 0, повертається з положення геометричної нейтралі 1–1 на деякий кут α у положення 2–2 (рис. 2.9), що називається лінією фізичної нейтралі. У генератора фізична нейтраль повернена в напрямі обертання якоря, а в двигуні – у зворотну сторону.

З рис. 2.8, б випливає, що при обертанні якоря в провідниках, показаних у лівій частині рис. 2.8, б, поле поперечної реакції якоря індукує ЕРС одного напрямку, а в правій частині – іншого. В результаті цього при встановленні щіток на геометричну нейтраль сумарна ЕРС від поля реакції якоря в кожній паралельній вітці обмотки і на щітках дорівнює нулю.

Крім того, поле поперечної реакції якоря може здійснювати і кількісний вплив на результуюче поле машини:

а) якщо внаслідок сумарної дії основного поля і поля якоря магнітне коло машини залишається ненасиченим (μ = const), то збільшення поля під одним краєм полюса компенсується його зменшенням під іншим, внаслідок чого результуюче поле при навантаженні буде таким самим, як і при холостому ході, тобто Ф = Ф0. Ненасичений режим роботи магнітного кола здебільшого виникає при малих значеннях струмів збудження і якоря;

б) якщо магнітне коло машини виявляється насиченим (μ ≠ const), що відзначається при струмах Іа і Із, близьких до номінальних значень, то результуюче поле при навантаженні зменшується на деяке значення DФ:

                                                                                          (2.18)

Зменшення магнітного потоку приводить до відповідного зменшення ЕРС обмотки якоря:

                      (2.19)

де Е0 – ЕРС від основного поля;

ΔЕ – зменшення ЕРС за рахунок поперечної реакції якоря.

Якщо щітки зміщені з геометричної нейтралі на 900 електричних, то поле якоря діє вздовж осі полюсів і називається полем повздовжньої реакції якоря. Це поле в залежності від напрямку струму в якорі намагнічує або розмагнічує поле полюсів, і в результаті його взаємодії з полем полюсів електромагнітний момент не виникає. Індукована при обертанні якоря ЕРС на щітках буде в цьому випадку також рівна нулю.

Зв’язок між геометричним та електричним кутами такий:

                                                                                            (2.20)

При повороті щіток генератора в напрямі обертання і щіток двигуна проти напряму обертання виникає повздовжня розмагнічувальна реакція якоря, що викликає зменшення потоку полюсів. При зміщенні щіток у зворотному напрямі виникає повздовжня намагнічувальна реакція якоря, що викликає збільшення магнітного потоку полюсів.