ПередмоваРозділ 1 ТЕОРЕТИКО-МЕТОДОЛОГІЧНІ ЗАСАДИ ПСИХОЛОГІЇ УПРАВЛІННЯ В ОРГАНІЗАЦІЇРозділ 2 УПРАВЛІННЯ ПРАЦЕЮРозділ 3 УПРАВЛІННЯ ЛЮДЬМИРозділ 4 УПРАВЛІННЯ ОРГАНІЗАЦІЄЮТестові завдання для самоперевіркиСписок використаної та рекомендованої літературиКороткий термінологічний словник |
Короткий термінологічний словникАвторитарний (директивний, вольовий) стиль керівництва (authoritative style of management) – базується на жорсткому способі управління, недопущенні ініціативи, тотальному контролі. Авторитет (authority) – загальновизнаний вплив окремої людини або колективу, організації у різних сферах суспільного життя, що ґрунтується на знаннях, високих моральних якостях, досвіді. Адаптація (adaptation) – процес активного пристосування особистості або соціальної групи до соціального середовища. Вербальна комунікація (verbal communication) – комунікація за допомогою усної і письмової мови. Групова згуртованість (group solidarity) – процес групової динаміки, який характе¬ризує міру (ступінь) прихильності до групи належних до неї осіб. Груповий конфлікт (group conflict) – стан дезорганізації, порушення рівноваги в групі. Делегування (delegation) – призначення робочих завдань, повноважень та обов’язків співробітникам організації. Демократичний стиль керівництва (democratic style of management) – стиль базується на колегіальності прийняття рішень, врахуванні думок і, якщо можливо, побажань підлеглих, передавання частини повноважень підлеглим; стиль заохочення, ініціативи. Ділова бесіда (розмова) (business conversation (talk)) – це вид міжособистісного ділового, службового спілкування, що передбачає обмін інформацією, поглядами, думками і спрямований на вирішення певної проблеми. Ділове спілкування (business communication) – спілкування, метою якого є організація і оптимізація виробничої, наукової, комерційної чи іншої діяльності, де на першому місці стоять інтереси справи, а не конкретних співрозмовників. Емпатія (empation) – уміння проникнутись переживанням іншої людини, уміння співпереживати, співчувати. Етика бізнесу (business ethics) – правила, норми, що регулюють відносини суб’єктів бізнесу. Етика ділових відносин (ethics of the business relations) – система знань про моральні аспекти ділових відносин. Здібності (skills) – індивідуально-психологічні особливості особистості, що є передумовою успішного виконання нею певної діяльності. Імідж (image) – враження, яке особистість або організація справляють на людей і яке фіксується в їх свідомості у формі певних емоційно забарвлених стереотипних уявлень. Керівник (leader; manager; chief) – особа, на яку офіційно покладено функції управління організацією, колективом. Керівництво (management, administration) – 1) мистецтво впливати на інших для досягнення певної мети; 2) керівник, керівний склад якої-небудь організації. Колектив (staff) – соціальна група вищого рівня розвитку з певною організаційною структурою, що поєднана цілями спільної суспільно-корисної діяльності і має складну динаміку формальних та неформальних відносин. Діяльність членів колективу визначається особистісно значимими і соціально визнаними цінностями. Компетентність керівника (manager competence) – наявність у керівника спеціальної освіти, широкої загальної й спеціальної ерудиції, постійне підвищення ним своєї науково-професійної підготовки. Комунікабельність (sociability) – риса особистості, здатність її до спілкування з іншими людьми, товариськість. Комунікація (communication) – фундаментальна ознака людської культури, яка полягає у взаємозв’язку, взаємоспілкуванні, взаємодії людей на основі обміну певною інформацією. Комунікативний потенціал керівника (communicational manager potential) – притаманні керівникові комунікативні можливості, які виступають внутрішнім резервом осо¬бистості, реалізуються як свідомо, так і стихійно. Конфлікт (conflict) – особливий вид особистісної взаємодії, в основі якого лежать протилежні і несумісні в даній ситуації цілі, інтереси, типи поведінки і під час якого виникають неприємні почуття та переживання. Культура управління (management culture) – комплексна узагальнена характеристика управлінської праці, що відображає її якісні ознаки і особливості. Культура управління містить: сукупність знань, міру поглядів, морально-естетичні норми праці, ставлення до праці, навички організації праці, уміння володіти собою і розуміти людей, які працюють поряд. Ліберальний (номінальний) стиль керівництва (liberal style of management) – базується на тому, що роль керівника при прийнятті рішень стає номінальною, вказівки не даються, керують підлеглі, діє принцип ”своя людина”. Лідер (leader) – особистість, що користується визнанням та авторитетом групи і за якою група визнає право приймати рішення про дії у важливих ситуаціях, бути організатором діяльності групи і регулювати відносини у групі. Лідерство (leadership) – відносини доміну¬вання і підкорення (влади) в системі міжособистісних від¬носин у групі на основі авторитету. Менеджер (manager) – суб’єкт, що вико¬нує управлінські функції; спеціаліст, який здійснює управлінську діяль¬ність в економічних і виробничих структурах. Менеджмент (management) – управління, принципи, методи, засоби і форми управління в організації. Мотив (motive) – стійка особистісна влас¬тивість, яка охоплює потреби, є спонукальною причиною дій і вчинків. Мотивація (motivation) – сукупність причин психологічного характеру (систе¬ма мотивів), які зумовлюють поведінку і вчинки людини, їх початок, спрямованість і активність. Наставник (mentor) – співробітник або інший індивід, який є зразком рольової моделі, ділиться з іншими робітниками цінними порадами відносно виконуваних ролей і стереотипів поведінки. Невербальна комунікація (nonverbal communication) – комунікація за допомогою немовних засобів (жести, міміка, паузи, манери, зовнішність). Нововведення (innovation) – заходи, спрямовані на перетворення будь-яких компонентів у структурі або функціонуванні організації. Організаторські здібності (management abilities) – сукупність психічних рис особистості, необхідних для успішного оволодіння організаторською діяльністю, її ефективного виконання. Організаційна культура (organizational culture) – набір допущень, переконань, цінностей і норм, які поділяються всіма членами організації. Організація (organization) – стійка форма об’єднання людей або груп, пов’язаних спільною діяльністю (підприємство, комерційні і некомерційні установи та ін.). Особистість (personality) – соціально-психологічна сутність людини, яка формується в результаті засвоєння індивідом суспільних форм свідомості і поведінки, суспільно-історичного досвіду людства. Особистістю ми стаємо під впливом суспільства, виховання, навчання, взаємодії, спілкування тощо. Особистість – ступінь привласнення людиною соціальної сутності. Особистість – соціальний індивід. Потреби (needs) – стан індивіда, пов’язаний з відчуттям необхідності в чомусь важливому для існування й розвитку людини. Предмет психології управління (management psychology subject) – психологічні закономірності управлінської діяльності, сукупність психічних явищ і відносин в організації. Прийняття управлінського рішення (decision making) – вольовий акт формування послідовності дій, результатом яких є досягнення конкретної цілі на основі перетворення вихідної інформації. Професіограма (professiogram) – опис соціально-економічних, виробничо-техніч¬них, санітарно-гігієнічних, психологічних та інших особливостей професії. Професіоналізм управлінської діяльності (management professionalism) – сукупність загально¬теоретичних, спеціальних управлінських і психологічних знань, умінь і навичок, якими повинен володіти керівник для ефективного її здійс¬нення й корекції. Психограма (psycogram) – характеристика вимог, висунутих професією до людини, її психічних та інтелектуальних якостей; перелік та опис за-гальних і спеціальних умінь та навичок, необхідних для конкретної професійної діяльності. Психологічна культура (psychological culture) – комплекс елементів психологічної ком¬петентності, що обслуговують управлінську практику й забезпечують застосування найефективніших способів, форм, методів роботи. Психологічні перешкоди нововведенням (psychological innovational hinders) – мотиваційні чинники, які ускладнюють пов’язану із нововведеннями діяльність. Психологія управління (management psychology) – галузь психології, яка продукує психоло¬гічні знання про управлінську діяльність. Психологія управління людськими ресурсами (management psychology of human resources) – галузь знань і практичної діяльності, завданням якої є врахування і ефективне вико¬ристання психологічних особливостей і можливостей людей з метою підвищення задоволеності працівників роботою і результатів діяль¬ності організації. Розвиток особистості керівника (personal manager development) – процес, під час якого він, зас¬воюючи соціальний, моральний, професійний досвід, набуває реаль¬ного соціального, морального професійного статусу. Соціальне управління (social management) – діяльність, спрямована на забезпечення впорядкованості та узгодженості в діях людей і організацій з метою досягнення окреслених суспільно значущих цілей. Соціально-психологічний клімат (social and psychological climate) – рівень міжособистісних відносин, що виявляється як сукупність психологічних умов, які сприяють або заважають продуктивній діяльності особистості у групі; домінуючий настрій, морально-психологічна атмосфера, у якій виявляється властиве для членів групи ставлення до загальної справи і один до одного. Істотним показником соціально-психологічного клімату є рівень згуртованості групи. Спілкування (communication) – взаємодія людей, яка полягає в обміні інформацією, діями та встановленні взаєморозуміння. Стиль управління (керівництва) (style of management) – стійка сукупність особистісних та соціально-психологічних характеристик керівника, за допомогою яких здійснюється ефективна управлін¬ська діяльність та досягнення поставлених цілей. Стрес (stress) – емоційний стан людини, що ви¬никає під дією сильних подразників і виявляється у напружених пере¬живаннях. Управління (management) – 1) галузь наукового знання, яка вивчає об’єктивні закономірності процесу управління; 2) сукупність взаємопов’язаних елементів (мети, функцій, організаційних структур управління, методів управління та ін.) і підсистем управління, що взаємодіють між собою для досягнення головної мети діяльності організації; 3) свідомий і цілеспрямований процес впливу на свідомість та поведінку окремих індивідів або членів групи, колективу, організації з метою підвищення організованості та ефективності їх спільної діяльності. Якості особистості керівника (manager personal qualities) – найстійкіші характеристики, що мають вирішальний вплив на управлінську діяльність. |