ПередмоваРозділ 1 ТЕОРЕТИКО-МЕТОДОЛОГІЧНІ ЗАСАДИ ПСИХОЛОГІЇ УПРАВЛІННЯ В ОРГАНІЗАЦІЇРозділ 2 УПРАВЛІННЯ ПРАЦЕЮРозділ 3 УПРАВЛІННЯ ЛЮДЬМИРозділ 4 УПРАВЛІННЯ ОРГАНІЗАЦІЄЮТестові завдання для самоперевіркиСписок використаної та рекомендованої літературиКороткий термінологічний словник |
2.1.1 Предмет, мета та завдання психології праці в управлінні організацією Як ми вже зазначали, загальним змістом управління в організаціії є управління працею, управління людьми та управління організацією як цілісною системою. Методологічною, змістовною та організаційною основою процесу діяльності організації, її управління є праця. У вирішенні завдання підвищення ефективності трудового процесу важливою є роль суб’єкта праці – людини. Саме тому важливим елементом психології управління в організації є психологія праці. Психологія праці – це галузь психології, що вивчає психологічні процеси, стани і закономірності роботи психіки людини, пов’язані з трудовою діяльністю та психологічні закономірності організації праці у соціальних групах. Предметом психології праці є психологічні особливості діяльності людини в трудових умовах. Головні завдання психології праці [8, 20, 44, 54]. Завдання психології праці можна розділити на дві групи: теоретичні (дослідницькі) та прикладні. Теоретичні (дослідницькі) завдання тісно пов’язані з психологічними особливостями суб’єкта праці (людини). До їх числа дослідники відносять: • вивчення і дослідження особливостей психічних пізнавальних процесів як регуляторів трудової діяльності та їх розвитку в діяльності; • вивчення емоційно-почуттєвої сфери і вольових якостей особистості як регуляторів трудової діяльності; • вивчення основних психічних властивостей суб’єкта трудової діяльності як факторів організації трудової діяльності та її ефективності; • вивчення особливостей і структури функціональних станів людини у трудовій діяльності; • дослідження закономірностей розвитку особистості в трудовому процесі, розкриття особливостей взаємної детермінації (обумовленості) особистості та професії; • розробку психологічно обґрунтованої системи стимулювання праці; • розкриття психологічного змісту, складу, структури і механізмів трудової діяльності; • розробку психологічної проблеми здібностей щодо різних видів і типів трудової діяльності; • дослідження соціально-психологічних факторів трудової діяльності, що визначають зміст організаційного середовища діяльності і впливають на ефективність діяльності та задоволеність працею; • вироблення найбільш прийнятного методу управління працею, планування тактики і стратегії управління працею; • поліпшення умов трудової діяльності; • розробку основних професійних критеріїв прийняття на роботу; • розробку рекомендацій щодо удосконалення методів навчання і перенавчання працівників; • раціональну перебудову і оновлення професій. Прикладні завдання спрямовані на вирішення практичних питань, які виникають під час психологічного вивчення та оптимізації трудової діяльності. Найбільш типовими і важливими серед них є: • розвиток досліджень і розробок з проблеми професійної орієнтації особистості; • дослідження психологічних характеристик основних професій, визначення вимог професій до особистості, вивчення світу професій; • розробка конкретних прикладних процедур професійного відбору; • оптимізація процедур професійної підготовки, проблема професійного навчання в цілому; • психологічна раціоналізація і оптимізація змісту та умов професійної діяльності на основі розкриття психологічних особливостей суб’єкта праці; • розробка психологічних основ і конкретних вимог при проектуванні нових технологій і засобів праці на основі врахування психологічних особливостей суб’єкта праці; • розробка оптимальних режимів праці та відпочинку для різних видів і типів трудової діяльності; • вдосконалення виробничих відносин та підвищення якості праці; • визначення соціально-психологічних особливостей і найбільш ефективних шляхів і способів корекції середовища трудової діяльності; • сприяння зниженню професійного травматизму та професійної захворюваності, розробка норм, правил і процедур техніки безпеки. Для позначення загального напрямку, присвяченого вивченню трудової діяльності, використовується термін ”ергономіка”. Ергономіка (від грецького ergon – ”робота”, nomos – ”закон” або ”закон роботи”) – це галузь знань, яка комплексно вивчає трудову діяльність людини в системі ”людина – техніка – середовище” з метою забезпечення ефективності, безпеки і комфорту трудової діяльності. На нашу думку, в контексті дослідження проблеми діяльності організації та управління організацією зокрема, питання праці (управління працею) методологічно, структурно та організаційно є одним з елементів діяльності організації, поряд з управлінням людьми та управлінням організацією в цілому, – і не може виступати явищем (поняттям), що вбирає в себе питання управління людьми та управління організацією в цілому. Основні поняття і ключові слова: психологія праці, ергономіка. |