Розділ 1 Теоретик методологічні засади етики ділових відносин Розділ 2. Основи етики ділових відносин Розділ 4. Взаєморозуміня та конфлікти у спілкування 4.1. Взаєморозуміння у спілкуванні 4.2. Міжособистісні конфлікти у спілкуванні Питання та завдання для самоконтролю Список використаної та рекомендованої літератури Розділ 5. Ділові зустрічі та переговори Розділ 7. Імідж ділової людини
Тестові завдання для самоперевірки
Короткий термінологічний словник
|
4.3. Конфлікти в організації
Особливо важливим для менеджера є уміння аналізувати і вирішувати виробничі конфлікти, які виникають в організації. Конфлікт – зіткнення протилежно спрямованих цілей, інтересів, позицій, думок, поглядів, схем поведінки суб’єктів взаємодії. Причини виробничих конфліктів З точки зору предмета нашого розгляду – етики ділових стосунків – найбільш значимими причинами конфліктів є відповідні об’єктивні та суб’єктивні фактори управління. Розглянемо причини, способи аналізу та подолання управлінського конфлікту, із якого виділяється конфлікт “керівник – підлеглий”. Об’єктивними причинами управлінського конфлікту є об’єктивні фактори управлінського процесу [12]: Суб’єктивними причинами управлінського конфлікту є фактори соціально-психологічного характеру (суб’єктивний аспект управлінського процесу та особистісні причини) [12]: Серед причин особистісного характеру вчені виділяють: Ігнорування конфліктної ситуації в організації може стати найбільшою помилкою керівника. За даними досліджень, проведених російськими психологами, основні конфлікти торкаються сфери виробничих стосунків між керівниками та підлеглими (про це заявили 80 % респондентів), конфлікти, що торкаються міжособистісних взаємин становлять 20 %. У 60 – 80 % відповідей винними у виникненні конфліктів визнають себе працівники, в інших випадках вони покладають відповідальність на своїх керівників. 75 % респондентів покладають вину за те, що конфлікт має затяжний характер, на керівника і лише 15 % – на себе. До 30 % всіх конфліктів не знаходять свого вирішення [13]. Тому важливим аспектом недопущення або вирішення управлінського конфлікту є уміння керівника “бачити” та аналізувати ознаки наближення конфлікту. Ознаки конфліктної ситуації: Але головне в конфлікті – уміння його не допустити. Конфлікту, як і хворобі, легше запобігти, аніж потім лікувати. До об’єктивних факторів попередження конфліктів відносяться такі: Важливим аспектом безконфліктного управління є суб’єктивні фактори управлінського процесу: Основні поняття і ключові слова: виробничі конфлікти, причини виробничих конфліктів, заходи з профілактики та вирішення виробничих конфліктів.
Питання та завдання для самоконтролю
1. Яка роль взаєморозуміння у спілкуванні? 2. Які існують рівні взаєморозуміння? 3. Які існують бар’єри на шляху до взаєморозуміння у спілкуванні. 4. Визначте та проаналізуйте механізми взаєморозуміння та роль етики в їх застосуванні. 5. Дайте означення основних видів конфліктів. 6. Які існують причини міжособистісних конфліктів? 7. Дайте обгрунтування доцільності вибору відповідного способу управління конфліктом у різних ситуаціях. 8. Розкрийте зміст методики аналізу та вирішення міжособистіного конфлікту. 9. Чому, на Вашу думку, не можна перемогти в конфлікті? 10. Чому співробітництво вважають основою вирішення конфліктів? 11. Що таке “асертивність”? 12. Які причини конфліктів в організації? 13. Які існують об’єктивні причини управлінського конфлікту? 14. Визначте та проаналізуяте суб’єктивні причини управлінського конфлікту. 15. Визначте та проаналізуйте фактори попередження управлінських конфліктів.
Список використаної та рекомендованої літератури
1. Андреева И. В. Этика деловых отношений / Андреева И. В. – СПб. : Вектор, 2006. – 160 с. 2. Герчанівська П. Е. Культура управління: навч. посібник / Герчанівська П. Е. – К. : ІВЦ Видавництво “Політехніка”, 2005. – 152 с. 3. Джелалі В. О. Психологія вирішення конфліктів / Джелалі В. О. – Харків-Київ, 2006. – 320 с. 4. Здоровенко В. В. Культура ділового спілкування: навч. посібник / Здоровенко В. В. – Дрогобич : НВЦ “Каменяр”, 2002. – 147 с. 5. Зубенко Л. Г. Культура ділового спілкування: навч. посібник / Л. Г. Зубенко, В. О. Немцов. – К. : “Екс Об”, 2000. – 200 с. 6. Кришемінська Л. Д. Етика ділових відносин у торгівлі : підручник. – 2-ге вид., допов. і переробл. / Кришемінська Л. Д. – К. : Вища школа, 2006. – 150 с. 7. Ликсон Ч. Конфликт / Ликсон Ч. – СПб. : Питер Паблишинг, 1997. – 160 с. 8. Орбан-Лембрик Л. Е. Психологія управління: навч. посібник / Орбан-Лембрик Л. Е. – К. : Академвидав, 2003. – 568 с. 9. Осовська Г. В. Комунікації в менеджменті : курс лекцій / Осовська Г. В. – К. : “Кондор”. – 2003. – 218 с. 10. Палеха Ю. І. Ділова етика: навч.-методичний посібник / Палеха Ю. І. – К. : ЄУФІМБ, 2000.– 250 с. 11. Цимбалюк І. М. Психологія спілкування: навч. посібник / Цимбалюк І. М. – К. : ВД “Професіонал”, 2004. – 304 с. 12. Цюрупа М. В. Основи конфліктології та теорії переговорів : навч. посібник / Цюрупа М. В. – К. : Кондор, 2004. – 172 с. 13. Чайка Г. Л. Культура ділового спілкування менеджера : навч. посібник / Чайка Г. Л. – К. : Знання, 2005. – 442 с. 14. Чмут Т. К. Етика ділового спілкування: навч. посібник : 3-є вид., перероб. і доп. / Т. К. Чмут, Г. Л. Чайка. – К. : Вікар, 2003. – 223 с. |