Передмова

Розділ 1 ТЕОРЕТИКО-МЕТОДОЛОГІЧНІ ЗАСАДИ ПСИХОЛОГІЇ УПРАВЛІННЯ В ОРГАНІЗАЦІЇ

Розділ 2 УПРАВЛІННЯ ПРАЦЕЮ

Розділ 3 УПРАВЛІННЯ ЛЮДЬМИ

Розділ 4 УПРАВЛІННЯ ОРГАНІЗАЦІЄЮ

Тестові завдання для самоперевірки

Список використаної та рекомендованої літератури

Короткий термінологічний словник

4.3.1 Управління як комунікативна проблема в діяльності організації

Структурно організацію як цілісну систему утворюють різноманітні зв’язки та взаємозв’язки її елементів – організація є комунікативною системою. До її системи вхо¬дять формальні, неформальні, напівформальні, позаформальні, офіційні й неофіційні зв’язки. Неформальні реалізуються в системі міжособистісних контактів і від-носин, формальні – у системі відносин, обумовлених і закріплених у службових інструкціях.

Отже, організація як комунікативна ціліс¬ність – це [64]:

– специфіка ієрархічних зв’язків, їх стан і рівень розвитку;

– особливості динаміки комунікатив¬них процесів (ділового спілкування, спільної взаємо¬дії та ін.);

– специфіка процесів координації, інтеграції та концентрації людських зусиль, творчості, ініціативи, професіоналізму;

– специфіка соціально-психологічних умов (частота організаційних зв’язків, ступінь сумісності, симпатії-антипатії та ін.);

– адекватність сприймання організації та її планів усіма учасниками організаційного середовища;

– специ¬фіка інформаційно-ділового обміну (завдяки йому індивідуальні досягнення стають загальними, але не втрача¬ють свого первинного носія; обмін дає змогу регулювати як відносини кожного суб’єкта з організацією, так і від¬ноcини між організацією та підструктурами).

Для нормальної, ефек¬тивної організації праці управління спільною координо¬ваною діяльністю велике значення має комунікативна структура, комунікативний зв’язок у соціальній групі, установі, фірмі. Цю структуру можна подати як мережу каналів, по яких у групі відбувається обмін ін¬формацією й думками. З огляду на їх статус виокрем¬люють формальні (встановлені адміністрацією відповідно до посадової організаційної структури і пов’язують людей по вертикалі та горизонталі всередині трудового осередка) та неформальні (виходять за межі організації й не збігаються з офіційно встановленими). Формальні потоки ніколи не задовольняють потреби учасників трудового процесу, тому що соціальні контакти не обме¬жуються лише офіційними межами. Інформація нефор¬мальних потоків може випереджувати формальну, іно-ді вона буває недостатньо достовірною. В організаціях (групах), що функціонують нормально, завжди існує ба¬ланс формальних і неформальних інформаційних пото¬ків із переважанням то одного, то іншого.

Структура управління зумовлена структу¬рою зв’язків та відносин між елементами, яка, у свою чергу, зорієнтована на структуру процесу прийняття та реалізації рішень, тобто на технологію управління.

Основні поняття і ключові слова : організація як комунікативна система.