ПередмоваРозділ 1 ТЕОРЕТИКО-МЕТОДОЛОГІЧНІ ЗАСАДИ ПСИХОЛОГІЇ УПРАВЛІННЯ В ОРГАНІЗАЦІЇРозділ 2 УПРАВЛІННЯ ПРАЦЕЮРозділ 3 УПРАВЛІННЯ ЛЮДЬМИРозділ 4 УПРАВЛІННЯ ОРГАНІЗАЦІЄЮТестові завдання для самоперевіркиСписок використаної та рекомендованої літературиКороткий термінологічний словник |
1.1.1 Поняття про психологію управління
Поняття ”управління” поширене в різних науках і означає функцію властиву організованим системам (біологічним, технічним, соціальним, військовим та ін.). Управління – функція, що забезпечує збереження певної структури, організованих систем, підтримку режиму їх діяльності, реалізацію їх програми і цілей; цілеспрямований вплив на систему з метою переходу її з одного стану в необхідний інший. Залежно від компонентів навколишнього світу – нежива природа, жива природа і людське суспільство, уп¬равління традиційно поділяють на такі види: • технічне управління в неживій природі (в технічних системах) – управління науково-технічними процесами й фізичними тілами, системами машин тощо; • біологічне управління в живих організмах (у біологічних системах) – управління процесами, які відбуваються у живій природі і пов’язані з життєдіяльністю організмів; • соціальне управління в суспільстві (в соціальних системах) – управління як вплив на діяльність людей, об’єднаних у різні соціальні групи. Предметом нашого аналізу є соціальне управління – цілеспрямований, планомірний та систематичний вплив суб’єкта управління на його об’єкт. Відповідно до головних суб’єктів суспільного життя соціальне управління поділяється на:• управління індивідуальною діяльністю людини; • управління спільною діяльністю людей. Управління спільною діяльністю людей, у свою чергу, можна диференціювати за такими критеріями: • за сферами організації суспільства; • за рівнями управління в суспільстві. За сферами організації суспільства виокремлюють такі види соціального управління: • адміністративно-державне (політичне управління); • управління соціокультурною сферою (духовне виробництво); • управління виробничою сферою (матеріальне виробництво). За рівнями управління в суспільстві виокремлюють такі види соціального управління: • управління суспільством (державою) в цілому; • управління соціальною сферою; • управління регіоном; • управління організацією. З одного боку, найвищою цінністю, метою, а з іншого – найбільшим капіталом, ресурсом в будь-якій сфері соціального управління є людина. Ефективне використання людського ресурсу є головним завданням соціального управління. Ключова роль в цьому процесі належить психології. Тому, важливим чинником ефективності управлінської діяльності, особливо в організації стає психологія управління. Психологія управління – наука про психологічні основи управлінської діяльності. Психологія управління, зародившись на перехресті психологічних дисцип¬лін, функціонує і розвивається у нерозривному зв’язку як із суспільними нау¬ками, так і з тими, що сфокусовані на проблемах управління. Особливими є її взаємозв’язки з психо¬логічними дисциплінами: загальна психологія, психологія особистості, соціальна психологія, акмеологія, психологія кар’єри, психологія праці, інженерна психологія, психологія бізнесу, етнопсихологія, психологія творчості та ін. Основні поняття і ключові слова : управління, соціальне управління, психологія управління. |