Передмова

Розділ 1 Теоретик методологічні засади етики ділових відносин

Розділ 2. Основи етики ділових відносин

Розділ 3. Ділове спілкування

3.1. Спілкування як самостійна та специфічна форма активної особистості

3.2. Ділове спілкування та його особливості

3.3. Способи ділового спілкування

3.4. Засоби ділового спілкування

3.5. Індивідуальні ділові бесіди

3.6. Особливості бесід телефоном

3.7. Правила спілкування в електронному просторі

3.8. Форми колективного обговорення проблеми

3.9. Публічний виступ у діловому спілкуванні

Питання та завдання для самоконтролю

Список використаної та рекомендованої літератури

Розділ 4. Взаєморозуміня та конфлікти у спілкування

Розділ 5. Ділові зустрічі та переговори

Розділ 6. Ділова атрибутика

Розділ 7. Імідж ділової людини

Розділ 8. Ділові прийоми

 

Тестові завдання для самоперевірки

 

Література

 

Короткий термінологічний словник

 

Додатки

 

3.7. Правила спілкування в електронному просторі

 

Комп’ютер суттєво збільшує можливість оперативного зв’язку та може працювати в системі електронної пошти. Електронна пошта (E-mail) – зручний спосіб швидкого та ефективного спілкування.

В Україні існують численні інтернет-мережі комунікаційного зв’язку, які працюють за різними міжнародними протоколами. Мережі можуть взаємодіяти між собою. Вони дозволяють передавати та отримувати різні повідомлення інформаційного або особистісного характеру, а також мати доступ до “Дошки оголошень” чи “Телеконференцій”, мережі новин про комерційні пропозиції, баз даних тощо.

Ділова людина, яка перебуває в дорозі, може приєднати свій персональний комп’ютер до мережі і вибрати необхідну їй інформацію із стаціонарного комп’ютера у власному офісі або отримати біржові котирування з “Дошки оголошень”.

Більшість правил етикету користувачів електронною поштою подібні до загальноприйнятих у діловому світі при звичайному листуванні. Але є ряд відмінностей або доповнень, які зумовлені, в основному, застосуванням нових технологій та способів передачі інформації. Враховуючи ці особливості, розроблено ряд правил використання електронної почти в ділових ситуаціях [36; 37]:

  •  адреса вашої електронної пошти (e-mail) повинна відображати вашу посаду та коло занять;
  •  якщо до комп’ютера мають доступ декілька осіб, треба налагодити систему паролів та ідентифікації користувача;
  •  оскільки рівень таємничості електронної пошти досить низький, у своїй кореспонденції ніколи не вміщуйте конфіденційну інформацію – ви можете зашкодити собі та колегам;
  •  використовуйте зручний для читання формат та шрифт (друкуйте в інтервалі "один"; між абзацами робіть інтервал "два"; користуйтесь лише звичайним шрифтом, оскільки курсив або інші виділення можуть викликати проблеми на деяких типах моніторів);
  •  використовуйте адекватне, відповідне звертання до особи, якій направляєте лист;
  •  пишіть коротко, чітко і зрозуміло;
  •  у посланнях недоречно зловживати великими літерами, оскільки прийнято вважати, що у листуванні слова, написані у верхньому реєстрі з великої літери, є надзвичайно важливими;
  •  уникайте жартів, які, у відсутності під час електронного спілкування жестів, тону голосу, можуть бути розцінені адресатом як образа;
  •  уникайте у електронному спілкуванні скорочень та “смайликів” (smileys);
  •  у випадку використання різного роду цитат необхідно правильно їх оформляти, виділяти та вказувати автора;
  •  не надсилайте довгих додатків до ваших листів;
  •  у разі надсилань повідомлень за кордон можуть виникати складності з іншими мовами, тому рекомендується писати послання латинськими літерами (Dobrogo ranky, vitayu);
  •  завжди підписуйте свої електронні листи;
  •  відсилаючи діловий електронний лист за необхідності вкажіть, коли ви очікуєте відповідь;
  •  перш ніж відправити повідомлення, необхідно кілька разів його уважно прочитати;
  •  правильно вказуйте адресу;
  •  відповідь на електронний лист прийнято давати відразу після ознайомлення з ним, якщо ж певні умови перешкоджають цьому, необхідно відповідь надіслати протягом доби;
  •  щоденно перевіряйте вашу ділову електронну пошту;
  •  не читайте електронної пошти інших без відповідного дозволу;
  •  не давайте чужої електронної адреси іншим особам без відповідного дозволу – це порушення службової етики;
  •  якщо ви отримали неприємне повідомлення, яке вас обурило чи роздратувало, дайте відповідь на нього не зразу, а згодом, після ретельного обміркування;
  •  виявом поганих манер та непрофесіоналізму є надсилання колегам та діловим партнерам спаму (“spam”);
  •  не використовуйте електронну пошту для розсилання на випадкові адреси рекламних повідомлень;
  •  не використовуйте жодних безплатних локальних мереж (як правило, службових) для приватного листування;
  •  системний адміністратор повинен мати повний доступ до електронної пошти, тому користувачам необхідно це враховувати при листуванні;
  •  системний адміністратор має право надсилати термінові повідомлення всім користувачам електронної пошти даного сервера (розсилання по всіх поштових скриньках), а звичайний користувач має право це робити лише з дозволу адміністратора.

    Проведене компанією “Cідко комюнікейшнз” соціологічне опитування дало можливість визначити десять порушень правил етикету спілкування по електронній пошті, які користувачі Інтернету вважають найбільш неприємними. Відповіді розмістились у такому порядку [36].

    1. Переадресування дурного та вульгарного жарту.

    2. Детальна розповідь про особисту помилку.

    3. Написання всього тексту повідомлення великими буквами.

    4. Поширення пліток і чуток.

    5. Обговорення питань інтимного або особистого характеру.

    6. Висловлення критичних зауважень на адресу іншої особи.

    7. Скарги на роботу або власного начальника.

    8. Використання електронної пошти з метою уникнення важкої розмови один на один.

    9. Детальне обговорення власних або чужих хвороб чи проблем зі здоров’ям.

    10. Суперечки з друзями або родичами.

    Таким чином, електронна пошта як новий вид зв’язку вимагає нових методів спілкування, способу мислення та дії.

    Основні поняття і ключові слова: Інтернет, комп’ютер, електронне спілкування, електронна пошта (e-mail), електронний лист, етикет електронної пошти.