Розділ 9

 

 

Поряд із професійними оркестрами народних інструментів у народно-оркестровому виконавстві існують і навчальні оркестри подібного типу. Це колективи, які функціонують при музичних академіях, університетах культури, музичних училищах, училищах культури тощо. Навчальні оркестри є творчими лабораторіями, у яких здійснюється експериментальна робота щодо формування інструментального складу, оновлення репертуару. Завдяки систематичній чітко спланованій навчально-виховній роботі підвищується виконавська майстерність оркестрантів. Творчій діяльності навчальних колективів притаманна орієнтація на професіоналізм зі збереженням найкращих академічних традицій оркестрового жанру.

Яскравим прикладом навчального колективу є оркестр народних інструментів Національної музичної академії України імені П .І. Чайковського.

Історія створення цього колективу сягає 1930 р. За час існування оркестру його керівниками були: М. Геліс, Ю. Тарнопольський, М. Гозулов, М. Білоконев, А. Білошицький. Сьогодні оркестр очолює заслужений діяч мистецтв України А. Дубина.

Провідною групою колективу є струнно-щипкові інструменти (кобзи: прими, альти, тенори, баси, контрабаси). До його складу також входять група балалайок, бандури, цимбали концертні, група духових інструментів – сопілка, флейта, баяни, група ударних інструментів. Оркестр має великі виконавські можливості та багатотемброву палітру звучання.

Репертуар колективу відзначається багатством та різноманітністю. Оркестр виконує обробки народного мелосу, перекладення класичних творів вітчизняних і зарубіжних композиторів, оригінальні інструментальні та вокально-інструментальні композиції. До Фонду Українського радіо колектив записав Симфонічну сюїту для арфи і струнного оркестру "Фрески Софії Київської" В. Кікти, Концерт для фортепіано з оркестром А. Білошицького, Італійське капричіо П. Чайковського, увертюру "Учень чарівника" П. Дюка, Концерт для бандури з оркестром М. Дремлюги, Концерт для гітари, бандонеона і струнних А. П'яцолли, "Гуцульську фантазію" А. Дубини та ін.

Показові виступи в Українському домі, Національному академічному театрі опери і балету України імені Т. Г. Шевченка, Національній філармонії України, щорічні звіти у Малому і Великому залах Національної музичної академії України імені П. І Чайковського, тріумфальний успіх на міжнародному фестивалі народної музики FADJR в Тегерані (Іран) є яскравим свідченням високопрофесійного виконання оркестру народних інструментів Національної музичної академії України імені П. І. Чайковського.

Ще одним навчальним колективом, творча діяльність якого привертає увагу музичної громадськості, є оркестр українських народних інструментів Львівської державної музичної академії імені М. В. Лисенка, створений у 1970 р. (художній керівник – М. Корчинський). Провідною групою оркестру є струнно-смичкові інструменти. До його складу також входять сім'я сопілок, кларнети, епізодично – флейти, бандури, цимбали концертні, група ударних інструментів. Звучання оркестру характеризується стрункістю, злагодженістю, багатством тембральної палітри.

Репертуарну основу оркестру складають твори українських композиторів. Для нього характерне поєднання інструментальних творів великих форм (симфонії, фантазії, сюїти) та обробок народного мелосу. Колектив виконує "Українську симфонію" невідомого автора XVIII ст., "Колядки" В. Барвінського, Парафраз "Ой що ж бо то та й за ворон" С. Людкевича, "Гудаки" М. Колесси – М. Корчинського, "Думку" і "Чабарашку" А. Кос-Анатольського, "Буковинську польку" Є. Козака – М. Корчинського, "Веснянку" І. Шамо, "Гуцульську фантазію" В. Попадюка.

З оркестром плідно співпрацюють українські співаки: народні артисти України М. Байко, І. Кушплер, Л. Посікіра, Р. Вітошинський, лауреат міжнародних конкурсів Б. Корчинська та ін.

Отже, орієнтація навчальних колективів на репертуар українських композиторів, певна стабільність інструментального складу, злагодженість оркестрового звучання є свідченням високої виконавської майстерності оркестру і наближенням їх за своїми характерними ознаками до професійного.